Niet per sé. Door een rechtstreekse IC in te leggen tussen Amsterdam en Vlissingen via de HSL wordt de reistijd naar Amsterdam een stuk korter, als de vier haltes tussen Goes en Bergen op Zoom overgenomen kunnen worden door een sprinter kan de reistijd terug naar 2u11, ruim een half uur sneller dan nu.Western Soldier schreef:Zeeland met ICNG bedienen is dus zonde.
Hiermee heeft de trein de concurrentiepositie die hij ook heeft tussen Groningen/Leeuwarden en de randstad, met een gelijke reistijd naar Amsterdam. En de verbinding naar Leeuwarden doet het goed, met meerdere procenten groei per jaar op alle IC-haltes langs de lijn, ondanks de krimp. Een snelle verbinding brengt dus meer reizigers.
Door de haltes tussen Goes en Bergen op Zoom te bedienen met een enkel stel Flirt spaar je daar cruciale capaciteit uit voor de Randstad, omdat je daar dan geen VIRM6 nutteloos inzet. Ook kan door het snellere optrekken en afremmen de reistijd naar beneden. Tussen Roosendaal en Vlissingen is dan een enkel snel ICNG (8 in de spits, 5 daarbuiten) afdoende, dus ook daar spaar je materieel uit wat in de randstad de groei daar kan beteugelen. Voor de verbinding verder naar de Randstad kan je in Roosendaal of Rotterdam materieel bijplaatsen of aftrappen, zoals nu ook al het geval is.
Daarom ben ik er juist voorstander van om met ICNG naar Vlissingen te gaan: het materieel is niet duurder dan VIRM6, de reistijd kan radicaal naar beneden, en er zijn meer plaatsen die een aansluting krijgen op de HSL, niet alleen Zeeland, maar ook Dordrecht en Roosendaal hebben respectievelijk 15 en 20 reistijdwinst naar Amsterdam. Dat brengt een grote kwaliteitsverbetering met zich mee, die (door de woningnood in de Randstad) nog wel eens goed aan zou kunnen slaan.