Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Zwolle-Kampen is voorlopig een paar weken een vervangende bus, dus treinen - staking of niet - zullen er niet rijden.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Weet niet Hoe de busregeling is. Als ik Keolis zelf mag geloven proberen ze zoveel mogelijk hun eigen bussen in te zetten bij het vervangende vervoer
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
5 eigen(rode Enschedese Twents bussen) met eigen machinisten die tot december op de bus zaten, aangevuld met X aantal extern ingehuurde bussen.
Grt. Stefan
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Vervoerders niet. Maar veel rechters horen zelf achter de tralies. Voor de uitspraak van een staking maakt me dat niet uit. Maar voor moord, doodrijden onder invloed of andere van dit soort misdrijven moeten de uispraken toch echt een stuk hoger.Erno-BE schreef:Sinds wanneer zijn vervoerders of rechters halve criminelen? -o-
Maat dat is geheel offtopic.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Niet eens mijn woorden *O* ik kwoot alleen maar :Yhuibf schreef:veel rechters horen zelf achter de tralies.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
En dat is dan zijn 3000e berichtHainje schreef:Jeetje.....
-
- Berichten: 6184
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Hainje schreef:Jeetje.....
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
ongewensteelektronischepostprostituee dattem is :YWALUIGI96 schreef:En dat is dan zijn 3000e berichtHainje schreef:Jeetje.....
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
Wat betreft extra geld voor loon, moet men maar afwachten tot dat de verkiezingen van de provinciale staten verkiezingen zijn geweest. En zouden de vakbonden de mensen kunnen informeren over de eventuele consequentie van hun stem op een kandidaat van bepaalde politieke partijen. Het openbaar vervoer is bij een uitstek een verkiezingsonderwerp voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019.
Nemen de werkgevers al een voorschot op de plannen van de politiek om zo veel mogelijk op de HOV-lijnen te rijden en niet op gewone buslijnen.
Mensen in bijvoorbeeld St Oedenrode zijn daardoor alsnog van een bus verstoken. Of moeten minimaal 7 kilometer fietsen. Zou het niet beter zijn om lijn 157 te laten rijden in plaats van lijn 305.
Ook kan men halte Veghel overslaan vanuit Uden, want daar gaat lijn 306 al naar. Die lijn 306 kan men vanuit Veghel door laten rijden als lijn 158 naar Den Bosch. Dan kunnen mensen vanuit Heeswijk Dinther, Berlicum ook fatsoenlijk met de bus mee.
Maak van de nood een deugd en experimenteer met nieuwe verbindingen. En geef de chauffeurs die kwartier pauze na 2,5 uur rijden.
Wat betreft extra geld voor loon, moet men maar afwachten tot dat de verkiezingen van de provinciale staten verkiezingen zijn geweest. En zouden de vakbonden de mensen kunnen informeren over de eventuele consequentie van hun stem op een kandidaat van bepaalde politieke partijen. Het openbaar vervoer is bij een uitstek een verkiezingsonderwerp voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019.
Nemen de werkgevers al een voorschot op de plannen van de politiek om zo veel mogelijk op de HOV-lijnen te rijden en niet op gewone buslijnen.
Mensen in bijvoorbeeld St Oedenrode zijn daardoor alsnog van een bus verstoken. Of moeten minimaal 7 kilometer fietsen. Zou het niet beter zijn om lijn 157 te laten rijden in plaats van lijn 305.
Ook kan men halte Veghel overslaan vanuit Uden, want daar gaat lijn 306 al naar. Die lijn 306 kan men vanuit Veghel door laten rijden als lijn 158 naar Den Bosch. Dan kunnen mensen vanuit Heeswijk Dinther, Berlicum ook fatsoenlijk met de bus mee.
Maak van de nood een deugd en experimenteer met nieuwe verbindingen. En geef de chauffeurs die kwartier pauze na 2,5 uur rijden.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Dit gaat over de CAO voor 2018.lijntaxi schreef: Het openbaar vervoer is bij een uitstek een verkiezingsonderwerp voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Waarschijnlijk gaat het toch deel uit maken van de verkiezingsprogramma's.
Wat leesvoer
:')huibf schreef:Vervoerders niet. Maar veel rechters horen zelf achter de tralies. Voor de uitspraak van een staking maakt me dat niet uit. Maar voor moord, doodrijden onder invloed of andere van dit soort misdrijven moeten de uispraken toch echt een stuk hoger.Erno-BE schreef:Sinds wanneer zijn vervoerders of rechters halve criminelen? -o-
Maat dat is geheel offtopic.
Wat leesvoer
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ben ik nou de enige die er steeds meer van overtuigd raken dat de vakbonden(en dan vooral de FNV) in hun eigen wereldje leven, of zijn er hier meer? Vooral het stukje over het aantal gereden diensten in vergelijking met vorige stakingen is iig in Overijssel onzin. :N
Grt. Stefan
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Mag allemaal wel zo zijn. Het gaat mij erom om exact te weten, hoe de voorstellen van de vakbonden uit pakken in de praktijk. En inderdaad die kwartier pauze per 2,5 rijden in te plannen. Er zullen in de praktijk vanzelf gaten vallen in de dienstregeling, wat natuurlijk niet leuk is voor de passagiers. Maar helemaal geen bussen of bussen die dan wel dan weer niet rijden is natuurlijk nog veel erger. Gewoon een maandje uitproberen in de zomer. Kijken hoe een en ander uitpakt. Op termijn extra toiletvoorzieningen bij belangrijke knooppunt-haltes, zodat de chauffeurs onderweg naar het toilet kunnen.Post schreef:De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39166
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
@Selivio: Je bent niet de enige, denk er inmiddels precies zo over. Naast dat het naar mijn idee geen handige keuze is geweest om stug door te blijven staken tot de werkgevers ja en amen zeggen op het gevraagde. Het oorspronkelijke doel in januari was nog realistisch, maar wat ze er na het eerste verworpen voorstel bij zijn gaan bedenken neigt naar wel erg goudgerande arbeidsvoorwaarden met een grote kans dat het ook nog eens niks oplost.
Als ze nou gewoon in gesprek waren gebleven en daarnaast al eerder bemiddelaars erbij gehaald hadden was er hoogstwaarschijnlijk al veel meer voortgang geboekt. Naast dat ze er zelf profijt van gehad hadden doordat maatregelen al in de dienstregeling 2019 genomen kunnen worden, terwijl dat nu met de week lastiger wordt omdat allerlei dingen al vast liggen. Om nog maar te zwijgen over hoe je een eventueel akkoord nu nog zou moeten verwerken in dienstregelingen die in enkele gebieden eind deze maand ingaan.
Als ze nou gewoon in gesprek waren gebleven en daarnaast al eerder bemiddelaars erbij gehaald hadden was er hoogstwaarschijnlijk al veel meer voortgang geboekt. Naast dat ze er zelf profijt van gehad hadden doordat maatregelen al in de dienstregeling 2019 genomen kunnen worden, terwijl dat nu met de week lastiger wordt omdat allerlei dingen al vast liggen. Om nog maar te zwijgen over hoe je een eventueel akkoord nu nog zou moeten verwerken in dienstregelingen die in enkele gebieden eind deze maand ingaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Top brief weer van de FNV:dennistd schreef:De plannen van FNV: https://www.docdroid.net/pRPEV25/nieuwsbrief.pdf
"We willen dat er reële rijtijden, keertijden en voldoende overstaptijden komen zodat de passagiers beter en veiliger ov krijgen."
Waar komt opeens dat veiliger vandaan? En fijn dat de FNV staakt voor mij als passagier, maar ik wil dat het OV betaalbaar blijft. En volgens mij is dat iets anders dan en de chauffeurs meer betalen en ze meer pauzes geven. En misschien is dat beide wel nodig maar verkoop het dan niet alsof je het beste voor hebt met de passagier.
"Als je om 10.00 uur nog passagiers in je bus hebt, dan breng je die keurig naar het eindpunt. Ondertussen laat je geen nieuwe passagiers meer instappen vanaf 10.00 uur."
Ja dit is het beste voor hebben met de passagiers, ja we rijden door naar het eindpunt maar nieuwe passagiers die we gewoon mee kunnen nemen, laten we lekker staan.
"Maar helaas spelen de werkgevers ook hierbij weer “vals”."
Zo zijn ze hé die werkgevers. En de FNV doet nooit iets wat niet helemaal netjes is. *bus*
Maar vakbonden en werkgevers komen zo wel steeds verder uit elkaar te liggen. :N
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Rijdt men nou om 06:00/15:00 vanuit de stallingen weg of beginnen ritten met begintijd 05:55/14:55 al te rijden (soms is dat nog best even rijden vanaf de stalling)? Met lange lijnen zal dat misschien niet altijd even duidelijk zijn, zeker niet in combinatie met CNV chauffeurs die andere stakingstijden hebben.
Overigens laat ritten die om 18:45 beginnen gewoon helemaal afmaken (of krijgen chauffeurs niet langer dan tot 19:00 betaald?).
Ik ben het vertrouwen wel kwijt dat er op korte termijn een oplossing komt. Vanuit de politiek zal men toch meer geld moeten reserveren voor het OV. Werkgevers en werknemers hadden beter de handen ineen kunnen slaan om daar voor te pleiten.
Overigens laat ritten die om 18:45 beginnen gewoon helemaal afmaken (of krijgen chauffeurs niet langer dan tot 19:00 betaald?).
Ik ben het vertrouwen wel kwijt dat er op korte termijn een oplossing komt. Vanuit de politiek zal men toch meer geld moeten reserveren voor het OV. Werkgevers en werknemers hadden beter de handen ineen kunnen slaan om daar voor te pleiten.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ach, die dienstregeling aanpassen was al een verloren zaak, de wijzigingen voor het einde van de zomer lijken het absolute minimum.Daniel schreef:Om nog maar te zwijgen over hoe je een eventueel akkoord nu nog zou moeten verwerken in dienstregelingen die in enkele gebieden eind deze maand ingaan.
En verder: ben ik eigenlijk wel tevreden dat de vakbonden even de spierballen laten zien, uiteindelijk zijn zij niets zonder de leden, en aangezien de afgelopen paar dagen heel weinig bussen reden leeft dit dus wel onder de chauffeurs. De gevraagde eisen (toiletpauzes, een fatsoenlijke lunch, haalbare rijtijden en een salarisverhoging die de inflatie van de afgelopen jaren corrigeert) zijn meer dan redelijk, eigenlijk is het van de zotte dat de toiletpauzes überhaupt een punt van discussie zijn. En ja, dat er gestaakt wordt is niet leuk, maar het biedt wel een podium om de problemen onder grote aandacht te brengen. Na een paar dagen 24 uur lang staken is er dan vanaf morgen een minimum-dienstverlening, wat de grootste pijn moet verlichten, zonder de druk op de werkgevers te verlichten.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Wat bereik je ermee om dit uit testen in de praktijk? Die moderne hulpmiddelen waar je het over had, die ze gewoon hebben geven een precies beeld van wat er dan gebeurd, dat hoef je niet in de praktijk uit te proberen.lijntaxi schreef:Mag allemaal wel zo zijn. Het gaat mij erom om exact te weten, hoe de voorstellen van de vakbonden uit pakken in de praktijk. En inderdaad die kwartier pauze per 2,5 rijden in te plannen. Er zullen in de praktijk vanzelf gaten vallen in de dienstregeling, wat natuurlijk niet leuk is voor de passagiers. Maar helemaal geen bussen of bussen die dan wel dan weer niet rijden is natuurlijk nog veel erger. Gewoon een maandje uitproberen in de zomer. Kijken hoe een en ander uitpakt. Op termijn extra toiletvoorzieningen bij belangrijke knooppunt-haltes, zodat de chauffeurs onderweg naar het toilet kunnen.Post schreef:De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39166
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Fatsoenlijke tijden voor toiletpauzes zijn inderdaad heel redelijk, maar om dan gelijk 5 minuten plaspauze na elke rit te eisen wat ze er nu van gemaakt is natuurlijk niet heel realistisch. Naar mijn idee is het toch veel oplossingsgerichter om meer te focussen op realistische rijtijden (en het voorstel van de werkgevers om dat per regio af te spreken is best logisch, in Amsterdam zal je allicht meer extra tijd nodig hebben dan in Drenthe op het platteland). Daarmee maak je immers de bestaande plaspauzes ook haalbaar en los je meer problemen op dan met extra pauzes toevoegen (die vervolgens niet haalbaar blijken enz.)Z2N schreef:De gevraagde eisen (toiletpauzes, een fatsoenlijke lunch, haalbare rijtijden en een salarisverhoging die de inflatie van de afgelopen jaren corrigeert) zijn meer dan redelijk, eigenlijk is het van de zotte dat de toiletpauzes überhaupt een punt van discussie zijn.
Echter zit de boel nu in een impasse doordat de vakbonden letterlijke verkondigen dat de beloftes van de werkgevers om per regio afspraken te maken niks waard zijn, nog voor dat ze er überhaupt over gesproken hebben.
Ik heb zelf de stakingen uit 2008 ook bewust meegemaakt en in vergelijking met toen rijden er bij deze staking juist gigantisch veel bussen. Al verschilt het heel sterk per regio. Zo zijn er op de OV-radar momenteel 53 U-OV-bussen actief, terwijl er maar 15 Syntus Utrecht bussen rijden waarvan het meerendeel rond Amersfoort (vanuit stalling Montfoort rijden er bijvoorbeeld slechts 2 bussen).Z2N schreef:en aangezien de afgelopen paar dagen heel weinig bussen reden leeft dit dus wel onder de chauffeurs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Soms pakt iets in de praktijk anders uit dan in theorie. Door het in de praktijk uit te proberen, na men beter de knelpunten in kaart brengen. Door allerlei kunst- en vliegwerk worden de knelpunten niet duidelijk zichtbaar. Die planningssoftware kan gebruikt worden om het rooster voor de chauffeurs te finetunen.Post schreef:Wat bereik je ermee om dit uit testen in de praktijk? Die moderne hulpmiddelen waar je het over had, die ze gewoon hebben geven een precies beeld van wat er dan gebeurd, dat hoef je niet in de praktijk uit te proberen.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ook zou het veel beter zijn als de politiek zich meer ging bezig houden met het scheppen van goede randvoorwaarden (zoals met genoeg geld - goede infrasctuur - groene strteep bij verkeerslichten) in plaats van met de invulling van het openbaar vervoer HOV, brengflex-achtige systemen en Mobility As a Service. De regie van het openbaar vervoer onder te brengen bij een OV-bureau. Maar niet zoals het geval is bij het OV-bureau van Groningen en Drente, waar politici in het bestuur zitten. Beter was geweest a-politieke figuren in het bestuur, die de zaken pragmatisch weten aan te pakken. En een goed evenwicht weten te bewerkstelligen tussen de diverse belangen. De politiek kan achteraf toetsen of een en ander is gebeurd binnen de gestelde politieke kaders. Dit nieuwe OV-bureau kan dan ook dienst doen als een soort scheidsrechter tussen werkgevers en werknemers in het OV in het geval van geschillen betreffende de CAO. En in geschillen tussen passagiers en vervoersbedrijven. Misschien is het verstandiger om hiervoor een aparte organisatie hiervoor op te tuigen.
Bij de vaststelling van dienstregeling zouden passagiers veel meer persoonlijk betrokken moeten worden. Nu wordt de dienstregeling te veel betaald door politici en ambtenaren, die nagenoeg of zelfs helemaal geen gebruik maken van het stads- en streekvervoer. Ook kan er met moderne cmmunicatiemiddelen passagiers stemrecht gegeven worden in de dienstregeling.
Kortom laten we deze staking gebruiken om na te denken over de toekomst van het openbaar tot 2030.
Bij de vaststelling van dienstregeling zouden passagiers veel meer persoonlijk betrokken moeten worden. Nu wordt de dienstregeling te veel betaald door politici en ambtenaren, die nagenoeg of zelfs helemaal geen gebruik maken van het stads- en streekvervoer. Ook kan er met moderne cmmunicatiemiddelen passagiers stemrecht gegeven worden in de dienstregeling.
Kortom laten we deze staking gebruiken om na te denken over de toekomst van het openbaar tot 2030.
Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer
Ook al moeten veel studenten nog naar school en de gewone werknemer naar zijn werk, morgen gaat hier de vakantiedienstregeling al in... En dan voor de helft staken.. je weet echt niet meer wat er wel en niet gaat rijden. Je zal maar de Maaslijn trein moeten hebben, die rijdt al dagen niet tot nauwelijks haha. Ik steun ze wel hoor maar ik denk dat veel reizigers die nog geen rijbewijs hebben nu toch wel wat stappen zetten om die snel te halen.. dit is geen promotie om een ov-abo te nemen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten