Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Dennenboom »

Zwolle-Kampen is voorlopig een paar weken een vervangende bus, dus treinen - staking of niet - zullen er niet rijden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door cassie127 »

Weet niet Hoe de busregeling is. Als ik Keolis zelf mag geloven proberen ze zoveel mogelijk hun eigen bussen in te zetten bij het vervangende vervoer
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Selivio »

5 eigen(rode Enschedese Twents bussen) met eigen machinisten die tot december op de bus zaten, aangevuld met X aantal extern ingehuurde bussen.
Grt. Stefan
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door huibf »

Erno-BE schreef:Sinds wanneer zijn vervoerders of rechters halve criminelen? -o-
Vervoerders niet. Maar veel rechters horen zelf achter de tralies. Voor de uitspraak van een staking maakt me dat niet uit. Maar voor moord, doodrijden onder invloed of andere van dit soort misdrijven moeten de uispraken toch echt een stuk hoger.
Maat dat is geheel offtopic.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Hainje »

Jeetje.....
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

huibf schreef:veel rechters horen zelf achter de tralies.
Niet eens mijn woorden *O* ik kwoot alleen maar :Y
WALUIGI96
Donateur
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 19:15

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door WALUIGI96 »

Hainje schreef:Jeetje.....
En dat is dan zijn 3000e bericht
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dylanwild94 »

Hainje schreef:Jeetje.....
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Aking »

WALUIGI96 schreef:
Hainje schreef:Jeetje.....
En dat is dan zijn 3000e bericht
ongewensteelektronischepostprostituee dattem is :Y
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
Wat betreft extra geld voor loon, moet men maar afwachten tot dat de verkiezingen van de provinciale staten verkiezingen zijn geweest. En zouden de vakbonden de mensen kunnen informeren over de eventuele consequentie van hun stem op een kandidaat van bepaalde politieke partijen. Het openbaar vervoer is bij een uitstek een verkiezingsonderwerp voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019.

Nemen de werkgevers al een voorschot op de plannen van de politiek om zo veel mogelijk op de HOV-lijnen te rijden en niet op gewone buslijnen.
Mensen in bijvoorbeeld St Oedenrode zijn daardoor alsnog van een bus verstoken. Of moeten minimaal 7 kilometer fietsen. Zou het niet beter zijn om lijn 157 te laten rijden in plaats van lijn 305.
Ook kan men halte Veghel overslaan vanuit Uden, want daar gaat lijn 306 al naar. Die lijn 306 kan men vanuit Veghel door laten rijden als lijn 158 naar Den Bosch. Dan kunnen mensen vanuit Heeswijk Dinther, Berlicum ook fatsoenlijk met de bus mee.
Maak van de nood een deugd en experimenteer met nieuwe verbindingen. En geef de chauffeurs die kwartier pauze na 2,5 uur rijden.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Post »

lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door zone2000 »

lijntaxi schreef: Het openbaar vervoer is bij een uitstek een verkiezingsonderwerp voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart 2019.
Dit gaat over de CAO voor 2018.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Mr-W »

Waarschijnlijk gaat het toch deel uit maken van de verkiezingsprogramma's.
huibf schreef:
Erno-BE schreef:Sinds wanneer zijn vervoerders of rechters halve criminelen? -o-
Vervoerders niet. Maar veel rechters horen zelf achter de tralies. Voor de uitspraak van een staking maakt me dat niet uit. Maar voor moord, doodrijden onder invloed of andere van dit soort misdrijven moeten de uispraken toch echt een stuk hoger.
Maat dat is geheel offtopic.
:')
Wat leesvoer
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door dennistd »

Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Selivio »

Ben ik nou de enige die er steeds meer van overtuigd raken dat de vakbonden(en dan vooral de FNV) in hun eigen wereldje leven, of zijn er hier meer? :| Vooral het stukje over het aantal gereden diensten in vergelijking met vorige stakingen is iig in Overijssel onzin. :N
Grt. Stefan
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Post schreef:
lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
Mag allemaal wel zo zijn. Het gaat mij erom om exact te weten, hoe de voorstellen van de vakbonden uit pakken in de praktijk. En inderdaad die kwartier pauze per 2,5 rijden in te plannen. Er zullen in de praktijk vanzelf gaten vallen in de dienstregeling, wat natuurlijk niet leuk is voor de passagiers. Maar helemaal geen bussen of bussen die dan wel dan weer niet rijden is natuurlijk nog veel erger. Gewoon een maandje uitproberen in de zomer. Kijken hoe een en ander uitpakt. Op termijn extra toiletvoorzieningen bij belangrijke knooppunt-haltes, zodat de chauffeurs onderweg naar het toilet kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

@Selivio: Je bent niet de enige, denk er inmiddels precies zo over. Naast dat het naar mijn idee geen handige keuze is geweest om stug door te blijven staken tot de werkgevers ja en amen zeggen op het gevraagde. Het oorspronkelijke doel in januari was nog realistisch, maar wat ze er na het eerste verworpen voorstel bij zijn gaan bedenken neigt naar wel erg goudgerande arbeidsvoorwaarden met een grote kans dat het ook nog eens niks oplost.

Als ze nou gewoon in gesprek waren gebleven en daarnaast al eerder bemiddelaars erbij gehaald hadden was er hoogstwaarschijnlijk al veel meer voortgang geboekt. Naast dat ze er zelf profijt van gehad hadden doordat maatregelen al in de dienstregeling 2019 genomen kunnen worden, terwijl dat nu met de week lastiger wordt omdat allerlei dingen al vast liggen. Om nog maar te zwijgen over hoe je een eventueel akkoord nu nog zou moeten verwerken in dienstregelingen die in enkele gebieden eind deze maand ingaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Post »

dennistd schreef:De plannen van FNV: https://www.docdroid.net/pRPEV25/nieuwsbrief.pdf
Top brief weer van de FNV:
"We willen dat er reële rijtijden, keertijden en voldoende overstaptijden komen zodat de passagiers beter en veiliger ov krijgen."
Waar komt opeens dat veiliger vandaan? En fijn dat de FNV staakt voor mij als passagier, maar ik wil dat het OV betaalbaar blijft. En volgens mij is dat iets anders dan en de chauffeurs meer betalen en ze meer pauzes geven. En misschien is dat beide wel nodig maar verkoop het dan niet alsof je het beste voor hebt met de passagier.

"Als je om 10.00 uur nog passagiers in je bus hebt, dan breng je die keurig naar het eindpunt. Ondertussen laat je geen nieuwe passagiers meer instappen vanaf 10.00 uur."
Ja dit is het beste voor hebben met de passagiers, ja we rijden door naar het eindpunt maar nieuwe passagiers die we gewoon mee kunnen nemen, laten we lekker staan.

"Maar helaas spelen de werkgevers ook hierbij weer “vals”."
Zo zijn ze hé die werkgevers. En de FNV doet nooit iets wat niet helemaal netjes is. *bus*
Maar vakbonden en werkgevers komen zo wel steeds verder uit elkaar te liggen. :N
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door gebruiker77 »

Rijdt men nou om 06:00/15:00 vanuit de stallingen weg of beginnen ritten met begintijd 05:55/14:55 al te rijden (soms is dat nog best even rijden vanaf de stalling)? Met lange lijnen zal dat misschien niet altijd even duidelijk zijn, zeker niet in combinatie met CNV chauffeurs die andere stakingstijden hebben.

Overigens laat ritten die om 18:45 beginnen gewoon helemaal afmaken (of krijgen chauffeurs niet langer dan tot 19:00 betaald?).

Ik ben het vertrouwen wel kwijt dat er op korte termijn een oplossing komt. Vanuit de politiek zal men toch meer geld moeten reserveren voor het OV. Werkgevers en werknemers hadden beter de handen ineen kunnen slaan om daar voor te pleiten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Z2N »

Daniel schreef:Om nog maar te zwijgen over hoe je een eventueel akkoord nu nog zou moeten verwerken in dienstregelingen die in enkele gebieden eind deze maand ingaan.
Ach, die dienstregeling aanpassen was al een verloren zaak, de wijzigingen voor het einde van de zomer lijken het absolute minimum.

En verder: ben ik eigenlijk wel tevreden dat de vakbonden even de spierballen laten zien, uiteindelijk zijn zij niets zonder de leden, en aangezien de afgelopen paar dagen heel weinig bussen reden leeft dit dus wel onder de chauffeurs. De gevraagde eisen (toiletpauzes, een fatsoenlijke lunch, haalbare rijtijden en een salarisverhoging die de inflatie van de afgelopen jaren corrigeert) zijn meer dan redelijk, eigenlijk is het van de zotte dat de toiletpauzes überhaupt een punt van discussie zijn. En ja, dat er gestaakt wordt is niet leuk, maar het biedt wel een podium om de problemen onder grote aandacht te brengen. Na een paar dagen 24 uur lang staken is er dan vanaf morgen een minimum-dienstverlening, wat de grootste pijn moet verlichten, zonder de druk op de werkgevers te verlichten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Post »

lijntaxi schreef:
Post schreef:
lijntaxi schreef:Waarom pakt men de problemen niet gewoon praktisch aan. En gaat men eerst de werkroosters van de chauffeurs aanpassen. Desnoods gaan ze al die chauffeurs samen met de busbedrijven overleggen, zodat er wel een rooster uitkomt, waarmee de chauffeurs uit de voeten kunnen. Met moderne hulpmiddelen zou dit relatief makkelijk te realiseren moeten zijn.
De chauffeurs worden al betrokken bij het maken van de roosters. En er wordt ook gebruik gemaakt van moderne planningssoftware. Maar je hebt gewoon veel beperkende factoren, denk aan aansluitingen van trein op bus of bus op bus. En natuurlijk niet te vergeten frequenties, want als je chauffeurs een kwartier pauze wil geven maar de knoop is 1 x per half uur. Dan heeft een chauffeur meteen een half uur pauze.
Dat 8x op een dag 5 dagen in de week 48 weken per jaar. Dat kost dus kapitalen en dan willen de chauffeurs ook nog meer geld.
Mag allemaal wel zo zijn. Het gaat mij erom om exact te weten, hoe de voorstellen van de vakbonden uit pakken in de praktijk. En inderdaad die kwartier pauze per 2,5 rijden in te plannen. Er zullen in de praktijk vanzelf gaten vallen in de dienstregeling, wat natuurlijk niet leuk is voor de passagiers. Maar helemaal geen bussen of bussen die dan wel dan weer niet rijden is natuurlijk nog veel erger. Gewoon een maandje uitproberen in de zomer. Kijken hoe een en ander uitpakt. Op termijn extra toiletvoorzieningen bij belangrijke knooppunt-haltes, zodat de chauffeurs onderweg naar het toilet kunnen.
Wat bereik je ermee om dit uit testen in de praktijk? Die moderne hulpmiddelen waar je het over had, die ze gewoon hebben geven een precies beeld van wat er dan gebeurd, dat hoef je niet in de praktijk uit te proberen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Daniel »

Z2N schreef:De gevraagde eisen (toiletpauzes, een fatsoenlijke lunch, haalbare rijtijden en een salarisverhoging die de inflatie van de afgelopen jaren corrigeert) zijn meer dan redelijk, eigenlijk is het van de zotte dat de toiletpauzes überhaupt een punt van discussie zijn.
Fatsoenlijke tijden voor toiletpauzes zijn inderdaad heel redelijk, maar om dan gelijk 5 minuten plaspauze na elke rit te eisen wat ze er nu van gemaakt is natuurlijk niet heel realistisch. Naar mijn idee is het toch veel oplossingsgerichter om meer te focussen op realistische rijtijden (en het voorstel van de werkgevers om dat per regio af te spreken is best logisch, in Amsterdam zal je allicht meer extra tijd nodig hebben dan in Drenthe op het platteland). Daarmee maak je immers de bestaande plaspauzes ook haalbaar en los je meer problemen op dan met extra pauzes toevoegen (die vervolgens niet haalbaar blijken enz.)

Echter zit de boel nu in een impasse doordat de vakbonden letterlijke verkondigen dat de beloftes van de werkgevers om per regio afspraken te maken niks waard zijn, nog voor dat ze er überhaupt over gesproken hebben.

Z2N schreef:en aangezien de afgelopen paar dagen heel weinig bussen reden leeft dit dus wel onder de chauffeurs.
Ik heb zelf de stakingen uit 2008 ook bewust meegemaakt en in vergelijking met toen rijden er bij deze staking juist gigantisch veel bussen. Al verschilt het heel sterk per regio. Zo zijn er op de OV-radar momenteel 53 U-OV-bussen actief, terwijl er maar 15 Syntus Utrecht bussen rijden waarvan het meerendeel rond Amersfoort (vanuit stalling Montfoort rijden er bijvoorbeeld slechts 2 bussen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Post schreef:Wat bereik je ermee om dit uit testen in de praktijk? Die moderne hulpmiddelen waar je het over had, die ze gewoon hebben geven een precies beeld van wat er dan gebeurd, dat hoef je niet in de praktijk uit te proberen.
Soms pakt iets in de praktijk anders uit dan in theorie. Door het in de praktijk uit te proberen, na men beter de knelpunten in kaart brengen. Door allerlei kunst- en vliegwerk worden de knelpunten niet duidelijk zichtbaar. Die planningssoftware kan gebruikt worden om het rooster voor de chauffeurs te finetunen.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door lijntaxi »

Ook zou het veel beter zijn als de politiek zich meer ging bezig houden met het scheppen van goede randvoorwaarden (zoals met genoeg geld - goede infrasctuur - groene strteep bij verkeerslichten) in plaats van met de invulling van het openbaar vervoer HOV, brengflex-achtige systemen en Mobility As a Service. De regie van het openbaar vervoer onder te brengen bij een OV-bureau. Maar niet zoals het geval is bij het OV-bureau van Groningen en Drente, waar politici in het bestuur zitten. Beter was geweest a-politieke figuren in het bestuur, die de zaken pragmatisch weten aan te pakken. En een goed evenwicht weten te bewerkstelligen tussen de diverse belangen. De politiek kan achteraf toetsen of een en ander is gebeurd binnen de gestelde politieke kaders. Dit nieuwe OV-bureau kan dan ook dienst doen als een soort scheidsrechter tussen werkgevers en werknemers in het OV in het geval van geschillen betreffende de CAO. En in geschillen tussen passagiers en vervoersbedrijven. Misschien is het verstandiger om hiervoor een aparte organisatie hiervoor op te tuigen.
Bij de vaststelling van dienstregeling zouden passagiers veel meer persoonlijk betrokken moeten worden. Nu wordt de dienstregeling te veel betaald door politici en ambtenaren, die nagenoeg of zelfs helemaal geen gebruik maken van het stads- en streekvervoer. Ook kan er met moderne cmmunicatiemiddelen passagiers stemrecht gegeven worden in de dienstregeling.
Kortom laten we deze staking gebruiken om na te denken over de toekomst van het openbaar tot 2030.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Vakbond dreigt met acties voor cao Streekvervoer

Bericht door Djeez »

Ook al moeten veel studenten nog naar school en de gewone werknemer naar zijn werk, morgen gaat hier de vakantiedienstregeling al in... En dan voor de helft staken.. je weet echt niet meer wat er wel en niet gaat rijden. Je zal maar de Maaslijn trein moeten hebben, die rijdt al dagen niet tot nauwelijks haha. Ik steun ze wel hoor maar ik denk dat veel reizigers die nog geen rijbewijs hebben nu toch wel wat stappen zetten om die snel te halen.. dit is geen promotie om een ov-abo te nemen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten