Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Lage Zwaluwe - Roosendaal heeft na de bochten naar het station maar twee bochtjes die simpel voor 160 uitgebouwd kunnen worden (ze liggen buiten de bebouwde kom), en ook op de Zeeuwse lijn kan het tempo prima omhoog. Dat bepaalde baanvakken nu al op papier sneller zijn is leuk, maar zolang diezelfde baanvakken vrijwel erg druk zijn, zorgt sneller rijden alleen maar voor capaciteitsverlies door een groter verschil tusse stop- en sneltreinen, wat je daar niet kan hebben.

En het bouwen van extra ICNG duurt geen zeven jaar na de bestelling, zodra de fabricagelijn loopt kan je prima een extra deelserie bestellen, dan duurt het 2 jaar extra. Of je eerdere lijstje voor de eerste deelserie dan klopt of niet is niet relevant, dit soort voorstellen doe je voor de komende decennia.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Een deel van de door mij genoemde baanvakken hebben over het grootste gedeelte van het traject 4 sporen. Dit zijn Utrecht - Amsterdam en Leiden - Den Haag. Op dit moment rijden de IC en sprinters tussen Utrecht en Amsterdam al gescheiden. Daar is het dus absoluut mogelijk om de IC sneller te laten rijden als het materieel dat toelaat. Op Den Haag - Leiden rijden sprinters en IC nog wel door elkaar over alle sporen. Dat traject is ook aanzienlijk korter dan Utrecht - Amsterdam. De Hanzelijn is momenteel een traject van 2 sporen. Echter er rijdt momenteel 2x per uur een sprinter en 2x per uur een IC. Die IC kunnen echt wel 200 gaan rijden zonder dat ze daarmee achter de sprinter komen te zitten.

Verder kan ik mij niet voorstellen dat er zodanig veel ICNG worden besteld dat het hele netwerk daaruit kan bestaan. Het is dus wel degelijk relevant om te praten over waar de treinen het beste ingezet kunnen worden. Volgens mij is dat bij lange na niet de Zeeuwse Lijn. De grootste stations aan de spoorlijn hebben niet meer dan 7.000 reiziger en het kost ook veel treinstellen om het te exploiteren. Zelfs als je de stations tussen Bergen Op Zoom en Goes overslaat heb je nog altijd 3 treinstellen nodig tussen Vlissingen en Roosendaal. Dat neemt dus niet weg dat ik je voorstel om dat gedeelte te versnellen goed vind, alleen zou ik het de komende 15 jaar nog op VIRM houden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Het is toch echt de bedoeling dat alle ICRm en ICMm wordt vervangen door ICNG.
Daarom heeft NS een raamwerk contract afgesloten voor 80.000 zitplaatsen. De eerste bestelling omvat zo'n 25.000 zitplaatsen, dat is dus minder dan een derde van het (mogelijke) eindtotaal. Dan zijn grof geschat tussen de 250 en 300 treinstellen (afhankelijk van de lengte die wordt gekozen). Dan kunnen er heus wel een paar "gemist" worden om naar Zeeland rijden.

Er speelt nog iets anders mee dat ik hier nog niet veel heb gehoord: NS wordt in de volgende concessie verplicht om alle stations aan het hoofdrailnet te bedienen met gelijkvloerse treinen. Als NS vasthoudt aan het huidige bedieningsmodel met een IC die (deels) voor stoptrein speelt is dat alleen mogelijk door ICNG in te zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Als het er echt zoveel zijn, dan zijn die 250 tot 300 stellen er in 2025 echt nog niet. De bouwjaren van de ICNG is 2017-2023 waarvan de eersten in 2021 geschikt zijn om te rijden in reizigersdienst. Nu geloof ik best dat de productie daarna wat kan versnellen, maar ik denk niet dat al die treinstellen voor 2030 er al zijn.

Stel dat het toch lukt, in 2025 gaat de nieuwe concessie in. Betekent dat dat alle treinen gelijkvloers moet zijn, of moet elk station bediend worden door treinen die gelijkvloers zijn en als dit het antwoord is, hoevaak per uur?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Klaasje »

Reken maar dat op de datum dat de concessie verlengd wordt een aanbesteding wordt gestart voor nieuw dubbeldeks materieel met een gelijkvloerse instap.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dan duurt het dus nog een jaar of 5 voordat de eerste kan rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Western Soldier schreef:Als het er echt zoveel zijn, dan zijn die 250 tot 300 stellen er in 2025 echt nog niet.
Nee, maar dat is toch ook helemaal niet nodig? Je hebt geen honderden stellen nodig om Rotterdam-Dordrecht-Vlissingen te kunnen rijden.
Klaasje schreef:Reken maar dat op de datum dat de concessie verlengd wordt een aanbesteding wordt gestart voor nieuw dubbeldeks materieel met een gelijkvloerse instap.
Wellicht dat ze daar alvast mee kunnen beginnen, maar ik zou er niet op rekenen dat die eerder in dienst komen dan dat DDZ aan vervanging toe is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

reisthijs schreef:
Western Soldier schreef:Als het er echt zoveel zijn, dan zijn die 250 tot 300 stellen er in 2025 echt nog niet.
Nee, maar dat is toch ook helemaal niet nodig? Je hebt geen honderden stellen nodig om Rotterdam-Dordrecht-Vlissingen te kunnen rijden.
Maar je hebt wel 253 stellen nodig om aan die 80.000 zitplaatsen te komen, te lezen uit het raamcontract.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Toch opmerkelijk. Ik vind de DDZ eerlijk gezegd meer aan vervanging toe dan de ICM. Ik ervaar nooit problemen ermee. Nu weet ik dat de renovatie van de ICM treinen langer geleden is dan die van de ombouw van DDAR naar DDZ, maar waarom zou je treinstellen wegdoen die het naar behoren doen. Laat ze desnoods staan zodat je ze kunt gebruiken als er toevallig problemen zijn. Voor mijn gevoel kan de ICM nog echt wel een jaar of 10 mee.

In een eerder bericht van mij heb ik voorgerekend hoeveel treinstellen ik dacht nodig te hebben voor enkel de HSL en daarnaast eventueel de spoorlijn Utrecht - Amsterdam. Door anderen werd ik erop gewezen dat mijn inzet der treinstellen zeer optimistisch was en dat ik daarnaast de Hanzelijn vergeten was. In mijn berekening waren al 66 treinstellen nodig om alle door mij genoemde trajecten te voorzien van treinstellen en daarin had ik nog niet eens rekening gehouden met gekoppeld rijden.

Het feit dat mijn berekening te optimistisch was in combinatie met de vergeten Hanzelijn en in combinatie met gekoppeld rijden betekent dat je misschien toch al gauw tegen de 100 treinstellen nodig hebt om de HSL, Amsterdam-Utrecht en de Hanzelijn te kunnen voorzien. Met die trajecten heb je bij lange na nog niet het hele land voorzien van treinstellen. Als je wederom 3 trajecten neemt die je van ICNG wilt voorzien dan ben je dus weer 100 treinstellen kwijt.

Natuurlijk is Rotterdam-Vlissingen wel te koppelen aan een ICD die slechts Rotterdam-Amsterdam rijdt, maar dan ben je nog steeds 6 treinstellen kwijt. Ik denk dat Rotterdam-Groningen/Leeuwarden via Utrecht en Den Haag/Schiphol-Enschede beter is om met ICNG te rijden dan Rotterdam-Vlissingen. Oke, wellicht zou je de treinen die tot Dordrecht gaan nog over de HSL kunnen sturen. Dat zou nog wel kunnen in mijn ogen, maar het aantal reizigers op Dordrecht-Vlissingen is echt een heel stuk minder dan op de genoemde trajecten. Als die eenmaal voorzien zijn dan kan ik mij voorstellen dat er een keer naar Zeeland gekeken wordt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door reisthijs »

Een kwestie van prioriteiten stellen. Er moet wel rekening gehouden worden met concessie-eisen. Er is in de huidige concessie al afgesproken dat intercitytreinen met een gelijkvloerse instap als eerste ingezet worden op trajecten waar geen sprinters rijden.
MetroRET schreef:Maar je hebt wel 253 stellen nodig om aan die 80.000 zitplaatsen te komen, te lezen uit het raamcontract.
Maar je hebt geen 253 stellen nodig om op alle trajecten waar geen sprinter rijdt gelijkvloerse treinen in te kunnen zetten.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Dan ben ik van mening dat een sprinter op de volledige Zeeuwse Lijn nog altijd beter is dan ICNG zolang het aantal ICNG treinstellen nog beperkt is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

reisthijs schreef:Een kwestie van prioriteiten stellen. Er moet wel rekening gehouden worden met concessie-eisen. Er is in de huidige concessie al afgesproken dat intercitytreinen met een gelijkvloerse instap als eerste ingezet worden op trajecten waar geen sprinters rijden.
MetroRET schreef:Maar je hebt wel 253 stellen nodig om aan die 80.000 zitplaatsen te komen, te lezen uit het raamcontract.
Maar je hebt geen 253 stellen nodig om op alle trajecten waar geen sprinter rijdt gelijkvloerse treinen in te kunnen zetten.
Tuurlijk niet, maar dat zijn de gegevens uit het contract wat is opgesteld met Alstom.

Om de verhoudingen tussen de 5jes en 8jes ongeveer gelijk te houden met de 79 bestelde stellen zou je komen op 157 5-wagenstellen en 96 8-wagenstellen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door playertwo »

Western Soldier schreef:Dat zou kunnen, al zal je dan wel snelle wissels moeten aanleggen bij Goes, met de huidige moet je dan eerder afremmen en dan is 27 minuten erg optimistisch.
En anders een zakperron of een situatie als in Wijchen maken, waarbij de IC richting Roosendaal op een nieuw perron stopt. Hierbij hebben dan alle treinen ieder een eigen spoor wat een stuk robuuster is. Om de overstap te halen zou je de kering in Vlissingen met 2 minuten moeten bekorten (of met 28 minuten verlengen)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Een extra perron is natuurlijk de beste oplossing, maar dat kost meer dan een nieuw wissel, en het geld voor spoor is in Zeeland schaars. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door PatrickM »

Z2N schreef:En het geld voor spoor is in Zeeland schaars. (A)
FTFY (A)

Opzich vind ik het idee met de Sprinter tot Goes een prima idee, mits de aansluitingen een beetje goed zijn. Het enige jammere is dat de reizigers verder Brabant in er weinig aan hebben (net iets minder dan de helft van het totaal aantal reizigers vanuit Zeeland dacht ik).

Maar ja, zolang ze op de Abdij alles willen, maar niet met geld over de brug komen gaat er inderdaad weinig gebeuren.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Maar aan de andere kant komt wel 80% (als het niet nog meer is) van de Zeeuwse reizigers uit Goes, Middelburg of Vlissingen, dus die mensen die verder Brabant in willen hebben er wel degelijk wat aan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door PatrickM »

Nee, want die staan een kwartier in Rsd te wachten.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Oh ja, ik dacht nu sprinter in Goes aansluit dat ik dacht dat daarmee ook de aansluiting in Roosendaal klopte, maar dat is inderdaad niet het geval. Dan ben ik inderdaad nog wel van mening dat dat moet worden opgelost.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door playertwo »

Ik zou dan gaan voor een goede aansluiting in Rsd tussen de IC'S. Sprinter uit Gs kan dan door richting Tbu (en dan verder als [serie=Sprinter|2018|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie]) zodat daar ook de gewenste uitbreiding kan worden gedaan voor de stoptreinstations.

Etten leur kan dan mooi worden overgeslage door de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie]. Dat levert 4 minuten extra op De IC kan je voorblijven. Inhaling door de IC uit Gvc kan plaatsvinden in Bd en optioneel Btl als er 4 IC's rijden tussen Bd en Ehv. Heeft iedereen ook meteen een een verbinding, optioneel met overstap
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

4 minuten is wel erg veel winst voor de IC die Etten-Leur overslaat. Ik vraag me af of dat niet overdreven is. Wel een goed idee overigens. Ik heb al vaker genoemd dat ik een dienstregeling aan het maken ben en het vordert nu aardig. Ik ben nog lang niet klaar, maar over de sprinter kan ik zeggen dat ik hem heb ingetekend tot Middelburg en dan vanaf daar niet naar Eindhoven, maar naar Arnhem Centraal. De sprinter uit Eindhoven zou dan naar Dordrecht kunnen gaan rijden, die ik overigens nu heb ingetekend vanaf Roermond in plaats van Weert.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Hainje »

Waarom tot Middelburg? Laat die trein dan doorrijden naar Vlissingen, een van de belangrijkste plaatsen in Zeeland.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door ArrivaBas »

Western Soldier schreef:Maar over de sprinter kan ik zeggen dat ik hem heb ingetekend tot Middelburg en dan vanaf daar niet naar Eindhoven, maar naar Arnhem Centraal.
Middelburg is een station aan de vrije baan, waar niet zomaar een derde keerspoor bijpast.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door MetroRET »

Een 'halte aan de vrije baan' kan je het ook weer niet noemen, wat aan beide zijdes ligt een kruiswissel.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Hainje schreef:Waarom tot Middelburg? Laat die trein dan doorrijden naar Vlissingen, een van de belangrijkste plaatsen in Zeeland.
De cijfers liegen niet. Middelburg heeft met 4657 reizigers dan Vlissingen die er 2939 heeft. Doortrekken naar Vlissingen kost precies een omloop terwijl je nu naar Middelburg in elk geval ervoor zorgt dat de IC niet in Arnemuiden hoeft te stoppen waarmee ik in de dienstregeling die ik maak precies een omloop kan schrappen. Uiteraard kost het doorrijden naar Middelburg een omloop van de sprinter, maar het schrappen van een IC scheelt meer dan die extra omloop van de sprinter. En wat betreft de kering, die kan daar precies door de kruiswissels aan beide kanten. De sprinter uit Roosendaal ev komt namelijk bijna gelijktijdig met de IC naar Roosendaal en kan dan iets voorbij de kruiswissel aan de westkant keren en naar het spoor richting Roosendaal gaan. Daar komt tot aan vertrektijd geen trein meer. Doortrekken lukt precies niet, daar een kering van 4 minuten aan de krappe kant is, zeker gezien ik die sprinter tot Arnhem Centraal heb ingetekend.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Jultar »

Western Soldier schreef:Als het er echt zoveel zijn, dan zijn die 250 tot 300 stellen er in 2025 echt nog niet. De bouwjaren van de ICNG is 2017-2023 waarvan de eersten in 2021 geschikt zijn om te rijden in reizigersdienst. Nu geloof ik best dat de productie daarna wat kan versnellen, maar ik denk niet dat al die treinstellen voor 2030 er al zijn.
Toch nog een kleine opmerking hierop:
Het grootste gedeelte van die tijd is het inrichten van de productielijn en het testen van de treinen. Er wordt niet continu gebouwd aan de ICNG (buiten de "body" om), omdat de Italianen hun regionale treinen al in 2019 moeten krijgen. Pas als de Italiaanse treinen afgeleverd zijn, gaat de ICNG in echte serieproductie.
Er worden nu enkele stellen als proef gebouwd, die gebruikt gaan worden voor de typegoedkeuring en daarna voor de Nederlandse toelating. Tijdens die tests zullen er ongetwijfeld dingen uitkomen die echt nog aangepast moeten worden in de serieproductie en worden hopelijk de meeste kinderziektes er ook direct uitgehaald.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten