Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Volgens mij is ditzelfde verhaal een paar jaar terug ook al aan de hand geweest: toen is de ICd-testtrein nog naar Oldenzaal geweest om metingen te doen.
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.
Ik vind het een raar verhaal, want de RB61 heeft nergens last van dit incident, terwijl de RB61 ook langs Salzbergen komt. En hoe zit met de treinen op de Emslandstrecke?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es schreef: Op datzelfde moment reed er een Berlijntrein het station binnen met aan beide kanten een locomotief.
Dat komt omdat die momenteel pendelen tussen Amsterdam en Bentheim, wegens materieeltekort.
Ja, dit is een heel wazig verhaal. Een aannemer heeft lopen knutselen aan een overweg in Salzbergen en daarbij zijn van diverse treinen de wielen beschadigd, dus nu moeten van alle stammen die voor de IC Berlijn worden gebruikt de wielen gecontroleerd worden. DB heeft echter niet genoeg multicourante rijtuigen en daarom is de treindienst in Bentheim geknipt.
Ah, nog meer verhalen... Ik had juist gelezen dat het ging om een wegvoertuig dat zijn lading verloren had waarbij de overweg beschadigd was geraakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
De oorzaak weet ik niet, maar zoals hierboven al beschreven zijn er inderdaad te weinig multicourante rijtuigen. Vandaar ook dat ik mijn reis vanaf Bentheim in een ersatzzug bestaande uit IR(?) rijtuigen mocht vervolgen.
Omdat een specialistisch forum als dit iemand voor de domme vragen nodig heeft: multicourante locomotievens en treinstellen — allicht. Stammen bij uitbreiding dan dus ook. Maar wat is er precies multicourant aan rijtuigen? Of gaat het over toelating?
In Duitsland wordt er 1000V~ 16,7Hz naar de rijtuigen gestuurd, maar in Nederland is dat gewoon 1500V=. Dat moet het rijtuig dus wel 'eten'.
Die IR Ersatzrijtuigen zullen wel alleen 1000V~ lusten, terwijl de ICB rijtuigen wel beide spanningen kunnen hebben.
Mocht je ooit in een trein bestaande uit locomotief en rijtuigen gezeten hebben, dan had je misschien gemerkt dat ze stroom gebruiken, bijvoorbeeld voor de verlichting.
Die stroom krijgen ze van de locomotief. Die wekt de stroom zelf op (diesellocomotief) of geeft de spanning door (bijvoorbeeld bij lagere voltages als 1,5 of 3 kV) of heeft een omspanningsinstallatie als er een hoog voltage op de bovenleiding staat (elektrische locomotief). Apparatuur in een rijtuig kan niet zomaar elke spanning aan, daar moeten technische voorzieningen voor aanwezig zijn. Dat is duurder in onderhoud, vandaar dat er vaak deelparken zijn met onderscheid in functionaliteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Normaal werkt eenvoudige apparatuur zoals verlichting op gelijkspanning. Thuis uit je stopcontact komt er ook gelijkspanning. Het is dan nogal zinloos om wanneer onder gelijkspanning wordt gereden het voltage door de locomotief nogmaals aan te passen voordat het in het rijtuig zelf door een omvormer gaat.
Als er onder wisselspanning wordt gereden zal er in de locomotief wel een omvormer gebruikt worden zodat de rijtuigen gelijkspanning krijgen. Daar is blijkbaar voor een ander voltage gekozen dan 1,5 kV of 3 kV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking schreef:Maar hoezo komt er uit de locomotief niet altijd dezelfde spanning dan? Dat klinkt mij als amateur veel logischer inde oren.
Omdat in elk land de eenvoudigste oplossing is gekozen met zo min mogelijke omvormers/transformatoren/watdanook.
Als er uit alle locomotieven in Europa altijd dezelfde spanning zou moeten komen, welke dan?
In Nederland is 1500V= naar de rijtuigen sturen logisch, in Duitsland bijvoorbeeld niet.
dennistd schreef:Had denk ik: op de HSL wordt er immers ook geen 1500V DC naar de rijtuigen gestuurd.
Klopt. Inmiddels zijn alle rijtuigen voorzien van omzetters die de vier meest gebruikte spanningen aankunnen, dus er is technisch in dat opzicht geen verschil meer tussen de rijtuigen.
Gisteravond heb ik rond 20:30 in de verte het onmiskenaar geluid van een stroomtrein gehoord: die was dus door Zaandam aan het rijden op weg naar huis. *O*
Vanmiddag met de 2049 van Den haag Centraal naar Utrecht Centraal geweest. In Utrecht overgestapt op de sneltram, dus goede gelegenheid om het boekingssysteem voor reisassistentie in de NS Reisplanner Xtra app te testen. In de app kun je aangeven bij welke stations je geen assistentie wil hebben, maar als je er eentje uitschakelt krijg je een foutmelding. Bij Den Haag Centraal stond zou ik mij moeten melden bij de informatiebalie in de centrale hal (ik ken alleen de OV Servicewinkel, dus ja…). Dan maar even ouderwets gebeld.
In de Utrechtse sneltram waande ik mij met die sluitgeluiden bijna in een lift.
Op de terugweg van Utrecht naar Zaandam in de [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] zat ik in een VIRMm. Nu heb ik al de nodige kritiek geuit op de revisie, maar in deze bak waren ze volgens mij de airco vergeten… :(
Het FLIRT-drietje van de 6616 kwam achter een goederentrein te zitten. Gisteren zat dezelfde trein, op normale lengte, ook al achter een goederentrein aan te hobbelen. -o-
Mogen we wel van geluk spreken dat het al zomervakantie is waardoor in het zuiden iets minder ouders/scholieren in de trein zitten.
En terwijl ik dit lees ook hier een gevalletje goederentrein:
De t17919 kon zojuist niet langs spoor 1 rijden in Wierden omdat er een goederentrein over dat spoor reed. In Wierden kwamen wij dus binnen op spoor 2 waar wij even hebben moeten wachten. Vervolgens linkerspoor naar Almelo en als ik nu naar rechts kijk zie ik dat wij de goederentrein aan het inhalen zijn *O*
In Almelo gaat alles nu ook anders, wij komen nu aan op spoor 4b ipv 2b omdat daar de Intercity richting Deventer staat die door de aanrijding tussen Wierden en Rijssen niet verder kan.
EDIT: Volgens mij hadden ze bij Keolis Deutschland geen geld om een Nederlandse voice over even de omroepen te laten in spreken. Nu hoor je een Duitser die op zijn beste Nederlands probeert te praten. En dan ook nog bij de aankondiging van Bad Bentheim een aansluiting in de tegenrichting noemen (IC Amsterdam Centraal) en dat je moet kijken op de schermen (die daar niet zijn op het station) voor de aansluitingen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dat je je kan ergeren aan kwekkende Italianen in de stiltecoupé kan ik begrijpen. Dat je de treincoupè dan bij elkaar schreeuwt van "CAN YOU READ, SILIENCE" gevolgd door wat getier terwijl je al een paar keer moest hoesten niet.