Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Hainje »

Nope
🍉
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik snap het niet, want ik zie het momenteel. Ik zou ook niet weten hoe ik het moet oplossen, aangezien ik wat dit soort dingen betreft niks weet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Ferdinand »

Je kunt ook Tapatalk installeren. Vanaf daar kun je direct afbeeldingen halen van je geheugen en hoef je niet zo'n stom onhandig linkje te gebruiken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Het gaat eigenlijk om een printscreen van het Excelbestand waar ik het in heb staan, maar wat is Tapatalk?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Je kunt toch gewoon een site zoals imgur gebruiken om een plaatje up te loaden en dan kun je de BBCode zo in een forumpost plakken en klaar.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Ferdinand »

Tapatalk is een applicatie op je telefoon die is gemaakt om fora makkelijker en overzichtelijker te maken. Ook heeft deze app dus functies die op de browserversie missen. Zo ook de functie om afbeeldingen direct van het geheugen te halen. Deel je printscreen met je telefoon (door bijvoorbeeld een mailtje naar jezelf te sturen). Vanaf Tapatalk druk je op "photos, files" als je post. Zo simpel als dat!

Ook zorgt deze app ervoor dat iedereen positief tegen je doet! De app kent maar één emoticon en dat is een lachend gezichtje!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Maar op telefoon vind ik al helemaal irritant. Of is dat er ook voor de computer.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Stap 1: Reizigersaantallen verzamelen
In de eerste stap heb ik alle stations waarvan ik cijfers heb verzameld in een Exceldocument. Natuurlijk zeggen de cijfers niet alles, want overstappers worden doorgaans niet vermeld, dus ik kijk ook nog naar de omvang van het knooppunt van het station. De reizigersaantallen en de omvang van het aantal mogelijke overstappen zijn voor mij leidraad geweest. Mijn visie is ook op deze aantallen gebaseerd. Omdat van veel regionale lijnen de cijfers niet bekend zijn heb ik vrijwel geen regionale lijnen opgenomen. Alleen daar waar een regionale lijn een rol speelt bij de treinen over de HRN heb ik ze opgenomen.
Een dienstregeling baseren op reizigersaantallen heeft een risico: als een station als Houten bijv. meer reizigers heeft dan Castricum of Bergen op Zoom, betekent dat nog niet dat Houten meer IC-waardig is. De meeste Houtenaren reizen op korte afstand naar Utrecht (terwijl er over Houten heen een dikke IC-stroom Utrecht - Brabant is, die "last" zou hebben van een IC-stop in Houten), terwijl Castricum veel lange-afstand reizigers naar Amsterdam heeft.
Idem: een station als Rijswijk heeft meer reizigers dan Heerenveen. Toch zijn er goede redenen om niet met IC's op Rijswijk te stoppen, en wel op Heerenveen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Uiteraard houd ik rekening met zulke dingen en geloof mij, een IC gaat zeker niet in Houten stoppen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik heb de link aangepast
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik mis in je uitwerking in Sittard de aankomst- of de vertrektijd (ik weet niet welke er nu staat). Daarmee wordt het lastig om overstappen te bekijken.

De stoptrein Maastricht - Roermond moet trouwens uit Randwyck gaan komen omdat je anders een half uur staat te keren, uitgaande van symmetrie om .00.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ohja, de aankomsttijden zijn hier wel handig om te tonen. Ik heb ze zelf eigenlijk niet nodig, omdat ik ze wel weet, maar hier zijn ze wel handig. Ik ga in Sittard uit van 1 minuut wachttijd. Maastricht Randwyck heb je gelijk in, maar in deze tabel heb ik die niet staan. Ik zal die plaatsen in de tabel van Kerkrade naar Maastricht, maar aangezien ik daar nog geen enkel idee bij had heb ik die nog niet gemaakt. Dank voor je aanvullingen in elk geval. Ik zal ze verwerken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Western Soldier schreef:
Wat betreft de IC, ik heb die inderdaad dat die mogelijk niet in Weert stopt, waarvoor in plaats daarvan een sprinter uit Eindhoven doorrijdt naar Roermond
Zoveel reizigers zijn er niet, dus 2x per een sneltrein is afdoende. Door slim te plannen kan je reizigers uit de stoptrein een goede overstap aanbieden te Wt
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Er rijdt nu 4x per een IC. Ik ben het met je eens dat dat overbediening is, maar 2x per uur een sneltrein lijkt mij een beetje aan de magere kant. Al kan het goed zijn dat ook zonder het doortrekken van de sprinter dat het wenselijk is een perron extra te hebben als er een sneltrein uit Maastricht naar de Maaslijn gaat rijden. Als dat voor de extra sneltrein sowieso nodig blijkt, dan kan de sprinter uit Weert er zeker ook bij, maar als de sneltrein uit Maastricht die aanpassing niet nodig heeft dan is het zonde om voor de sprinter die verbouwing te doen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Jef400 »

Dat ligt maar puur aan de reizigersstromen. Ik kom nog uit de tijd dat er gecombineerd naar Maastricht/Heerlen werd gereden, al kan dat met de Maastrichtse drukte niet meer tegenwoordig.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Paar puntjes na aanleiding van je dienstregeling:
  • Stoptrein Maastricht - Roermond doet er op dit moment 46 minuten over. 41 minuten als je de haltering in Sittard weet te verkorten naar 1 minuut. Hoe kom jij hier op 38 minuten uit?
  • ICs Maastricht-Roermond en Heerlen-Roermond doen er op dit moment 30 minuten over. Hoe kom jij hier op 28 minuten uit?
  • Op dit moment sluit in Sittard de STP uit Maastricht aan op de IC uit Heerlen. Op die manier heb je 4 reismogelijkheden tussen Maastricht en Eindhoven: 2x/uur direct en 2x/uur met de sprinter en overstap in Sittard. Bovendien hebben Bunde t/m Geleen-Lutterade zo óók een snelle verbinding met Eindhoven en verder. Waarom kies je ervoor om deze overstap niet meer te faciliteren?
  • Zelfde verhaal vanuit de richting Heerlen. Nu sluit de STP uit Heerlen aan op de IC uit Maastricht. Op die manier hebben Hoensbroek t/m Geleen Oost een snelle verbinding met Eindhoven en verder. In jouw plan vervalt deze overstap. Reizigers kunnen wel overstappen op de SNL naar Roermond en dan als nog op de IC uit Maastricht, maar dat is een extra overstap en behoorlijk omslachtig.
  • Ook is er op dit moment een overstap in Roermond van de SPR uit Maastricht op de IC naar Eindhoven. Zo hebben Echt en Susteren een snelle verbinding met Eindhoven en verder. Die overstap gaat er ook op achteruit: van 6 naar 11 minuten.
  • Wat is het punt van 4 snelle treinen naar Maastricht als de snelle treinen achter elkaar aan rijden? Effectief heeft Maastricht nog steeds maar een halfuursdienst in jouw plan.
  • Het plan is dat de STP Roermond-Maastricht binnenkort ook gaat stoppen op Maastricht Noord. Hoe kijk jij hier tegen aan?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Ik ga de puntjes die je noemt als je het niet erg vind even nummeren.

1. Momenteel staat de stoptrein op 2 stations een minuut stil. Ik heb die in mijn planning geschrapt, omdat bij de meeste kleine stations geen tijd voor het halteren wordt gerekend, ook al kost het wel een beetje. De ruimte bestaat om die minuten weer op te nemen in de dienstregeling, maar ik heb ze eruit gehaald. Daarmee zou ik op 39 minuten uitkomen. De laatste minuut moet ik inderdaad zeggen dat die te krap gepland is tussen Geleen-Lutterade en Sittard. Ik heb die minuut weer toegevoegd. Ik heb ten onrechte de aankomsttijd in Sittard genomen, terwijl de bedoeling was om daar 1 minuut bij op te tellen in verband met de vertrektijd. Dank voor je scherpte.

2. Ik ben bij rijtijden van de sprinter van 4 of meer minuten uitgegaan dat de IC 2 minuten sneller is per station. De reisplanner geeft inderdaad 1 minuut extra voor Maastricht>Sittard. Mogelijk ben ik daarin te optimistisch.

3. De stoptrein uit Maastricht had ik inderdaad graag aangesloten op de sneltrein uit Heerlen. Er is echter weinig ruimte om de stoptrein te schuiven als gevolg van de 2 extra treinen uit Maastricht naar de Maaslijn. De stoptrein zal ik 3 minuten later plannen, waardoor de overstap 3 minuten wordt verkort. De intercity rijdt nu direct achter de sneltrein aan die de Maaslijn opgaat en daarmee dus in elk geval de intercity niet meer in de weg zit. De sneltrein naar Maastricht blijft de aansluitingen bieden die nu vanuit de intercity worden geboden, de aansluiting zijn er echter dit keer vanuit Nijmegen en niet uit EIndhoven.

4. Ook hier geldt dat de sneltrein van de Maaslijn in het pad rijdt van de huidige intercity. De aansluitingen die van de huidige intercity worden geboden, worden nu door de nieuwe sneltrein geboden. Ik begrijp uit jouw punten 3 en 4 dat jij hiermee adviseert de kwartierdienst van de sneltreinen tussen Roermond en Sittard los te laten om zo de intercity een beter pad te geven?

5. Hiervoor geldt, de stop in Sittard wordt met 5 minuten verkort. Hierdoor komt de sprinter 5 minuten eerder aan in Roermond. Die 5 minuten extra worden vertaald in een langere overstap op de IC. Zoals genoemd bij punt 3 zal ik de stoptrein 3 minuten later laten vertrekken, waardoor ook de overstap nog 3 minuten wordt verkort.

6. Dat zou inderdaad ideaal zijn, maar de sneltrein uit Heerlen zal niet in dat pad kunnen rijden zonder dat de intercity erdoor wordt opgehouden. Het voordeel blijft nu dat Maastricht via de Maaslijn een veel kortere reistijd met Nijmegen krijgt. Die reistijd wordt dan namelijk 1.25 tegen 1.51 nu.

7. Van Maastricht Noord is mij niet bekend. Ik zal het meenemen. De Heuvellandlijn moet ik zoals gezegd nog plannen.

Hopelijk kan je wat met deze reacties. Ik wil jou in elk geval bedanken voor je positieve feedback. Hier kan ik weer wat mee, de wijziging van de 3 minuten is meteen doorgevoerd en de andere overwegingen ga ik nog kijken of ik de dienstregeling zo kan ontwerpen dat de sneltrein uit Heerlen de intercity niet in de weg zit. Dat zal echter enige tijd kosten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van sneltreinen. Mijn voorkeur zou eerder uit gaan naar frequentere verbindingen die dan maar iets vaker stoppen. In jouw plan gaat Sittard er op achteruit: nog maar 2x/uur rechtstreeks naar Ehv i.p.v. 4x/uur, en daarmee ook de stoptreinstations tussen Sittard en Heerlen richting Eindhoven die ongeveer 6 minuten langer moeten reizen en één extra overstap hebben in Roermond. Het enige wat daar tegen over staat is dat reizigers uit Maastricht 3 minuten sneller in Eindhoven zijn. De nadelen van de sneltrein/intercity-constructie lijken mij dus groter dan het voordeel.

Ja, de verbinding met de Maaslijn wordt wel sneller, maar dat kun je sowieso doen, los van de vraag of je sneltreinen moet willen herinvoeren of niet.
Western Soldier schreef:Ik begrijp uit jouw punten 3 en 4 dat jij hiermee adviseert de kwartierdienst van de sneltreinen tussen Roermond en Sittard los te laten om zo de intercity een beter pad te geven?
Het is natuurlijk helemaal aan jou hoe je je dienstregeling maakt. Maar als het aan mij zou liggen wel ja. Ik zou ervoor kiezen om de ICs tussen Roermond en Sittard in een 10/10/10-verdeling neer te leggen. De IC Ehv-Mt en de IC Maaslijn-Mt liggen dan dus in een 10/20 verhouding. In het gat daartussen rijdt dus de IC Heerlen en de STP Maastricht die op elkaar aansluiting hebben. Omdat de IC Ehv-Maastricht en de IC Ehv-Heerlen óók in een 10/20-interval rijden, sluit je meteen goed aan op ETMET ten noorden van Eindhoven. De IC Maaslijn-Mt vult als het ware het gat op van het ontbreken van de IC Venlo.

Je zou dan zoiets krijgen:

Afbeelding

Als je toch per se een sneltreinen/IC-constructie wil, kun je de stop in Sittard schrappen. De IC Ehv-Mt is dan 3 minuten eerder in Maastricht. De STP Std-Hrl kun je dan laten aansluiten op de SNL Maaslijn-Mt. Zoals gezegd heeft dat echter niet mijn voorkeur.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:Ik ben sowieso niet zo'n voorstander van sneltreinen. Mijn voorkeur zou eerder uit gaan naar frequentere verbindingen die dan maar iets vaker stoppen. In jouw plan gaat Sittard er op achteruit: nog maar 2x/uur rechtstreeks naar Ehv i.p.v. 4x/uur, en daarmee ook de stoptreinstations tussen Sittard en Heerlen richting Eindhoven die ongeveer 6 minuten langer moeten reizen en één extra overstap hebben in Roermond. Het enige wat daar tegen over staat is dat reizigers uit Maastricht 3 minuten sneller in Eindhoven zijn. De nadelen van de sneltrein/intercity-constructie lijken mij dus groter dan het voordeel.

Ja, de verbinding met de Maaslijn wordt wel sneller, maar dat kun je sowieso doen, los van de vraag of je sneltreinen moet willen herinvoeren of niet.
Sittard heeft natuurlijk 2x per uur een overstap naar Eindhoven, echter de overstap is met 4 minuten vrij redelijk en gebeurd ook op hetzelfde perron. De IC naar Eindhoven komt binnen nadat de sneltrein vertrokken is op hetzelfde spoor. Ik had voor beiden spoor 3 in gedachten. Dan kunnen de kerende treinen in Roermond spoor 2 gebruiken. Overigens op het moment dat ik de IC achter de sneltrein uit Heerlen zou plaatsen dan zouden ze vlak na elkaar in Eindhoven aankomen en richting het zuiden vlak na elkaar vertrekken, dan verdwijnt dus de 4x per uur verbinding met Sittard.

Inmiddels heb ik wel de punten meegenomen en een nieuwe dienstregeling ontworpen, waarbij de intercity vlak voor de sneltrein uitrijdt. Ik zal vanavond de link aanpassen. Dat lukt mij helaas niet zelf, dus heb ik daar iemand voor gevraagd.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Afbeelding

De aangepaste versie op basis van de punten van Yanaike, waarvoor heel veel dank. De nieuwe versie is ook een stuk beter dan de eerste in mijn ogen. Wat ik nu gedaan heb is dat de IC uit Eindhoven te Roermond een aansluiting biedt op de sprinter naar Heerlen, waardoor er 4x per uur een verbinding is tussen Heerlen en Eindhoven. 2x per uur met de sneltrein rechtstreeks en 2x met de sprinter en een overstap te Roermond op de IC. De sprinter uit Maastricht heb ik nu ook doorgetrokken naar Roermond, hierdoor wordt er vanuit Eindhoven nu ook 4x per uur een overstap geboden op sprinters naar Echt en Susteren. Bovendien, maar dat kunnen jullie nog niet zien sluit nu de stoptrein van de Maaslijn met 1 minuut overstap aan op de stoptrein naar Maastricht. Ik zit er zelfs aan te denken om er dan ook maar een knoop in te leggen. Deze aanpassing vraag echter wel extra ruimte op station Roermond, dus een 4e perronspoor zal nodig zijn.

Tijd om ook eens verder richting het noorden te kijken:

Tabel 2: Roermond<>Eindhoven
Overwegingen:
Het aantal reizigers in Weert is gemiddeld voor een intercitystation aan een doorgaande lijn. Weert is vergelijkbaar met stations als Oss, Assen, Driebergen-Zeist. Momenteel stoppen er 4 doorgaande intercity's per uur en 2 in Weert eindigende sprinters richting Eindhoven. Doordat Roermond door de aanpassingen in de dienstregeling in tabel 1 een extra perron nodig heeft om alle treinen te kunnen verwerken zal er ook ruimte ontstaan voor de sprinter uit Eindhoven om naar Roermond door te rijden.


Snelle verbindingen:
Nu de sprinter door kan rijden naar Roermond blijven er 4 verbindingen met het zuiden bestaan als de intercity niet meer te Weert zal stoppen. 2x per uur de sprinter naar Roermond en 2x per uur de sneltrein naar Heerlen. Naar het noorden wordt het met 2x per uur een sneltrein en 2x per uur een sprinter wel iets minder. Voor de reizigers uit Maastricht geldt dat met het overslaan van zowel Sittard als Weert de reistijd met Eindhoven toch al aardig omlaag gaat. Het aantal snelle verbindingen tussen Roermond en Eindhoven blijft 4. 2x per uur de sneltrein Heerlen<>Eindhoven en verder en 2x per uur de intercity Maastricht<>Eindhoven en verder.


Langzame verbindingen:
De sprinter uit Eindhoven zal vanaf Weert doorrijden naar Roermond.


Samengevat:
IC Maastricht<>Roermond<>Eindhoven en verder
S Heerlen<>Sittard<>Roermond<>Weert<>Eindhoven en verder
SPR Roermond<>Eindhoven (rijdt eventueel nog door)


Vragen:
1. Zouden jullie een spitsversterking doen en zo ja, met het laten rijden van spitssprinter of een spits-sneltrein?


Tabel 3: Roermond<>Venlo<>Nijmegen
Overwegingen:
Al meerdere malen heb ik op dit forum voorstellen gezien om een snelle verbinding tussen Nijmegen en Roermond te hebben die eventueel doorrijdt naar Maastricht. Het aantal NS-reizigers in Venlo is niet extreem veel en momenteel rijden er voor een groot deel van de dag 4 stoptreinen per uur tussen Venray en Nijmegen. Bovendien zal er op diverse plaatsen op de spoorlijn voor verdubbeling worden gezorgd.


Snelle verbindingen:
Er rijden momenteel 4 stoptreinen per uur tussen Nijmegen en Venray. Daar nog zomaar 2 snelle verbindingen bijplaatsen lijkt mij erg veel van het goede. Ik zou 2 supersnelle treinen kunnen laten rijden met enkel een stop in Venlo. Ik vraag mij echter af of er nou echt zoveel reizigers zijn dat dat rendabel wordt. Om die reden kies ik ervoor de trein vaker te laten stoppen dan alleen Venlo. Daarmee vind ik de term intercity niet meer van toepassing en is sneltrein in mijn ogen beter als naamplaatje voor deze trein. De sneltrein zal onderweg stoppen te Maastricht, Sittard, Roermond, Venlo, Venray, Boxmeer, Nijmegen Heyendaal en Nijmegen. Cuijk heeft vast en zeker ook veel reizigers, maar een extra stop zal de trein weer enigszins vertragen. Om die reden heb ik ervoor gekozen om Boxmeer wel aan te doen en Cuijk niet, omdat Boxmeer op basis van cijfers uit 2006 meer reizigers had en bovendien meer busverbindingen heeft dan Cuijk.


Langzame verbindingen:
Met de komst van de sneltrein worden de belangrijkste stations nu vaker bediend. Dat betekent dat de stoptrein zal teruggaan naar 2x per uur over het hele traject.


Samengevat:
S: Maastricht<>Sittard<>Roermond<>Venlo<>Venray<>Boxmeer<>Nijmegen Heyendaal<>Nijmegen
SPR: Roermond<>Nijmegen (mogelijk gekoppeld aan SPR naar uit Maastricht


Vragen:
1. Zijn jullie het met mij eens dat zowel stoppen te Boxmeer als Cuijk een beetje veel van het goede is voor de sneltrein?
2. Is stoppen te Nijmegen Heyendaal met de sneltrein de hele dag nodig?
3. Zou een extra spitssprinter naar Boxmeer nog toegevoegde waarde zijn?


Voor nu waren dit de lijnvoeringen om nu met jullie te delen. Ik kijk nu alweer uit naar jullie reacties.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Waar haalt je IC uit Maastricht je stoptrein uit Maastricht in? Dat kan ik niet in je uitwerking terugvinden. Verder lijkt een stop van 0 minuten (een korte stop in het dienstregelingplannersjargon) in Sittard me niet haalbaar gezien de reizigersaantallen aldaar.

Over de Maaslijn: frequentieverlagingen zijn politiek lastig te verkopen. In je huidige plan gaat geen enkel station aan de noordelijke Maaslijn er in frequentie op vooruit, de meeste gaan er in frequentie op achteruit en enkele krijgen snellere verbindingen terug.

Ik zou het volgende doen op de Maaslijn:
2x/uur stoptrein Nijmegen - Boxmeer (ma-vr tot 19u)
2x/uur stoptrein Nijmegen - Venray
2x/uur sneltrein Nijmegen - Boxmeer - Venray - Blerick - Venlo - Roermond
2x/uur stoptrein Venlo - Roermond

Door die sneltreinstop op Blerick hoeft de stoptrein niet door naar Venlo, volgens mij doet dat recht aan de reizigersaantallen daar.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Waarom hebben je IC-treinen geen tijd voor een stop (voor IC minimaal 1 minuut)? En bovendien: hoe krijg je het voor elkaar dat die sneltrein Rm-Mt doet in 28 minuten, wat nu door IC's in 30 minuten gebeurt, dus met nóg een missende minuut?

Verder komt het geheel erg fragiel over, met veel opvolgingen van 2 minuten, waar de seininstallatie in Limburg niet altijd op berekend is (en dus een extra investing zou vergen).

Verder ontgaat me nu het nut voor die aparte sneltrein helemaal, omdat hij precies achter de IC aan zit. Het aantal reizigers rechtvaardigt daar geen twee sneltreinen in vijf minuten, samenvoegen in 1 langeafstandstrein vanuit de Randstad is logischer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Wat betreft de stilstand van de sneltreinen te Sittard heb je een goed punt, om meteen een opvolging op te lossen van 2 minuten wordt de wachttijd vanuit Heerlen 2 minuten. De extra sneltrein is geen extra sneltrein naar Eindhoven, maar is een sneltrein naar Nijmegen. De bedoeling is dus om via de Maaslijn rechtstreeks naar Nijmegen te kunnen rijden. Dat de IC geen stop meer heeft in Sittard is omdat de IC dan versneld kan worden. Naast 1 minuut ben je ook nog tijd kwijt aan afremmen en optrekken.

Waarom zou er bovendien geen behoefte zijn aan een extra trein? Maastricht heeft 2x zoveel reizigers als Heerlen, het lijkt mij dus logisch dat er daar extra treinen gaan rijden. Wil je vanaf Eindhoven 4x per uur een verbinding met zowel Maastricht als Heerlen, dan zal de IC dus ongeveer een kwartier later moeten vertrekken. Als je dat wilt doen, kan de sneltrein uit Maastricht naar Nijmegen niet meer in dat pad rijden. Dan zul je die dus moeten schuiven waardoor er een scheve ligging tussen Roermond en Sittard ontstaat. De sneltrein moet echter niet combineren met de sneltrein van/naar Heerlen aangezien je op die manier dan ook weer moet splitsen te Sittard, bovendien geeft de sneltrein uit Nijmegen nu een goede overstap op de sprinter naar Maastricht.
Wubbo schreef:Ik zou het volgende doen op de Maaslijn:
2x/uur stoptrein Nijmegen - Boxmeer (ma-vr tot 19u)
2x/uur stoptrein Nijmegen - Venray
2x/uur sneltrein Nijmegen - Boxmeer - Venray - Blerick - Venlo - Roermond
2x/uur stoptrein Venlo - Roermond

Door die sneltreinstop op Blerick hoeft de stoptrein niet door naar Venlo, volgens mij doet dat recht aan de reizigersaantallen daar.
Wat betreft de politieke discussie op de Maaslijn. Dat betekent dus dat je nooit meer ergens frequenties kan verlagen. In jouw voorstel moet je bovendien altijd overstappen vanaf stoptreinstations uit het noordelijke deel naar elk station in het zuidelijke deel of andersom, dat lijkt mij niet wenselijk. Ik vraag mij overigens af of de reizigers aantallen recht doen 6 treinen per uur tussen Boxmeer en Nijmegen. In de spits mogelijk wel, maar daarbuiten geloof ik dat niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

Ik vind het jammer dat je in je plan de IC Maastricht en de SNL Maastricht nog steeds achter elkaar aan laat rijden. Het lijkt mij het handigst om die treinen zoveel mogelijk te verspreiden over het half uur. Nu heeft Maastricht effectief nog steeds slechts een halfuursverbinding.

En ik mis nog een antwoord op de vraag van Wubbo: IC Maastricht en SNL Maastricht vertrekken na de STP uit Maastricht, maar zijn eerder in Roermond. Waar en hoe laat je de IC en de Sneltrein de Stoptrein inhalen?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Een (scheve) kwartiersdienst op Maastricht - Roermond is inderdaad netter. Eerste opzetje zou dan als volgt kunnen op Maastricht Randwyck / Heerlen - Eindhoven ik heb getracht zoveel mogelijk overstappen te bieden en wel te werken met een 3-treinensysteem:
Afbeelding

Korte uitleg:
A: Aankomsttijd
V: Verstrektijd
D: Doorkomsttijd (dus geen stop)

Vooraf enige info. De stoptrein tussen Maastricht en Sittard heeft een aantal stops van 1 minuut. Die heb ik eruit gehaald, vandaar een mogelijk verschil. De IC Heerlen - Sittard is uitgebogen. Die kan sowieso nog enkele minuten sneller indien nodig.
Aankomsttijden in Eindhoven geven een stoptijd van 3 minuten op een aansluitend pad dat er nu al is vanuit ETMET.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten