Ontwerp eigen dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:Ik vind het jammer dat je in je plan de IC Maastricht en de SNL Maastricht nog steeds achter elkaar aan laat rijden. Het lijkt mij het handigst om die treinen zoveel mogelijk te verspreiden over het half uur. Nu heeft Maastricht effectief nog steeds slechts een halfuursverbinding.

En ik mis nog een antwoord op de vraag van Wubbo: IC Maastricht en SNL Maastricht vertrekken na de STP uit Maastricht, maar zijn eerder in Roermond. Waar en hoe laat je de IC en de Sneltrein de Stoptrein inhalen?
Zowel de SNL als de IC halen de treinen te Sittard in. Sittard heeft namelijk 3 doorgaande perronsporen. SPR en SNL kunnen dus op 2 en 3 halteren en omgekeerd op 1 en 2. De IC is er dan al voorbij.

Bij het verschuiven van de SNL uit Maastricht zorg je er wel voor dat de sneltrein achter de SNL van/naar Heerlen aanrijdt tussen Sittard en Roermond. Je moet dus kiezen om of de SNL achter de IC aan te laten rijden, of de SNL achter de SNL uit Heerlen. Bij het verschuiven van de IC rijdt hij voor of achter de SNL uit Heerlen aan, dat lijkt mij de minst wenselijke situatie. Op dit moment is er 4x per uur een reismogelijkheid vanuit Eindhoven naar zowel Maastricht, als Heerlen, als Sittard.

Vanuit Eindhoven naar Maastricht:
2x IC Maastricht rechtstreeks
2x SNL Heerlen met overstap te Sittard op ST Maastricht

Vanuit Eindhoven naar Heerlen:
2x SNL Maastricht rechtstreeks
2x IC Maastricht met overstap te Roermond op ST Heerlen

Vanuit Eindhoven naar Sittard:
2x SNL Heerlen rechtstreeks
2x IC Maastricht met overstap te Roermond op SNL Maastricht

Vanuit Nijmegen naar Maastricht:
2x SNL Maastricht rechtstreeks

Vanuit Nijmegen naar Heerlen:
2x SNL Maastricht met overstap te Sittard op ST Heerlen
2x ST Roermond met overstap te Roermond op SNL Heerlen
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

playertwo schreef:Een (scheve) kwartiersdienst op Maastricht - Roermond is inderdaad netter. Eerste opzetje zou dan als volgt kunnen op Maastricht Randwyck / Heerlen - Eindhoven ik heb getracht zoveel mogelijk overstappen te bieden en wel te werken met een 3-treinensysteem:
Afbeelding

Korte uitleg:
A: Aankomsttijd
V: Verstrektijd
D: Doorkomsttijd (dus geen stop)

Vooraf enige info. De stoptrein tussen Maastricht en Sittard heeft een aantal stops van 1 minuut. Die heb ik eruit gehaald, vandaar een mogelijk verschil. De IC Heerlen - Sittard is uitgebogen. Die kan sowieso nog enkele minuten sneller indien nodig.
Aankomsttijden in Eindhoven geven een stoptijd van 3 minuten op een aansluitend pad dat er nu al is vanuit ETMET.
Mooie dienstregeling. Deze kan er ook zeker mee door. Het enige nadeel is wel dat Eindhoven<>Heerlen 2x per uur een verbinding heeft. Verder is het echt perfect eigenlijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

Het is alleen geen drietreinensysteem. Wat op zich niet erg is: als een tweetreinensysteem goed werkt, en dat lijkt in Limburg dus het geval, moet je dat gewoon doen.

Als alle snelle treinen op het gedeelde traject dezelfde tussenstops hebben is het overbodig om ze verschillende namen te geven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Hoezo is bovenstaande dienstregeling geen 3-treinensysteem?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Suus »

Omdat er op elk traject maar twee stoppatronen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Yanaike »

@WesternSoldier: maar wat is het nut nou van 2 treinen uit Maastricht die achter elkaar aan naar Roermond rijden? Op deze manier kun je de SNL over de Maaslijn inkorten tot Roermond-Nijmegen: je kunt in Roermond immers prima overstappen tussen IC Maastricht-Roermond en SNL Maaslijn. De IC Maastricht-Roermond zou dan extra stoppen in Sittard en je kunt de STP Roermond-Heerlen weer inkorten tot Sittard-Heerlen.

Op die manier is Maastricht - Nijmegen niet meer rechtstreeks, maar met overstap in Roermond, maar qua reistijd hooguit 2 minuten langer als je het goed doet.
Aan de andere kant krijgt Sittard z'n 4 rechtstreekse verbindingen met Eindhoven weer terug.
Maar het belangrijkste van alles, je bespaart er ongeveer 3 à 4 omlopen mee, terwijl de dienstregeling er niet eens zo heel veel slechter op wordt.

Dit is nou mijn hele punt: je bent zo erg bezig met het invoeren van een drie-treinensysteem (als doel op zich), terwijl de reiziger er eigenlijk maar een héél klein beetje beter van wordt (en eigenlijk alleen reizigers uit Maastricht) maar het kost wel een hoop extra omlopen.

Wat is nou precies je doel? Een goed en efficiënt (!) reisproduct neerzetten of koste wat kost het drie-treinensysteem doorvoeren?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Het doel van mij is om de reistijd van Maastricht naar Eindhoven te verkorten. Momenteel is dat 61 minuten en in mijn dienstregeling 55 minuten. Het zijn geen heel grote verschillen, maar het is toch iets en ik denk dat er genoeg vraag is om de trein te versnellen. Om toch Sittard te bedienen vanuit Maastricht laat ik de sneltrein uit Nijmegen doorrijden naar Maastricht, waarmee er ook niet overgestapt hoeft te worden tussen Nijmegen en Maastricht. Op zich heb je wel een punt inderdaad dat het zonde is dat de sneltrein uit Maastricht achter de intercity aanrijdt. Tot nog toe is het niet gelukt een dienstregeling te ontwerpen waarbij dat beter lukt. Inmiddels lijkt het erop dat ik echter toch een variant heb gevonden. Hierbij rijden de sneltreinen uit Heerlen tussen Sittard en Roermond achter de sneltrein uit Maastricht naar Nijmegen aan. Hiermee is er helaas geen kwartierdienst tussen Sittard en Roermond, maar er zit nu wel 10 minuten tussen de intercity en de sneltrein. De sprinter uit Maastricht krijgt hierdoor ook extra ruimte, doordat in Sittard nu alleen de IC de sprinter in hoeft te halen en niet de sneltrein.

Treinen Maastricht richting Roermond:
Vertrektijden Maastricht:
ST: .11/.41
SNL: .29/.59
IC: .19/.49


Aankomsttijden Sittard:
ST: .01/.31
SNL: .13/.43

Doorkomst IC: .03/.33


Vertrektijden Sittard:
ST: .07/.37
SNL: .14/.44

Aankomsttijden Roermond:
ST: .25/.55
SNL: .28'/.58
IC: .15/.45

Treinen Heerlen richting Roermond:

Vertrektijden Heerlen:
SNL: .00/.30
ST: .03/.33

Aankomsttijden Sittard:
SNL: .14/.44
ST: .24/.54

Vertrektijden Sittard:
SNL: .17/.47
ST: .25/.55

Aankomsttijden Roermond:
SNL: .01/.31
ST: .13/.43

Er zit nu dus iets meer tijd tussen de IC en SNL, is dit dan beter? Ik zal bovenstaand schema vanavond weer in een Exceldocument zetten.
Suus schreef:Omdat er op elk traject maar twee stoppatronen zijn.
Waar zie jij maar 2 stoppatronen? Ik zie er 3.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Als je Maastricht - Randstad wilt versnellen zit er meer potentiële tijdswinst in de A2-corridor, die is nu erg langzaam ingelegd. Daar kan, zonder haltes te schrappen, de reistijd al met zeven minuten verkort worden. En als je belangrijkste doel een snellere trein naar Maastricht is, dan moet je toch beseffen dat in Limburg minder mensen met de trein reizen dan in de Randstad, waardoor je daar keuzes moet maken tussen rendabiliteit en snelheid. Een IC die Weert en Sittard overslaat is een IC met 30% minder reizigers, en dus een trein die al snel onrendabel wordt. Bovendien is de tijdswinst relatief, als 70% procent van de reizigers 4 minuten wint en 30% 20 minuten verliest is er over het algemeen meer reistijd voor reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Inderdaad, er reizen minder mensen in Limburg dan in de Randstad. Weert kan dus prima met 2 stoppende treinen minder. Overigens zal in mijn voorstel de sprinter uit Eindhoven door gaan rijden naar Roermond, waardoor er tussen Roermond en Weert niet minder treinen gaan rijden.

De reistijd van Weert naar Heerlen verandert niet. De sneltrein naar Heerlen stopt niet vaker dan de huidige intercity. Er rijden weliswaar geen treinen meer rechtstreeks naar Maastricht, maar de reistijd veranderd niet veel. Met een overstap in Roermond of Sittard van de sneltrein uit Eindhoven op de sneltrein naar Maastricht gaat de reistijd 2 minuten achteruit. Met een overstap in Roermond van de sprinter uit Eindhoven op de intercity naar Maastricht gaat Weert er 1 minuut op vooruit. Dus richting Maastricht valt de schade mee. Richting Eindhoven zijn het 2 treinen minder die op Weert stoppen, maar de reistijd van de sneltrein die er nog stopt blijft gelijk, optioneel is om in de spits nog wel extra treinen naar Eindhoven te laten rijden. De reistijd van Maastricht naar Eindhoven en verder wordt 6 minuten korter waar ook nog behoorlijk wat reizigers van profiteren.

Ja er zijn dus reizigers uit Weert die er licht op achteruit gaan, omdat er minder treinen rijden, maar waarvan de reistijd amper veranderd. Tegelijkertijd profiteert Maastricht van een kortere reistijd naar Eindhoven en verder. Maastricht heeft bovendien 2x zoveel reizigers als Weert die ook nog eens allemaal naar het noorden reizen. Het is dus een kwestie van keuzes maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Je vergeet nu dat wachttijd ook reistijd is, minder treinen is extra reistijd. Minder verbindingen per uur, en extra overstappen om een kleine groep reizigers een kleine reistijdwinst te geven benadeelt meer mensen disproportioneel hard, en is dus een slecht idee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Even een ander voorbeeld. Er wordt momenteel gesproken over sneltreinen tussen Arnhem en Doetinchem. Die sneltreinen extra laten rijden betekent dat er minder stoptreinen moeten gaan rijden als je enkel tussen Didam en Zevenaar wilt verdubbelen. De plekken waar de sneltrein dan niet gaat stoppen zullen dan ook achteruit gaan. Vind jij dat die sneltrein dan ook niet moet gaan rijden?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Daar is de reistijdwinst voor de stations achter Doetinchem groter dan de reistijdverlenging voor de stations die overgeslagen zouden worden door de Sneltrein, omdat de stoptrein alsnog 3x per uur gaat rijden. Maar dat is niet het geval in Limburg, omdat je grote stations als Sittard en Weert 2 sneltreinen per uur ontneemt.

Overigens, voordat je verder gaat met deze in mijn ogen matige planning: wat voor plannen heb je voor de sneltrein naar Nijmegen? Want dat is momenteel volledig onhaalbaar op de bestaande infrastructuur, dus waarom zou je er dan rekening mee houden in Limburg?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Wat betreft de treinen tussen Doetinchem en Arnhem, dat betekent dus dat 1x per uur er een trein er tussenuit gaat. Dat betekent dus voor 25% van de treinen een extra wachttijd van 15 minuten op de stations die de sneltrein overslaat. De beoogde tijdwinst van 13 tot 20 minuten die gegeven wordt lijkt mij erg optimistisch, de stations die er zijn tussen Arnhem en Doetinchem zijn Arnhem Velperpoort, Westervoort, Duiven, Zevenaar, Didam, Wehl en Doetinchem de Huet. Dat lijkt mij niet te doen, zelfs niet als je ze allemaal overslaat. Dus voor Doetinchem gaat de reistijd voor 25% van de tijd 13 minuten vooruit en voor alle andere stations gaat de reistijd 25% er 15 minuten op achteruit. Ik geloof best dat Doetinchem veel reizigers heeft, maar ik geloof niet dat het evenveel is als alle andere stations bij elkaar. Er gaat hierbij dus ook een grotere groep achteruit dan vooruit als we op die manier redeneren.

Voor de Maaslijn zijn er al lang plannen om op delen van de lijn een sneltrein mogelijk te maken. Ook voor elektrificatie zijn er al plannen op de spoorlijn, dus wat dat betreft past het prima. Misschien dat er nog een klein beetje extra geld nodig is, maar ik ben er sowieso al voorstander van dat er weer meer geld naar OV gaat. Wat Weert betreft, ik heb nog steeds de optie open om in de spits extra sneltreinen tussen Weert en Eindhoven te laten rijden, dan gaat het dus alleen in het dal achteruit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

Met 7 stations overslaan haal je 14 minuten rijtijdwinst, en zolang Doetinchem, Winterswijk en alle stations daartussen meer reizigers brengen dan Arnhem Velperpoort, Westervoort, Duiven, Didam, Wehl en Doetinchem de Huet is er per saldo meer reistijdwinst. Als dat zo is wordt het overwogen, die fase zijn we dus in de Achterhoek al voorbij.

Wat betreft jouw plan: Extra treinen in de spits zijn een doekje voor het bloeden, en kosten handen vol geld waardoor je de Business Case niet rond krijgt. En als je de tijden voor de Maaslijn niet hebt, waarom plan je nu al de sneltrein over de Maaslijn ten zuiden van Roermond? _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Zal eens effe een opzetje maken voor de Maaslijn.
Western Soldier schreef:
playertwo schreef:Een (scheve) kwartiersdienst op Maastricht - Roermond is inderdaad netter. Eerste opzetje zou dan als volgt kunnen op Maastricht Randwyck / Heerlen - Eindhoven ik heb getracht zoveel mogelijk overstappen te bieden en wel te werken met een 3-treinensysteem:
Afbeelding

Korte uitleg:
A: Aankomsttijd
V: Verstrektijd
D: Doorkomsttijd (dus geen stop)

Vooraf enige info. De stoptrein tussen Maastricht en Sittard heeft een aantal stops van 1 minuut. Die heb ik eruit gehaald, vandaar een mogelijk verschil. De IC Heerlen - Sittard is uitgebogen. Die kan sowieso nog enkele minuten sneller indien nodig.
Aankomsttijden in Eindhoven geven een stoptijd van 3 minuten op een aansluitend pad dat er nu al is vanuit ETMET.
Mooie dienstregeling. Deze kan er ook zeker mee door. Het enige nadeel is wel dat Eindhoven<>Heerlen 2x per uur een verbinding heeft. Verder is het echt perfect eigenlijk.
Dank voor de terugkoppeling. Heb een bewuste keuze gemaakt om Heerlen - Eindhoven v.v. 2x per uur te faciliteren. Hierdoor kan je vanuit Heerlen namelijk ook 2x per uur met een korte overstap naar Nijmegen reizen. Dit biedt daarmee extra mogelijkheden voor de reiziger. Maastricht is zoals je zelf ook aangeeft de grootste reizigersstroom, dus daar ligt dan wat mij betreft de focus op, en behoudt 4 reismogelijkheden per uur (2x met overstap in Sittard).
reisthijs schreef:Het is alleen geen drietreinensysteem. Wat op zich niet erg is: als een tweetreinensysteem goed werkt, en dat lijkt in Limburg dus het geval, moet je dat gewoon doen.

Als alle snelle treinen op het gedeelde traject dezelfde tussenstops hebben is het overbodig om ze verschillende namen te geven.

Het is wel degelijk een 3 treinen systeem:
- IC Maastricht - Eindhoven (daarna door als IC richting Randstad); stopt alleen in Roermond (dus niet in Sittard en Weert)
- IR Maastricht Randwyck - Roermond (daarna door als IR naar Venlo en Nijmegen); stopt in Sittard
- IR Heerlen - Eindhoven (daarna door als IC richting Randstad); stopt in Sittard, Roermond, Weert
- Stoptrein Maastricht - Randwyck / Heerlen - Sittard - Roermond
- Stoptrein Weert - Eindhoven (keren op zichzelf, andere stoptrein en doorkoppeling ben ik nog niet uit).

De treinen (IC en IR) gaan na Eindhoven verder in de treinpaden van ETMET richting de Randstad (waarbij de stop te Eindhoven dan 3 in plaats van 6 à 7 minuten is geworden).
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

Ik zou nog even terugkomen op de Maaslijn, 2 sneltreinen en 2 stoptreinen past, maar wel met knip in Venlo (of laten inhalen).
Omdat dit traject een groot deel enkel spoor is, heb ik de mogelijkheden om te kruisen er ook in gezet. Tevens heb ik als 'service' de tijden waar de treinen elkaar kruisen voorzien van een andere kleurtje, zodat je kan zien dat het allemaal (precies) past. Hierbij heb ik ervoor gekozen om 1x per uur een snelle overstap te bieden tussen de stoptreinen in Roermond:
Afbeelding

De basisspooropstelling te Venlo zou dan gaan worden:
1a IR Nijmegen
1b Stoptrein Düsseldorf (kerende trein)
3 IC Amsterdam (kerende trein)
4a IR Maastricht
4b Stoptrein Roermond (kerende trein)
6 Stoptrein Nijmegen (kerende trein)

Verder om de aansluitingen te behouden een aantal kleine aanpassingen voor het deel Maastricht / Heerlen - Eindhoven, waarbij ook de stoptrein Maastricht - Luik erin zit (pad NMBS aangehouden):
Afbeelding

Tot slot ook nog even de treinen Eindhoven - Maastricht / Heerlen (in dezelfde symmetrie zodat de aansluitingen gelijk zijn)
Afbeelding

De basisspooropstelling te Roermond zou dan gaan worden:
1 IC Maastricht + IR Maastricht Randwyck / Heerlen
2 IC Amsterdam + IR Amsterdam / Nijmegen
3a Stoptrein Maastricht Randwyck/Heerlen (kerende trein)
3b Stoptrein Nijmegen (kerende trein)

De basisspooropstelling te Sittard zou dan gaan worden:
1b Stoptrein Roermond
2a IR Amsterdam
2b IR & Stoptrein Heerlen (alleen doorgaande stoptrein)
3a IR Nijmegen
3b IR & Stoptrein Maastricht Randwyck (alleen doorgaande stoptrein)
20 Stoptrein Heerlen / Maastricht Randwyck (alleen kerende stoptrein)

De basisspooropstelling te Maastricht zou dan gaan worden:
3 IC Amsterdam
4a Stoptrein Luik
4b Stoptrein Sittard & Maastricht Randwyck
5a IR Nijmegen & Maastricht Randwyck
5b IR of stoptrein naar Heerlen e.v.
6 IR of stoptrein naar Heerlen e.v.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

playertwo schreef:De basisspooropstelling te Venlo zou dan gaan worden:
1a IR Nijmegen
1b Stoptrein Düsseldorf (kerende trein)
3 IC Amsterdam (kerende trein)
4a IR Maastricht
4b Stoptrein Roermond (kerende trein)
6 Stoptrein Nijmegen (kerende trein)
Spoor 1b heeft alleen maar de Nederlandse bovenleidingspanning, dus daar kan de Duitse trein niet eens terecht. Ik denk dat je 1a en 1b dus moet omdraaien.

Daarnaast: waarom de kerende trein uit Roermond op 4b en de IR op 4a? Hierdoor krijg je een onnodige kruising, dit zou ik andersom doen (de B-zijde in Venlo is aan de Blerickse kant volgens sporenplan.nl).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Z2N »

playertwo schreef: Tot slot ook nog even de treinen Eindhoven - Maastricht / Heerlen (in dezelfde symmetrie zodat de aansluitingen gelijk zijn)
Dit maakt wel erg duidelijk waarom ik het onzinnig vind om een dienstregeling te beginnen in Limburg, want de A2-Corridor (waarop de dienstregelingen nu gebaseerd worden) is niet symmetrisch, door kruisingsconflicten bij Vught. Het is veel logischer om daar dan mee te beginnen, de corridor Amsterdam - Eindhoven en daarop aansluitend Schiphol - Utrecht - Nijmegen, en de rest van de dienstregeling daar dan omheen te bouwen. Want er past een hoop in Limburg, maar het spoor in de Randstad is zodanig volgepland dat een plan dat in Limburg goed werkt ervoor zorgt dat de dienst in Eindhoven mogelijk geknipt moet worden omdat het in de Randstad anders niet past. Daarom is het logisch om te beginnen rond Schiphol (drukste spoor van het land), Zwolle, en met de grenstijden van de internationale treinen (die liggen vast). Alle planningen die beginnen buiten deze punten zijn onderhevig aan wijzigingen, omdat het anders elders niet past, en daardoor het bespreken niet waard.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door reisthijs »

playertwo schreef:
reisthijs schreef:Het is alleen geen drietreinensysteem. Wat op zich niet erg is: als een tweetreinensysteem goed werkt, en dat lijkt in Limburg dus het geval, moet je dat gewoon doen.

Als alle snelle treinen op het gedeelde traject dezelfde tussenstops hebben is het overbodig om ze verschillende namen te geven.

Het is wel degelijk een 3 treinen systeem:
- IC Maastricht - Eindhoven (daarna door als IC richting Randstad); stopt alleen in Roermond (dus niet in Sittard en Weert)
- IR Maastricht Randwyck - Roermond (daarna door als IR naar Venlo en Nijmegen); stopt in Sittard
- IR Heerlen - Eindhoven (daarna door als IC richting Randstad); stopt in Sittard, Roermond, Weert
- Stoptrein Maastricht - Randwyck / Heerlen - Sittard - Roermond
- Stoptrein Weert - Eindhoven (keren op zichzelf, andere stoptrein en doorkoppeling ben ik nog niet uit).
Het was mij niet goed opgevallen dat die IC niet stopt op stations waar wel tijden staan. Ik mistte deze duidelijke uitleg van je plan.

Een nadeel lijkt me de ongelijke verdeling van passagiers over de IC/IR treinen. Dan rijden er twee IC-treinen die alleen reizigers uit Roermond en Maastricht vervoeren. De rest van Limburg moet in die twee treinen uit Heerlen als ze naar Eindhoven of verder willen. Ik voorzie capaciteitsproblemen in die twee IR-treinen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:
Yanaike schreef:En ik mis nog een antwoord op de vraag van Wubbo: IC Maastricht en SNL Maastricht vertrekken na de STP uit Maastricht, maar zijn eerder in Roermond. Waar en hoe laat je de IC en de Sneltrein de Stoptrein inhalen?
Zowel de SNL als de IC halen de treinen te Sittard in. Sittard heeft namelijk 3 doorgaande perronsporen. SPR en SNL kunnen dus op 2 en 3 halteren en omgekeerd op 1 en 2. De IC is er dan al voorbij.
Dat past niet in je plan. Je sneltrein doet Maastricht - Sittard in 14 minuten, de IC zou het dan dus in 13 doen want die hoeft niet te stoppen op Sittard. Dan krijg je een doorkomst om .32, wat exact de aankomsttijd van die stoptrein is. Als je zo'n dubbele inhaling wil maken krijg je een stop van de stoptrein van 2 (wachten tot doorkomst IC) + 4 (wachten tot aankomst IR) + 1 (halteertijd IR) + 3 (wachten tot IR ver genoeg weg is om er achteraan te kunnen) = 10 minuten. Ik zou daar niet voor kiezen. Uitgaande van een stop van 1 minuut van een IR en overstapknopen tussen Sprinter uit Heerlen en IR uit Maastricht (of andersom) en overstaptijden van 3 minuten (treinen achter elkaar) kan dat prima met een stationnement van 6 minuten voor de stoptrein.
Western Soldier schreef:Wat betreft de politieke discussie op de Maaslijn. Dat betekent dus dat je nooit meer ergens frequenties kan verlagen. In jouw voorstel moet je bovendien altijd overstappen vanaf stoptreinstations uit het noordelijke deel naar elk station in het zuidelijke deel of andersom, dat lijkt mij niet wenselijk. Ik vraag mij overigens af of de reizigers aantallen recht doen 6 treinen per uur tussen Boxmeer en Nijmegen. In de spits mogelijk wel, maar daarbuiten geloof ik dat niet.
Ik verlaag de frequenties van Vierlingsbeek, en in de spits van Cuijk en Mook-Molenhoek. De politieke discussie is in dit opzicht relevant omdat er een flinke investering in het spoor nodig is om die sneltrein te financieren. Dan wil je dus zo veel mogelijk maatschappelijke baten. Een rijtijdversnelling voor een deel van de stations ten opzichte van een frequentieverlaging (en dus een reistijdverlenging) voor een ander deel van de stations is wat dat betreft gewoon een slecht verhaal.
Inderdaad moet je overstappen tussen de stoptreinstations boven Venray en alles vanaf Blerick (en voor sommige relaties 2x) maar volgens mij is het aantal reizigers tussen Mook-Molenhoek en Tegelen verwaarloosbaar.
Nijmegen - Boxmeer rijdt nu al 6x per uur in de spits in de start van het nieuwe schooljaar, en alsnog zijn er klachten over niet mee kunnen. Me dunkt dat daar dus vraag is voor 6 treinen.

Verder snap ik de obsessie voor de IC-stop Roermond niet zo. Roermond en Sittard zijn qua NS-reizigersaantallen redelijk vergelijkbaar. In die cijfers zitten ook de overstappende reizigers tussen vervoerders. In Roermond vervalt een groot deel van die overstappers doordat de trein vanaf de Maaslijn door gaat rijden in de richting Sittard, terwijl in Sittard de overstappers blijven. Als je in Limburg een IC zou gaan rijden zou ik dus altijd kiezen voor een stop in Sittard en niet in Roermond.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

Klopt, de inhaling van de sneltrein is inmiddels verdwenen, doordat de sneltrein nu 10 minuten later vertrekt dan de intercity. Ik ben nog van plan om de aanpassingen van gisteren weer te plaatsen in een linkje. Ik krijg dat echter zelf niet voor elkaar, dus moet wachten tot iemand uit mijn vriendenkring mij helpt. Als ik de link heb zal ik het gelijk plaatsen.

De intercity laat ik in Roermond stoppen, omdat ik dan ook vanaf de stoptrein van de Maaslijn een aansluiting geef, waarvan ik van mening blijf dat die de hele lijn moet blijven rijden, waarbij de kleine stations reismogelijkheden verliezen. Als we de redenering volgen dat het politiek niet te verantwoorden is om treinen te schrappen, dan kan je dus nooit een verslechtering voor specifieke plaatsen verantwoorden. Wil je dan een verbetering doorvoeren, dan zal het altijd bovenop bestaande verbindingen moeten zijn.

De sneltrein stopt in mijn variant bovendien ook op Nijmegen Heyendaal en die zie ik in jouw variant niet. Ik denk echt dat die stop wel nodig is. Nijmegen Heyendaal heeft heel veel busaansluitingen en bovendien ook de universiteit en de HAN in de buurt. Als het ooit mogelijk is, maar dat pas ik nu nog niet toe, zou ik zelfs ervoor willen pleiten om vanuit Arnhem een aantal treinen naar Nijmegen Heyendaal te laten doorrijden en daar te laten keren. Er rijden heel wat bussen tussen CS en Heyendaal en de bussen die vanaf CS niet doorrijden naar andere bestemmingen kunnen dan in Heyendaal eindigen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Wubbo »

Ik wil best meegaan in een sneltreinstop op Heyendaal. Maar ik zie nog steeds niet in waarom Cuijk en Mook-Molenhoek van 6x/uur een trein naar 2x/uur een trein moeten gaan. Die mensen hebben helemaal niets aan de sneltrein maar gaan er wel hard in frequentie op achteruit. Cuijk had in 2006 2948 in- en uitstappers, Boxmeer 3738, Nijmegen Heyendaal 2773, Venray 2887. Verder stelt alleen Reuver wat voor (1448).

Nou zijn dit wel oude cijfers, maar ik verwacht niet dat Cuijk en Venray erg uit elkaar gegroeid zijn.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door Western Soldier »

6x per uur is wel erg overdreven vind je niet? Het is één enkele rit die er tussendoor rijdt in de spits. Zoals ik bovendien aangaf wil ik nog best erin meegaan om in de spits nog wel extra treinen te laten rijden in de spitsrichting tussen Boxmeer en Nijmegen.

Even nog een aanpassing van mijn tabel 1a:

Afbeelding

En ook tabel 2a:

Afbeelding

Van die laatste is nog optioneel dus dat er in de spits een extra sneltrein uit Eindhoven naar Weert gaat rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door playertwo »

SuperGhost schreef:
playertwo schreef:De basisspooropstelling te Venlo zou dan gaan worden:
1a IR Nijmegen
1b Stoptrein Düsseldorf (kerende trein)
3 IC Amsterdam (kerende trein)
4a IR Maastricht
4b Stoptrein Roermond (kerende trein)
6 Stoptrein Nijmegen (kerende trein)
Spoor 1b heeft alleen maar de Nederlandse bovenleidingspanning, dus daar kan de Duitse trein niet eens terecht. Ik denk dat je 1a en 1b dus moet omdraaien.

Daarnaast: waarom de kerende trein uit Roermond op 4b en de IR op 4a? Hierdoor krijg je een onnodige kruising, dit zou ik andersom doen (de B-zijde in Venlo is aan de Blerickse kant volgens sporenplan.nl).
Die moeten dan inderdaad worden omgedraaid. Zowel op 1 als op 4. Daarna klopt het wel in mijn ogen.
Z2N schreef:
playertwo schreef: Tot slot ook nog even de treinen Eindhoven - Maastricht / Heerlen (in dezelfde symmetrie zodat de aansluitingen gelijk zijn)
Dit maakt wel erg duidelijk waarom ik het onzinnig vind om een dienstregeling te beginnen in Limburg, want de A2-Corridor (waarop de dienstregelingen nu gebaseerd worden) is niet symmetrisch, door kruisingsconflicten bij Vught. Het is veel logischer om daar dan mee te beginnen, de corridor Amsterdam - Eindhoven en daarop aansluitend Schiphol - Utrecht - Nijmegen, en de rest van de dienstregeling daar dan omheen te bouwen. Want er past een hoop in Limburg, maar het spoor in de Randstad is zodanig volgepland dat een plan dat in Limburg goed werkt ervoor zorgt dat de dienst in Eindhoven mogelijk geknipt moet worden omdat het in de Randstad anders niet past. Daarom is het logisch om te beginnen rond Schiphol (drukste spoor van het land), Zwolle, en met de grenstijden van de internationale treinen (die liggen vast). Alle planningen die beginnen buiten deze punten zijn onderhevig aan wijzigingen, omdat het anders elders niet past, en daardoor het bespreken niet waard.
Met internationale treinen én aansluitende paden houd ik daarom bewust rekening, zodat het over de inhoud kan gaan.
reisthijs schreef:Het was mij niet goed opgevallen dat die IC niet stopt op stations waar wel tijden staan. Ik mistte deze duidelijke uitleg van je plan.

Een nadeel lijkt me de ongelijke verdeling van passagiers over de IC/IR treinen. Dan rijden er twee IC-treinen die alleen reizigers uit Roermond en Maastricht vervoeren. De rest van Limburg moet in die twee treinen uit Heerlen als ze naar Eindhoven of verder willen. Ik voorzie capaciteitsproblemen in die twee IR-treinen.
Maastricht heeft de grootste groep reizigers, vandaar dat deze ook standaard gaat met VIRM-6 (minimaal). De overige stations hebben er substantieel minder. Daarbij heb ik de keuze gemaakt voor Roermond en niet Sittard omdat je met overstap nog steeds een snelle verbinding hebt. Daarmee zijn er nog steeds 4 verbindingen per uur tussen Eindhoven en Zuid-Limburg beschikbaar. 2x minder dan een uur en 2x ruim een uur.
Cijfers uit 2016 volgens treinreizigers.nl
Maastricht: 17068
Heerlen: 7255
Roermond: 13611
Sittard: 12634
Weert: 7390
Op basis hiervan zou je de IC eventueel een extra stop kunnen geven in Sittard voor een betere spreiding. Weert is niet nodig gezien de aantallen.
Wubbo schreef:
Western Soldier schreef:Wat betreft de politieke discussie op de Maaslijn. Dat betekent dus dat je nooit meer ergens frequenties kan verlagen. In jouw voorstel moet je bovendien altijd overstappen vanaf stoptreinstations uit het noordelijke deel naar elk station in het zuidelijke deel of andersom, dat lijkt mij niet wenselijk. Ik vraag mij overigens af of de reizigers aantallen recht doen 6 treinen per uur tussen Boxmeer en Nijmegen. In de spits mogelijk wel, maar daarbuiten geloof ik dat niet.
Ik verlaag de frequenties van Vierlingsbeek, en in de spits van Cuijk en Mook-Molenhoek. De politieke discussie is in dit opzicht relevant omdat er een flinke investering in het spoor nodig is om die sneltrein te financieren. Dan wil je dus zo veel mogelijk maatschappelijke baten. Een rijtijdversnelling voor een deel van de stations ten opzichte van een frequentieverlaging (en dus een reistijdverlenging) voor een ander deel van de stations is wat dat betreft gewoon een slecht verhaal.
Inderdaad moet je overstappen tussen de stoptreinstations boven Venray en alles vanaf Blerick (en voor sommige relaties 2x) maar volgens mij is het aantal reizigers tussen Mook-Molenhoek en Tegelen verwaarloosbaar.
Nijmegen - Boxmeer rijdt nu al 6x per uur in de spits in de start van het nieuwe schooljaar, en alsnog zijn er klachten over niet mee kunnen. Me dunkt dat daar dus vraag is voor 6 treinen.
De cijfers voor de Maaslijn zijn 12 jaar oud, dus daarmee sowieso erg verouderd en niet meer representatief. Een extra stop te Cuyck voor de sneltrein is de verdedigen, mits dit pas op de bestaande infra en zonder dat er hele gekke dingen moeten worden uitgehaald met tussenstops. 6x per uur Nijmegen - Boxmeer is er alleen maar omdat de treinen anders uitpuilen voor Nijmegen Heyendal. Dit kan worden ondervangen door langere / hogere treinen in te zetten en door niet alle treinen op alle stations te laten stoppen zodat er een gedwongen spreiding komt van de reizigers. Daarbij ontkom je er niet aan dat er in Mook Molenhoek 2 ipv 6 treinen per uur gaan stoppen. Als de IR namelijk eerst gaat (zie het voorstel) heeft deze de reizigers voor Heyendal al opgepikt en is er ook plek voor de reiziger die gebruik maakt van de stoptrein. De een knip van de stoptrein in Venlo kan je op het deel Venlo - Roermond met veel kleiner materieel rijden (dat aansluit op de wensen van de reiziger), dan op het noordelijke deel Nijmegen - Venlo. Voor de IR en de stoptrein Nijmegen - Venlo is het kortste perron Venlo met 154m. Dat houdt in dus maximaal 2x GTW 2/8 + 1x GTW 2/6 op basis van de huidige infra. Een andere optie is voor Cuyck een aparte spitstrein in te leggen naar Nijmegen(als dit past).
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwerp eigen dienstregeling

Bericht door ZO6176 »

Als idee:
Eletrificatie tot heyendaal. De ic uit utrecht - arnhem gier laten keren. Levert denk ik ook minder perrongebruik op Nijmegen op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten