Intercity Direct (Amsterdam - Breda)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door DingeZ »

Strict gezien zou dat wel een verlenging zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Mikos »

Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief

14 juni 2018

Nieuwe beveiligingssoftware die geïnstalleerd is op Traxx-locomotieven heeft er de afgelopen maanden voor gezorgd dat treinen op de hogesnelheidslijn meerdere keren zijn uitgevallen.

Deze software is nodig om de locomotieven geschikt te maken voor het hsl-spoor. Deze locomotieven worden vervolgens ingezet voor de treinverbinding tussen Eindhoven en Den Haag Centraal. NS zegt zich bewust te zijn van het probleem. De vervoerder werkt samen met Bombardier om het aantal storingen ‘terug te brengen naar normale waarden’.

Deze nieuwe beveiligingssoftware is geïnstalleerd in Bombardier Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid gaan rijden. Het materieel is zonder de software namelijk niet geschikt voor de hogesnelheidslijn, zegt Boon. Deze extra locomotieven zijn nodig omdat er meer treinen over de hogesnelheidslijn rijden. Ook de intercity tussen Eindhoven en Den Haag Centraal gaat sinds 2017 via dit spoor. In april zijn de internationale Eurostar-treinen en de intercity Brussel aan dit lijstje toegevoegd.

Bron en meer...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Wat iedereen al dacht wordt nog eens in dit artikel bevestigd: de kwaliteit op de HSL holt achteruit.

Punctualiteit in mei is nog maar 81,9% en tientallen defecten per maand.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Jemig, heeft die flauwekul nu ook al de pers bereikt?
FNV zou eens moeten kijken waardoor de problemen écht veroorzaakt worden, en niet zomaar het gezeur van machinisten napraten die niet de hand in eigen boezem durven te steken. Stel je voor dat je toe moet geven dat je een fout hebt gemaakt ;)

Edit: of misschien nog schokkender: niet in willen zien dát er een fout wordt gemaakt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

Suus schreef:Wat iedereen al dacht wordt nog eens in dit artikel bevestigd: de kwaliteit op de HSL holt achteruit.

Punctualiteit in mei is nog maar 81,9% en tientallen defecten per maand.

Maar als we zo die berichten van jou moeten geloven is er toch nooit kwaliteit geweest aldaar? :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Het ging eind vorig jaar anders best goed. De punctualiteit was in december 2017 89% (Op het HRN 92%) en de uitval relatief laag. Tussen 1 augustus en de jaarwisseling heb ik, de sneeuwval van 11 december niet meegerekend, maar drie kleine claims ingediend.

Dat het in een bestek van 5 maanden met 8% is gedaald zal een waaier aan oorzaken hebben, maar dat er steeds maar weer nieuw personeel op de HSL komt zal zeker meespelen. Eerdere onderzoeken gaven altijd aan dat ervaren personeel op de HSL een betere treindienst gaf met minder storingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Grootste probleem zit 'm volgens mij in de gewijzigde bediening. Handelingen moeten net even wat anders verricht worden of zitten net even op een andere plek.
Een beruchte is inmiddels de Start of Mission (invoeren van gegevens voor elke rit). Deze volgt nu de ETCS richtlijnen, waardoor je aan het einde handmatig in het Main-menu op START moet drukken. Die handeling wordt met enige regelmaat vergeten waardoor treinen niet van hun plek komen en opgeheven worden onder het mom van "die kutloc wil niet rijden".

Ik ben zelf nog geen gekke dingen tegen gekomen. Wel één keer zelf een fout gemaakt met de parkeerrem en daardoor met +2 vertrokken. Met de oude software bediende je alleen de parkeerrem op de betreffende loc. Met de nieuwe software op beide locs, maar dan moeten ze wel al verbinding met elkaar hebben.
Zo gebeurde het dus dat ik te snel die parkeerrem er af wilde halen (de locs waren nog bezig met de verbinding op te bouwen) en dus alleen de parkeerrem loste van de voorste loc. Dan wordt je bij het vertrek met een klap weer stil gezet :(
Even opnieuw de parkeerrem er af halen en extra controleren of de rem er inderdaad nu ook bij de achterste loc gelost was en rijden maar :)

Zo'n fout maak je één keer. In bovenstaand geval niet zo ernstig, maar als je een andere fout op een verkeerd moment maakt, dan sta je stil en kan het zijn dat je een paar extra uitdagingen hebt.
Ook nog steeds geen probleem, maar durf dan wel de hand in eigen boezem te steken en te zeggen: "shit, dat heb ik fout gedaan. Hoe kan ik de volgende keer dat voorkomen?" en daar van te leren.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Durashift »

:pos:
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Frank93 »

De hogesnelheidslijn (hsl) tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda ligt onder vuur. Er is een explosie aan klachten geweest over vertragingen en uitvallende ritten. Reizigersvereniging Rover trekt aan de bel.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/227928/E ... lheidslijn
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door VIRM »

Kom er maar in Suus!
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door ODRAIL »

Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Z2N »

Aangezien NH Nieuws en AT5 samenwerken zijn dat woord voor woord exact dezelfde artikelen... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Ik had afgelopen zondag zowaar een Internationale Intercity Direct die tussen Brussel-Zuid en Rotterdam Centraal volledig op tijd reed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Aking »

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door SLToilet »

Over het hele traject nog wel! De enige keer dat ik ermee reed kwam hij uit België op tijd aan in Breda en vertrok hij op tijd in Breda, voor de rest een paar minuutjes vertraging. Op het Belgische deel nog wel.

Al vind ik het vreemd dat in de media wordt gesuggereerd dat 2 tot 5 procent uitval normaal is. Dat mag voor de HSL misschien de norm zijn, maar normaal gesproken zou je bij 1% al een trap tegen je achterste moeten krijgen. Het probleem is alleen dat de verantwoordelijkheid verknipt is tussen NS, ProRail en een groot aantal derden (zoals ingenieurs, vervoerders en zelfs verknipte persoonlijkheden die niet eens in de buurt komen van de HSL, maar wel van doen hebben met een van de op de HSL rijdende treinen).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Er schijnt één negendelige stam uit de 1100 naar de 900 te verhuizen. Een zesdelige stam verhuist daardoor naar de 1100.

De “gelukkige” omloop die de negendelige stam krijgt is de omloop die met de 907 begint in Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door The Greyhound »

Jultar schreef:Grootste probleem zit 'm volgens mij in de gewijzigde bediening. Handelingen moeten net even wat anders verricht worden of zitten net even op een andere plek.
Een beruchte is inmiddels de Start of Mission (invoeren van gegevens voor elke rit). Deze volgt nu de ETCS richtlijnen, waardoor je aan het einde handmatig in het Main-menu op START moet drukken. Die handeling wordt met enige regelmaat vergeten waardoor treinen niet van hun plek komen en opgeheven worden onder het mom van "die kutloc wil niet rijden".

Ik ben zelf nog geen gekke dingen tegen gekomen. Wel één keer zelf een fout gemaakt met de parkeerrem en daardoor met +2 vertrokken. Met de oude software bediende je alleen de parkeerrem op de betreffende loc. Met de nieuwe software op beide locs, maar dan moeten ze wel al verbinding met elkaar hebben.
Zo gebeurde het dus dat ik te snel die parkeerrem er af wilde halen (de locs waren nog bezig met de verbinding op te bouwen) en dus alleen de parkeerrem loste van de voorste loc. Dan wordt je bij het vertrek met een klap weer stil gezet :(
Even opnieuw de parkeerrem er af halen en extra controleren of de rem er inderdaad nu ook bij de achterste loc gelost was en rijden maar :)

Zo'n fout maak je één keer. In bovenstaand geval niet zo ernstig, maar als je een andere fout op een verkeerd moment maakt, dan sta je stil en kan het zijn dat je een paar extra uitdagingen hebt.
Ook nog steeds geen probleem, maar durf dan wel de hand in eigen boezem te steken en te zeggen: "shit, dat heb ik fout gedaan. Hoe kan ik de volgende keer dat voorkomen?" en daar van te leren.
Misschien toch weer vast personeel op de HSL? In het belang van de reiziger?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Mja, maar vast personeel wil niet zeggen dat ze met dat materieel om kunnen gaan

Maar zonder gekheid: er is helaas een softwarebug ontdekt in een module bij 9.4 waardoor je stil kan komen te staan en de loc moet resetten.
Een oplossing is al bedacht, maar die moet nog getoetst worden door een externe onafhankelijke partij voor de veiligheid. Daarna moet die geïmplementeerd worden en daadwerkelijk getest. Daarna moeten alle locs weer voorzien worden van de nieuwe module.
Per loc komt het niet heel vaak voor (daarom is het tijdens de tests de afgelopen jaren gok ik ook niet opgemerkt) maar aangezien we een behoorlijk aantal locs rijden komt dat elke dag wel ergens bij een loc voor. Aangezien het niet gelimiteerd is tot ETCS/ERTMS kan het overal tijdens de rit gebeuren, ook bij stilstand op de stations.
Dus tot dat opgelost is, ben ik bang dat de vertraging en uitval de komende tijd nog wel even voort blijft duren.
Op zich is het probleem niet zo spannend, een reset is voldoende en je kan zo weer verder, maar als het op een vervelend punt gebeurd, dan is dat minder handig.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door playertwo »

Raar dat zo'n fout er niet eerder uit is gekomen.Het stukje code wat dit veroorzaakt is dus blijkbaar niet (afdoende) getest, anders was dit er al voor de release uitgekomen. Dit is nu niet echt een kleine fout.
Suus schreef:Er schijnt één negendelige stam uit de 1100 naar de 900 te verhuizen. Een zesdelige stam verhuist daardoor naar de 1100.

De “gelukkige” omloop die de negendelige stam krijgt is de omloop die met de 907 begint in Breda.
En welke treinen uit de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] worden hiervan het slachtoffer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Suus »

Weet ik niet, maar ik zet mijn geld in op de omloop van de 1100 die ‘s ochtends in Rotterdam Centraal start.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Post »

playertwo schreef:Raar dat zo'n fout er niet eerder uit is gekomen.Het stukje code wat dit veroorzaakt is dus blijkbaar niet (afdoende) getest, anders was dit er al voor de release uitgekomen. Dit is nu niet echt een kleine fout.
Het kan natuurlijk ook aan een specifieke situatie liggen van de hardware die niet voorkomt tijdens het testen. Want zoals jultar aangeeft komt het niet altijd op de zelfde plek voor of tijdens de zelfde omstandigheden. Dus in een test omgeving kan het dan goed gaan maar de praktijk is weerbarstiger.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Er is werkelijk zonder overdrijving jaren met software 9 getest.
De software doet in principe precies wat het moet doen volgens de specificaties om de veiligheid te waarborgen. Ik kan mij dus ook wel voorstellen dat ze het wel degelijk tijdens het testen hebben meegemaakt, maar dat er is gezegd: klopt precies, de software werkt volgens de specificaties en dat ze zich niet hebben gerealiseerd wat de impact op de treindienst zou zijn als het vaak voor zou komen.
In de meeste landen zou het ook niet zo'n probleem zijn om even het spul opnieuw op te moeten starten, maar met onze absurd hoge frequenties waarbij we ieder uur op 3 minuten achter elkaar aan rijden over de HSL is dat toch een ander verhaal.
Dan komt vervolgens al het protocolgedoe er bij kijken en vervolgens zijn de treinen alweer opgeheven voordat je 'ICD' hebt gezegd.
Zelfs als je heel even de trein stil moet zetten om een schakelaar even om te zetten sta je tegenwoordig al 'gestrand'.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Post »

Dan kun je het dus ook geen bug noemen. De software doet waar het voor is ontworpen. En ik kan mij voorstellen dat een software programmeur een trein liever stil zet dan dat er twee tegen elkaar aanrijden.

Maar verliest de trein een verbinding met de baan of gaat er iets anders mis?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Jultar »

Nee, geen contactverlies. Dat komt in mijn eigen ervaring eigenlijk zelden meer voor.
In mijn eigen woorden, mits ik het goed begrepen heb:
Een heel technisch verhaal waarbij het er op neer komt dat er twee afzonderlijke systemen binnen een x tijd van elkaar een bepaald resultaat moet geven. De bug is dat het kan gebeuren dat een van de systemen (kort) in een loop terecht komt en daardoor het resultaat te lang op zich laat wachten. Vervolgens krijgt de hoofdcomputer dus niet op tijd de bevestiging en geeft deze een system failure weer en zet de trein stil. Om die weer weg te krijgen moet je de computer opnieuw starten.

Het is dus ook niet tot ETCS gelimiteerd, maar kan onder elk beveiligingssysteem gebeuren. Ik heb het tot nu toe 1x gehad tussen Tilburg en Oisterwijk, dus onder ATB.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt

Bericht door Post »

Oké dankjewel voor de toelichting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten