Na iets meer dan 45 minuten kwamen we dan om 06:55 aan in Enschede. De trein naar Duitsland stond toen al langs het perron. Echter besloot ik eerst om nog even iets te halen bij de AH to Go om er vervolgens achter te komen dat ik weer eens verkeerd had gekeken op de papieren dienstregeling van de RB 51, deze vertrekt op werkdagen om 06:56 en op zaterdag en zondag om 07:02... Dan maar een half uurtje wachten op station Enschede en de planning iets aanpassen zodat we slechts een klein deel overslaan.
Vlak nadat ik mijn SchöneFerienTicket NRW (á €60,-) uit de automaat had gehaald kwam de trein aan rijden.
Een uur later stond ik dan op Münster (Westf.) Hbf (en had ik de keiharde stoelen van de Talent die mij naar het centrale station bracht weer overleefd), waar ik een overstap zou hebben op de RE 2 van maar liefst 26 minuten . Overigens was de trein zelf wel lekker rustig en zaten de stoelen goed. (ook mijn telefoon was blij want er waren stopcontacten *trein*)
Na wat slaap te hebben ingehaald werdt ik wakker vlak voor het station waar ik zou overstappen op de RB 46: Herne-Wanne-Eickel Hbf
Nadat we in Bochum waren aangekomen moest ik 20 minuten wachten op mijn aansluitende S1 naar Dortmund Dorstfeld. Op dit deel heeft de S-Bahn zijn eigen route en rijden er geen RB of RE treinen over het spoor, het is dan ook een van de lijntjes waar ik nog niet eerder geweest ben. Waarna ik in Dorstfeld deze foto gemaakt heb
Maar als ik van de tijd op de klok was uit gegaan en nog wat had rond gelopen op het station had ik mijn aansluitende S4 naar Unna gemist
Normaal gesporken rijden er op de S-Bahn lijnen in NRW vaak in de serie BR 420-423 treinen maar deze rit van de S4 werdt gereden door locomotief met rijtuigen uit de BR 143. Bijzondere aan deze combinatie is dat dit een van de weinige S-Bahn treinen is met een (werkend) toilet. Overigens is dit materieel nou niet heel erg geschikt voor S-Bahn diensten, aangezien de vertraging tijdens de rit alleen maar verder aan het oplopen was.
Op station Unna Köningsborn moest mijn trein een kering maken om op het station van Unna te kunnen komen alwaar ik de tegen trein en de trein waar ik verder mee zou gaan naar Unna op de foto heb gezet.
in Unna bleef er nog een korte overstap over van 5 minuten op de omgeleide RE 11 die wegens werkzaamheden tussen Hamm en Dortmund vanuit Soest via Unna en Dortmund Hörde naar Bochum zou gaan rijden (over een stuk spoor waar normaal gesproken geen reizigerstreinen komen). Toen ik de trein aanzag komen dacht ik meteen deze heeft S-Bahn stoelen... Maar toen ik eenmaal binnen was was ik toch nog verrast
Nadat ik (weer) in Bochum was aangekomen heb ik even geen tijd gehad om foto's te maken. Vanuit Bochum ben ik met de RE 6 naar Dortmund Hbf gegaan om daar over te stappen op de S2 naar Dortmund Dorstfeld om daar het andere deel van de S4 te gaan nemen, echter had de locomotief met rijtuigen pech en blokkeerde het spoor die kant op waardoor mijn ritje naar Lütgendortmund niet meer door kon gaan. De volgende trein zou wel weer gaan rijden maar dan zou ik de 1x per uur rijdende S2 naar Recklinghausen missen. Alwaar deze foto genomen is.
In Recklinghausen zou ik overstappen op de RE 42 naar Münster welke +15 minuten vertraging had. Toen de trein binnen kwam rijden nog een onaangename verrassing, de verwachtte FLIRT (met airco en stopcontacten) bleek een Ersatz Dosto te zijn zonder airco waardoor het bloedheet was in de trein. Daarom besloot ik om in Haltern am See maar weer uit te stappen en 12 minuten te wachten op de RE 2. In de Ersatz Dosto hing nog een vrij actuele lijnennetkaart uit Regio Frankfurt Mannheim :')
De andere kant op was er wel een FLIRT
Vlak voor Münster hebben we met de RE 2 nog een paar keer stil gestaan omdat de RE 42 inmiddels +26 minuten vertraging had opgelopen... Toch niet zo'n slechte keus om te wachten op een trein met Airco en stopcontacten welke ook nog eens heel rustig was.
Na aankomst in Münster nog even een flitsbezoek gedaan aan de grote gele M om vervolgens weer de RB 64 te pakken naar Enschede. Normaal gesproken zijn de talentjes die op dit traject rijden erg oncomfortabel, echter rijden er sinds kort blijkbaar een paar comfortabelere talentjes rond op deze lijn
Deze Talentjes hebben 6 deuren aan iedere kant ipv 3, maar slechts 4 deuren zijn in gebruik... Wat ze met de andere 2 deuren hebben gedaan? Nou dit:
En er is ook gedacht aan reizigers die graag meekijken met de machinist:
Verder zijn er in deze treinen veel minder vierzitjes te vinden en zijn de stoelen een stuk comfortabeler. Daarnaast zit de kaartautomaat in de trein niet meer tegenover de toiletdeur
Na aankomst in Enschede snel naar de Blauwnet IC welke stipt vertrok, Na aankomst in Raalte reed de trein tbv testritten leeg door als IC naar Zwolle.
Tot zover weer een reisverslag!
De complete route:
- Spoiler: show
Totaal aantal kilometers: 494,4 km
Nog niet eerder gebruikte spoorlijnen: 6
Totale reisduur: 11 uur
Totaal aantal ritten: 15