Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Bericht door Suus »

Coen Teulings? Was hij niet van het CBS?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Bericht door Aking »

KM46 schreef:Google er maar eens op en je weet het.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Bericht door Vinny »

DingeZ schreef:Rijkelijk laat om deze discussie opnieuw te starten.
Deze discussie is vaker gevoerd op dit forum. Omdat ik nu lekker op een terrasje zit ben ik te lui om een linkje te zoeken. Wel mooi leesvoer voor topicstarter lijkt me.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Bericht door trolly »

Whut? Komt Captain Obvious het forum nu in hoogst eigen persoon redden?!? En dat terwijl ik dacht dat niemand nog had verzonnen dat zo'n metro naar Amstelveen wel eens handig zou kunnen zijn :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Bericht door Durashift »

Nou, op radio 1 heb ik vandaag toch 2x een 'goed nieuws' verhaal over de aanstaande opening van de NZL gehoord.

Eerst in de ochtend de schrijver van het boek Metromorfose (Bas Kok).
https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/o ... d-zuidlijn.

Volgens hem wordt A'dam Noord straks het 'nieuwe' centrum zoals in de 19e eeuw A'dam Zuid dat is geworden.

Wil je in de middagpauze een broodje eten in een park en bevind jij je op de DAM? Het vondelpark is veel verder weg dan de slechts 4 minuten die het duurt met de metro naar station Noorderpark.. :pos:

Teven geeft hij het advies om de metro doortrekking naar Schiphol privaat te laten financieren door de bedrijven aan de Zuidas. Die willen namelijk zo'n verbinding maar wat graag.. laat het hun betalen en dan is het ook 5 jaar eerder klaar dan als de overheid het moet doen.. :)

~~~~~~~~~

Later, bij dit is de dag commentator Gerben van Loenen. Die vindt dat A'dammers de metrolijn (eigenlijk) niet verdienen.. omdat men er zo tegen was en veel commentaar op hebben gehad.. In de komende tijd zal blijken dat de metrolijn niks te vroeg is gekomen en het een stuk leefbaarder wordt op de straten bovengronds.. door het afgenomen (openbaar) verkeer..

De stellingname is dus tegengesteld aan wat hij van de NZL vindt.
radio1 Dit is de Dag schreef: Zondag gaat in Amsterdam de Noord-Zuidlijn eindelijk open. Veel Amsterdammers zijn er blij mee, maar commentator Gerbert van Loenen vindt: Amsterdammers verdienen de metrolijn niet.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... dlijn-niet
*trein*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Ardan »

Topic samengevoegd met 'Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam' en wat offtopic geneuzel eruit gehaald.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

maar commentator Gerbert van Loenen vindt: Amsterdammers verdienen de metrolijn niet.
Soms moet je mensen ook gewoon iets opleggen als het algemeen belang er bij gediend is. Met metrolijnen is dat eigenlijk wel het geval. Omwonenden hebben daar altijd wel last van, dat is hetzelfde als mensen die naast de snelweg wonen. Je moet als overheid die mensen gewoon een ruime som geld geven zodat ze als ze dat willen in een rustige buurt een nieuw appartementje kunnen kopen. Er zijn veel meer mensen die profijt hebben van de verbinding en dat telt :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mdk »

Ik begrijo niet helemaal waarom dit zoveel moeilijker gaat dan in London, daar worden continue nieuwe tunnels geboord, stations (ver)bouwd, lijnen uitgebreid en dergelijke. Het is ook een drassige stad met een groot waterig obstakel in het midden, waarom gaat dat daar met zo veel minder gezeik? Wat zijn de verschillen in situatie en aanpak?
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

De Londense grond bestaat vooral uit stevige klei, dat is een heel stuk makkelijker boren dan het Amsterdamse veen. Een tunnelboormachine werkt minder goed in een spons. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Correctie: de Londense grond ten noorden van "het grote waterige obstakel in het midden" bestaat uit klei. Het zuiden is veen. Dat is ook mooi te zien aan de tube map, want boren in veen is lastig en duur.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Is dat ook het geval op het traject van de Jubilee Line of begint het veen pas ten zuiden daarvan?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Zo precies ken ik de geologische toestand ter plaatse niet, maar waarschijnlijk dat laatste: laaglandrivieren hebben de gewoonte kleiwallen langs hun oevers te formeren, waarachter zich stilstaande plassen vormen, die vervolgens vervenen. Het lijkt erop dat de Jubilee line precies zo'n oeverbank volgt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Statler Rail »

Sowieso is het boren van tunnels in deze slappe ondergrond natuurlijk een enorm dure bouwmethode. Een sleuf graven en daarin een afzinktunnel leggen is een veel goedkopere en gemakkelijkere methode die beter past bij de ondergrond. De reden dat toch voor boren gekozen is, is volgens mij vooral om jarenlange bouwoverlast inclusief bijbehorende tegenstanders/NIMBY´s te voorkomen. De aanleg van de Oostlijn zat kennelijk nog vers in het geheugen. Dat is achteraf niet zo´n handige keuze geweest, want juist die boortunnel heeft geleid tot de kostenoverschrijdingen en vertraging. Het afzinktunneldeel onder CS en het IJ is in ruwbouw al jaren gereed.

Mijn stelling: een Noordzuidlijn in een afzinktunnel zou al 5 jaar gereed zijn en 1/3e van de kosten hebben gekost. En met het geld dat je dan had overgehouden had je nu nog 2 metrolijnen kunnen aanleggen.

Ik zou denken dat Amsterdam met haar mooie grachtenstelsel bij uitstek geschikt is om onder een gracht een afzinktunnel aan te leggen. De oorspronkelijke plannen voor de Noordzuidlijn (ooit nog als NS-spoorlijn gedacht) waren volgens mij een afzinktunnel onder de Boerenwetering. Voor toekomstige uitbreidingen zou ik dus vooral kijken naar trajecten waar je relatief goedkoop met afzinktunnels kan werken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

De boortunnel was een grandioos belachelijk succes. 100% schadevrij en binnen de verwachte tijd gereed. Het echte probleem zat hem bij de monsterlijk diepe metrostations, daarvan gingen damwanden lekken, waarna bovengelegen panden letterlijk de bodem onder hun voeten zagen verdwijnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Inderdaad, dankzij die boortunnels merk je bovengronds juist het minst: waar steden als New York helemaal volliggen met afvoerroosters en de geluiden van de metro's op elke straathoek te horen zijn (vind ik trouwens wel zijn charme hebben :Y ), zie je dat dit bij geboorde tunnels niet het geval is. Nog beter zelfs: de boortechniek heeft er zelfs voor gezorgd dat de grond steviger is geworden, als ik een documentaire mag geloven. Immers: alle grond rond de boortunnel is samengeperst.

Ik denk bovendien dat de overschrijdingen in kosten ook niet in het boren lagen, maar juist door de complexe stationsbouw veroorzaakt is, vooral het centraal station, maar ook daar waar echte problemen ontstonden zoals de Vijzelgracht. Een Oost-Westlijn met dezelfde lengte zou goedkoper moeten kunnen door niet onder zulk soort gebouwen te moeten graven (dus gewoon 100% de straat volgen).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Om succesvol te kunnen boren moesten die stations zo diep worden gemaakt. Dieper betekent een grotere grond- en waterdruk en daarmee een grotere kans op problemen. Daarom zou een oppervlakkige lijn met zinktunnels of wanden-dakmethode veel minder risico's kennen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Zo'n slappe bodem blijkt vooral een hoop slap geouwehoer op te leveren.

Om te beginnen: een (ondiepe) caissontunnel was op het traject van de NZL geen optie. Niet alleen omdat dat tot een onafzienbare verkeerschaos zou hebben geleid, maar ook omdat de halve binnenstad platgegooid had moeten worden, hetgeen politiek lastig haalbaar zou zijn geweest.

Suus schrijft dat er geen schade is ontstaan door het boren. Dat is niet geheel correct. Bij Vijzelgracht is bij aankomst en vertrek van twee verschillende boren een lek ontstaan, waarvan één vrij ernstig. Gelukkig viel de schade wel erg mee.

Niet Centraal maar de andere diepe stations bleken het grootste risico. Na de verzakkingen bij de Vijzelgracht is besloten ze onder verhoogde luchtdruk af te graven, wat tot aanzienlijk hogere kosten leidde. Die stations moesten inderdaad zo diep worden omdat de tunnels diep zijn. De gedachte dat minder diepe stations minder risico's hadden opgeleverd lijkt dan logisch, maar mist zoals gezegd de kern van het verhaal: dan had de NZL niet gebouwd kunnen worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Klopt maar dat wil niet zeggen dat dit voor eventuele andere lijnen een deugdelijk alternatief zou zijn. De Oost-Westlijn wordt zo ook op onnodige kosten gejaagd zoals ik hier meerdere malen heb betoogd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

De kern van de zaak is, dat wat "nodige" of "onnodige" kosten zijn uitsluitend in het sociaal-politieke krachtenveld wordt bepaald. Een metrolijn is altijd te duur, maar er zijn talloze varianten te bedenken op hoe die kosten gepresenteerd worden.

Bij de NZL is gekozen voor "het kost wel wat, maar dan heeft u er bijna geen last van — oh, de kosten vallen tegen — oh, en de overlast trouwens óók". Bij de OWL lijkt voor een "eerlijke" variant gekozen te zijn, waarbij met name rond Osdorp wellicht nog wat bespaard kan worden. Boren is hoe dan ook duur, maar lijkt wel de beste optie tussen Suriname- en Leidseplein, omdat dat minder sloop en verkeershinder geeft.

Maar de bottom lineis dus, of er voldoende steun voor het hele verhaal is: kosten, techniek, tracé, overlast, stationslocaties, verwacht rendement.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hainje »

Noemen ze een metro tussen Suriname en het Leidseplein niet gewoon een hyperloop? -o-
🍉
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Het kan zijn dat de post van trolly is aangepast maar achter 'Suriname' staat een koppelteken, wat betekent dat hij het correct (geen typvoutje) heeft over het Surinameplein en het Leidseplein.

Net zoals dat je het ook kunt hebben over voor- en nabeschouwingen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hainje »

:D
🍉
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Een weekje vakantie, dus had ik tijd om weer eens te hobbyen. Geïnspireerd op de ingebruikname van de Noord Zuidlijn met bijbehorende herstructurering van het bovengronds OV heb ik gewerkt aan mijn eigen visie voor de ontwikkeling van het OV netwerk van Amsterdam voor de komende decennia. Ik heb vooral laten leiden door de vraag hoe ontwikkeling van het netwerk de stad leefbaar houdt en leefbaarder maakt. Met de Noord Zuidlijn is al een stap gezet door de bussen (en auto’s) van het voorplein van CS te verdrijven en het aantal trams in de binnenstad te verminderen. Per saldo valt de hoeveelheid gewonnen vierkante meters bovengronds echter tegen. Daarom heb ik me in mijn visie vooral afgevraagd hoe je bij de volgende metro-uitbreidingen kunt voorkomen dat er bovengronds OV bovenop de metrotunnel hoeft te rijden, zodat de openbare ruimte daar een flinke upgrade kan krijgen. Verder heb ik geprobeerd om het zo realistisch mogelijk te houden, door zo veel mogelijk aan te sluiten bij bestaande plannen. Zo heb ik de ombouw van de Amstelveenlijn, verlening van IJ-tram en vertramming van lijn 15 als uitgangspunt beschouwd. Onder de lijnvoeringsplaat staan de keuzes beargumenteerd.

AfbeeldingLijnennet Amsterdam 2040 by roel1988, on Flickr

Stap 1, Sluiten Kleine Ring

Als eerste grote project zal de kleine ring worden gesloten. Hierbij kies ik voor een variant tussen de door de gemeente uitgewerkte varianten in: ondergronds t/m Westerpark en bovengronds zodra de lijn het spoor naar Zaandam heeft gekruist. De nieuwe stations worden Westerdok, Westerpark en Transformatorweg (bovengronds). Dit hoeft volgens mij niet heel duur te zijn, omdat dit allemaal in een open bouwput gebouwd kan worden. Een langdurige bouwput in het Westerpark is geen probleem en ook de Haarlemmer Houttuinen kan volgens mij langdurig voor doorgaand verkeer afgesloten worden. Bus 18, 21 en 22 kunnen via de Westerdoksdijk worden omgeleid.

Aanpassingen metrolijnvoering
Bij een gesloten ring is in eerdere studies een dubbel kopstation op Lelylaan voorzien en tailtracks achter CS. Ik heb eerst maar bedacht welke lijnvoeringsvariant welke voorzieningen nodig heeft en daar de keuze op gebaseerd.

Referentievariant [gaat rijden vanaf 2019].
Als de ring gesloten wordt in de referentievariant ligt een volgende lijnvoering voor de hand: 50/54 Gein - Gein, 51 Lelylaan - Lelylaan, 53 CS - Gaasperplas. Benodigde keervoorzieningen: CS en Lelylaan. De vervlechting wordt mogelijk te groot voor een robuuste dienstuitvoering.

Gaasperpendel variant
Als bovenstaande, maar met lijn 53 ingekort tot Van der Madeweg. Keervoorziening CS niet nodig, Lelylaan wel nodig. Minder vervlochten.

Ontvlochten variant
Er hoeft (exploitatief) nog maar 1 lijn te rijden op de Oost/Ringlijn: 50/54 Gein - CS - Zuid - Gaasperplas. Geen nieuwe keervoorzieningen nodig, maar verbindingen Zuid - Amstel en Zuid - Bijlmer ontbreken.

Boldewijn/Alargule variant
Deze variant heeft in de meest ontvlochten variant nog maar 1 lijn, met zijtak: 50/51/54 Gein - CS - Sloterdijk - Zuid - Amstel / Gaasperplas. Eventueel kan richting Gein/Gaasperplas een vervlochten lijnvoering behouden blijven. Benodigde infra voor beide opties: keervoorziening Spaklerweg/Amstel. Aanpassing van Spaklerweg is sowieso noodzakelijk om langere metro's te kunnen keren, dus bouw dan maar gelijk de optie met keren op een derde spoor op Amstel.

Aangezien alle varianten behalve de ontvlochten variant ergens een keervoorziening nodig hebben kan de keuze op basis van de kwaliteit voor reizigers worden genomen. De Referentievariant is volgens mij niet houdbaar, de Gaasperpendel zie ik niet zitten, dus zou ik gaan voor de variant met een keervoorziening op Amstel. De lijnvoering wordt dan dus.
54 Gein - CS - Sloterdijk [16x pu], op Sloterdijk gekoppeld aan 50 en 51
50 Sloterdijk - Lelylaan - Zuid - Gaasperplas [8x pu]
51 Sloterdijk - Lelylaan - Zuid - Amstelstation [8x pu]

Aanpassingen bovengronds OV
Door het sluiten van de ring kan de Haarlemmer Houttuinen OV-vrij worden gemaakt. De enige functies van de bussen naar West die niet door de metro worden overgenomen zijn: ontsluiting Geuzenveld, ontsluiting Markthallen en ontsluiting Houthavens op verdere afstand van de metro. Deze functies kunnen worden samengevoegd in één buslijn (21): Geuzenveld - Bos en Lommerweg - Willem de Zwijgerlaan - Markthallen - Metrostation Westerpark - Houthavens. Eventueel kan de route via de Spaarndammerstraat worden verlegd naar de Houtmankade voor een betere ontsluiting van de Houthavens. Deze lijn kan ook worden verlengd naar de Coen en Vlothaven, zodra daar de gebiedsontwikkeling begint. Verder wisselen lijn 3 en 5 van bestemming. De tak naar Zoutkeetsgracht biedt een overstap op de metro, maar de tak naar Westergasfabriek niet. Om een verbinding van het Leidseplein naar het metrostation Westerpark te maken, wisselen de bestemmingen.

Stap 2 Oost-Westlijn

De volgende grote metro-uitbreiding is de Oost-Westlijn. Hier kies ik voor de variant zoals in de laatste verkenning van de gemeente, maar zonder het tracédeel Osdorp - Schiphol. Zie daarvoor verbinding met Schiphol. Het wordt dus een lijn Ecuplein - Zeeburgereiland.

Aanpassingen bovengronds OV
Ook hier heb ik geprobeerd om bovengronds zo veel mogelijk openbare ruimte vrij te spelen. Mijn principe is geweest om bovenop de metro geen parallelle trams te laten rijden.

Oost
Door de stations Muiderpoort en Javaplein wordt vrijwel de hele Indische buurt goed ontsloten. De enige tram-takken die in mijn ogen vrij genoeg liggen van de metro om niet opgeheven te worden zijn de tak naar Azartplein en de tak naar Diemen. Ik kies er voor om lijn 3 naar Azartplein te laten rijden en lijn 14 naar Diemen. Voor lijn 3 zijn nieuwe wissels en aanpassingen van haltes nodig bij de (korte) ‘s Gravenzandestraat, maar ik denk dat die sowieso nodig zijn om tijdens de bouw trams om te kunnen leiden. Het tracedeel tussen Weesperplein en Vijzelgracht zal ondiep liggen, dus lijkt het me onwaarschijnlijk dat daar trams kunnen blijven rijden tijdens de bouw. Deze zullen dus gedeeltelijk omgeleid moeten worden over de buitenring.
Bij het Alexanderplein ontstaat zo een belangrijk overstappunt tussen metro en trams. De enige aanpassing voor de bus in Oost is lijn 22. Doordat de tramhalte Flevopark vervalt is er geen OV meer voor de nieuwbouw op Cruquiuseiland. Daarom wordt het eindpunt van lijn 22 verlegd naar Cruquiuseiland.


Centrum
Hier is openbare ruimte het schaarst en heb ik dus geprobeerd zo veel mogelijk vrij te spelen. Uitgangspunt is naast het tramvrij maken van de Oost-West as ook het tramvrij maken van de Leidsestraat. Dit zou ook al eerder kunnen, zoals al eens door Alargule is uitgewerkt.

Omdat ik geen trams wil bovenop de metrotunnel, maar wel een goede aansluiting tussen tram en metro zullen de tramlijnen ergens moeten kruisen met de metro. Dit doen ze bij het Leidseplein en de Overtoom/1e Constantijn Huygensstraat [Station Vondelpark] aan op de metro. Aan de noordkant zijn er takken naar Zoutkeetsgracht (vanaf Leidseplein), Sloterdijk (vanaf Leidseplein of Vondelpark), Slotermeer (vanaf Leidseplein of Vondelpark) en Westergasfabriek (vanaf Vondelpark). Aan de zuidkant moeten er trams over de Koninginneweg (vanaf Leidseplein, voor Nieuw-Sloten zie kopje Zuid/West), Amstelveen (vanaf Leidseplein), Amstel (vanaf Vondelpark of Leidseplein) en Azartplein (vanaf Vondelpark). Een 2-2 verdeling sluit in mijn ogen het beste aan bij de reizigersstromen omdat via Vondelpark vaak eerder (dus sneller) op de metro kan worden overgestapt. Er ontstaan dan de volgende lijnen:
3 Westergasfabriek - Azartplein via Vondelpark
7 Slotermeer - Amstelstation via Vondelpark
2 Zoutkeetgracht - Koninginneweg via Leidseplein
5 Sloterdijk - Amstelveen via Leidseplein


West / Zuid
De tramlijnen 1 en 17 zullen niet meer naar Nieuw West rijden. Het trajectdeel Leidseplein - Lelylaan van lijn 1 ligt volledig boven de metro en kan dus vervallen. Voor lijn 17 is het trajectdeel Surinameplein - CS nog wel levensvatbaar. Een tram naar Nieuw Sloten is ook nog nodig. Om Nieuw-Sloten zo snel mogelijk aan te laten sluiten op de OWL kies ik er voor om deze lijn te combineren met het restje van lijn 17 tot een lijn CS - Nieuw Sloten via Surinameplein. De lijn Leidseplein - Koninginneweg die dan over blijft kan via de VU naar het nieuwe tramstation van Zuid rijden. Er ontstaat bij de samenloop met lijn 24 wel een flinke overbediening. Daarom denk ik dat lijn 24 beter kan worden ingekort tot Stadionplein - CS, al wordt het wel een lijntje van niks. De belangrijkste overblijvende functie van lijn 24 is de aansluiting van Oud-Zuid op M52. Op zich is de inkorting tot Stadionplein daarmee ook wel te verantwoorden: Amstelveenseweg en de VU zullen voor M52 via Zuid gaan reizen met ofwel M50 of de tram.

Nieuw-West
De trams 1 en 17 verdwijnen. Voor de gebiedsontsluiting worden buslijnen gebruikt. Lijn 61 rijdt na Meer en Vaart door via de oude route van lijn 1 naar de Aker. Lijn 63 wordt gebruikt voor de ontsluiting van de woongebieden aan de noordkant. Bij Meer en Vaart sluiten de buslijnen 61, 63 en de verwesttangentte 69 aan op de Oost Westlijn.

Tram Leidseplein - Centraal?
Het meest opvallende aan dit lijnennet is misschien nog wel het ontbreken van een directe tram Leidseplein - Centraal. Na het tramvrij maken van de Leidsestraat zou een directe tram via de Rozengracht moeten rijden en daarmee altijd langer duren dan een verbinding metro+metro met overstap op Vijzelgracht. Ook is met het verlengen van lijn 17 naar Nieuw-Sloten de laatste lijn met achterland dat naar CS moet verdwenen. Alle overgebleven lijnen op het Leidseplein komen uit zuid, waar reizigers naar CS al M52 en lijn 24 hebben. Een lijn Leidseplein - CS is in mijn ogen dus niet meer nodig als er een OWL rijdt.

Metro naar Schiphol
De grote ontbrekende verbinding in mijn plaatje is een metro naar Schiphol. Dit betekent niet dat ik het niet nodig acht, maar ik zie het als een losse keuze op basis van de capaciteit van de Schiphol spoortunnel. Het draagt niet bij aan een verbeterde leefbaarheid of bereikbaarheid van de stad. Het netwerk dat ik voorstel kan goed functioneren met een hoogfrequente treindienst vanaf Schiphol naar de stations Amsterdam Zuid, Lelylaan, Sloterdijk en Centraal. Als de capaciteit van de spoortunnel toch ontoereikend is kan de Oost-Westlijn via een eventuele tweede terminal worden verlengd naar Schiphol of kan de Noord Zuidlijn worden verlengd naar Schiphol. Dit heeft verder geen invloed op de rest van het netwerk.
Wijkhoven
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 13 apr 2015, 11:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wijkhoven »

Inhoudelijk heb ik te weinig kennis van het Amsterdamse net om hierop te reageren, IC140. Maar ik kan je wel respect geven voor het ontwerp van je lijnennetkaart! Ziet er zeer strak uit. :pos:

Ik zie wel dat er zeer veel groei is in Noord de komende jaren. Verwacht je niet dat daar nog uitbreidingen van het OV-netwerk nodig zijn in 2040, naast de buslijnen die je daar hebt neergezet?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

De ontwikkeling van Noord focust zich met name rond de Noord Zuidlijn stations en de oever van het IJ.
Ik denk dat Noord voorlopig wel vooruit kan met:
- Station Sixhaven
- Verhoging frequentie ZaanIJ-tangent inclusief halte bij Noorderpark (niet op de kaart, want streekvervoer)
- Nieuwe pont of kabelbaan tussen NDSM en metrostation Transformatorweg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten