Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Dat heet marketing op zijn Connexxion's. Net zoiets als dat ze ooit het Maxx concept uitrolden voor de hoge frequenties in Almere en een paar jaar later opeens ook halfuursdiensten in Alkmaar en Amersfoort onder dezelfde naam gingen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Die op Texel zal dan een testnummertje van InfoXX zijn.Stadsbus schreef:Heeft Connexxion 2 6666'en dan?
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Of om ons te pesten
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ander logo was treffender geweest.
en voor Brabant de een nieuwe formule:
en voor Brabant de een nieuwe formule:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
geniaal!huibf schreef:Ander logo was treffender geweest.
en voor Brabant de een nieuwe formule:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Yes *O*. Ik heb ze ook maar gevonden....Hainje schreef:Gast, serieus. :')
Laatst gewijzigd door huibf op di 16 okt 2018, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik ben het niet met je eens. Zowel jij als ik komen niet uit die hoek, kennen de omgeving en de reizigersstromen niet en kunnen er dus niet heel veel over zeggen. Maar met de kennis die ik heb, durf ik wel uit te spreken dat Connexxion een goed product heeft neergezet, waarbij maar weinig reizigers erop achteruit zijn gegaan.
Het netwerk is met ingang van de nieuwe dienstregeling gewijzigd in het welbekende visgraatmodel. Bussen rijden vanuit dorpen in de regio over snelle en directe routes naar stations in Alkmaar, Hoorn, Schagen en Den Helder, waar een overstap wordt geboden op de trein. De trajecten die zijn vervallen betreffen vooral trajecten tussen verschillende dorpen, die logischerwijs maar weinig reizigers trekken. Mensen gaan vanwege het voorzieningsniveau vaak naar steden en hebben in naastgelegen dorpen vaak niet veel te zoeken. En reizigers die wel tussen dorpen onderling reizen hebben met de Overal Taxi een prima alternatief.
Het klopt dat tevens de Overstapper is opgeheven, maar ook dit is te rechtvaardigen. Van deze dienst werd amper gebruik gemaakt. Bovendien hebben ook deze reizigers met Overal Taxi. Deze taxiservice lijkt heel erg op de regiotaxi, maar hoeft uiterlijk 30 minuten in plaats van een uur van tevoren gereserveerd te worden. De Overal Taxi is misschien wel duurder dan een gewone regiotaxi, maar is nog altijd goedkoper dan een gewone straattaxi.
Ook de naam 'Overal' vind ik goed bedacht. Ja, het is misschien een kneuterige naam, net zoals 'Breng' of 'Bravo', maar er zit wel een boodschap achter, terwijl deze bij de andere namen ver te zoeken is. Connexxion wil met de naam duidelijk maken dat het echt in heel Noord-Holland Noord rijdt en dat zelfs kleinste gehucht bereikbaar is. Dit doen ze met de welbekende stads- en streekbussen, met Overal Flex tussen een aantal knooppunten en kleine dorpen en met de Overal Taxi in het buitengebied. Het is dus niet weer een leuk bedacht naampje.
Voor sommige mensen mogen deze veranderingen dan een achteruitgang zijn, deze groep is slechts van beperkte omvang. En in tijden waarop steeds meer bezuinigd wordt op het OV, zullen keuzes als deze helaas wel gemaakt moeten worden. De meeste reizigers zullen er echter niet veel last van hebben of hebben zelfs profijt van deze nieuwe dienstregeling.
Het netwerk is met ingang van de nieuwe dienstregeling gewijzigd in het welbekende visgraatmodel. Bussen rijden vanuit dorpen in de regio over snelle en directe routes naar stations in Alkmaar, Hoorn, Schagen en Den Helder, waar een overstap wordt geboden op de trein. De trajecten die zijn vervallen betreffen vooral trajecten tussen verschillende dorpen, die logischerwijs maar weinig reizigers trekken. Mensen gaan vanwege het voorzieningsniveau vaak naar steden en hebben in naastgelegen dorpen vaak niet veel te zoeken. En reizigers die wel tussen dorpen onderling reizen hebben met de Overal Taxi een prima alternatief.
Het klopt dat tevens de Overstapper is opgeheven, maar ook dit is te rechtvaardigen. Van deze dienst werd amper gebruik gemaakt. Bovendien hebben ook deze reizigers met Overal Taxi. Deze taxiservice lijkt heel erg op de regiotaxi, maar hoeft uiterlijk 30 minuten in plaats van een uur van tevoren gereserveerd te worden. De Overal Taxi is misschien wel duurder dan een gewone regiotaxi, maar is nog altijd goedkoper dan een gewone straattaxi.
Ook de naam 'Overal' vind ik goed bedacht. Ja, het is misschien een kneuterige naam, net zoals 'Breng' of 'Bravo', maar er zit wel een boodschap achter, terwijl deze bij de andere namen ver te zoeken is. Connexxion wil met de naam duidelijk maken dat het echt in heel Noord-Holland Noord rijdt en dat zelfs kleinste gehucht bereikbaar is. Dit doen ze met de welbekende stads- en streekbussen, met Overal Flex tussen een aantal knooppunten en kleine dorpen en met de Overal Taxi in het buitengebied. Het is dus niet weer een leuk bedacht naampje.
Voor sommige mensen mogen deze veranderingen dan een achteruitgang zijn, deze groep is slechts van beperkte omvang. En in tijden waarop steeds meer bezuinigd wordt op het OV, zullen keuzes als deze helaas wel gemaakt moeten worden. De meeste reizigers zullen er echter niet veel last van hebben of hebben zelfs profijt van deze nieuwe dienstregeling.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Op de Texelhopper is de Chipkaart sinds 22 juni geldig.
Dat werd tijd. Km tarief op lijn 28 en 3 euro voor het flexbusje.
Ook de marketing is weer een mooi staaltje van interpretatie.
https://twitter.com/alexaardema/status/ ... 04/photo/1
Tja er zijn geen halten vervallen...
Dat werd tijd. Km tarief op lijn 28 en 3 euro voor het flexbusje.
Ook de marketing is weer een mooi staaltje van interpretatie.
https://twitter.com/alexaardema/status/ ... 04/photo/1
Tja er zijn geen halten vervallen...
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.BrengMe schreef:
Het klopt dat tevens de Overstapper is opgeheven, maar ook dit is te rechtvaardigen. Van deze dienst werd amper gebruik gemaakt. Bovendien hebben ook deze reizigers met Overal Taxi. Deze taxiservice lijkt heel erg op de regiotaxi, maar hoeft uiterlijk 30 minuten in plaats van een uur van tevoren gereserveerd te worden. De Overal Taxi is misschien wel duurder dan een gewone regiotaxi, maar is nog altijd goedkoper dan een gewone straattaxi.
Ook de naam 'Overal' vind ik goed bedacht. Ja, het is misschien een kneuterige naam, net zoals 'Breng' of 'Bravo', maar er zit wel een boodschap achter, terwijl deze bij de andere namen ver te zoeken is. Connexxion wil met de naam duidelijk maken dat het echt in heel Noord-Holland Noord rijdt en dat zelfs kleinste gehucht bereikbaar is. Dit doen ze met de welbekende stads- en streekbussen, met Overal Flex tussen een aantal knooppunten en kleine dorpen en met de Overal Taxi in het buitengebied. Het is dus niet weer een leuk bedacht naampje.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)
Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
De reizigers op die lijnen natuurlijk. *bus*
Maar ik vind het knap van je dat je weet dat het dunne lijntjes zijn, want ik had altijd het idee dat lijnen als 6*, 151, 157, 160 en 165 wel een flink reizigerspotentieel hebben.
*Nu gesplitst in 162 en 166.
Maar ik vind het knap van je dat je weet dat het dunne lijntjes zijn, want ik had altijd het idee dat lijnen als 6*, 151, 157, 160 en 165 wel een flink reizigerspotentieel hebben.
*Nu gesplitst in 162 en 166.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Nu ken ik de vervoersstromen niet. Maar het is een aaname van je dat reizigers daar om vragen.Meltrain schreef:De reizigers op die lijnen natuurlijk.
Er zijn HOVlijnen die puur dienen voor de bühne.
Niks geen vraag, gewoon hoogfrequent rijden, omdat het moet...
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Connexxion zet wat kleinere bussen dan voorheen in, maar sluit nu in Alkmaar en Hoorn wel op alle treinen aan in plaats van op de helft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Het reispatroon in Noord-Holland is sterk op Amsterdam gericht. In de spits rijden de IC's van Amsterdam naar Hoorn en Alkmaar ieder kwartier.sirvinniei schreef: Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Ik vind het dan ook heel sterk van Connexxion dat ze, ook voor de middelgrote dorpen, in de spits ieder kwartier een overstap van/naar Amsterdam bieden.
Hiermee wordt het OV eindelijk als één product neergezet: neem vanuit Amsterdam de eerste de beste IC naar Hoorn of Alkmaar, en je bent binnen een uur in tientallen Noord-Hollandse dorpjes. Eindelijk wordt het OV vanuit die dorpen een reëel alternatief voor de grootste vervoerstroom (forenzen naar de Amsterdamse regio).
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Friesland en Noord-Holland zijn twee totaal verschillende provincies met beide een totaal verschillend beleid. Waar Friesland een echte plattelandsprovincie is, die bereikbaarheid in dunbevolkte gebieden hoog in het vaandel heeft staan, is men in Noord-Holland heel erg op de stedelijke regio's gericht. Als een dienst in het buitengebied daar geen reizigers trekt, zien zij er geen brood in en trekken ze er daar dus gewoon de stekker eruit. De Overstapper was zo'n dienst, de meeste lijnen trokken nog geen tien reizigers per maand. Dan kan ik goed begrijpen dat je daarmee stopt.sirvinniei schreef:Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)
Hoezo kan jij concluderen dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt? Jij komt niet uit die regio en weet dus ook niet veel van de omvang van de verkeersstromen. Kwartierdiensten in de spits klinken mij juist als zeer aantrekkelijk. Je bedient daarmee namelijk de groepen die het meest met de bus gaan, namelijk scholieren en studenten. Die groepen zijn vele malen groter dan de beperkte groep reizigers die in de avonduren en op zondag met de bus gaat. Ik kan dus goed begrijpen dat Connexxion juist op die momenten de frequentie omhoog gooit. En zulk sterke verspitsing komt wel in meer dunbevolkte gebieden voor hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de Achterhoek.sirvinniei schreef:Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
O, die heb je zeker. Niet alle HOV-lijnen zijn er gekomen omdat het reizigerspotentieel er was. De lijnen 406 en 407 in Eindhoven en lijn 331 Arnhem-Nijmegen zijn daar goede voorbeelden van. Maar in deze mislukte HOV-projecten was het de OV-autoriteit die perse wilde dat deze HOV-lijnen gerealiseerd werden. In het geval van Noord-Holland Noord, maak je twee denkfouten: 1. De provincie heeft niet gedwongen tot het verhogen van de frequenties op deze lijnen, dat heeft Connexxion zelf besloten en 2. Er is hier helemaal geen sprake van HOV. Er wordt hier immers geen extra hippe naam voor deze frequentere lijnen bedacht en de snelheid en comfort ligt nog steeds op dezelfde hoogte als alle andere lijnen.huibf schreef:Er zijn HOVlijnen die puur dienen voor de bühne.
Niks geen vraag, gewoon hoogfrequent rijden, omdat het moet...
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Hoezo is lijn 407 in Eindhoven niet HOV-waardig, ga dan maar eens in de spits met die bus. Er is gewoon een enorme vraag in de spits daarbuiten is die nihil, maar dat is ook volkomen logisch gezien je een campus bediend met bedrijven. Ik vind de argumentatie hier een beetje te kort schieten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik heb het dan ook over de geldverspilling van de ritten buiten de spits, die van de provincie perse in de dienstregeling opgenomen moesten worden.
Maar dit is wel een beetje off-topic...
Maar dit is wel een beetje off-topic...
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Vanochtend voor het eerst op de dienst met de Citea en BYD gereden. Ze rijden echt top :pos:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ook de kleine hopper rijdt km tarief.huibf schreef:Op de Texelhopper is de Chipkaart sinds 22 juni geldig.
Dat werd tijd. Km tarief op lijn 28 en 3 euro voor het flexbusje.
Ook de marketing is weer een mooi staaltje van interpretatie.
https://twitter.com/alexaardema/status/ ... 04/photo/1
Tja er zijn geen halten vervallen...
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Het invoeren van een texelhopper lijkt me nou juist geen teken van het gefocust zijn op stedelijk gebied. Ze hadden dat beter over de hele provincie unnen uitrolle. Overigens kent Friesland juist een veel sterkere verspitsing dan Noord Holland: alles gaat richting Leeuwarden en er rijden veel bussen alleen tijdens de (brede) spits. Het lage gebruik is juist een stimulans voor belbus concepten. Juist als ze veel gebruikt worden wordt er vaak de stekker uit getrokken, zo ook in limburg, waar ze veel zijn vervangen voor buurtbussen.BrengMe schreef:Friesland en Noord-Holland zijn twee totaal verschillende provincies met beide een totaal verschillend beleid. Waar Friesland een echte plattelandsprovincie is, die bereikbaarheid in dunbevolkte gebieden hoog in het vaandel heeft staan, is men in Noord-Holland heel erg op de stedelijke regio's gericht. Als een dienst in het buitengebied daar geen reizigers trekt, zien zij er geen brood in en trekken ze er daar dus gewoon de stekker eruit. De Overstapper was zo'n dienst, de meeste lijnen trokken nog geen tien reizigers per maand. Dan kan ik goed begrijpen dat je daarmee stopt.sirvinniei schreef:Maar juist in Friesland, wat veel dunner bevolkt is is er gekozen voor het versterken van de opstapper en deze (voor 3 euro) in alle dorpen 7 dagen per week de hele dag te laten rijden.
Een kleine subsidie op een taxi is iets heel anders dan een busje dat je voor 3 euro vervoert naar het dichtstbijzijnde knooppunt. (Je zou je zelfs kunnen afvragen of Connexxion geen oneerlijke concurrentie met de taxibranche aangaat)
Drogreden, je weet niks over mijn reisgedrag.BrengMe schreef:Hoezo kan jij concluderen dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt? Jij komt niet uit die regio en weet dus ook niet veel van de omvang van de verkeersstromen. Kwartierdiensten in de spits klinken mij juist als zeer aantrekkelijk. Je bedient daarmee namelijk de groepen die het meest met de bus gaan, namelijk scholieren en studenten. Die groepen zijn vele malen groter dan de beperkte groep reizigers die in de avonduren en op zondag met de bus gaat. Ik kan dus goed begrijpen dat Connexxion juist op die momenten de frequentie omhoog gooit. En zulk sterke verspitsing komt wel in meer dunbevolkte gebieden voor hoor, kijk maar naar bijvoorbeeld de Achterhoek..sirvinniei schreef:Nu weet ik dat een opstapper geld kost, maar als ik het vervoersplan zie kan ik niks anders concluderen dan dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. De extra ritten worden voor het grootste deel gestoken in kwartierdiensten in de spits op relatief dunne lijntjes. Wie vraagt daar nou om?
Een kwartiersdienst is een leuk extraatje als je geld over hebt of een noodzakelijkheid als de reizigersaantallen te hoog zijn. Beide zijn op de meeste lijnen niet het geval.
Schoilieren en studenten zijn overigens niet de groep waar je reizigersgroei van krijgt: die reizen sowieso wel en betalen verlaagde tarieven.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Ik kreeg van Connexxion de bevestiging dat het 3 euro vast tarief is.busfanNL schreef: Ook de kleine hopper rijdt km tarief.
De APP zegt dat overigens ook.
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
En de bevestiging is weer ingetrokken.
Het gewone km tarief is geldig.
Het gewone km tarief is geldig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Het is dan weer minder sterk dat bijvoorbeeld juist een verbinding als Julianadorp - Schagen op wat schoolritten na opgeheven is. Daar wordt het OV nu immers juist minder een alternatief voor het forensen naar Amsterdam, want je moet eerst met de bus naar Den Helder (en dus de verkeerde kant op). En vanuit Schagen heb je ook nog meer mogelijke treinen in de spits.Roeland schreef:Het reispatroon in Noord-Holland is sterk op Amsterdam gericht. In de spits rijden de IC's van Amsterdam naar Hoorn en Alkmaar ieder kwartier.
Ik vind het dan ook heel sterk van Connexxion dat ze, ook voor de middelgrote dorpen, in de spits ieder kwartier een overstap van/naar Amsterdam bieden.
Hiermee wordt het OV eindelijk als één product neergezet: neem vanuit Amsterdam de eerste de beste IC naar Hoorn of Alkmaar, en je bent binnen een uur in tientallen Noord-Hollandse dorpjes. Eindelijk wordt het OV vanuit die dorpen een reëel alternatief voor de grootste vervoerstroom (forenzen naar de Amsterdamse regio).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Al vraag ik me dan wel weer heel erg af hoeveel mensen er vanuit Julianadorp met het OV naar Amsterdam reizen. Vanaf Schagen is het al een uur met de trein, dat is al best ver.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Noord Holland Noord (2018-2028)
Naar Alkmaar is het natuurlijk net zo om he ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten