Alleen vraag ik mij wel af waar je de aparte sprinter laat keren? In Amersfoort keren is erg lastig. Verder zou ik de sprinter wel altijd 2x per uur laten rijden. De stations Bilthoven en Utrecht Overvecht hebben gewoon teveel reizigers voor 1x per uur een trein. Uiteraard heb je de sprinter naar Baarn nog, dus daarmee dan 3x per uur, maar Amersfoort is voor Bilthoven en Utrecht Overvecht een belangrijkere bestemming dan Baarn. Als je al een van de sprinters 1x per uur wilt laten rijden op zondag dan de sprinter naar Baarn dus. Al ben ik van mening dat je ook die 2x moet laten rijden.Nitein-Repart schreef:Punt is toch wel dat de huidige [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] te langzaam is voor met name Harderwijk, maar ook voor Nunspeet en in mindere mate Ermelo en Nijkerk. Ik zou eerder inzetten in een aparte sprinter tussen Utrecht en Amersfoort die 's avonds en op zondag 1x/uur rijdt en de [serie=Sprinter|2018|Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] die voortaan altijd naar Amersfoort Vathorst rijdt. De [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] hoef dan na Amersfoort Vathorst alleen nog in Amersfoort te stoppen (Amersfoort Schothorst heeft nog de [serie=Intercity|2018|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] naar Utrecht en de stations tussen Utrecht en Amersfoort worden bedient door een aparte sprinter). Zo kom je al deels toe aan de wens van Harderwijk voor reistijdverkorting, dat in mijn ogen een terechte wens is, maar kun je de IC's ongemoeid laten.
Deze punten nemen overigens niet weg dat ik het op zich geen gekke gedachte vind om de sprinter tussen Amersfoort en Utrecht te versnellen, al ben ik het met SuperGhost eens dat je Amersfoort Schothorst niet moet overslaan.
Toch vind ik dat de overheid hierin wel degelijk moet investeren. Harderwijk is een behoorlijk grote plaats en dat is ook af te lezen aan het aantal reizigers vanaf het station. Het probleem zit hem uiteraard in het feit dat het stuk tussen Zwolle en Amersfoort gewoon te lang is om echt iets aan te kunnen passen. Wellicht dat het al een stuk zou schelen wanneer het stuk Amersfoort tot Amersfoort Vathorst 4 sporen gaat tellen, zodat je daar hetzelfde kan toepassen als bij Utrecht, namelijk dat de intercity's en sprinters gelijktijdig van Amersfoort vertrekken en dat de intercity dan voorbij Amersfoort Vathorst ver genoeg voor de sprinter uitrijdt, zodat de sprinter er achteraan kan.
Een oplossing waarbij een van de stations inhaalsporen krijgt lijkt mij niet de juiste, de sprinter doet er al lang over en met een lange wachttijd wordt dat er niet beter op. Tussen Amersfoort en Amersfoort Vathorst rijden er bovendien meer treinen, dus dan kan je wellicht nog wat meer treinen kwijt om op Schothorst of Vathorst te laten keren, waarmee er nog minder keringen uit Amsterdam en Utrecht in Amersfoort plaatsvinden.