Aan forensen heb je natuurlijk sowieso niet veel 's avonds en in het weekend en die twee haltes aan de Arkelsedijk liggen daarnaast ook nog ruimschoots binnen het verzorgingsgebied van lijn 5 (aannemende dat dat personeel van Corbion vanaf station Gorinchem reist) die al een volwaardiger deel van de stadsdienst wordt. Papland heeft straks overdag én het nieuwe station én lijn 80nvdw schreef:En ja, er zijn straks best wat reizigers de klos met deze opzet, voornamelijk die reizigers die van en naar Arkel willen, of bijvoorbeeld in Gorinchem een bestemming bij een van de bedrijven langs de Arkelsedijk hebben (de chemische fabriek heeft best wat kantoorpersoneel dat met het ov reist). Maar blijkbaar zijn die getalsmatig niet groot genoeg om meer in stand te houden dan een daglijntje als dit, want dat is waar het op neer komt.
Arkel heeft er vooral last van in de richting Utrecht (naar Gorinchem hebben ze nog altijd een trein natuurlijk, weliswaar vanaf een nogal buiten het dorp gelegen station), maar de keren dat ik in het weekend weleens in die hoek was waren er nou ook weer geen immense aantallen instappers daar.
Ehm, die reizigers naar Meerkerk en Lexmond houden toch juist hun rechtstreekse bus vanuit Utrecht? Daarnaast zou de 81 juist andersom (naar Gorinchem) gaan aansluiten volgens de gequote reactie van Qbuzz. Hoewel er juist 's avonds en in het weekend ook wel vraag die kant op zou zijn, dus uitbreiding van de 387 blijft dan meerwaarde hebben.Het grootste deel van de reizigers van de 81 van en naar Utrecht zal wel uit Meerkerk en Lexmond blijven komen. Dan verwacht ik inderdaad ook wel dat de dienstregeling van de 387 vooral in de avond wat ruimer wordt.
Vergis je niet in de hoeveelheid reizigers tussen Kanaleneiland Zuid en Vianen, da's best nog een aanzienlijk aandeel van de reizigers in lijn 63 (die overigens in de spitsrichting, da's 's ochtends Vianen-Utrecht, 4x/uur rijdt). De ritten tussen Vianen en Papendorp die 181 nu biedt zijn vooral bijvangst want het ging destijds om het vervangen van lijn 29 en dus de spitsversterking tussen Utrecht Centraal en Papendorp Zuid. Dat lijkt me juist ideaal om met lijn 85 op te vangen, want de stroom naar Papendorp zit dan precies in de tegenspitsrichting van die lijn.Je hebt lijn 85 (Leerdam-Utrecht) nog over om over Papendorp te sturen; eventueel kan Qbuzz daar straks zelfs lijn 63 voor inzetten, aangezien de 81 straks sowieso 2x/uur de relatie Vianen-Utrecht via de Europalaan onderhoudt zoals de 63 nu al doet. Je hebt op zich niet veel bussen nodig om werkvolk vanuit Vianen en verder naar Papendorp te krijgen, want de bulk zit juist in het vervoer van Utrecht Centraal naar Papendorp.
In lijn 63 kan je er niet zoveel reizigers meer bij hebben omdat die in z'n minst frequente richting ook nog het vervoer verzorgt van Utrecht Centraal naar het industrieterrein in Vianen.