Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Wubbo »

Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint
Geplaatst op: woensdag 7 oktober 2009 om 22:45
Laatst bijgewerkt: woensdag 7 oktober 2009 om 22:47

Grote binnenlandse en buitenlandse vervoersbedrijven en projectontwikkelaars gaan de slag aan om het miljoenencontract voor het openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem-Nijmegen tussen 2013 en 2023. Behalve bekende bedrijven als Arriva en Veolia zijn ook grote buitenlandse partijen als het Franse Keolis en het Britse Serco in de markt.
Lees verder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Suus »

Ik snap dit artikel niet. De aanbesteding begint pas volgend jaar, waarom is dan nu al bekend dat die bedrijven meedoen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Wubbo »

Ik vind het opvallend dat er nieuwe namen meedoen, zoals het Britse Serco. Wat heeft deze aanbesteding dat andere aanbestedingen niet hebben?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door JWM »

Misschien hebben die buitenlandse partijen al hun interesse kenbaar gemaakt. Keolis zal zich wel inschrijven onder de vlag van Syntus?

Deze concessie geeft vervoerders ook exclusieve rechten om iets met vastgoedontwikkeling te doen rond OV-knooppunten heb ik mij wel eens laten vertellen.. Weet even niet meer hoe het exact in elkaar zit.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Ik vind het opvallend dat er nieuwe namen meedoen, zoals het Britse Serco. Wat heeft deze aanbesteding dat andere aanbestedingen niet hebben?
Het gaat om een concessie voor 15 jaar
Betreft railvervoer en busvervoer
Vrijheid voor de vervoerder
Het zelf mogen ontwikkelen van vastgoed op OV-knooppunten en dit in de 15 jaren terugverdienen.

Al met al echte marktwerking, waar ook andere branches belang bij hebben (denk aan bouwsector).
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Suus »

Ja, maar Serco is wel vreemd eigenlijk, het is namelijk een zakenpartner van de NS in Groot-Brittannië, de thuismarkt van Serco. Nu gaan ze op de Nederlandse markt elkaar beconcurreren. Bovendien heeft Serco geen ervaring in busvervoer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Meltrain »

Zit de spoorlijn Tiel - Arnhem bij deze concessie? :shock:
Ik dacht dat die bij Rivierebland, Achterhoek etc. zat.
Verder ben ik heel benieuwd wat de SAN met haar deel van de Maaslijn wil. Op een overstap in Nijmegen Heyendaal zit volgens mij echt niemand te wachten. :roll:

@JWM: Als Keolis meedoet als Syntus, doet NS ook automatisch mee. Maar NS wil al samen met Qbuzz en Strukton die concessie winnen en ik denk niet dat ze zichzelf gaan beconcurreren.
Verder ook opvallend dat zowel Veolia als Connexxion willen meedoen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Suus »

Maaslijn wordt niet aanbesteed in deze concessie, die blijft gewoon in haar geheel bij Veolia.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Ruben »

Er zit een dienstje Arnhem - Doetinchem in, op welke verbinding je dus 2 concessies hebt. Ook de rivierenlandconcessie doet die lijn aan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door JWM »

De Achterhoek concessie toch? Of is dat ook één groot concessiegebied samen met rivierenland :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Suus »

Ik was in de veronderstelling dat Rivierenland en Veluwe zouden fuseren tot een nieuwe concessie, maar zoals ik al zei, dat was ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Daniel »

meltrain schreef:Maar NS wil al samen met Qbuzz en Strukton die concessie winnen en ik denk niet dat ze zichzelf gaan beconcurreren.
Huh, da's een rare constructie... aangezien NS ook nog RegioLinq heeft als combinatie van NS, HTM en Strukton :wink: En da's gewoon een bestaand bedrijf, weliswaar zonder concessies maargoed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door JWM »

HTM mag geen activiteiten meer ondernemen buiten haar eigen thuismarkt. Dan is QBuzz natuurlijk een logische vervanger.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Ruben »

JWM schreef:De Achterhoek concessie toch? Of is dat ook één groot concessiegebied samen met rivierenland :?
In Gelderland heb je straks 3 concessies.
  • Stadsregio Arnhem Nijmegen
    Incl. helft treindienst Arnhem - Doetinchem
  • Achterhoek - Rivierenland
    Alle huidige Syntus-treindiensten + Apeldoorn - Zutphen, excl kwartierdienst op Arnhem - Doetinchem.
  • Veluwe
    Incl. stadsdienst Apeldoorn

Dus ja, de achterhoekconcessie wordt één met rivierenland. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door JWM »

Op die manier. De slag om Arnhem kan dus beginnen. Zou 1 vervoerder er met alle drie de concessies vandoor gaan of is dat een brug te ver 8-)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Freek »

NS-Reiziger schreef: In Gelderland heb je straks 3 concessies.
  • Stadsregio Arnhem Nijmegen
    Incl. helft treindienst Arnhem - Doetinchem
  • Achterhoek - Rivierenland
    Alle huidige Syntus-treindiensten + Apeldoorn - Zutphen, excl kwartierdienst op Arnhem - Doetinchem.
  • Veluwe
    Incl. stadsdienst Apeldoorn
Om dit lijstje aan te vullen/verbeteren. In de concessie Achterhoek - Rivierenland is Zutphen-Hengelo-oldenzaal niet opgenomen. De treindienst en de bussen die in Overijssel en Twente rijden worden geintegreed in 1 multimodale concessie Twente (dus ZHO, Amelo-Marienberg, bussen Twente). De Gelderse buslijnen (Syntus lijnen, 52, 54, 82) worden in de concessie Achterhoek-Rivierenland geintergreed zodra de concessie zho is afgelopen (dat is dec. 2013).
NS-Reiziger schreef: Het gaat om een concessie voor 15 jaar
Volgens berichten op de website van De stadsregio is de Concessie 2013-2028 ingekort in een normale concessie van 8 jaar met optie tot verlengen naar 10 (zie hier. Ook is het RO-component flink in gekrompen. Het lijkt steeds meer op een normale concessie.

De in het krantenbericht genoemde bedrijven/consortia hebben volgens mij input geleverd op een marktconsultatie die is opgestart naar aanleiding van de plannen voor een in eerste instantie innovatieve concessie van 15 jaar.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Grote slag om vervoer in Stadsregio Arnhem/Nijmegen begint

Bericht door Raymond »

Freek schreef: De treindienst en de bussen die in Overijssel en Twente rijden worden geintegreed in 1 multimodale concessie Twente (dus ZHO, Amelo-Marienberg, bussen Twente)
Almelo - Mariënberg gaat weer uit de concessie Twents na afloop van het huidige contract en komt in een nieuwe concessie met Zwolle - Emmen terecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten