Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
lijntaxi
Berichten: 251
Lid geworden op: Ma 14 Aug 2017, 20:56

Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor lijntaxi » Ma 30 Jul 2018, 11:55

Bestaande verkeerslichten worden vervangen door intelligentere exemplaren. Rotondes moeten plaats maken voor kruispunten voorzien van slimme verkeerslichten. Het zou de doorstroming bevorderen. De luchtkwaliteit laten toenemen in steden en dorpen. De CO2-uitstoot verminderen.
Nooit meer onnodig te hoeven wachten, dat zou werkelijkheid worden met slimme verkeerslichten.

Of dit in praktijk ook allemaal zo uitwerkt, is maar de grote vraag.
Ook voor een slim verkeerslicht moet je nog steeds lang wachten, als het druk op de weg is.
Verder betekent voorrang voor de bus, dat de wachttijd van zijstraten toeneemt. Daarmee de wachttijdfrustratie van automobilisten aldaar.
Die automobilisten zijn daardoor eerder geneigd om door rood te rijden. Maximumsnelheden te overtreden. Met alle gevolgen vandien, zoals de kans op ongelukken.

Jef400
Berichten: 4630
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Jef400 » Ma 30 Jul 2018, 12:14

Hoe gaat dat in Berghem-Piekenhoef?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8974
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Hainje » Ma 30 Jul 2018, 12:29

Beetje flauw Jeffrey.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5104
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Chrysa » Ma 30 Jul 2018, 13:00

Wat is je punt? Dat mis ik hier.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 38088
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Suus » Ma 30 Jul 2018, 13:22

De meeste verkeerslichten in Nederland zijn slim en je staat er vaak beduidend korter voor te wachten dan in een willekeurig ander land.
Rame à l'approche

Jef400
Berichten: 4630
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Jef400 » Ma 30 Jul 2018, 13:30

@Hainje - De zout en peper ligt in het laatje.
@Chrysa - Ik weet het niet, het verkeerslicht met de uitleg sprong voor mijn neus op rood.
@Suus - Ik geloof dat het verschil in doorstroming 10% met normale verkeerslichten betreft.

Ik kwam dit stukje nog tegen op de site van de provincie Flevoland:
https://www.flevoland.nl/actueel/slimme ... ?feed=news
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

evos
Berichten: 53
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2015, 16:18

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor evos » Ma 30 Jul 2018, 14:12

Suus schreef:De meeste verkeerslichten in Nederland zijn slim en je staat er vaak beduidend korter voor te wachten dan in een willekeurig ander land.

Blijkbaar is het een kwestie van slim, slimmer, slimst.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 636
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27
Contact:

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor Lijn65 » Ma 30 Jul 2018, 14:27

lijntaxi schreef:Of dit in praktijk ook allemaal zo uitwerkt, is maar de grote vraag.
Ook voor een slim verkeerslicht moet je nog steeds lang wachten, als het druk op de weg is.
Verder betekent voorrang voor de bus, dat de wachttijd van zijstraten toeneemt. Daarmee de wachttijdfrustratie van automobilisten aldaar.
Die automobilisten zijn daardoor eerder geneigd om door rood te rijden. Maximumsnelheden te overtreden. Met alle gevolgen vandien, zoals de kans op ongelukken.

Heb je hier ook een bron voor of is dit op basis van één kruispunt waar je toevallig een paar keer wat langer moest wachten?
Groningen - Zoutkamp

DingeZ
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor DingeZ » Ma 30 Jul 2018, 15:36

Het nadeel van een betere doorstroming voor de auto is dat die daarmee ook aantrekkelijker wordt ten opzichte van andere vervoersmiddelen en dat er dus ook meer autoverkeer komt. De vraag is juist of het (in stedelijk gebied voornamelijk) niet effectiever is om de doorstroming van auto's juist te verlagen, zodat de concurrentiepositie van de auto verminderd kan worden.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 2080
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor marvinkok » Ma 30 Jul 2018, 16:14

Op Ovpro stond pas een artikel met een onderzoek naar de invloed van prioriteit bij kruisingen van OV op de doorstroming etc.
Lees hier als bron
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland
Reacties op persoonlijke titel

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1234
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor SLToilet » Di 31 Jul 2018, 07:20

DingeZ schreef:Het nadeel van een betere doorstroming voor de auto is dat die daarmee ook aantrekkelijker wordt ten opzichte van andere vervoersmiddelen en dat er dus ook meer autoverkeer komt. De vraag is juist of het (in stedelijk gebied voornamelijk) niet effectiever is om de doorstroming van auto's juist te verlagen, zodat de concurrentiepositie van de auto verminderd kan worden.


Dat eigenlijk. Natuurlijk kennen we de verkeerslichten waarin eerst het OV, dan de fiets (of andersom) en pas daarna de auto prioriteert. Hierbij is de auto natuurlijk het stiefkindje waardoor het autoverkeer al minder snel door de stad kan rijden. Maar het kan nog veel beter/erger: soms zou je juist met een starre regeling (lees: eentje die niet reageert op verkeer maar gewoon vooraf ingestelde tijden heeft zonder afwijking naargelang de drukte) het autoverkeer meer kunnen remmen, vooral op kruispunten zonder OV omdat die anders ook de lasten ervaren.

Even het volgende: groenfase: bepaalde richtingen krijgen groen
Cyclus: een periode waarin alle groenfasen vallen en als het goed is planmatig alle richtingen voorkomen (met evt. flexibiliteit naargelang drukte)

Wél zou ik hierbij de kanttekening willen maken dat prioriteit ook anders geregeld kan zijn: de ene keer wordt ruimte vrijgemaakt die anders door auto's wordt gebruikt door in een cyclus van groenfasen een vaste plek aan te wijzen voor de bus (die soms dus bijna het gehele cyclus moet wachten), maar het cyclus kan ook doorbroken worden (waardoor de bus mag gaan rijden zodra de voorgaande fase is afgerond). In het beste geval kun je een groenfase zelfs afbreken en de bus eerder door laten rijden maar daar krijg je raadsvragen mee.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

DingeZ
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor DingeZ » Di 31 Jul 2018, 15:33

Ik ken wel meerdere plekken in Amsterdam waar de tram in de meeste gevallen directe prioriteit krijgt en niet eens tot stilstand komt. Onder andere de Roelof Hartstraat/Hobbemakade en de Zaagpoort werken vrij goed, maar ook de lichten op de Amstelveenlijn zorgen er voor dat de tram meestal niet eens onder de 30km/h komt. Soms geven deze lichten zelfs even wit aan de tram om vervolgens direct door te gaan met de cyclus, zonder het parallelle autoverkeer groen te geven. Over het algemeen geven de lichten in Amsterdam redelijke goede prioriteit voor OV, al is een probleem wel eens dat bij meerdere voertuigen het licht te snel wordt afgebroken, wat het nogal inefficiënt maakt. Een goed voorbeeld is de halte Emmastraat op de De Lairessestraat, die geeft een paar seconden wit en gaat daarna over op groen voor de auto's. Een snelle chauffeur kan nog net als tweede erdoor, maar de derde moet sowieso de hele cyclus afwachten.

ibodejoode
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 28 Nov 2015, 22:46

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor ibodejoode » Di 31 Jul 2018, 16:58

Het grote nadeel van een starre regeling op plekken waar geen OV is, is dat er veel door rood licht gereden wordt, m.n. als het rustiger is. Dus gevaarlijk, gevolg ongelukken. Het enige voordeel, voor de wegbeheerder, spotgoedkoop.

waldo79
Berichten: 4395
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Slimme verkeerslichten goed voor het OV???

Berichtdoor waldo79 » Di 31 Jul 2018, 19:39

Geloof dat het op locaties met busprioriteit al goed geregeld is.

@SLToilet: waarom niet de doorstroming voor alle verkeer bevorderen. Als je het wegverkeer bovenmatig gaat vertragen neemt daar de uitstoot fors toe. Dat wens ik buurtbewoners niet toe...
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten