NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Nee ik denk dat de NS het ook goedkoper kan met eenmansbediening maar dat konden ze het niet als onderdeel van HRN, vandaar dat ze het op deze manier willen doen.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Hoezo? Ook daar geldt gewoon aanbestedingswetgeving? In Duitsland doet DB (regio) ook gewoon mee?Zonnig schreef:Tja als de NS denkt Arriva & Syntus zomaar aan de kant te kunnen schuiven dan loopt de NS ook het risico in o.a. Duitsland aan de kant te worden geschoven op de zelfde gronden en dat zal voor de NS niet zo goed uitpakken als zij wel denken.
NS moest van de minister een lijst maken met lijnen waar zij zonder subsidie niet kon rijden. Dat is de lijst die in eerste instantie is aanbesteed (met als laatste Kampen-Zwolle-Enschede). Volgens mij was er maar 1 lijn waar de exploitatie echt gestaakt zou worden, dat was Almelo - Mariënberg. En voor die lijnen krijgen de vervoerders die er nu rijden ook gewoon subsidie.Zonnig schreef:En .... de NS wilde een aanzienlijk deel van de regionale lijnen opheffen maar .... willen ze de lijnen nu echt exploiteren of willen ze de lijnen hebben met als doel ze uiteindelijk op te heffen om Arriva & Syntus van het spoor te krijgen en zich weer als monopolist te gaan gedragen?
Ik denk het laatste!
Als NS het voor elkaar krijgt om de treindienst op de regionale lijnen op te laten heffen hebben ze sowieso zichzelf ermee (want ze spelen een rol in het voor- en natransport van het IC-net) en dan zit de regionale overheid wel heel erg te slapen want dan wordt er grof contractbreuk gepleegd, of er is een hele vreemde concessie gegund door die overheid.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
De VVD-fractie in Zuid-Holland is ook verbaasd over de uitspraak dat NS weer wilt gaan rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen en gaat daarom vragen stellen aan de provincie:
https://www.ovpro.nl/trein/2018/01/03/v ... an-boxtel/
https://www.ovpro.nl/trein/2018/01/03/v ... an-boxtel/
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
‘NS mag niet meedingen naar regionale spoorconcessies’
NS moet niet opnieuw de fout maken om mee te dingen naar regionale spoorlijnen, die het kabinet op de markt wil brengen. Dat stelt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis. “Er is nog steeds geen sprake van een gelijk speelveld.” Mogelijk komen er vier nieuwe sprinterdiensten op de markt, die nu nog onderdeel uitmaken van het hoofdrailnet. Huidige vervoerder NS heeft aangegeven ook mee te willen dingen naar deze spoorlijnen.
In het Regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn) openbaar aan te besteden. Deze lijnen zijn nu nog in handen van NS, die deze treindiensten onderhands gegund kreeg. Het kabinet geeft in het regeerakkoord aan dat NS net als andere marktpartijen mag meebieden op deze regionale concessies.
Quickscan
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur gaf in mei in een Kamerbrief aan een quickscan uit te voeren naar de vier spoorlijnen om te kijken welke geschikt zijn voor decentralisatie. “Een decentralisatieconvenant kan pas opgesteld worden als uit de quickscan blijkt dat decentralisatie leidt tot verbetering én als de regionale overheden de noodzaak zien om te decentraliseren en bereid zijn de concessie uit te voeren.” Van Veldhoven stuurt de resultaten van het onderzoek in het najaar naar de Tweede Kamer.
Lees verder: https://www.ovpro.nl/special/2018/07/31 ... oncessies/
Kortom de overheid wil dus kijken of de sprinterdiensten Enschede - Apeldoorn, Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Dordrecht - Breda kunnen worden gedecentraliseerd. En bij Keolis (en waarschijnlijk ook de andere vervoerders) zijn ze van mening dat NS nog niet mag mee doen omdat er nog geen gelijk speelveld is.
NS moet niet opnieuw de fout maken om mee te dingen naar regionale spoorlijnen, die het kabinet op de markt wil brengen. Dat stelt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis. “Er is nog steeds geen sprake van een gelijk speelveld.” Mogelijk komen er vier nieuwe sprinterdiensten op de markt, die nu nog onderdeel uitmaken van het hoofdrailnet. Huidige vervoerder NS heeft aangegeven ook mee te willen dingen naar deze spoorlijnen.
In het Regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn) openbaar aan te besteden. Deze lijnen zijn nu nog in handen van NS, die deze treindiensten onderhands gegund kreeg. Het kabinet geeft in het regeerakkoord aan dat NS net als andere marktpartijen mag meebieden op deze regionale concessies.
Quickscan
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur gaf in mei in een Kamerbrief aan een quickscan uit te voeren naar de vier spoorlijnen om te kijken welke geschikt zijn voor decentralisatie. “Een decentralisatieconvenant kan pas opgesteld worden als uit de quickscan blijkt dat decentralisatie leidt tot verbetering én als de regionale overheden de noodzaak zien om te decentraliseren en bereid zijn de concessie uit te voeren.” Van Veldhoven stuurt de resultaten van het onderzoek in het najaar naar de Tweede Kamer.
Lees verder: https://www.ovpro.nl/special/2018/07/31 ... oncessies/
Kortom de overheid wil dus kijken of de sprinterdiensten Enschede - Apeldoorn, Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Dordrecht - Breda kunnen worden gedecentraliseerd. En bij Keolis (en waarschijnlijk ook de andere vervoerders) zijn ze van mening dat NS nog niet mag mee doen omdat er nog geen gelijk speelveld is.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 02 aug 2018, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht ingekort in verband met copyright.
Reden: Bericht ingekort in verband met copyright.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Ik mis in zijn verhaal de verklaring waarom er überhaupt geprivatiseerd zou moeten worden, dat is een middel en niet een doel an sich. (A)
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
“Als je naar regionale lijnen kijkt die vanuit de NS naar de regionale vervoerders zijn gegaan, dan zie je dat al die lijnen er beter van zijn geworden. Er is een hogere reizigerstevredenheid, de punctualiteit is verbeterd en de lijnen zijn dikker geworden. Daarnaast wordt de exploitatie tegen lagere kosten uitgevoerd, waardoor de opdrachtgever meer product kan aanbieden voor minder geld.”
“Dit is kennelijk iets wat de NS niet gelukt is en de regionale vervoerders slagen hier wel in. Waarom zou de NS gaan meebieden op lijnen waar regionale vervoerders het beter doen? Laat de regionale vervoerders de lijnen die door NS zijn verwaarloosd uitvoeren.”
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Tenzij NS nu natuurlijk ineens wel de drive heeft om die lijnen nóg beter te maken, al betwijfel ik dat :')
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Dat is ook deels het gevolg van een rijksoverheid die wel erg weinig eisen in de concessie HRN heeft gezet. Gemiddeld PvE van een streekconcessie is drie keer zo dik...
En NS kan het echt wel, Gouda - Alphen is fors verbeterd sinds de aanbesteding en wie rijdt daar ook alweer? Daar worden de verbeteringen overigens opgebracht door een belasting op nieuwbouwhuizen.
En NS kan het echt wel, Gouda - Alphen is fors verbeterd sinds de aanbesteding en wie rijdt daar ook alweer? Daar worden de verbeteringen overigens opgebracht door een belasting op nieuwbouwhuizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Ik zou het eigenlijk niet mogen zeggen(want baas), maar bij mij komt er een spreekwoord in mij op: de pot verwijt de ketel.... Keolis NL is onderdeel van de Keolis group die voor 70% in handen in van de SNCF. Ik geloof dat daar NS(Abellio) of elke andere vervoerder daar ook maar fatsoenlijk een trein kunnen laten rijden.... Deze bezwaren zijn vanuit Arriva iets eerlijker, neme het niet dat er niet bij voorbaat uitgesloten kán worden bij aanbestedingen want dan is het complete aanbesteden sowieso al niet nodig...
Grt. Stefan
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Arriva is ook een volle dochter van Deutsche bahn. Bijna alle vervoerders zijn (voor een deel) in handen van een nationale vervoerder.
Qbuzz, tot voorkort van ns, nu trenitalia
Arriva, DB
Syntus/keolis, SNCF
Abellio, NS
Hierbij zijn ebs en conexxion de uitzonderingen, ebs is dochter van de Israëlische Egged groep. (Wat hier al tot in ten treure bediscussieerd is), en conexxion is eigendom van het franse transdev.
Qbuzz, tot voorkort van ns, nu trenitalia
Arriva, DB
Syntus/keolis, SNCF
Abellio, NS
Hierbij zijn ebs en conexxion de uitzonderingen, ebs is dochter van de Israëlische Egged groep. (Wat hier al tot in ten treure bediscussieerd is), en conexxion is eigendom van het franse transdev.
Bij twijfel altijd klagen
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Transdev is grotendeels eigendom van de Franse nationale investeringsbank, en valt daarmee direct onder het gezag van de Franse overheid.
Dan blijft echter de vraag: is privatiseren het middel of het doel? Onze treinen zijn beter die in alle landen om ons heen, goed betaalbaar, frequent en op tijd. Dan kan je zeggen dat NS het beter moet doen, maar NS is van ons, dus kunnen we hetzelfde bereiken met wat wilskracht vanuit het ministerie. Dus de simpele vraag is: wat willen we? Pas als NS tegen die eisen nee zegt, is privatiseren logisch.
Dan blijft echter de vraag: is privatiseren het middel of het doel? Onze treinen zijn beter die in alle landen om ons heen, goed betaalbaar, frequent en op tijd. Dan kan je zeggen dat NS het beter moet doen, maar NS is van ons, dus kunnen we hetzelfde bereiken met wat wilskracht vanuit het ministerie. Dus de simpele vraag is: wat willen we? Pas als NS tegen die eisen nee zegt, is privatiseren logisch.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Openbaar aanbesteden is ook niet hetzelfde als privatiseren!
Ik ben overigens niet persé anti-NS, maar wel tegen het feit dat bestaande vervoerders of overheidsbedrijven voordelen worden gegund die niet voor particuliere vervoerders gelden, zeker gegeven het feit dat het voor onafhankelijke vervoerders praktisch bijna onmogelijk is om een rendabele OV-dienst aan te bieden. Zeker treinvervoer is een bijzonder kapitaalintensieve business.
Ik ben overigens niet persé anti-NS, maar wel tegen het feit dat bestaande vervoerders of overheidsbedrijven voordelen worden gegund die niet voor particuliere vervoerders gelden, zeker gegeven het feit dat het voor onafhankelijke vervoerders praktisch bijna onmogelijk is om een rendabele OV-dienst aan te bieden. Zeker treinvervoer is een bijzonder kapitaalintensieve business.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
En wat heeft dat met dit topic te maken? Er zijn voldoende private vervoerders in dit land, die hebben ondanks een benadeelde positie een stap op het Nederlandse netwerk kunnen maken. En of vervoer rendabel is of niet is niet zo relevant in een aanbesteding, zolang maar 1 vervoerder de dienst aanbiedt. Is het vervoer onrendabel moet er publiek geld naartoe, is het rendabel wint degene die het meeste geld neelegt.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Hoe benadeeld zijn ze daadwerkelijk? Of valt dat allemaal wel weermee? Het lijkt mij vooral een argument om een concurrent minder te hebben. Dat is wel makkelijk. Ook met een inschrijvende NS valt perfect een level-playing field te creëren. Je moet zorgen dat het door een andere BV dan NSR wordt uitgevoerd en dat de taroeven van de bij NS af te nemen diensten vooraf vast liggen. Dan is er in ieder gevaal geen substantieel voordeel meer.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Zoals Mdk al liet zien, zijn dat geen private vervoerders, maar gewoon buitenlandse staatsbedrijvenZ2N schreef:Er zijn voldoende private vervoerders in dit land
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Voor het verweer tegen het betoog van Vinny maakt dat niet uit, het zijn nieuwe spelers op de markt in Nederland.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Zolang de Franse ov markt niet open is gesteld voor buitenlandse bedrijven heeft Keolis hier helemaal niks te zoeken. Wel de lusten maar niet de lasten van de vrije markt kan natuurlijk niet. De HTM is in het verleden om een vergelijkbare reden uitgesloten van deelname aan aanbestedingen.cassie127 schreef:‘NS mag niet meedingen naar regionale spoorconcessies’
NS moet niet opnieuw de fout maken om mee te dingen naar regionale spoorlijnen, die het kabinet op de markt wil brengen. Dat stelt directeur Rail en Ondersteuning Emile Broersma van Keolis. “Er is nog steeds geen sprake van een gelijk speelveld.” Mogelijk komen er vier nieuwe sprinterdiensten op de markt, die nu nog onderdeel uitmaken van het hoofdrailnet. Huidige vervoerder NS heeft aangegeven ook mee te willen dingen naar deze spoorlijnen.
In het Regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om de lijnen Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn) openbaar aan te besteden. Deze lijnen zijn nu nog in handen van NS, die deze treindiensten onderhands gegund kreeg. Het kabinet geeft in het regeerakkoord aan dat NS net als andere marktpartijen mag meebieden op deze regionale concessies.
Quickscan
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur gaf in mei in een Kamerbrief aan een quickscan uit te voeren naar de vier spoorlijnen om te kijken welke geschikt zijn voor decentralisatie. “Een decentralisatieconvenant kan pas opgesteld worden als uit de quickscan blijkt dat decentralisatie leidt tot verbetering én als de regionale overheden de noodzaak zien om te decentraliseren en bereid zijn de concessie uit te voeren.” Van Veldhoven stuurt de resultaten van het onderzoek in het najaar naar de Tweede Kamer.
Lees verder: https://www.ovpro.nl/special/2018/07/31 ... oncessies/
Kortom de overheid wil dus kijken of de sprinterdiensten Enschede - Apeldoorn, Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Dordrecht - Breda kunnen worden gedecentraliseerd. En bij Keolis (en waarschijnlijk ook de andere vervoerders) zijn ze van mening dat NS nog niet mag mee doen omdat er nog geen gelijk speelveld is.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Ja... Nee.. Maar... Zo moet je het niet zien natuurlijk :N :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
@Greyhound: Je vergelijkt twee dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn: Keolis Nederland is gewoon een zelfstandig dochterbedrijf dat op een open markt (de Nederlandse) opereert. In het geval van HTM bood het bedrijf dat op de gesloten thuismarkt opereerde zelf mee op een aanbesteding. Al was het in dat geval ook wel enigszins krom dat ze daardoor hun eigen gebied niet konden verdedigen, het stond eigenlijk al voor de aanbesteding vast dat ze Dordrecht kwijt zouden raken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Keolis is gewoon de SNCF/ Franse staat die net als de HTM wel buiten de grenzen wil meebieden maar zelf in z’n eigen gebied geen concurrentie te duchten heeft.Daniel schreef:@Greyhound: Je vergelijkt twee dingen die niet met elkaar te vergelijken zijn: Keolis Nederland is gewoon een zelfstandig dochterbedrijf dat op een open markt (de Nederlandse) opereert. In het geval van HTM bood het bedrijf dat op de gesloten thuismarkt opereerde zelf mee op een aanbesteding. Al was het in dat geval ook wel enigszins krom dat ze daardoor hun eigen gebied niet konden verdedigen, het stond eigenlijk al voor de aanbesteding vast dat ze Dordrecht kwijt zouden raken.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
NS laat met haar dochter Albelio zien dat ze prima concurrent een bod kunnen doen en aan meer eisen kunnen voldoen dan worden gesteld aan het hoofdrailnet. Dat kunnen ze daarom ook prima voor concessies die beschikbaar komen of voor losse stoptreinen waar een aanbesteding voor wordt uitgeschreven.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Daar is als ze zich aan de regels houden inderdaad niks op tegen.playertwo schreef:NS laat met haar dochter Albelio zien dat ze prima concurrent een bod kunnen doen en aan meer eisen kunnen voldoen dan worden gesteld aan het hoofdrailnet. Dat kunnen ze daarom ook prima voor concessies die beschikbaar komen of voor losse stoptreinen waar een aanbesteding voor wordt uitgeschreven.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Zitten nog wel meer rare dingen aan de Franse OV-markt. Zo heeft de RATP een gesloten thuismarkt maar mogen ze toch meedoen met aanbestedingen elders in het land. En vreemd genoeg krijgen ze het voor elkaar om bussen te kunnen eisen die in eigen land gebouwd zijn. Mercedes en MAN doen daar vrolijk aan mee.The Greyhound schreef:Zolang de Franse ov markt niet open is gesteld voor buitenlandse bedrijven heeft Keolis hier helemaal niks te zoeken. Wel de lusten maar niet de lasten van de vrije markt kan natuurlijk niet.
Ben ook heel benieuwd wat er gebeurd als de Franse regionale treindiensten over een paar jaar de aanbesteding ingaan, of Abellio en Arriva om het hardst geweerd gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil spoornetwerk uitbreiden met regionale lijnen van concurrenten Arriva en Syntus
Maar to the point. Eigenlijk is het gewoon gehuil van Boersma.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten