Bee schreef:Euro II en Euro III is niet echt milieuvriendelijk, al sinds 2005 is Euro IV de standaard en sinds deze maand Euro V.
Er zit wel een roetfilter op, zodat de uitstoot gelijk is aan (ik dacht) IV.
Bee schreef:De standaardbussen vallen zowat uit elkaar: Er zitten gaten in de vloer, de transparante platen bij de deuren hangen los, de dakluiken lekken, laatst vielen er bij mij luiken van de kasten boven de ramen naar beneden, meerdere bussen hebben achterdeuren die een zetje nodig hebben om dicht te kunnen, backlight bij de lijnfilms worden niet vervangen, steeds meer flipdots van de lijnfilms blijven hangen, verwarmingselementen die een walm produceren, de ventilatie is in de zomer niet te harden en is er altijd sprake van condensvorming en bij langere stilstand en stationair draaien gaat de bus vervelend vibreren. Maar voor de rest is alles goed met de bussen hoor. Sowieso heeft stalling zuid geen onderhoudsdienst, dus problemen blijven weken rondrijden.
Ik herken de problemen niet, en lijn 62 rijdt toch ook al deels (of volledig?) vanuit Zuid. Soms blijft het lijnnummer hangen op de vorige lijn (wel met de goeie eindbestemming, want die gaat automatisch), maar dat is 9 van de 10 keer de schuld van de bestuurder. Vooral de ventilatie vind ik in de zomer beter geregeld dan in streekbussen, hup het dakluik open en doorwaaien maar. Het vervelend vibreren herken ik dan wel, maargoed Ambassadors (in elk geval de Zaanse) hebben dat ook. De bussen maken misschien wel een tikje meer geluid dan de nieuwere generatie bussen (je merkt het verschil wel met de GVB Citaro's), maar goed. Overigens kan ik me niet voorstellen dat je álle standaardbussen bedoeld, de nieuwere (Schiphol-Sternet, en 253-hoger) zijn à la bouwjaar Ambassador (2002) en hebben ook een iets ander interieur/dashboard. Vind die hoge eisen aan bussen zo belachelijk, bij GVB was het altijd gebruikelijk dat bussen ongeveer 15-20 jaar meegingen, waarvan velen ook > 1mln km haalden... blijkbaar mag dat tegenwoordig niet meer "vanwege het milieu", en er mogen natuurlijk geen hypermoderne snufjes ontbreken in de bus!!
Maargoed, waar hebben we het over... Dankzij de inbesteding in 2012 rijden de standaardjes t.z.t. ergens in Afrika, en krijgt iedereen z'n zin: nieuwe kantelende bussen met schermpjes, knopjes, stangetjes, riempjes en (!) milieuvriendelijk. Hoera. Kapitaalvernietiging. Hoera.
Bee schreef:TV-schermen zijn voor de reiziger handig omdat ze naast alleen halteinformatie ook vertrektijden van de NS kunnen weergeven
Ja dat kan. Ik heb het nooit ergens gezien (terwijl ik regelmatig met bussen met TV-schermen reis (zowel in AML als in Zaanstreek).
Bee schreef:informatie over omleidingen en vertragingen
Dat eerste zie ik in de trams van GVB, bij Connexxion nooit. Arriva en Veolia weet ik niet. Als je met vertragingen de "actual time of arrival" bedoeld, herken ik het... vertragingen van andere bussen of treinen heb ik ook nog nooit gezien op die schermpjes. Enkel nutteloze camerabeelden en een percentage van "Het reiscomfort", gelukkig was dat belachelijke laatste al snel van de schermen verdwenen.
Bee schreef:Zeker met korte halteafstanden kunnen schermen met halteinformatie handig zijn, omdat een reiziger zich hierop kan voorbereiden.
Daarvoor zijn vertrekstaten uitgevonden.