Huisstijl aanbestedende overheid.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Oud forumgebruiker

Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heeft er iemand enig idee wat de toegevoegde waarde is om in het PvE vane en concessie op te nemen dat alle bussen in een bepaalde huisstijl moeten rijden? Het geeft vervoerders een stuk minder ruimte, het is pure reclame, en het heeft geen nut. Kijk, als het nou een bepaalde hoogwaardige/hoogfrequente lijn betreft (Zuidtangent, Interliner, Q-liner, Regionet Alkmaar-Heerhugowaard en straks Amsterdam-Zaandam), snap ik het... dat is goed voor de herkenning van een bepaalde productformule. Maar wat is in godsnaam de toegevoegde waarde van zoiets op ALLE bussen in de concessie. Het boeit mij als reiziger echt 0,0 dat één of andere streekbus in opdracht rijdt van de Provincie Noord-Holland, ik kan daar niks mee. Of "Twents", ja duhhh, ik weet zelf ook wel dat ik in Twente ben als ik naar station Enschede ga met de trein, en ik neem aan dat bewoners al helemaal weten dat zij in Twente wonen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Wubbo »

- Je kan het gebruiken als marketingconcept ('dit kortingskaartje is geldig in alle rode bussen')
- Bij wisseling van concessie-eigenaar wisselt niet de kleur van de bussen, het blijft herkenbaar voor de reizigers
- Je kan kleuren integreren met vervoermiddelen van een andere exploitant (gebeurt in ieder geval bij Twents waar zowel Syntus als Connexxion rijdt, en in Noord-Brabant waar zowel Veolia als Arriva in de kleuren van de provincie rijden) om te laten zien dat het allemaal bij elkaar hoort
- Reizigers gaan het herkennen en benoemen in gesprekken met anderen
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door JWM »

Of: Reizigers hebben geen idee wie hun vervoerder is. Handig als je iets wil opzoeken op de website of de klantenservice nodig hebt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Wubbo »

Daar moet je als aanbestedende overheid dan op inspelen door dat op je website goed duidelijk te maken.
Ook met verschillende kleuren weet trouwens niet iedereen waar ze met hun vragen terecht moeten: je wil niet weten hoeveel vragen over bussen je krijgt als je in je NS-uniform loopt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Daniel »

Hmm, ik dacht dat het nog vervoersmiddelafhankelijk was... als de NS bussen inzet komen ze in Dordt massaal bij Arriva op 't busstation vragen waar die dingen vertrekken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door JWM »

Wubbo schreef:Daar moet je als aanbestedende overheid dan op inspelen door dat op je website goed duidelijk te maken.
Ook met verschillende kleuren weet trouwens niet iedereen waar ze met hun vragen terecht moeten: je wil niet weten hoeveel vragen over bussen je krijgt als je in je NS-uniform loopt.


Dat goed duidelijk maken op de website, bedoel je daarmee de website van de provincie :roll:

En als er nu al mensen zijn die geen idee hebben wie hun vervoerder is dan helpt zo'n regionale kleurstelling daar absoluut niet aan mee omdat te verbeteren.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef:- Je kan het gebruiken als marketingconcept ('dit kortingskaartje is geldig in alle rode bussen')
Als er dan maar geen Utrechtse taferelen komen, waar het BRU en de Provincie elkaar zo veel mogelijk dwars proberen te zitten met buskaartjes, terwijl alle lijnen van dezelfde vervoerder zijn. :x
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Geert »

JWM schreef:Of: Reizigers hebben geen idee wie hun vervoerder is. Handig als je iets wil opzoeken op de website of de klantenservice nodig hebt.
Of je maakt een overkoepelende website met daarop de dienstregeling van alle lijnen die onder die huisstijl rijden. Zo heeft BRU (met Voor U) het ook gedaan, de dienstregeling van GVU en Connexxion was (en is) integraal op te vragen. Klantenservice kan ook via de aanbesteder lopen, die heeft dan meteen een reëel beeld van klachten en suggesties die leven onder reizigers.
Oud forumgebruiker

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:- Je kan het gebruiken als marketingconcept ('dit kortingskaartje is geldig in alle rode bussen')
Eens, daar ha dik nog niet aan gedacht. Maargoed, hoelang leven we ngo met kaartjes? Over een half jaar is het allemaal OVC.
Wubbo schreef:- Bij wisseling van concessie-eigenaar wisselt niet de kleur van de bussen, het blijft herkenbaar voor de reizigers
http://www.9292ov.nl, vaak blijven de lijnnummers ook hetzelfde, dus ja, zie het probleem daarvan niet zo.
Wubbo schreef:- Je kan kleuren integreren met vervoermiddelen van een andere exploitant (gebeurt in ieder geval bij Twents waar zowel Syntus als Connexxion rijdt, en in Noord-Brabant waar zowel Veolia als Arriva in de kleuren van de provincie rijden) om te laten zien dat het allemaal bij elkaar hoort
Maar het hoort dus juist niet bij elkaar, dat gaf je zelf al aan met de kortingskaartjes...
Wubbo schreef:- Reizigers gaan het herkennen en benoemen in gesprekken met anderen
Denk dat een nieuwe vervoerder / nieuwe huisstijl wat dat betreft meer gespreksstof oplevert. Dan nog blijven de lijnnummers vaak gelijk en als op de bus gewoon duidelijk het lijnnummer + eindbestemming staat is er denk ik geen twijfel mogelijk. Al helemaal omdat de andere lijnen uit het gebied als het goed is dan ook onder de vlag van de andere vervoerder rijden.
Geert schreef:de dienstregeling van GVU en Connexxion was (en is) integraal op te vragen.
Nogal wiedes. GVU ís immers van CXX.


Conclusie: ik vind de nadelen van dergelijke huisstijlen niet opwegen tegen de voordelen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door JWM »

Geert schreef:Of je maakt een overkoepelende website met daarop de dienstregeling van alle lijnen die onder die huisstijl rijden. Zo heeft BRU (met Voor U) het ook gedaan, de dienstregeling van GVU en Connexxion was (en is) integraal op te vragen. Klantenservice kan ook via de aanbesteder lopen, die heeft dan meteen een reëel beeld van klachten en suggesties die leven onder reizigers.
Ja, maar dan doe je dus iets meer dan alleen maar bepalen welke kleurtjes de bus heeft (zie > Brabant. Hoe kan een reiziger daar nu weten of de bus van 's Hertogenbosch naar Tilburg van Arriva of van Veolia is). In London wordt er bijvoorbeeld ook volop aanbesteed en vormt alles wél een geheel. Zie ook bijvoorbeeld de Lijn in Vlaanderen. Op dat moment ben ik er wel voorstander van.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Karl »

Waarom zou je het niet doen? Wie betaald bepaald is een regel dat buiten het OV heel normaal is. Overheid betaald, dus kan de overheid best een eigen logo op de bus neergooien. Als je De Lijn of TfL kleuren gaat opheffen, dan is het opeens wel gezeur...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:- Je kan het gebruiken als marketingconcept ('dit kortingskaartje is geldig in alle rode bussen')
Eens, daar ha dik nog niet aan gedacht. Maargoed, hoelang leven we ngo met kaartjes? Over een half jaar is het allemaal OVC.
Wegwerpkaartjes, actiekaartjes... (Het is nu toch ook niet allemaal strippenkaart?)
Wubbo schreef:- Je kan kleuren integreren met vervoermiddelen van een andere exploitant (gebeurt in ieder geval bij Twents waar zowel Syntus als Connexxion rijdt, en in Noord-Brabant waar zowel Veolia als Arriva in de kleuren van de provincie rijden) om te laten zien dat het allemaal bij elkaar hoort
Maar het hoort dus juist niet bij elkaar, dat gaf je zelf al aan met de kortingskaartjes...
Het hoort juist wel bij elkaar! Alleen is in sommige gebieden de vervoerder anders, maar dat is niet zo'n punt. Het werkt bij De Lijn, het werkt bij BVG, het werkt bij TfL. Dan zou het in Twente niet kunnen?
Geert schreef:de dienstregeling van GVU en Connexxion was (en is) integraal op te vragen.
Nogal wiedes. GVU ís immers van CXX.
Vroeger niet, dat is pas een paar jaar zo. Daarvoor was er al samenwerking (ook met BBA trouwens).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door JWM »

Karl schreef:Waarom zou je het niet doen?
Waarom zou je het wel doen als het geen enkele toegevoegde waarde heeft en alleen maar onduidelijkheid oplevert?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Karl »

Blijkbaar heeft het dus wel toegevoegde waarde en levert het meer dan onduidelijkheid op, anders wordt het niet gedaan. De voordelen zijn dan eerder voor de OVA en niet voor de reiziger.
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:
Wubbo schreef:- Je kan kleuren integreren met vervoermiddelen van een andere exploitant (gebeurt in ieder geval bij Twents waar zowel Syntus als Connexxion rijdt, en in Noord-Brabant waar zowel Veolia als Arriva in de kleuren van de provincie rijden) om te laten zien dat het allemaal bij elkaar hoort
Maar het hoort dus juist niet bij elkaar, dat gaf je zelf al aan met de kortingskaartjes...
Het hoort juist wel bij elkaar! Alleen is in sommige gebieden de vervoerder anders, maar dat is niet zo'n punt. Het werkt bij De Lijn, het werkt bij BVG, het werkt bij TfL. Dan zou het in Twente niet kunnen?
Dus een actiekaartje in Brabant is bij zowel Arriva als Veolia geldig?
Geert schreef:de dienstregeling van GVU en Connexxion was (en is) integraal op te vragen.
Nogal wiedes. GVU ís immers van CXX.
Vroeger niet, dat is pas een paar jaar zo. Daarvoor was er al samenwerking (ook met BBA trouwens).[/quote] Voor reisadvies is het sowieso al gebruikelijk om naar 9292ov.nl te gaan, zie de toegevoegde waarde niet van een bepaalde site die alleen voor één gebied geld, terwijl dezelfde gegevens ook landelijk beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Meltrain »

ziggy schreef:
Geert schreef: Het hoort juist wel bij elkaar! Alleen is in sommige gebieden de vervoerder anders, maar dat is niet zo'n punt. Het werkt bij De Lijn, het werkt bij BVG, het werkt bij TfL. Dan zou het in Twente niet kunnen?
Dus een actiekaartje in Brabant is bij zowel Arriva als Veolia geldig?
Ja. :wink:
Net zoals dat de Buzzer ook geldig is bij Veolia in Zeeuws-Vlaanderen, omdat de provincie Zeeland ook een Dagkaart Zeeland wilde en Connexxion die maar gelijkstelde aan haar Buzzer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Wubbo »

Als je voor een reisadvies toch al naar 9292 gaat heb je daar de site van de vervoerder ook niet voor nodig. Dan heb je de naam van de vervoerder dus alleen nog maar nodig voor de klantenservice, en die kun je ook prima benaderen via een pagina op de site van de aanbestedende overheid. Is volgens mij geen rocket science.
ziggy schreef:
Wubbo schreef:- Bij wisseling van concessie-eigenaar wisselt niet de kleur van de bussen, het blijft herkenbaar voor de reizigers
http://www.9292ov.nl, vaak blijven de lijnnummers ook hetzelfde, dus ja, zie het probleem daarvan niet zo.
Wat heeft 9292 te maken met herkenbaarheid van bussen? 'Ik moest altijd die gele bus hebben, maar nu zie ik alleen maar paarse bussen. Welke bus gaat er nu naar mijn bestemming?' Niet iedereen denkt in lijnnummers, en eindbestemmingen zijn al helemaal wisselend.
ziggy schreef:
Wubbo schreef:- Je kan kleuren integreren met vervoermiddelen van een andere exploitant (gebeurt in ieder geval bij Twents waar zowel Syntus als Connexxion rijdt, en in Noord-Brabant waar zowel Veolia als Arriva in de kleuren van de provincie rijden) om te laten zien dat het allemaal bij elkaar hoort
Maar het hoort dus juist niet bij elkaar, dat gaf je zelf al aan met de kortingskaartjes...
Het hoort juist wel bij elkaar: het is een systeem, het sluit op elkaar aan, de kortingskaartjes zijn in het hele 'systeem' (wat een rotwoord) geldig. Dat er toevallig een andere vervoerder rijdt: big deal. Dat er volgend jaar weer een andere vervoerder rijdt: alweer big deal. Als de tijden en de klantenservice te vinden zijn op de site van de aanbestedende overheid hoef ik niet uit te vogelen wie de vervoerder is, maar dan blijft die plek ook bij wisselingen van concessie-eigenaar hetzelfde.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Vinny »

Wat dat betreft, gaan we terug naar het oude systeem:
Stadsbussen: rood
Streekbussen: geel
Interregionale bussen en Interliners: groen
Sprinters: geel/blauw
Intercity's: blauw/geel
Internationale Intercity's en hogesnelheidstreinen: wit/rood
Internationale nachttreinen: donkerblauw
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door JWM »

@ Wubbo: Dat is wel wat meer dan alleen wat kleurtjes op een bus aanbrengen wat ze in bijvoorbeeld Rotterdam of Brabant doen..
mirozema
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 01:32
Locatie: Aardenburg
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door mirozema »

Op zich vind ik het een verbetering dat de bussen hun regionale kleuren blijven behouden.
- na consessiewisseling hoeven de voertuigen niet te worden gewisseld van ene regio naar de andere;
- de chauffeurs kunnen in hun uniform blijven rondrijden na consessiewisseling;
- de klanten kunnen de naam "Twents" als eeuwig begrip blijven gebruiken (ze hoeven niet te wennen, "oja tis nu Arriva oh nee tis alweer Qbuzz")

Eigenlijk keert de tijd inderdaad terug, toen de GADO nog van Groningen was, FRAM van Friesland, TET van Twente enz. Elke provincie had zijn eigen vervoersbedrijf en presenteerde die op den duur in eigen huisstijl:
- FRAM lichtblauw met donkerblauwe strepen;
- TET wit met rode strepen door Twente (stadsbussen rood met witte daken);
- VAD met groene grassprietjes door de Veluwe (stadsbussen volledig blauw);

De bussen kunnen dan regionaal verbonden zijn en daardoor kunnen bestellingen van nieuwe bussen meer op de specifieke wensen/gewoonten van dat gebied besteld worden. En voor busspotters is het interessanter voor meer variatie. Zelf vind ik het saai dat ik zowel een Connxxionbus in Zeeland tegen kom als ook een Connexxionbus in Friesland ..... maar ja, dat is niet de reden waarom ze dat doen natuurlijk hehhehehe.
Sfeervolle muziek die eigenlijk op elk station zou moeten draaien, kun je zien en beluisteren in mijn eigen bescheiden website http://www.synthesizergreatest.eu
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door gkw1969 »

De basis van de huisstijl ligt voornamelijk in de herkenbaarheid voor de opdrachtgever. Wie betaald, bepaald.
De Twents huisstijl is helemaal in lijn met de huisstijl van de regio Twente maar..... grijpt ook terug naar de oude TET kleuren: rood met paardlogo. Dat is wat mensen kennen en herkennen.

De huisstijl in Rotterdam is zo gekozen dat bijvoorbeeld toeristen zien dat ze met hun dagkaartje met die bussen mee kunnen (zie ook London).

Dan even over onoplettendheid van de passagier: het GVB in Amsterdam kent een GVB kaartje, Connexxion rijdt over de zelfde straten met hun buslijnen richting Aalsmeer.
GVB wit met blauwe bus, Connexxion groene bus en nog zijn er mensen die bij een Connexxion chauffeur een GVB kaartje willen halen. Dus ja, er zijn reizigers die gewoon nergens naar kijken en in de eerste de beste bus stappen. En of dat nou een bus is van Josy Clement uit Luxemburg, een GVB Citaro G of ik met mijn Twents bus.... ze stappen gewoon in. En worden nog boos dat je het kaartje niet verkoopt wat ze willen hebben.

Maar vanuit herkenbaarheid voor de toerist.... die iets slimmer is in het gebruik van het OV, is het gewoon herkenbaarder: met dit kaartje kan ik in alle rode bussen, of met dit kaartje kan ik alleen in de blauwe bussen.

Bovendien is Nederland niet het enige waar dat geldt. In Groot Brittannië gebeurt dat al jaren. Daar hebben zelfs sommige lijnconcessies hun eigen huisstijl.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Vinny »

Zo makkelijk is het voor een reiziger ook weer niet. Ik sprak eergisteren een meisje dat geen verschil zag tussen de ICE en een VIRM. Toen ik haar daarop wees zei ze: oh ja, nu je het zegt. Ik vond de trein er al anders uitzien... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mirozema
Berichten: 6
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 01:32
Locatie: Aardenburg
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door mirozema »

2 oorzaken kunnen een reden zijn waarom veel mensen niet (meer) naar de kleur van de bus kijken:
- de mensen zijn al gewend aan de wisselingen van vervoerders en zien door de kleuren de kleuren niet meer (de tijd dat Connexxion bijv. nog oude bussen had in NZH-stijl en overgeplaatste bussen in MIDNET-stijl en nieuwe bussen in XX-stijl die later weer Arriva-stijl verschenen enzo...);
- de mensen werden en worden nog steeds geconfronteerd met bussen met half- of volreclame met schreeuwlelijke kleuren (bijv. een Arrivabus met volreclame in het wit met blauw, wat dan weer op GVB lijkt) !

Vroeger was het veel duidelijker tijdens de standaardperiode:
- Stadsbus = rood of blauw
- Streekbus = geel
- Interliner = groen
- Intercity = geel met blauwe band om de ramen
- Sneltrein = geel
- Stoptrein = geel

Nu krijgen de stoptreinen ook allerlei verschillende kleuren: Syntus en NS Sprinter gebruiken nagenoeg dezelfde kleuren en ik kan me voorstellen dat een leek het verschil niet direkt zal zien. Zón 10 tot 15 jaar geleden wisten de mensen wel degelijk wat een stadsbus of een streekbus was. Ik spreek uit eigen ervaring, zowel uit oogpunt als chauffeur als ook als frequente reiziger ...
Sfeervolle muziek die eigenlijk op elk station zou moeten draaien, kun je zien en beluisteren in mijn eigen bescheiden website http://www.synthesizergreatest.eu
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door reisthijs »

mirozema schreef:Op zich vind ik het een verbetering dat de bussen hun regionale kleuren blijven behouden.
- na consessiewisseling hoeven de voertuigen niet te worden gewisseld van ene regio naar de andere;
Zolang de gewoonte blijft bestaan, om bij elke aanbesteding nieuw materieel te eisen heeft dat vrij weinig nut...
mirozema schreef:- de mensen werden en worden nog steeds geconfronteerd met bussen met half- of volreclame met schreeuwlelijke kleuren (bijv. een Arrivabus met volreclame in het wit met blauw, wat dan weer op GVB lijkt) !
Vaak wordt als een overheid een eigen huisstijl invoert ook die lelijke reclame verboden zodat alle bussen dus herkenbaar blijven. Dat heeft het BRU bijvoorbeeld gedaan bij de gele bussen voor de regio Utrecht.

Nadeel lijkt me wel dat de vervoerder zo reclame-inkomsten misloopt: wat ik vreemd vindt als het juist vaak de bedoeling is bij aanbestedingen is dat het vervoer zo goedkoop mogelijk is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Huisstijl aanbestedende overheid.

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:
mirozema schreef:Op zich vind ik het een verbetering dat de bussen hun regionale kleuren blijven behouden.
- na consessiewisseling hoeven de voertuigen niet te worden gewisseld van ene regio naar de andere;
Zolang de gewoonte blijft bestaan, om bij elke aanbesteding nieuw materieel te eisen heeft dat vrij weinig nut...
Dat eisen van nieuw materiaal en de uitvoering daarvan is zolangzamerhand op z'n retour (zie SAN(gedeeltelijk), Voorne Putten(gedeeltelijk), NW/ZW Friesland, Almere...) Het is goed dat bussen langer rond gaan rijden, wat wel belangrijk is, is dat ze in goede staat zijn, soms is een nieuw stofje of een technische revisie niet bepaald overbodig. Dat mag best ook wel ge-eist worden. Het is en blijft nogal overbodig om een bus die makkelijk 12 - 16 jaar mee kan, als die een revisie tussendoor krijgt, al na 6-8 jaar af te voeren....
reisthijs schreef:
mirozema schreef:- de mensen werden en worden nog steeds geconfronteerd met bussen met half- of volreclame met schreeuwlelijke kleuren (bijv. een Arrivabus met volreclame in het wit met blauw, wat dan weer op GVB lijkt) !
Vaak wordt als een overheid een eigen huisstijl invoert ook die lelijke reclame verboden zodat alle bussen dus herkenbaar blijven. Dat heeft het BRU bijvoorbeeld gedaan bij de gele bussen voor de regio Utrecht.

Nadeel lijkt me wel dat de vervoerder zo reclame-inkomsten misloopt: wat ik vreemd vindt als het juist vaak de bedoeling is bij aanbestedingen is dat het vervoer zo goedkoop mogelijk is.
Tjah het is hier een beetje een lastige afweging. Reclame moet wat mij betreft wel kunnen, maar dan wel zo dat de bus goed herkenbaar blijft..(Een grote sticker achterop, of een kleine onder de ruiten aan de zijkant moet wel kunnen) Als je als overheid met aanbestedingen alleen als doel hebt geld te besparen ben je naar mijn mening trouwens niet goed bezig. :neg:

Een leuk voorbeeld van een twijfelachtige huis-stijl en marketing tactiek is die voor Almere vanaf 2010. De enige eis op dit gebied is dat een beperkt lijnenpakket "Regionet" wordt..
Goede punten:
Regionet... Duidelijk de snelle en de hele dag doorrijdende bus van en naar Amsterdam, wil je daar snel heen, stap in de rood-grijze bus....
Maxx-Stad... Succesnummer blijft. een veel betere zet kan je niet doen wat mij betreft :pos:

Twijfelachtig punt:
Maxx Streek.... De streekbus naar H'sum, Bussum, en de 2 spitslijnen naar Amsterdam. Open-instap net als de stadsbus... lijkt duidelijk.. Maar is de Maxx-meerreizenkaart ook geldig? :?: en als die geldig is... Ook buiten Almere? :?: Waar houdt Almere op :?: Wie het weet mag het zeggen.... :| Het zal vast erg leuk worden voor de chauffeurs en controleploegen die het mogen uitleggen voor de reiziger die niet gezegend is met een "grote-ov-liefde"
Laatst gewijzigd door Klaasje op zo 11 okt 2009, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten