Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Interessant kaartje. Ik zou tram 7 via het Leidseplein sturen (de route van de huidige 12 volgend vanaf het Amstelstation) en de 5 via Marnixstraat en De Clercqstraat (route van huidige 19). Ook zou ik lijn 3 naar Zoutkeetsgracht houden en lijn 2 dan naar Westergasfabriek laten rijden, zodat de eenvoudige overstap op Marnixplein intact blijft.

Of je ook weg gaat komen met een volledig tramloze Leidsestraat? Natuurlijk zal een rit tussen CS en Leidseplein met de metro sneller zijn, ook al is er een overstap voor nodig. Maar de tussenhaltes tussen Leidseplein en Dam laat je hiermee ook tramloos worden. Net zoals je lijn 24 behoudt in zijn huidige vorm, waarmee er over een lang deel parallelliteit met de Noord/Zuidlijn blijft bestaan, zou je tram 11 intact kunnen houden (maar dan de hele dag door rijdend), tussen CS en Surinameplein. Dat zou je zelfs een extra station tussen Surinameplein en Leidseplein kunnen schelen, omdat lijn 11 het Overtoom dan fijnmazig kan blijven bedienen.

Je kaart laat vooral zien hoe gebrekkig de ambities voor het tramnet zijn...ja, natuurlijk zijn er (al decennia) plannen voor vertramming van lijn 15, en wil men de IJtram gaan verlengen. Maar daar houdt het ook wel een beetje op. Terwijl de tram nog genoeg kan toevoegen. Tram 7 doortrekken richting Meer en Vaart, bijvoorbeeld - zeker als je de Oost/Westlijn ooit toch zou verlengen naar Schiphol, zou dat een versterking in het netwerk betekenen. De tram kan van de busbaan van de Westtangent gebruik maken (moeten er natuurlijk wel rails worden gelegd). Er zijn ook wel wat ideetjes voor een verlenging van lijn 9 19 14 richting de Bijlmer, en dat zou aan de oostkant van de stad voor netwerkversterking zorgen. En de bediening van Haven-Stad? De verlenging van lijn 12 7 van Amstel naar Science Park? Een tramverbinding naar Noord (bijvoorbeeld zo)?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Jouw suggestie voor lijn 7 en 5 had ik in een eerdere versie ook zitten (ik begon uiteraard met de huidige takken), maar daar ben ik bewust van gaan afwijken. Voor lijn 7 is het de keuze tussen snel naar het Museumplein, een snelle overstap op de OWL en een overstapverbinding naar Leidseplein of iets trager naar Museumplein, een iets tragere overstap op de OWL en direct naar Leidseplein. Omdat ik denk dat veel reizigers naar Leidseplein met de OWL zullen reizen heb ik gekozen voor sneller naar Museumplein. Ik denk bijvoorbeeld dat Mercatorplein - Leidseplein het snelste is met lijn 15 naar Surinameplein en vanaf daar de metro. De route van lijn 5 is daar eigenlijk een afgeleide van. Als lijn 7 niet meer op het Leidseplein komt kan lijn 5 vrij eenvoudig een stukje overnemen.

De ontsluiting van de eerste fase Haven-Stad aan de Zuidoever (directe omgeving van de stations Sloterdijk, Isolatorweg en Transformatorweg) is al goed geregeld met de metroring. De Coen en Vlothaven kan met een verlenging van lijn 21 of eventueel een verlenging van tram 2, dan heb je ook gelijk de goede aansluiting tussen tram 2 en 3 terug. Voor de Noordoever is het eigenlijk alles (metro Zaandam) of niets (hogere frequentie op bestaande busbaan). Ik wilde op zich de ZaanIJ-tangent wel intekenen door het belang bij de ontsluiting van Haven-Stad, maar had eigenlijk geen zin om consequent alle streeklijnen in te gaan tekenen. Misschien moet ik hem in mijn ‘visie’ maar door het GVB laten rijden, zodat hij beter in mijn kaartje past.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

@IC140:
Ringlijn
Ik zou juist de ringlijn niet sluiten richting Centraal Station (meer dan genoeg treinen doen dat al), maar juist richting Noord, waar je dan ook juist kan aansluiten op al die regionale (snel)bussen. Dat voorkomt dat je te veel gaat concurreren met de trein (want alleen voor de westtak is dat belangrijk en daar rijden de treinen ook al) en biedt je juist een extra verbinding aan, waarbij reizigers vanaf Noord en de provincie sneller (en comfortabeler) bij Sloterdijk en Amsterdam-West kunnen zijn en je Amsterdam Centraal ook kan ontlasten (nu moeten ze allemaal op Centraal overstappen of met buslijntje 36 in de files in de Coentunnel aansluiten). Aangezien NS volgens mij toe wil naar alleen maar pendelsprinters Amsterdam C-Hoofddorp op de Westtak (m.u.v. de sprinter van/naar Hoorn en een deel van de HST's) en hogere frequenties wil gaan rijden, zou dat dus prima samen gaan. Je moet dan wellicht alleen met NS overleggen om Amsterdamse abbo's ook op die sprinters van toepassing te laten zien en wellicht zou je dan nog een extra treinstation bij de metrohalte Jan van Galenstraat kunnen openen.

Oost-Westlijn
Als je die lijn al gaat aanleggen, dan zou ik hem niet tot slechts het Ecuplein laten lopen. Ik snap dat inpassing bij de terminal van Schiphol lastig kan zijn en je daardoor liever dan de rest al vast wil aanleggen, maar zo'n lijn moet je in ieder geval al naar Badhoevedorp laten lopen en zou ik dan ook doortrekken naar Schiphol-Noord, zodat je dan in ieder geval op een van de vele frequentie buslijnen naar Schiphol aansluiting biedt.
Tramlijn 17 zou ik doortrekken naar het Ecuplein dat vlakbij ligt (vanaf de eindlus doortrekken naar de weg Vrije Geer en via die weg en de Baden Powellweg naar het Ecuplein). Het laatste stukje van de huidige tramlijn 1 (haltes Inarisstraat, Pilatus en Matterhorn) kun je dan ook over nemen, zodat je die bestaande keerlus kunt gebruiken.

Amstelveenlijn
Persoonlijk zou ik het een metrolijn maken die aan de Noord-Zuidlijn gekoppeld is. Maar zowel bij metro als bij tramlijn zou ik het deel dat jij als lijn 5 bij Binnenhof (Amstelveen Centrum) laat eindigen doorsturen tot Legmeer en waar de Uithoorlijn aftakt ri. Oosten zou ik lijn 5 dan westwaarts laten aftakken ri. Aalsmeer. Er lijkt daar ook al (op 2 huisjes na) ruimte gereserveerd voor een tram/metrolijn (deels is busbaan, deels is vrije dijk) tot de Linnaeuslaan. Hier zou je dan een eindpunt met busstation kunnen bouwen.

Verder
- Is het niet een idee om buslijnen 37 en 40 te combineren? Dan krijg je een lijn Station Amstel - Science Park - Zeeburgereiland - Metro Noord. Hiermee krijg je ook vanaf Amsterdam-Noord (en de streekbussen die daar eindigen) een rechtstreekse en frequente verbinding met de universiteit. Station Muiderpoort verliest weliswaar zijn bus naar de uni, maar dat hoeft geen verder gevolgen te hebben: treinreizigers vanuit Breukelen kunnen immers al op Amstel op de bus stappen (die uit Utrecht moesten dat sowieso al) en die vanuit CS kunnen al naar Science Park. Vanuit de Oost-Westlijn is het dan praktischer om zo'n buslijn een geringe omweg te geven via de Zeeburgerdijk en Molukkenstraat, zodat je bij halte Javaplein de aansluiting hebt. Het gemis van 37 tussen Muiderpoort en Amstel kun je opvangen door de route van lijn 41 aan te passen (de route van 37 geven i.p.v. parallel aan de tram te rijden).
- Heb je alle bussen in de Bijlmer geschrapt, of ben je die gewoon vergeten?
- Is het een idee om de metrolijn naar Gein te verlengen naar Driedorp en Weesp en daar op het station aan te sluiten.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

De buslijnen in de Bijlmer heb weggelaten omdat ik daar geen zin in had. Je moet ergens een grens trekken.

Alle verdere uitbreidingen zijn inderdaad leuk, maar ik heb het geprobeerd zo realistisch mogelijk te houden, dus met zo min mogelijk nieuwe projecten.

Een ringlijn naar Noord zie ik niet zitten. Het grote voordeel van de ring zit hem vooral in nieuwe verbindingen die een Sprinter, ook met die extra stations, niet kan bieden. Denk aan Lelylaan - Westerdok, De Vlugtlaan - Waterlooplein of Haven-Stad - Weesperplein.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Goede ideeën, absoluut goede ideeën. Toch zou ik niet zowel lijn 1 en als 17 schrappen richting Osdorp. De afstand tussen metrostations is veel groter en ik zou dus ook een tram willen hebben waarmee de loopafstanden kunnen worden verkleind. De oude lijnen 16 en 24 reden parallel aan de NZL, maar toch is enkel 16 opgeheven. Vanaf de Dam naar Rokin is een behoorlijk lange afstand bijvoorbeeld en op de OWL is de afstand tussen Surinameplein en Lelylaan groot. Ik zou dus willen voorstellen om een van de lijnen te behouden, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar lijn 1. Ook de afstand tussen Weesperplein en Vijzelgracht en de afstand tussen de haltes Dapperstraat, Lineusstraat en Dapperstraat zijn erg groot. Mijn verzoek is dus om ook daar nog eens te kijken of de loopafstanden kunnen worden verkleind.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik merk dat het opheffen van tramlijnen hier erg gevoelig ligt ;-). Het was ook wel een beetje mijn bedoeling om te kijken ‘hoe ver je kunt gaan’. Dat is gelukt, haha. Daar waar ik zelf twijfelde heb ik ‘for sake of argument’ gekozen om de tram weg te laten.

Toch denk ik wel dat het verstandig is om veel parallelle tramlijnen niet terug te laten keren (als tram). Exploitatie van trams is duur en aangezien de bulk van het volume in de metro zal verdwijnen vraag ik me af of ‘loopafstand verkleinen’ niet beter met een bus kan gebeuren. Zeker als dat over een paar jaar elektrische bussen worden. In de verschillende genoemde voorbeelden heb ik vaak wel bussen laten rijden voor korte loopafstanden: bus 61 en 63 in Nieuw West en bus 37 in Oost.

De suggestie van Alargule over tram 7 naar Meer en Vaart (en door naar De Aker) in combinatie met een OWL naar Schiphol vind ik nog wel interessant. Deze tram concurreert niet met de Oost-Westlijn en kan de Westtangent (69) grotendeels vervangen. De investingskosten blijven beperkt tot een relatief klein stuk tramsporen.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het zo veel mogelijk schrappen van lijnen en daarna weer toevoegen is als denkoefening inderdaad interessant. Ondanks de opkomst van elektrische bussen denk ik dat voor de tram in Amsterdam een rol blijft weggelegd in de toekomst. Wel zal GVB/de gemeente/de vervoerregio eens serieus werk moeten gaan maken van een visie over de toekomst van de tram. Nu blijft het vooral allemaal pappen en nathouden. We hebben weer een 'Lijnen voor Morgen' nodig... De plannen daarin waren weliswaar te ambitieus, maar beginnen met grote ambities en vandaaruit schrappen kan óók interessant zijn ;)

Ik heb ooit afbeeldingen voorbij zien komen van een metrotracé van de kleine ring via de toekomstige wijken van Haven-Stad. Het traject van de lijn wordt daarmee weliswaar langer, maar de stations komen meer in de wijk te liggen in plaats van op enige afstand ervandaan. Dat zou voor je OV-net weer als voordeel kunnen hebben dat je minder feederlijnen (tram of bus) nodig gaat hebben.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik zit in de trein en vanaf mijn telefoon is het lastig om een gedeelte van een bericht te citeren.

Ik vraag mij af of het wel zo onrendabel is om een tram te laten rijden. Lijn 24 is daarin denk ik de beste graadmeter en die heb ik nog niet genomen. Binnen Amsterdam maak ik sowieso veel meer gebruik van de trams die niet op centraal komen dan van trams die daar wel komen.

In de oude situatie maakte ik voornamelijk gebruik van de lijnen 3, 7, 10, 51, 53 & 54. In de huidige situatie zal dat voornamelijk 1, 3, 5, 7, 19, 51, 52, 53 & 54. Als er een OWL zou komen zou dat in jouw situatie betekenen dat ik de 1, 3 & 7 niet meer kan nemen. Voor bijna al mijn bestemmingen binnen Amsterdam die ik regelmatig aan doe heb ik toch echt liever die trams dan de OWL.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat ‘metro’ geen verboden woord meer is helpt ook niet voor een goede visie op de toekomst van de tram. Een nieuwe tramlijn op een plek waar ooit misschien een metro kan komen zorgt gelijk voor twijfel. Zo liggen/lagen er plannen voor het vertrammen van lijn 21 en een tram door de Spaarndammerstraat en door naar Sloterdijk, maar sinds het sluiten van de metroring weer op tafel ligt hoor je daar niemand meer over. Om diezelfde reden kun je op dit moment niet aan komen zetten met een voorstel voor een tram om de noordoever van Haven-Stad te ontsluiten en ben ik bang dat Alargules Tramtangent ook weinig kans maakt: twee nieuwe Amsterdamsebruggen is wel erg veel van het goede.

Die variant van de kleine ring heb ik ook gezien. Vervoerskundig inderdaad een hele mooie optie, maar ik ben bang dat die op financiën gaat struikelen. Je zult niet ontkomen aan een geboorde tunnel om door de Spaarndammerstraat te gaan en dan kijk je al snel tegen 500-1000 miljoen meerkosten aan. Voor dat geld kun je best veel bussen of trams laten rijden.

Er is ook nog de optie om de half-grote ring te maken: vanaf Isolatorweg via Houthavens naar NDSM en dan bij Sixhaven aansluiten op de NZL richting Zuid. Dat is kwa lijnvoering echter een gedrocht, omdat je alles aan elkaar knoopt en frequenties die niet goed bij de vervoersvraag aansluiten. De enige optie wat nog een beetje uitvoerbaar kan zijn is:

- 6-8x pu Zuid - Sixhaven - Noord
- 6-8x pu Zuid - Sixhaven - Lelylaan
- 6-8x pu Isolatorweg - Zuid - Gein
- 6-8x pu Lelylaan - Zuid - Amstel - CS
- 6-8x pu CS - Amstel - Gein
- 6-8x pu Van der Madeweg - Gaasperplas
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Een kleine update van mijn plaatje. Een aantal foutjes hersteld, ponten toegevoegd en de ZaanIJ-tangent toegevoegd omdat deze toch wel een belangrijke rol gaat spelen bij de ontsluiting van Haven-stad. Op verzoek van SuperGhost toch ook maar de buslijnen in de Bijlmer ingetekend. Ook heb ik voor een grijze achtergrond gekozen.

Basisvariant

AfbeeldingLijnennet Amsterdam 2040 basis by roel1988, on Flickr

Verder heb ik de twee in mijn ogen beste suggesties van jullie verwerkt tot een pluspakket.
- Verlenging van lijn 7 naar Osdorp in combinatie met de OWL naar Schiphol
Voegt volgens mij een stuk meer toe dan lijn 17, door de verbinding met Geuzenveld en kan een bestaande busverbinding vervangen
- Verlengen van lijn 2 naar Houthavens en maar gelijk de Coen en Vlothaven.
Ik heb getwijfeld over het vertrammen van lijn 40 in de vorm van een doorgetrokken lijn 7, maar ik denk toch dat de meerwaarde [verbinding vanuit binnenstad naar Science Park, verbinding Watergraafsmeer - Museumplein] vrij beperkt is, er ook nadelen aan zitten als de lijn Sciencepark - Muiderpoort vervalt [overstap naar Noord] en de inpassing vrij lastig wordt omdat de meeste wegen nog geeneens een vrije busbaan hebben.

AfbeeldingLijnennet Amsterdam 2040 plus by roel1988, on Flickr

Edit. Kleine aanpassingen na opmerkingen.
Laatst gewijzigd door IC140 op vr 10 aug 2018, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Waarom zou Zuid overbediend zijn? Zo veel komt er niet en vanuit een heel groot deel van de regio en het land is zuid sneller te bereiken dan Centraal of Sloterdijk. Dan wil dat je dat goed aan laten sluiten op het aansluitende stedelijke gebied. Verbindingen wil je het liefste ook niet dood laten lopen dus doorrijden naar Sloterdijk is dan ook meteen wel handig. Zuid is een heel belangrijk punt in het netwerk wat tot op heden eigenlijk wat mager wordt bediend vanuit de oude stad.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Ik vind het jammer dat het sluiten van de Kleine Ring steeds weer terug komt in metroplannen. Zoals ook al aangegeven door olof en SuperGhost zouden deze metro's parallel rijden aan de treinen en dus is de meerwaarde van deze verbinding in mijn ogen beperkt. Voor de ontsluiting van HavenStad zou ik dan eerder kiezen voor een tram naar Amsterdam Centraal: er liggen immers al (ongebruikte) tramsporen over de Haarlemmer Houttuinen en je kunt zo een fijnmazigere bediening geven dan de metro.

Over het nut van de Oost-Westlijn ben ik wél overtuigd, mits die ook meteen wordt doorgetrokken naar Schiphol. Ik zie niet zo heel veel toegevoegde waarde van een Oost-Westlijn die eindigt bij het Ecuplein. De doortrekking naar Schiphol heb je nodig om de Oost-Westlijn net iets meer massa te geven en om de Oost-Westlijn aan te sluiten op het IC-netwerk. Het oostelijke eindpunt op Zeeburg vind ik ook nog niet helemaal logisch, maar ik kan geen ander logisch eindpunt bedenken aan de oostkant van Amsterdam.

Je zou ook nog kunnen overwegen om, in plaats van lijn 7, lijn 17 (huidige lijn 2) door te trekken naar Osdorp. Osdorp ligt eigenlijk al in het verlengde van het eindpunt van tram 17/2. Het enige nadeel is dat je een park moet doorkruisen en ik vrees dat dat nog al gevoelig ligt.

Verder sluit ik me aan bij de feedback van olof: ik vind twee tramlijnen bovenop de metrolijn tussen Sloterdijk en Zuid ook wat overdreven, maar ik zou dan toch eerder de voorkeur geven aan lijn 5 in plaats van lijn 15, vanwege de verbinding Zuid - Leidseplein (al heb je die ook al met lijn 2) en omdat lijn 5 verder van de metro af ligt.

Je kaartjes vind ik overigens heel mooi en strak! _O_ Een klein grafisch dingetje is dat lijn 4, 26 en vooral lijn 14 qua kleur bijna wegvallen tegen de achtergrond van de kaart.

En in je plus-plan staat lijn 69 nog aangegeven als eindbestemming bij Sloterdijk, maar die kan ik in je kaartje nergens meer terugvinden.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Veel van de opmerkingen en denkwijzen daarachter herken ik van mezelf nadat ik vervoerskunde heb gestudeerd, maar voordat ik in Amsterdam woonde.

Toen ik in Amsterdam ben komen wonen en me meer ben gaan verdiepen in het vervoerssysteem hier ben ik er achter gekomen dat OV in Amsterdam (met name binnen de ring) anders werkt dan in de rest van Nederland en dat heeft mijn kijk flink veranderd.

In het grootste deel van Nederland is openbaar vervoer vrij simpel: alle reizigers willen ofwel naar het/een station, ofwel naar het centrum. Daarnaast heb je in universiteitssteden een grote stroom van Station naar Universiteit. Reizigers van wijk naar wijk zijn er nauwelijks en die paar die er zijn komen er ook wel met een overstap op het station.

In Amsterdam (met name binnen de ring) gaat die logica echter niet op. Het centrum is niet één plek, maar een grote zone en het grootste deel van de reizigers heeft niets te zoeken op een station, want die reizen binnen Amsterdam, naar het centrum of één van de zakelijke districten aan de randen. Niet voor niets is Amsterdam de enige stad in Nederland die succesvolle tramlijnen heeft die langs geen enkel station komen. Een tram 5 die in mijn plan van Sloterdijk naar Zuid rijdt is dan ook geen tramlijn van Sloterdijk naar Zuid, maar een tramlijn van Sloterdijk / Bos en Lommer naar Leidseplein en één van Leidseplein naar Zuid.

Over de ringlijn raad ik iedereen aan het volgende te lezen:

https://wijnemenjemee.nl/nieuws/uitkoms ... s-metronet

Download ook vooral het hele rapport. Daar zie je precies de vervoerskundige effecten van een gesloten kleine en grote ring. De kleine ring heeft 2,5x zo veel reizigers als de grote ring en die reizigers komen nauwelijks uit de trein vandaan omdat het beide andere een reizigersgroep trekt: de trein voor reizigers naar Amsterdam en de metro voor reizigers binnen Amsterdam.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Op zich wel een interessante conclusie die je trekt, maar het is inderdaad wel het verschil wat ik ervaar tussen Amsterdam en Arnhem. Ik neem die steden nu als voorbeeld omdat Arnhem en daarna Amsterdam de steden zijn waar ik het vaakst met lokaal openbaar vervoer reis. In Arnhem zijn er duidelijk belangrijke plekken aan te wijzen. Centrum, Kronenburg en Presikhaaf, waarbij het centrum absoluut de belangrijkste is. Op lijn 11 na komen alle bussen op Kronenburg ook op centraal en alle bussen op Presikhaaf komen ook op Centraal.

In Amsterdam is het op sommige plekken ondoenlijk om specifieke plekken aan te wijzen die eruit springen in hun stadsdeel. Mooie analyse en mooi verwoord. Interessant om te lezen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

IC140 schreef:Veel van de opmerkingen en denkwijzen daarachter herken ik van mezelf nadat ik vervoerskunde heb gestudeerd, maar [...] De kleine ring heeft 2,5x zo veel reizigers als de grote ring en die reizigers komen nauwelijks uit de trein vandaan omdat het beide andere een reizigersgroep trekt: de trein voor reizigers naar Amsterdam en de metro voor reizigers binnen Amsterdam.
Ik snap wat je zegt en ik ben het helemaal met je eens. Met als enige opmerking dat dit natuurlijk niet uniek is voor Amsterdam. Geen enkele stad in Nederland heeft alleen maar reizen naar het/een station of naar één centrum-punt. Het station is in de meeste gevallen ook maar een tussenpunt om over te stappen op een ander vervoersmiddel: de trein, ander OV, of de fiets. En het centrum is natuurlijk nergens één punt, maar altijd een zone, maar doordat andere steden veel kleinschaliger zijn kun je het centrum wel makkelijker in één of in enkele OV-haltes bedienen.

Maar... ik snap niet hoe dat een argumentatie is voor de lijnvoering die je hanteert en voor bijvoorbeeld het sluiten van de kleine ring?
IC140 schreef:Niet voor niets is Amsterdam de enige stad in Nederland die succesvolle tramlijnen heeft die langs geen enkel station komen.
Alleen lijn 7 toch?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Tot een maand geleden ook tram 10 en 14.
Natuurlijk bestaat het in andere steden ook, maar de verhouding is anders. Het aandeel niet-treinreizigers en niet-centrum reizigers is in Amsterdam vele malen groter.

Dat vertaalt zich als volgt naar de keuze voor een gesloten kleine ring:

Reizigers uit Nieuw-West die nu in de trams zitten hebben hun bestemming nauwelijks in de buurt van Amsterdam Centraal, maar verspreid over het hele centrumgebied, grofweg het gebied Haarlemmerplein - Leidseplein - Weesperplein - Nieuwmarkt - CS - Haarlemmerplein. De trein is op dit moment geen alternatief, want je moet eerst met de tram of metro naar Lelylaan, dan met de trein naar CS en dan met de tram of metro naar je bestemming. Terugsteken naar Leidseplein of Haarlemmerplein doet al helemaal niemand. Zelfs met eventuele extra stations bij Transformatorweg, Sloterplas en Heemstedestraat mis je de belangrijkste bestemming: het centrumgebied. Het zal dus nooit een echte stedelijke rol kunnen gaan vervullen.

Om die rol te kunnen spelen in de stedelijke bereikbaarheid moet je (1) een station realiseren op de plek waar je voor het eerst het centrumgebied in komt, zodat je niet bij voorbaat de helft van het centrumgebied niet ontsluit (Haarlemmerplein) en (2) zorgen dat je niet op Amsterdam Centraal eindigt, maar doorrijdt, het centrumgebied in. Beide kan alleen maar met een metro. Tel daarbij op dat je met extra stations voor de treinen naar Schiphol alleen maar de doorgaande reizigers met minimaal 5 minuten extra reistijd opzadelt en je ziet waarom ik voorstander bent voor het sluiten van de kleine ring.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Gamma »

IC140 schreef:https://wijnemenjemee.nl/nieuws/uitkoms ... s-metronet

Download ook vooral het hele rapport.
Dank, inderdaad een zeer interessant rapport. Wat ik niet begrijp is dat het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol relatief slecht scoort. Terwijl een belangrijk deel van de Amsterdamse binnenstad (Dam, Vijzelgracht, Pijp) een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgt. Dat zou toch massa's reizigers (waaronder zeker toeristen) moeten trekken?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

link (let op, PDF, 11 mb)

En hier de link naar het vervolg: de aanvullende verkenning, met onder andere een doorrekening van de kleine ring, inclusief ruimtelijke ontwikkeling Haven-Stad en de verder geoptimaliseerde Oost-Westlijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

IC140 schreef:Dat vertaalt zich als volgt naar de keuze voor een gesloten kleine ring:
[...] en je ziet waarom ik voorstander bent voor het sluiten van de kleine ring.
Ik ben het bijna helemaal met je eens!

Er resteert mij echter nog een vraag. Als het je gaat om de verbinding Nieuw-West - Centrum, waarom laat je die dan via de Ringlijn lopen? Als ik een lijn trek van Nieuw-West naar het Centrum (welk punt ik in het centrum dan ook neem), kom ik op een lijn uit die haaks staat op de Ringlijn. Nieuw-West - Centrum is nog al een omweg via Sloterdijk en Havenstad. Ik zou dan eerder kiezen voor het doortrekken van de Oostlijn via Marnixplein - Markthallen - Jan van Galenstraat (en evt. door naar Geuzenveld), een beetje zoals in de oorspronkelijke metroplannen, of natuurlijk de nog meer voor de hand liggende Oost-Westlijn.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Vervoerskundig is dat inderdaad een logischere optie, maar een hele dure grap. Zo’n lijn zal bijna volledig ondergronds moeten dus praat je al snel over vergelijkbare kosten als de onderzochte ‘Westlijn’, misschien iets minder doordat hij iets korter is. Pak hem beet 5 miljard euro.

Het mooie van de kleine ring is juist dat je met de aanleg van slechts 4 km nieuw spoor, waarvan hooguit 2,5 ondergronds en 3 nieuwe stations, effectief een nieuwe radiale metrolijn Weesperplein - Lelylaan creëert van 10 km, met 13 stations. Dat de route niet op de plek ligt waar je hem op een wit vel had getekend weegt in mijn ogen niet op tegen dat je 4 miljard over houdt om jaren te investeren om de wat zuidelijkere Oost-Westlijn aan te leggen.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hageneis »

Mooie kaartjes en leuke ideeën. Verder is het volgens mij Pontsteiger...
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Thanks en oeps, je hebt gelijk! Steiger/stijger is altijd een nadenker aangezien het allebei een betekenis heeft.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Overigens zijn Nieuw Sloten en Slotervaart onderdeel van Stadsdeel Nieuw-West. Ik zag je schrijven dat de door jou beoogde tram 17 niet meer naar Nieuw-West zou gaan. Hoe mogen mensen vanuit Nieuw Sloten in 2040 naar Schiphol nu bus 69 is opgeheven door je? Feitelijk heb je de snelle buslijn die de hele kern van Nieuw-West en Schiphol met elkaar verbindt de nek omgedraaid zonder goed alternatief. Bij stremmingen van de metro heb je ook geen opties meer binnen het stadsvervoer. De 61 is toch - helemaal straks - het tragere boemeltje dat ondergeschikt is aan de 69.

Er staat me iets van bij dat er serieus overwogen is de tram door te trekken van Sloterpark naar Osdorp. Dat plan is helaas niet doorgegaan door komst van de Westangent (bus 69).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat is nou het visgraatmodel: met bus 61 naar Meer en Vaart en vanaf daar de metro naar Schiphol. Het ligt natuurlijk voor de hand dat als bus 69 wordt ingeruild voor een metro naar Schiphol plus de doortrek van lijn 7 de rol van lijn 61 groter wordt, die zal dan wel weer vaker gaan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten