Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Post »

Tja, het is ook maar net welke toon jij er uit wil halen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Amsterdams cynisme :mrgreen:

Hebben meer users last van. Soms is het wel lastig om een structurele inhoudelijke post te onderscheiden van sarcasme, maar daar maak ik me ook wel eens schuldig aan :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Gisteravond om een uur of 11 nog een slagje 52 gedaan, en het viel me toch eigenlijk niet tegen met de drukte.

Vooral het gedeelte Centraal - Noord was beide richtingen op goed gevuld (slechts enkele stoelen leeg) en bij Noorderpark was het stapvoets invoegen voor de drommen om de roltrap op te komen. De stations in het centrum waren ongeveer even druk als de Oostlijnstation. Ze zouden gezien de cerntrale ligging natuurlijk een stuk drukker moeten zijn, maar de stad is duidelijk nog lang niet aan de lijn gewend. Ik hoorde de hele rit nog flarden van gesprekken over het invaren van tunneldelen en welk station nou eigenlijk waar ligt.

Al met al is alles wat er mist een hoeveelheid reizigers die naar een *kuch* zuidelijke uitloper doorreist, zoals de Oostlijn heeft voor de Bijlmer. Dus ik denk dat zodra de Amstelveners niet meer lui zonder overstappen met een ommetje 51 naar het centraal kunnen, de Noordzuidlijn overbelast raakt met z'n enkele kopspoortje en de minimale interval van 5 minuten die daar aan vast zit. Maar ik neem aan dat het 51-spoor op Zuid dan meteen voor de NZL in gebruik komt?
We kunnen er niet meer Onderuit
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Sowieso niet meteen, en wel om de volgende redenen:
- De juiste wisselverbindingen ontbreken om vanaf Europaplein hier te kunnen komen. Nu kruist er alleen een keerspoor de NZlijn zonder de NZlijn op te kunnen (zie http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan ... metro.html)
- Het huidige perron van lijn 51 richting CS is te kort voor een M5
- Voor reizigers levert het verwarring op als de NZlijn vanaf 2 verschillende perrons vertrekt i.p.v. aan twee zijdes van hetzelfde eilandperron (zoals alle andere eindpunten).

De eerste twee zijn betrekkelijk snel op te lossen, maar vragen wel een extra investering voor een relatief korte periode omdat met het Zuidasdok de boel toch al op de schop moet. Het derde punt is op te lossen met één of twee keersporen voorbij het station, waardoor een aankomende metro op het noordelijke perron stopt, en een vertrekkende vanaf het zuidelijke perron. Daarvoor moet alleen de tunnelingang van lijn 51 eerst gesloopt worden.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik ben me er van bewust dat de huidige sporensituatie het niet toelaat. Ik bedoel met 'meteen', de ombouw beginnen gelijk nadat de sporen verlaten worden door lijn 51, en niet wachten op de bouw van het nieuwe station Zuid. Als goedkope tijdelijke oplossing kan mogelijk het 51-spoor aangesloten worden op het verbindingsspoor van de NZL naar remise Zuid, zo ontstaat er één keerspoor achter het station en hoeft er denk ik geen duur tijdelijk viaduct gebouwd te worden over de voormalige tunnelingang. Zeker met automatisch keren is één keerspoor meer dan voldoende.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als ik "ze" was, dan zou ik direct na de moord op lijn 51 beginnen met het nieuwe metrostation ten westen van het huidige. Dan blijft het aantal aanpassingen en buitendienststellingen ten behoeve van tijdelijke situaties beperkt, terwijl de eindsituatie zo snel mogelijk bereikt wordt. Wellicht dat zich daarbij een fase voordoet waarbij de vertrekkende NZL-treinen van het voormalige 51 perron gebruik maken, maar dat lijkt me gezien de tijdelijke aard geen doel om na te streven.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

De plannen voor het metrostation zijn simpel, en liggen waarschijnlijk klaar: vier perronsporen langs twee eilandperrons tussen de huidige passage en de nieuwe "Brittenpassage" (die overigens niet vernoemd wordt naar eventuele Brexitvluchtelingen, maar naar de componist) ten westen van het huidige station. Dat is nogal rechttoe-rechtaan stampwerk, en als voorzienigen zoals roltrappen of afwerking wat meer tijd kosten, kunnen de middelste perronsporen als keervoorziening ten behoeve van het oude metrostation dienen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door nvdw »

trolly schreef:de moord op lijn 51
Exclusief voor OV in Nederland: een fragment uit het nieuwste deel van de Baantjer-reeks, De Cock en de moord op lijn 51.
Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Caffer schreef:Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..
NS-station Zuid krijgt 6 sporen, dat is 2 meer dan nu..... :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Weet je dat zeker? Op de impressies zijn al jaren 4 sporen te zien...
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid

Als de plannen inmiddels aangepast zijn ben ik erg opgelucht.

Edit: ik zie wat je bedoelt https://www.prorail.nl/projecten/statio ... esde-spoor
Ze zijn dus toch niet helemaal van lotje getikt *O* *O* *O*
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

nvdw schreef:
Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."
_O_
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*

Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten? :?:
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Zag net dat er trapkarren op lijn 19 worden ingezet. Waarom heeft niemand het hier over???
We kunnen er niet meer Onderuit
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door katvis »

Aking schreef:Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*

Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten? :?:
Nee daar is het perrons richting Isolatorweg te laag voor.
Laatst gewijzigd door katvis op ma 13 aug 2018, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
PSA: Links gaan, rechts staan
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Boeie, ze hebben tog geen gelijkvloerse instap.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

En ze hebbe tog n trap jonguh.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

De rijtijden van de 22 zijn een beetje te ruim denk ik. Ik zie hier in de Spaarndammerstraat de meeste bussen richting Centraal 3 à 4 minuten te vroeg vertrekken. Op het centraal station komen ze in beide richtingen meestal minstens 5 minuten te vroeg aan. Het stuk Haarlemmerplein - Centraal Station rijdt tegenwoordig wel lekker door, als er niemand bij de Buiten Brouwersstraat of Buiten Oranjestraat in of uit moet is het nog geen 3 minuten.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Rijdt lijn 15 weer door naar Amstel en de 65 alleen het stukje Amstel - KNSM-eiland? Dat heb ik helemaal gemist.

Heeft iemand enig idee waarom hiervoor kozen is?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Omdat de Meester Treublaan en het voorplein van Amstel is afgesloten. Er kunnen dus vanuit het centrum geen trams of bussen naar het bus-/tramstation van Amstel rijden. Lijn 65 moest dus 3 weken worden geknipt en het stukje Amstel - Zuid hebben ze maar aan lijn 15 geknipt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ah oké! Tijdelijke situatie dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Ja, en om dezelfde reden keert lijn 12 nu in remise Lekstraat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1247
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Een kleine preview van de nieuwe 15G tram:
https://over.gvb.nl/nieuws/bouw-eerste- ... olle-gang/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Qua kleurstelling zou ik toch zweren dat er voor de RET nieuwe tram's zijn besteld.. :X :?:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... R-Net kleuren :? :wink: .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten