ziggy schreef:Uiteraard zijn de schermpjes klein, en als er 5 haltes + tijd + bestemming opgepropt moeten worden kan je inderdaad niet met een groot lettertype werken. Wat dat betreft is een lichtkrant veel beter leesbaar. Bovendien staan op de lichtkranten ook de actuele tijd, lijnnummer, eindbestemming en volgende halte.
Dat tonen die schermpjes in Utrecht ook. Alternerend, dus met een redelijk leesbaar lettertype.
ziggy schreef:Geert schreef: Vertrekstaten zijn vaak niet compleet en slaan haltes over
Dit is nieuw voor mij, een Utrechts fenomeen?
Nee, een lange-buslijnenfenomeen. Probeer maar eens alle haltes van een lijn als
Lijn 74 Vianen van Duvenvoordestraat - Driebergen St. Hubertuslaan op een vertrekstaat te krijgen. Gaat je niet lukken.
ziggy schreef:Geert schreef:en bovendien zie je er niet op hoe laat je bus aan komt.
Ook dit is nieuw voor mij. Bij de vertrekstaten in "020" staat het aantal minuten die de bus doet tussen 2 haltes. Zooooo, dat is handig.
Ik neem aan dat die ook rekening houdt met de drukte, verkeerslichten en andere normale afwijkingen, waardoor de bus opeens 5 minuten later is dan gepland. Dat is vast ook verwerkt op de vertrekstaat. Toch?
ziggy schreef:[...] maar als mijn bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, snap ik ook wel dat ik 5 minuten later aankom
.
Hoe weet jij dat een bus 5 minuten later is dan op de vertrekstaat staat aangegeven, als je die vertraging krijgt nadat jij al in de bus bent gestapt?
ziggy schreef: Zoals ik al eerder zei: inderdaad... 5 haltes. Je hebt een verrekijker nodig om het te kunnen lezen.
Bij ons in Utrecht hebben ze voorin de bus ook zitplaatsen, vanwaar je die schermpjes prima kunt lezen. Als ik ergens niet bekend ben en dus het schermpje nodig heb/kan gebruiken ga ik dus voorin de bus zitten, op een traject dat ik toch wel ken zoek ik wel een plekje achterin op. Werkt prima. En trouwens, als het zo belangrijk is dat je achterin die schermpjes ook kan lezen hang je er toch achterin ook een op?
ziggy schreef:Wubbo schreef:Vertrekstaten helpen je niet in je orientatie 'ik moet er over 2 haltes uit, laat ik mijn jas maar vast aan doen'. Daarvoor is het tonen van de komende haltes in de bus juist weer handig.
Waar gaat dit heen... hoe ver moet je gaan om reizigers in te pamperen met dure schermen "zodat ze kunnen zien wanneer ze hun jas aan moeten trekken". Kom op zeg.
Volgens mij is het OV er voor de reizigers en niet voor de beleidsmakers? Waarom zou je dan niet reisinformatie bieden in de bus waar reizigers behoefte aan hebben? Als ze graag 'gepamperd' willen worden, waarom niet? Bovendien scheelt het je halteertijden als mensen eindelijk eens op tijd weten dat ze eruit moeten, ik erger me altijd dood aan mensen die op het moment dat de bus al stilstaat eerst nog hun jas moeten aandoen, hun tassen moeten pakken en zich uit hun stoel moeten wringen. En wij maar stilstaan en wachten.
ziggy schreef:Wubbo schreef:Maar dat zal wel aan mij liggen, ik gebruik de GVB-bus ook nooit. Als het even kan vermijd ik 'm.
Waarom?
Ik vind de bussen oncomfortabel, ik vind de chauffeurs niet vriendelijk genoeg en ik vind de reisinformatie onder de maat. Zijn allemaal gevoelsdingen, die je kan proberen te ontkrachten maar dat helpt niet. Eerste indrukken blijven je toch het beste bij.
ziggy schreef:Ik had meer het idee dat je echt een soort gebouw/semi-garage bedoelde. Dan zijn er opzich wel mogelijkheden tot het dumpen van een bus zo hier en daar. Maarja, dat werk uiteraard graffitie in de hand.
Waarom? Je staat op een punt waar veel reizigers en bussen komen (een centraal punt immers), en op het moment dat je je reservebus en reservechauffeur niet meer nodig hebt (omdat er toch weinig bussen rijden) rij je de bus weer keurig naar de garage. Dat lijkt me toch niet erg graffiti-gevoelig? Je hoeft er geen 24/7 te staan.
ziggy schreef:VInd gewoon heel dat aanbesteden zwaar overrated. Dienstregelingtechnisch/effeciencytechnisch zijn er verbeteringen geboekt, maar de bussen die reden voor de aanbestedingen waren nog in prima staat (de lagevloerseis snap ik wel, dus de hogevloers hadden er dan uit gemoeten), de "gemiddelde leeftijd" van de bus vind ik echt onzin. Als die bus een lichtkrantje heeft, lagevloers is en een roetfiltertje heeft is er niets aan de hand. Nee, in Nederland worden 6 jaar oude uitstekende bussen naar Afrika gestuurd, en meoten we hier weer het nieuwste van het nieuwste hebben
.
Die leeftijdseis is ook niet mijn grote favoriet. Wat mij betreft sturen we aan op kwaliteit en niet op leeftijd. Maar helaas is dat lampje nog niet (overal) gaan branden.