Rotterdam zet nieuwe metro door.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Meltrain »

ROTTERDAM - Rotterdam zet zijn plannen voor een nieuwe metrolijn in Rotterdam-Zuid door. Binnenkort zit verkeerswethouder Vervat bij minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) aan tafel om te praten over het mega-project, dat 3 miljard euro kost.

De toekomstige lijn verbindt het huidige metrostation Kralingse Zoom met Zuidplein en Ahoy. De tunnel gaat eerst onder de rivier door, waarna bij de Nieuwe Kuip - geplande opening in 2017 - de eerste halteplaats komt. Daarna gaat de route verder onder de wijken Hillesluis en Bloemhof door, om bij Zuidplein aan te belanden.

Lees verder: AD

Ik vind het wel een erg krappe planning: ze willen in 2012 starten met bouwen en vóór 2018 klaar zijn. :shock:
Als het lukt, worden er in 2017 dus twee metrolijnen geopend in Nederland, maar heeft Amsterdam er bijna twee keer zo lang over gedaan dan Rotterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Er wordt maar over een halte gesproken, of is er toch meer gepland?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door mb90 »

In het artikel zelf staat ook nog dat er een halte in Hillesluis of Bloemhof ook nog onderzocht wordt. Er zouden er dus 2 moeten komen tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Meer zijn er ook niet nodig denk ik als zo de omgeving via Google Maps bekijk.
meltrain schreef:Ik vind het wel een erg krappe planning: ze willen in 2012 starten met bouwen en vóór 2018 klaar zijn.
Als het lukt, worden er in 2017 dus twee metrolijnen geopend in Nederland, maar heeft Amsterdam er bijna twee keer zo lang over gedaan dan Rotterdam.
Ik vind het opzich een vrij logische planning. Voor de boortunnel in Blijdorp voor Lijn E stond ook 5 jaar. Nu was dat traject wel iets korter, maar er is wel maar 1 tunnelboormachine gebruikt, terwijl 2 ook mogelijk is. Dan gaat het veel sneller en zou het dus ook beter haalbaar zijn in die 5 jaar. En er is nu nog iets meer dan 2 jaar voorbereidingstijd, dus dat lijkt me ook wel voldoende.

Uiteraard ben ik zelf een voorstander van deze lijn (zal wel lijn F worden). Nog een metro om de hoek en razendsnel naar De Kuip. Nu is dat een drama vanaf het Zuidplein en al helemaal vanaf de Kralingse Zoom.
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 09 okt 2009, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

3 miljard? :shock: Wordt deze lijn serieus duurder dan de Amsterdamse Noord/Zuidlijn? Ik kan het me eigelijk nauwelijks voorstellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Daniel »

mb90 schreef:Uiteraard ben ik zelf een voorstander van deze lijn (zal wel lijn F worden). Nog een metro om de hoek en razendsnel naar De Kuip. Nu is dat een drama vanaf het Zuidplein en al helemaal vanaf de Kralingse Zoom.
En niet te vergeten: een snelle verbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein is ook erg gunstig voor het aansluitende OV. Lijkt me dat je je reistijd aardig kunt bekorten als je bv. vanaf Zwijndrecht met een snelbus naar de Kralingse Zoom gaat en dan de metro naar Zuidplein kunt nemen vergeleken met de rechtstreekse busverbinding of stoptrein + metro.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Ik denk dat het station onder de nieuwe kuip een gigantische capaciteit moet krijgen om de drukte tijdens piekmomenten te kunnen opvangen, bovendien moet er een zeer diepe tunnel geboord worden onder de Nieuwe Maas, moet de tunnel van de Calandlijn bij Kralingse Zoom aangepast worden en wordt er onder tientallen gebouwen door geboord als ik het goed begrijp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

En dat maakt die lijn bij de eerste raming al duurder dan het hele Amsterdamse project incl. alle tegenslagen? Ik vrees dat het weinig kans van slagen heeft bij de minister.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Geert »

Wellicht heeft Rotterdam een wat realistischer budget bedacht dan Amsterdam 8-)
Delfzijl
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 23:59

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Delfzijl »

JWM schreef:3 miljard? :shock: Wordt deze lijn serieus duurder dan de Amsterdamse Noord/Zuidlijn? Ik kan het me eigelijk nauwelijks voorstellen.
Zoiets noemen ze ruim begroten? :P
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door 88122903 »

Ik ben niet tegen een extra metrolijn in Rotterdam maar ik zie veel meer in een Rotterdams versie van de zuid tangent.
Concreet bedoel ik daarmee dat ik liever busbanen zie die parallel lopen aan de volgende rijkswegen.
A15 Oostendam-Rotterdamse haven/Spijkenissen
A16 Dordrecht -Kralingse zoom
A29 Heidenoord-Zuidplein
(en deze met elkaar verbinden)

Ik zou graag in Oostendam/Hendrik Ido Ambacht tussen de brug en de snelweg een busstation voor de Drechtsteden en de Alblasserwaard plaatsen(zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=7&t=2155)

Dus dan kan er met snelbussen vanaf de stations in Spijkenissen, Heidenoord en Oostendam de streek een snellere verbinding met hoge frequentie krijgen.

Naast de gebruikelijke plaatsen zoals kr zoom en Zuidplein kan ook het havengebied en Spijkenissen file vrij benaderd worden.
Ik weet dat Spijkenissen een goede metroverbinding heeft met het centrum maar het havengebied en kr zoom kan veel sneller bereikt worden met een bus.

Naast de bussen die van naar busstations gaan kan er voor wijken in Rotterdam zuid, Zwijndrecht, Dordrecht Ridderkerk Barendrecht snelbussen gerealiseerd worden die in de spits niet in de file hoeven te staan.

Ik weet dat het nieuwe Feyenoord stadion belangrijk is maar de busbanen gaat voor veel meer mensen in de regio meer betekenen en de gemeente kan altijd nog een busbaan aanleggen tussen een metrostation en de kuip.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

88122903, heb jij iets tegen railvervoer in het algemeen? Al je plannen bevatten vrij opmerkelijke busplannen waar de meeste andere mensen niet aan zullen denken en ook weinig in zullen zien. Zit hier een visie achter ofzo?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door 88122903 »

Bee schreef:88122903, heb jij iets tegen railvervoer in het algemeen? Al je plannen bevatten vrij opmerkelijke busplannen waar de meeste andere mensen niet aan zullen denken en ook weinig in zullen zien. Zit hier een visie achter ofzo?
Inderdaad er zit een visie achter, het gebeurt regelmatig dat de A16 in de ochtendspits vast staat en dat je s'middags de brienemoord niet op komt.
De A15 staat rond het havengebied regelmatig vast in de spits.
Om de aangrenzende gebieden aan de rijkswegen bereikbaar te houden heb ik deze visie bedacht.
Ik zelf heb wel nagedacht over railvervoer maar als je zowel het havengebied als Kr Zoom een goede verbinding wil geven vanaf de streek en de stad (Drechtsteden,Hoeksewaard en Rotterdam) kost het zoveel kilometers spoor dat het kostentechnisch gezien gewoon heel moeilijk gaat worden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JeePee »

Misschien moet 88122903 eens met (verwachte) reizigersaantallen komen. Daarnaast is er al jaren gesteggel om de vluchtstroken van de A15/A15 als busbanen te kunnen gebruiken. Dit wordt niet toegestaan, dus zouden er compleet nieuwe busbanen moeten komen -> ook duur en ook geen ruimte voor. Zeker niet in de stad.

Daarnaast is de verbinding Zuidplein - Kralingse Zoom (- Alexander) een drama met het OV momenteel. Dat gaat dus niet alleen om extern verkeer, maar ook om veel intern verkeer. Een goede zaak om dat te verbeteren. Wel heb ik mijn bedenkingen bij de raming van 3 miljoen. Das vrij hoog voor een raming...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Vinny »

In Rotterdam zijn ze toch bezig met de supertram of tramplus of iets dergelijks?
Ik denk dat 88zoveel wel een punt heeft, dat je dan beter in busbanen kunt investeren. De Zuidtangent in Amsterdam is wat dat betreft wel een aardig voorbeeld. Een stuk goedkoper in aanleg en exploitatie, terwijl je er toch behoorlijk wat reizigers mee kan vervoeren. En de baan zelf is nog niet aan zijn capaciteit: je kunt best nog wel wat bussen extra erop gooien ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef:Uiteraard ben ik zelf een voorstander van deze lijn (zal wel lijn F worden).
Dat weet ik nog zo net niet.
Lijn A is straks (zeker na de ombouw van de Hoekse Lijn) het lachertje van het net, dus het kan ook zijn dat ze die lijn over het nieuwe traject laten lopen, met gelijktijdige frequntieverhogingen op Lijn B en lijn C.
Dan heb je dus Lijn A: Ommoord - Zuidplein.
En als Lijn A en Lijn C dan ook nog eens op Kralingse Zoom een Cross-platform overstap zouden kunnen geven, zou het helemaal mooi zijn. :D

Over de stations: ik dacht dat er ook nog een station bij De Esch gepland was? verder ben ik uiteraard voorstander van een station bij Breeplein, maar áls er al een station komt, zal het waarschijnlijk bij het Sandelingeplein zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Geert »

Vinny schreef:In Rotterdam zijn ze toch bezig met de supertram of tramplus of iets dergelijks?
Ik denk dat 88zoveel wel een punt heeft, dat je dan beter in busbanen kunt investeren. De Zuidtangent in Amsterdam is wat dat betreft wel een aardig voorbeeld. Een stuk goedkoper in aanleg en exploitatie, terwijl je er toch behoorlijk wat reizigers mee kan vervoeren. En de baan zelf is nog niet aan zijn capaciteit: je kunt best nog wel wat bussen extra erop gooien ;)
Tramplus is een upgrade van bestaande tramlijnen. Als je dan in een busbaan zou investeren en de rails zou opbreken lijkt me dat wel erg veel kapitaalvernietiging :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Meltrain »

Nou ja, ze zijn natuurlijk nu wel weer bezig met de aanleg van een TramPlus naar Ridderkerk.
Maar die wordt juist aangelegd omdat een HOV-busbaan niet genoeg capaciteit biedt. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Een traject Zuidplein-Alexander is toch wel redelijk te vergelijken met metro 50 in Amstedam. Ook deze nieuwe Rotterdamse lijn gaat er voor zorgen dat heel veel verplaatsingen binnen Rotterdam die nu nog via Rotterdam Centrum lopen een stuk sneller gaan worden. En er zit reizigerspotentieel genoeg: Ziekenhuizen, Scholen/Universiteiten woongebieden, recreatie en vervoersknopen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JeePee »

Vinny schreef:In Rotterdam zijn ze toch bezig met de supertram of tramplus of iets dergelijks?
Ik denk dat 88zoveel wel een punt heeft, dat je dan beter in busbanen kunt investeren. De Zuidtangent in Amsterdam is wat dat betreft wel een aardig voorbeeld. Een stuk goedkoper in aanleg en exploitatie, terwijl je er toch behoorlijk wat reizigers mee kan vervoeren. En de baan zelf is nog niet aan zijn capaciteit: je kunt best nog wel wat bussen extra erop gooien ;)
Op zich zijn busbanen vaak een goede optie. Probleem is echter dat er dan sowieso een nieuwe brug over de Maas (of tunnel onder de Maas) gebouwd moet worden. Daarnaast wordt er door een dichtbebouwd gebied gereden, hetgeen het zonder exceptionele kosten nogal lastig maakt een busbaan aan te leggen.

De Zuidtangent zit inderdaad nog niet aan zijn capaciteit, maar let wel: Je ketting is zo sterk als je zwakste schakel. Je zit immers ook nog met diverse trajecten waar geen busbaan aanwezig is en waar ook verkeerslichten e.d. zijn. Hierdoor daalt de capaciteit op een lijn aanzienlijk. Extra tussenslagen Hoofddorp - Amstelveen zou bijvoorbeeld wel een idee zijn.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Ruben »

Amsterdammers zijn door de nieuwmarktrellen en de bijbehorende bouw van de Oostlijn in de jaren '70 anti-metro geworden. Ringlijn 50 is geïntroduceerd als sneltram en lijn 51 is natuurlijk helemaal een schande. Om de NoordZuid erdoor te krijgen is de begroting krap ingeschat. Als het ding er ligt en werkt wordt het concept metro misschien eens omarmd, tot die tijd zal Amsterdam geen nieuw metroplan presenteren...

Rotterdam daarentegen omarmt de metro al sinds het begin. Als de één nog niet af is (Randstadrail) roepen ze al richting de landelijke overheid om extra geld voor een nieuwe lijn. Geld speelt geen rol, daarop zal het binnen Rotterdam niet afketsen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JeePee »

Ik verwacht eigenlijk door al die budgetoverschrijdingen, verzakkingen en andere negatieve publiciteit dat de NZ-lijn nu niet bepaald gaat bijdragen aan een positief imago van de metro...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Ruben »

Vergeet niet dat het ding, althans op de plaatjes, de Oostlijn ver gaat overstijgen qua grandeur. Enige trots kan er uit volgen, die alle ellende overstijgt. Dit laatste is nooit mogelijk geweest met de betonnen lelijkheid + blikken rommel die figuur staan voor de mislukking van het ruimtelijke ordenings beleid van de jaren '60, de Bijlmer en consorten. Het is een feit dat het ding tot veel ellende heeft geleid, en dan tot nu toe vooral met de bouw van de stations. Over het totaal gekeken zijn er echter zeer weinig panden gesneuveld, er hoeft in ieder geval niets gesloopt te worden om überhaupt te kunnen bouwen. De moeilijkheid van stationsbouw leidt er wel toe dat als deze krengen er uiteindelijk werkend liggen, dit wel "hoogstandjes" van het bouwen in een moeras zijn, waar mensen dan wel weer groots over denken. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Inderdaad, Rotterdam is trots op hun voor een stad van die omvang grote netwerk, en Amsterdam schaamt zich de ogen uit de kop voor de ellende die er rondrijdt. Er is in Rotterdam gewoon beter over nagedacht en er lijkt gedurende 40 jaar al één visie achter te zitten, terwijl in Amsterdam nu al zo'n 30 jaar lang elke vijf jaar alles over een compleet andere boeg wordt gegooid, al passen lijn 50 en de Noord/Zuidlijn wel mooi in het rijtje van het gedroomde sneltramnetwerk. Toch heeft weer iemand de plannen omgegooid tijdens de bouw, want er lag "opeens" een derde rail over het volledige traject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Bee schreef:Er is in Rotterdam gewoon beter over nagedacht en er lijkt gedurende 40 jaar al één visie achter te zitten,
Vandaar dus ook dat je vanaf het centrum gezien tot Capelsebrug een full-metro hebt, daarna een hybride geval met gelijksvloerse kruisingen en bovenleiding om vervolgens voor de laatste paar honderd meter weer als full-metro bovenop een viaduct in een nieuwbouwwijk te eindigen :?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Ruben »

Zolang GVB zich blijft schamen voor de metro, zal het ding niet positief in het licht komen. Ik denk dat je pas positief de metro in beeld kan brengen als er nieuwe metrovoertuigen rondzoeven. De metro wordt nu eigenlijk gewoon genegeerd. Zoals laatst een nieuwsbericht over de stakingen, waarin de GVB-woordvoerder zei "de trams en bussen rijden gewoon". Kleinigheden, maar het illustreert een hoop; ook in de trams waar nu toeristische trekpleisters worden omgeroepen, wordt niet het volgende gedaan: "Metrostation Weesperplein", maar gewoon "Weesperplein". Hoe moeilijk is het om, zonder dat "overstappen" riedeltje dat wel in de metro te horen is, met de toevoeging van 1 woord ervoor te benadrukken dat er een metro onder de grond ligt? Andersom moet je in de metro wel constant horen dat boven de grond trams rijden. ;)

Nu begint de schaamte al enigszins op zijn retour te komen, nu in Amstelveen-Zuid de nieuwste sneltramhaltes zijn geopend met een groot M-logo, en op bepaalde stations juist bij de 51 het kreng omgeroepen wordt als metro en niet meer als sneltram, maar toch. In Rotjeknor is men er in ieder geval heel wat trotser op, en geeft men er tenminste geld aan uit in plaats van het te verwaarlozen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten