Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.
Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
Zo lang je met een GVB-uurskaartje niet eens een stukje voormalig GVB-gebied binnen de stadsgrenzen met Connexxion mag doen, is het toch wel handig om duidelijk onderscheid te maken tussen stads- en streekbussen. Nou denk ik dat om het OV-chipsysteem te voltooien, er toch een landelijk systeem met wegwerpkaartjes moet komen gelijk aan het sterrensysteem met de abonnementen, maar ook dan lijkt me dezelfde huisstijl voor stadsbusjes en snelle streeklijnen de duidelijkheid niet ten goede komen.n-evo schreef: ik zie niet in waarom dat onderscheid tussen stad en streek er nog zou moeten zijn. Helemaal als in sommige stukken van Amsterdam mensen eerder op Connexxion zijn aangewezen dan GVB. Heel vroeger was het misschien handig omdat streekvervoer geen stadsfunctie mocht vervullen, maar daar zijn we al lang voorbij.
Het is opgelost!Suus schreef:Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.
Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
Dat probleem speelt nu ook al met alle bedrijven (GVB, NS, Connexxion, Arriva, EBS, RET, HTM, etc.) die onder de R-NET-vlag rijden. Wat dat betreft maakt het dus weinig uit t.o.v. de huidige situatie. Maar inderdaad volledige tariefintegratie moet er gewoon komen. Het valt niet uit te leggen waarom je met kaartje A wel bus X in mag maar niet bus Y terwijl ze er exact hetzelfde uit zien qua huisstijl of dezelfde merknaam dragen. Hetzelfde geldt voor het opheffen van GVB-lijnen en mensen doorsturen naar de Connexxion-lijnen die overblijven terwijl ze met GVB-abonnementen op extra kosten worden gejaagd. Erg klantonvriendelijk.Caffer schreef:Zo lang je met een GVB-uurskaartje niet eens een stukje voormalig GVB-gebied binnen de stadsgrenzen met Connexxion mag doen, is het toch wel handig om duidelijk onderscheid te maken tussen stads- en streekbussen. Nou denk ik dat om het OV-chipsysteem te voltooien, er toch een landelijk systeem met wegwerpkaartjes moet komen gelijk aan het sterrensysteem met de abonnementen, maar ook dan lijkt me dezelfde huisstijl voor stadsbusjes en snelle streeklijnen de duidelijkheid niet ten goede komen.
Dat gebeurt in de praktijk niet. En wanneer is een lijn écht HOV? Kijk naar de Connexxion-bussen die nu naar de Elandsgracht rijden. Weinig "HOV" aan binnen Amsterdam.Caffer schreef:Aangezien we toe lijken te gaan naar een model waarin alle échte streeklijnen R-Net worden, lijkt het me goed die gewoon te handhaven voor alle HOV-streekbussen. HOV verwatert zeg jij, maar laten 'ze' dan zorgen dat het niet verwatert en verder uitgebouwd wordt tot een echt samenhangend snelnet in de hele randstad.
Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.Caffer schreef:Trams, stadsbussen en niet-R-Net streekbussen kunnen dan gewoon een huisstijl krijgen bepaald door de stad of regio waar ze in rijden. Het idee dat er binnen een stad 'HOV' en 'normale' bussen zijn slaat nergens op. Als er op zulke kleine afstandjes gigantische reistijdverschillen zijn verdient de tragere lijn een upgrade. Metro verdient eigen kleuren als het enige echte snelvervoer in een stad, mogelijk kunnen sneltramlijnen daar bij worden getrokken.
Moet daar niet nog een hoekstuk of iets in? Of zo'n bubbeltegel?Suus schreef:Het is opgelost!Suus schreef:Ik kreeg een mail van GVB hierover met het volgende antwoord:Suus schreef://uploads.tapatalk-cdn.com/201808 ... e46927.jpg
Hink-stap-sprong voor blinden?
3x tegels 0,5m2 klinkers hersteld.
Ik ga vanmiddag toch even kijken wat hier is gebeurd...
*foto*
Wat mij betreft is elke tram HOV, ik zie geen enkele reden om daar onderscheid tussen te maken.n-evo schreef:Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.
Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten. Kortom, ze vormen de ruggengraat van het regionale vervoer in de Randstad. Ze delen het zelfde doel, en dat is nou net waarom ik ze de plek van de vroegere 'streekbus' geef qua recht op een eigen huisstijl. Sta ik op Haarlem Tempeliersstraat op een bus richting Uithoorn te wachten, dan kijk ik wel degelijk even op de R-Net kaart omdat die in 1 opslag laat zien hoe de verbindingen tussen Haarlem, Amstelveen en Uithoorn lopen. Welke andere lokale bussen er in Hoofddorp rijden is op dat moment totaal niet van belang, en of sommige R-net bussen nog niet snel genoeg zijn maakt ook niet uit want een snellere bus is er toch niet.n-evo schreef: Dat gebeurt in de praktijk niet. En wanneer is een lijn écht HOV? Kijk naar de Connexxion-bussen die nu naar de Elandsgracht rijden. Weinig "HOV" aan binnen Amsterdam.
Ik dacht bij 'sneltramlijn' aan de Amsteltram maar daar kom ik nu eigenlijk op terug. Hij vervult dan wel een metrofunctie maar dan zit je inderdaad met lijn 5. En trams zijn sws al HOV dus als je daar de grens legt moeten ze allemaal rood. Tenzij je een middelgrote provinciestad bent die een busbanennetwerk aanlegt is een HOV/hoofdnet voor stadsvervoer gwn niks meer dan een marketingdingetje.n-evo schreef: Dan nog is de vraag waar je de grens trekt wanneer iets écht "HOV" is en wanneer niet. Wanneer is een tram een sneltram en wanneer niet? Wat dat betreft hebben we maar paar echt pure HOV-assen in de regio: de metro, tram 26, de Amstelveenlijn (maar niet tram 5) en de Zuidtangent. De rest rijdt in ieder geval een flinke portie gemengd tussen overig verkeer en wordt daardoor gehinderd.
Hoeft niet altijd. Kijk naar Haarlem, Hoofddorp, Zaandam, Purmerend, Amstelveen en straks Uithoorn die ook door de trein of tram worden ontsloten.Caffer schreef:Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten.
Ik zou zeggen dat de treinen dat zijn, de R-NET-bussen vullen dat weer fijnmaziger aan. In de regio heb je dus trein (ruggengraat) > R-NET > regulier/aanvullend. Vergelijkbaar met hoe je in Amsterdam metro (ruggengraat) > tram > bus/aanvullend hebt.Caffer schreef:Kortom, ze vormen de ruggengraat van het regionale vervoer in de Randstad.
Prima, maar hou R-NET dan ook gewoon enkel bij streekbussen. Inmiddels horen nu ook de locale metro's erbij, maar dan RandstadRail (metro/tram/bus) weer niet (terwijl dat bij uitstek regiolijnen zijn). Bepaalde stadstramlijnen in Den Haag (maar alleen de trams zelf hebben een R-NET-uitstraling, haltes, borden e.d. niet) en stadsbussen (GVB lijn 69 straks). Ook in Amsterdam is verder geen 'echte' R-NET halte te vinden. Zo verwatert het concept dus sterk.Caffer schreef:Ze delen het zelfde doel, en dat is nou net waarom ik ze de plek van de vroegere 'streekbus' geef qua recht op een eigen huisstijl.
Dat zijn de bussen van Purmerend naar Amsterdam wel. Zelfs vanaf de halte bij het station.n-evo schreef:Hoeft niet altijd. Kijk naar PurmerendCaffer schreef:Dat iets tot zo ver niet juist is uitgevoerd lijkt me geen argument om het concept te vermijden, dan kunnen we wel helemaal stoppen met filosoferen En hoewel niet alle R-Netlijnen op het epische HOV-busbaan-op-een-viaduct-met-off-vehicle-ticketing-geleidebus-niveau zitten hebben ze wel degelijk wat gemeen: alle R-net-streeklijnen zijn de snelste verbinding tussen de 2 plaatsen, rijden hoogfrequent en hebben minder haltes omdat verbinden prioriteit heeft over ontsluiten.
Mee eens, de toekomstige R-net nummering van lijn 69 is daar inderdaad een voorbeeld van.n-evo schreef: Zo verwatert het concept dus sterk.
Ook mee eens, alleen denk dat lijnnummer 25 nog te “vers” is.n-evo schreef:Doe dan 25.....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 172 gasten