Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Dubbeldekstrein zonder trappen (of slechts een enkele smalle), dus met dubbeldeksperrons? (A)
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door starx »

Ik vind het hele rapport nogal gebakken lucht. Er wordt gesteld dat er in het algemeen geen ruimte is om extra sporen aan te leggen. In de Randstad is dat tot op zeker hoogte waar, maar daarbuiten toch veel minder. Zeker bij enkelsporige lijnen is er bijna altijd wel ruimte om er een spoor naast te leggen. En juist dat zorgt ervoor dat knelpunten kunnen worden opgelost. Zie bijvoorbeeld Zevenaar-Doetinchem.

Het rapport suggereert ook dat vervoerders en Prorail bij een capaciteitsknelpunt de automatische reflex hebben om extra sporen aan te leggen. Dat is volgens mij absoluut niet waar. Bijna altijd wordt juist eerst gekeken of het zonder infra-uitbreiding kan, en als dat niet kan wordt bekeken hoe de kosten en het ruimtebeslag minimaal kunnen blijven.

Overigens wordt gesteld dat extra sporen niet de oplossing zijn, maar niet dat extra infra niet de oplossing is. Dus elektrificatie van bestaand spoor is juist wel een goed idee (want dan kunnen treinen sneller optrekken en ontstaat aldus meer capaciteit).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Suus »

huibf schreef:
Suus schreef:Een goed ontworpen enkeldekstrein kan bijna dezelfde hoeveelheid reizigers vervoeren als een dubbeldekstrein.
Maar een goed ontworpen dubbeldeks?
Je behoudt een aantal problemen: toegankelijkheid met de Nederlandse perronhoogtes en ruimte die door technische ruimtes (past immers amper wat onder de trein of op het dak) en de trappenhuizen.
Zou je ook een dubbeldeks sluis kunnen maken?
Door de noodzakelijke ronde, bijna eivormige-vorm van de bovenverdieping wordt dat erg lastig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door trolly »

@starx:
Wellicht denkt ProRail bij knelpunten niet aan enkelsporige diesellijnen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door huibf »

Volgensmij kijken ze niet verder dan de randstad.
- dubbel spoor ravenstein = plek zat.
- 3de spoor voorstadsregio Eindhoven.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Durashift »

Gewoon radicaal de Sprinters uitfaseren.. en overstappen op zelfrijdende bussen... *bus*

.. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
NOS.nl schreef:(..) hij denkt dat het beter werkt om op termijn sprinters en stoptreinen te schrappen en die reizigers met zelfrijdende bussen te gaan vervoeren. "Je laat dan enkel nog intercity's rijden, daar kun je er dan veel meer van kwijt op het spoor. De techniek voor die autonome bussen is er nu nog niet, maar over tien jaar wel. Belangrijk is wel dat ze een eigen rijstrook krijgen."

Zo'n bus heeft verschillende voordelen ten opzichte van de sprinter, aldus Hornman. "Er zit geen dure machinist meer in, de bus kan omrijden en je hebt dus geen last van kapotte bovenleidingen of iets dergelijks. Je hoeft dit trouwens niet meteen overal in te voeren, start eerst eens op een paar trajecten. Probeer het uit." (..)
Bron: https://nos.nl/artikel/2246866-als-het- ... t-dan.html

Leuk ballonnetje van de beste man.. ik weet alleen niet hoe hij nu denkt dat de bussen kunnen omrijden.. terwijl zijn eigen advies is dat autonome bussen een eigen rijstrook krijgen.. We leggen nu toch ook niet extra HOV banen aan die voor een eventuele omleiding gebruikt kunnen worden..?? :!: :X
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Chrysa »

Durashift schreef: .. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
He, dat is een leraar van mij!
"Hier maak je meestal weinig vrienden mee, maar moeten we eigenlijk per se mobiel zijn? Die vraag krijgt meestal niet veel bijval, maar zouden we niet gewoon dichter bij ons werk moeten gaan wonen, of meer vanuit huis werken?"
Toevallig weet ik ook waar hij woont, zo'n 60km van zijn werkplek, en de snelweg tussen zijn huis en werk is zeer overbelast. Beetje hypocriet wel. :')
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Durashift »

Mooi, vraag het hem even na de vakantie.. hoe hij die tegenstrijdigheden denkt op te lossen. :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door huibf »

Durashift schreef:Gewoon radicaal de Sprinters uitfaseren.. en overstappen op zelfrijdende bussen... *bus*

.. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
NOS.nl schreef:(..) hij denkt dat het beter werkt om op termijn sprinters en stoptreinen te schrappen en die reizigers met zelfrijdende bussen te gaan vervoeren. "Je laat dan enkel nog intercity's rijden, daar kun je er dan veel meer van kwijt op het spoor. De techniek voor die autonome bussen is er nu nog niet, maar over tien jaar wel. Belangrijk is wel dat ze een eigen rijstrook krijgen."

Zo'n bus heeft verschillende voordelen ten opzichte van de sprinter, aldus Hornman. "Er zit geen dure machinist meer in, de bus kan omrijden en je hebt dus geen last van kapotte bovenleidingen of iets dergelijks. Je hoeft dit trouwens niet meteen overal in te voeren, start eerst eens op een paar trajecten. Probeer het uit." (..)
Bron: https://nos.nl/artikel/2246866-als-het- ... t-dan.html

Leuk ballonnetje van de beste man.. ik weet alleen niet hoe hij nu denkt dat de bussen kunnen omrijden.. terwijl zijn eigen advies is dat autonome bussen een eigen rijstrook krijgen.. We leggen nu toch ook niet extra HOV banen aan die voor een eventuele omleiding gebruikt kunnen worden..?? :!: :X
Welk geestverruimend middel heeft ie gebruikt.
Er zijn vast nog wel ergens wat Phileassen niet verkocht....
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Daarnaast kunnen treinen ook geautomatiseerd worden natuurlijk. Dat lijkt me zelfs makkelijker dan een bus.
In Parijs rijden al geautomatiseerde metro's, dus die techniek is al wel beschikbaar. Dat zijn dan weliswaar volledig losliggende lijnen, maar in Nederland zou dat bijv. dan al kunnen doen met de lijnen Gouda-Alphen, Kampen-Zwolle en Zutphen-Winterswijk (laatste stukje bij Zutphen dan wel vrijliggend maken).
Dan kun je daarna de techniek verder ontwikkelen, zodat meerdere treinsoorten op een losliggende lijn kan (dan kun je Leeuwarden-Groningen erbij gooien) en daarna met aftakkende geautomatiseerde lijnen (de overige noordelijke lijnen + Dordrecht-Geldermalsen) en zo steeds een stukje verder.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SLToilet »

Chrysa schreef:
Durashift schreef: .. aldus meneer Hornman, verkeerskundige aan de Breda University.. (A)
He, dat is een leraar van mij!
"Hier maak je meestal weinig vrienden mee, maar moeten we eigenlijk per se mobiel zijn? Die vraag krijgt meestal niet veel bijval, maar zouden we niet gewoon dichter bij ons werk moeten gaan wonen, of meer vanuit huis werken?"
Toevallig weet ik ook waar hij woont, zo'n 60km van zijn werkplek, en de snelweg tussen zijn huis en werk is zeer overbelast. Beetje hypocriet wel. :')
Helemaal wetende dat vanuit zijn dorp op zondag met het OV wel een heel grote omweg moet worden gemaakt naar Breda :mrgreen:

Gezien zijn optredens bij Omroep Brabant hadden wij het laatst over hem op het werk met oud-medestudenten. De eerste reactie die dan bij ons opkomt is dan toch wel daar heb je hem weer die verkeerslichtenman :') (smiley hoort bij citaat)
Overigens wist ik wel dat hij een zekere mening had over het OV maar dat is niet zijn hoofdtaak. Zelf ben ik van mening dat het schrappen van sprinters zeer riskant is gezien de reistijden over de weg steeds minder betrouwbaar worden omdat de weg een grillig verkeersaanbod heeft en het doet totaal geen recht aan de locaties rond sprinterstations, integendeel.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Dubbeldekstrein zonder trappen (of slechts een enkele smalle), dus met dubbeldeksperrons? (A)
Of gewoon een trein met liften, zoiets bijvoorbeeld :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Klaasje »

Een groot nadeel van een dubbeldekstrein is dat de trappen veel ruimte in beslag nemen. Daarnaast is er geen ruimte onder of bovenop de trein om allerlei apparatuur te plaatsen waardoor dat ook ten koste gaat van ruimte voor reizigers. Je kan met dubbeldeksbakken alleen ruimte winnen als dit bakken zijn die een maximaal aantal zitplaatsen bieden in combinatie met enkeldeksbakken waarin zich de deuren en allerlei apparatuur bevinden. Dat concept is opkomende (Bombardier Omneo, Siemens Desiro HC) maar moet nog wat verfijnd worden om echt goed te scoren.

Dat kan je ook goed zien aan dat een VIRM-IV nou helemaal niet zo ontzettend veel meer zitplaatsen heeft (324+61) dan een ICM-IV (243+59) terwijl een ICM ook al niet een wonder van efficientie is met het grote verlies aan lengte in de koppen, balkons die volstaan met apparatuur en relatief veel eerste klasse hebben.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Klaasje schreef:...Dat kan je ook goed zien aan dat een VIRM-IV nou helemaal niet zo ontzettend veel meer zitplaatsen heeft (324+61) dan een ICM-IV (243+59)...
Mag ik je vergelijking in twijfel trekken? Want als ik op wikipedia de zitplaatsen bekijk, lijkt me dit een valse vergelijking.

Want hier heb je bij de ICM-IV de klapzittingen meegenomen (anders had je maar 211 zitplaatsen 2e klas) en voor VIRM-IV heb je die niet meegenomen (net zoals bij ICM 32 stuks) en mis je zelfs nog 2-6 normale zitplaatsen in de 2e klas (326-330) en heb je bij de eerste klas alleen de minimale aantal genoemd (zit tussen 61-63 volgens wiki).

In jouw vergelijking lijkt het daardoor alsof VIRM slechts 27,5% meer zitplaatsen heeft, terwijl het volgens de wiki-cijfers dus 38,7% tot 40,7% is. Dat maakt wel een duidelijk verschil.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Klaasje »

Ik heb gewoon de virm inclusief klapzittingen gedaan. Of heb jij bij de IRM gekeken? ;-)

Edit: ik zie dat ik slordig geweest ben. Niet opzettelijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door SuperGhost »

Kan gebeuren :wink:
Maar je ziet dat het verschil toch al wel aardig wat is :wink:
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Advies: investeren in extra spoor niet de oplossing

Bericht door Klaasje »

Helaas :wink: Maar maak nu maar de stap naar een trein met minimaal iedere 50 meter een gelijkvloerse instap. Dan blijft er van die winst heel weinig over. Dan klopt mijn stellingname wel met een half-half trein. De dubbeldeksbakken ontwerp je met een grotere efficiëntie dan VIRM nu terwijl je in de enkeldeksbakken apparatuur, toiletten en een gelijkvloerse instap realiseert.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten