Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Bericht door Suus »

Dit topic maakt onderdeel uit van het onderwerp Aanrijding Barendrecht - 24 september 2009.

Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

DEN HAAG - De belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker. Dit schrijft verkeersminister Camiel Eurlings woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker-treinbestuurder kwam daarbij om het leven.

Het sein bij Barendrecht was voorzien van het atb-beveiligingssysteem, aldus Eurlings. Atb staat voor automatische trein beïnvloeding. Er is een verbeterde versie waar na onderzoek momenteel circa 1250 seinen van worden voorzien.

Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een 'laag risicoprofiel' omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden.

Bron: NU.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Bericht door webguy »

Wat slecht dat een sein alleen risico krijgt toegewezen voor STS-passages als het eerder mis is gegaan. Dat lijkt me niet echt bepaald veilig, en hiervoor moet Prorail toch echt eens op de vingers worden getikt als dat zo is. Er is al meer fout gegaan met STS-passages waar al 10x is gezegd dat het sein slecht neergezet is qua zichtbaarheid, waarbij de eigen richtlijnen niet zijn gevolgd (bij Watergraafsmeer was het geloof ik, zijdelingse botsing met ICL tijdje terug). Als ik het goed begreep zit er een bocht in het spoor in combinatie met een viaduct: lijkt me erg lastig om de volledige situatie te zien. Je gaat nooit uit van een STS, maar er moet ook gekeken worden naar het risico als dat dus wel zou gebeuren...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Bericht door Vinny »

Hoe wou je anders weten of een sein onveilig is of niet? :roll:
In principe worden meldingen van machinisten ook nagekeken en zo veel mogelijk hersteld. Soms duurt het helaas wat langer (seinen Amsterdam-Utrecht), dat heeft vele oorzaken, maar niet dat er geen aandacht van ProRail voor zou zijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Hoe wou je anders weten of een sein onveilig is of niet? :roll:
Nou, om te beginnen kijken naar de hoeveelheid treinverkeer en de kans dat het sein op rood staat. Dus in ieder geval alle inrijseinen en uitrijseinen. Ook de hoeveelheid andere seinen of andere vormen van afleiding (wegverkeer, verlichting, bebouwing) kan een rol spelen lijkt me. En je kunt kijken naar de impact van een STS-passage: als ergens veel kruisende bewegingen zijn (zoals bij Barendrecht het geval was) heeft een STS-passage veel meer impact dan op andere plaatsen.

Wellicht zijn dat wat variabelen om mee te nemen in de risicoanalyse?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Door rood rijden oorzaak treinbotsing Barendrecht

Bericht door playertwo »

Wellicht dat ze alle aansluitingen en gevaarlijke punten waar je onvoldoende zicht hebt, of in een boog liggen, etc., die in gebruik zijn, voorzien van ATB vv. Daar heb je meer aan, dan seinen te gaan voorzien op basis van eerdere passages.

Nu wordt ATB vv bijv. ook aangelegd op sporen die afgesloten zijn door vergrendelde wissels, of niet eens meer fysiek bereikbaar zijn. Ik noem als voorbeeld het sein van het Duits Lijntje, dat toegang biedt op het hoofdspoor tussen Eindhoven en Boxtel. Dat is /wordt dus ook voorzien van ATBvv. Die lijn is al jaren buiten gebruik, en inmiddels zelfs afgesloten van het hoofdrailnet. Dat lijkt me niet echt verstandig, en is ook nog eens zonde van het geld dan een stuk beter besteed kan worden.
Overigens kan je het document met de seinen die worden voorzien van ATBvv hier terugvinden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 162 gasten