Rotterdam zet nieuwe metro door.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

JWM schreef:
Bee schreef:Er is in Rotterdam gewoon beter over nagedacht en er lijkt gedurende 40 jaar al één visie achter te zitten,
Vandaar dus ook dat je vanaf het centrum gezien tot Capelsebrug een full-metro hebt, daarna een hybride geval met gelijksvloerse kruisingen en bovenleiding om vervolgens voor de laatste paar honderd meter weer als full-metro bovenop een viaduct in een nieuwbouwwijk te eindigen :?
De fundering voor de sneltram was zo duur, dat een ondergrondse oplossing of een oplossing met viaducten financieel niet haalbaar was, vanwege de dikke veengronden in de wijk. Maar in tegenstelling tot in Amsterdam heeft men dit wel als sneltram uitgewerkt, en niet als opgevoerde stadstram. Het ligt niet in de middenberm van een weg en heeft niet elke 500 meter een station. Bij de verlenging was het financieel haalbaar om een viaduct aan te leggen (want dat is altijd de doelstelling) en dat heeft men dan ook gedaan.

De sneltram in Rotterdam is stukken betrouwbaarder dan die in Amstelveen, en voor de reiziger voelt het ook niet als een slak die bij elke boom eventjes aan bladen moet knabbelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Vinny »

Nou ik vind het sneltramstuk best lang duren, vanaf Kralingse Zoom tot Alexanderplein duurt best lang. Ik heb het vorig jaar onderschat: in totaal was ik meer tijd kwijt dan wanneer ik via Centraal gereisd zou zijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Maar dat lag er meer aan dat jij die afstand onderschat had en niet dat dat ding niet opschoot?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Sneltram begint pas voorbij Capelsebrug. Kralingse Zoom - Capelsebrug is op zich al een lang stuk, passeert natuurlijk een volledig opstelterrein. Nesselande - Kralingse Zoom duurt 19 minuten, Alexander - Kralingse Zoom 9 minuten. Dat is in rijtijd in Amsterdam ongeveer gelijk aan Centraal Station - Amstelstation.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

In Rotterdam is de max. snelheid toch 80 km/h op het metrotracé en 50-70 km/h op de sneltram?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Alexander - Kralingse Zoom 9 minuten.
En in dat geval is het toch wel knap dat Vinny dacht meer tijd kwijt te zijn dan met reizen via het centraal station... aangezien Rotterdam Centraal - Alexander al 7 minuten rijden is :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Ik weet niet waar Vinny vandaan kwam, maar hij noemde het Prins Alexanderplein als bestemming, dus dan moest hij sowieso bij Alexander zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Vinny »

Ik kwam van een gesprek met mijn ex-werkgever (een detacheringsbureau) dat op een kantoor*) ergens vlak bij de van Breinenoordbrug gevestigd was, en ik moest uiteindelijk naar huis (Amsterdam), en toen op het laatste moment besloten om nog te gaan winkelen op het Alexanderplein (heet het winkelcentrum zo?), omdat terug in Amsterdam de winkels die ik nodig had dicht zouden zijn ;)

*) Normaal kwam ik daar nooit, omdat ik gedetacheerd was bij een ander kantoor in Rotterdam... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Nee, Het heet Alexandrium (I, II en III). Alexandrium I heeft vroeger de naam Oosterhof gehad :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Vinny »

Ah, nu weet ik het weer. Dank je wel. Ik kon niet op de naam komen... :oops: (En Alexanderplein klinkt zo Duits... :P)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Chauf21 »

Je zal dan wel gereisd hebben tussen het Brainpark/Rivium en Alexander; inclusief lopen en wachten tussen de 15 en 20 minuten. Met de trein via Centraal had je dat met geen mogelijkheid sneller kunnen doen ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef:Nou ik vind het sneltramstuk best lang duren, vanaf Kralingse Zoom tot Alexanderplein duurt best lang. .
Ik heb dat meer bij het stuk Graskruid - De Tochten.
Dat vind ik echt zo'n saai en langdradig stuk, waar maar geen eind aan lijkt te komen. Dat is het enige traject van de Rotterdamse metro waar ik bijna moedeloos van wordt. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

meltrain schreef:het stuk Graskruid - De Tochten.
Dat vind ik echt zo'n saai en langdradig stuk, waar maar geen eind aan lijkt te komen.
Ik raad je de Amstelveense sneltram dan eens aan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Meltrain »

Ach, dat heb ik nog nooit bereden, dus de eerste keer zal het me waarschijnlijk hele erg meevallen. :P
Mocht ik het toch saai vinden, pak ik wel de bus. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Eerste keer richting Westwijk zal je al tegenvallen, vooral vanaf Marne wordt het irritant. En laat Vinny die uitspraak over de bussen in Amstelveen maar niet horen, die heeft daar volgens mij hele mooie verhalen over :mrgreen:

Voor de sneltram in Rotterdam heb ik eigenlijk maar een idee, en dat is een tunneltje tussen Oosterflank en Alexander. Voor de rest zie ik weinig noodzaak tot ombouwen, omdat de sneltram meer de eigenschappen van een spoorlijn doordat het niet in de middenberm van een weg ligt en de meeste overwegen goed zijn afgeschermd met AHOB's lijkt de vertragingsgevoeligheid bijzonder mee te vallen. Volgens mij is het grootste probleem in Rotterdam het gezamelijke traject van de Calandlijn, die zitten elkaar altijd in de weg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Bee schreef:Voor de sneltram in Rotterdam heb ik eigenlijk maar een idee, en dat is een tunneltje tussen Oosterflank en Alexander.

En wat heeft de sneltram daaraan? In Rotterdam heeft dat ding in tegenstelling tot Amsterdam wél absolute prioriteit bij kruisingen dus staan ze daar toch nooit stil voor een rood licht?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

De Hoofdweg, waaronder ik de tunnel aangelegd zou willen zien worden, is een vrij drukke weg, en de kruising beïnvloed ook de doorstroming op de kruising ernaast (verkeerslichten zitten in de cyclus van de negenogen voor de sneltram).

Omdat de weg erg breed is, en de overweg onderdeel van een kruising is, is er voor het autoverkeer geen AHOB. Daardoor is hier een grotere kans op ongelukken, en bovendien belemmeren de metro's juist door de absolute prioriteit de doorstroming van het wegverkeer.

De keuze voor een tunnel is uit te leggen. Over eenzelfde afstand is ook een tunnel mogelijk in Amstelveen (Poortwachter - Spinnerij). Een viaduct is onmogelijk doordat er ook vrachtwagens onderdoor moeten, de weg in een tunnel is onmogelijk door de kruising ernaast en Alexandrium I dat er vlak naast over de weg is gebouwd.

Overigens heb ik ook nog wat plannetjes met Alexander, waar ik de treinperrons van verlengd zou willen zien zodat de oversteek station <-> Sneltram richting centrum niet meer via de overweg hoeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Dan blijft het nog steeds een plannetje waar de sneltram ansich niks aan heeft. Die ongelukken daar met de sneltram vinden denk ik niet wekelijks plaats ofzo. De doorstroming voor het autoverkeer moet ook niet overdreven worden. Bij de passage van een sneltram wordt feitelijk alleen 1 arm van de kruising afgesloten (ok, wel een drukke) maar andere richtingen kunnen gewoon doorrijden.

Die tunnel is (als ik op google earth kijk) onmogelijk te bouwen met een gelijktijdige exploitatie. Dit betekent dus een aantal maanden lang een amputatie van het metronet met alle hinder en kosten van dien. Daarnaast geef je zelf al in een eerdere post aan dat de grond aldaar het bouwen van tunnels en viaducten erg duur maakt dus het prijskaartje zou voor dit tunneltje ook wel flink zijn.

Wat mij betreft zijn er projecten te vinden met een hogere prioriteit in het Rotterdamse verkeer :D
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

meltrain schreef:Over de stations: ik dacht dat er ook nog een station bij De Esch gepland was? verder ben ik uiteraard voorstander van een station bij Breeplein, maar áls er al een station komt, zal het waarschijnlijk bij het Sandelingeplein zijn.
Een halte bij de Esch moet er natuurlijk gewoon komen. Je kan daar ook aansluiting bieden op een tramlijn.

En daar bij het Sandelingeplein zijn ze toch zo lekker anti-OV? Er zit daar een belachelijke knik in de route van tram 25 omdat de lokale middenstand een paar parkeerplaatsen belangrijker vond dan een tram voor de deur :evil:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door deadlock »

JWM schreef:
Bee schreef:Voor de sneltram in Rotterdam heb ik eigenlijk maar een idee, en dat is een tunneltje tussen Oosterflank en Alexander.

En wat heeft de sneltram daaraan? In Rotterdam heeft dat ding in tegenstelling tot Amsterdam wél absolute prioriteit bij kruisingen dus staan ze daar toch nooit stil voor een rood licht?
Doorstroming van het gewone verkeer misschien?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Karl »

Ik ben juist wel voor verdiepte ligging van de sneltram (naar metro dus), of doe iets dat zorgt voor ongelijkvloerse kruisingen. Dan kan je namelijk de snelheid van èn de metro (nu dus sneltram) opvoeren en de cyclustijd van de kruispunten gaat enorm naar beneden. Als je kijkt naar het verschil in afstand tussen bijvoorbeeld Capelsebrug - Alexander en naar Capelsebrug - Blaak en naar het verschil in tijd (niet) dan is dat echt om te janken. Auto's en bussen op de naast gelegen weg rijden binnen de kom nog sneller. :roll:
Het is een spectrum.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Dan kan je toch beter de snelheid van die dingen opvoeren? Treinen rijden ook over overwegen met 130 km/h. Of desnoods haal je een halte als Oosterflank maar weg, die ligt vrij dicht op Prinsenlaan en Alexander.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Karl »

Ik weet niet of dat wettelijk gezien wel mag, het is immers geen (lokaal)spoorlijn. Als je de snelheid opvoert, dan moeten de overwegbomen nog meer dicht, zal de weggebruiker leuk vinden...
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Ruben »

Lijkt me dat het wel mag, omdat er tussen tram en (lokaal)spoorweg nu eenmaal niets zit dat het ánders kan zijn. En als trams al niet gebonden zijn aan maximumsnelheden, althans volgens de wet, dan moet daar dus geen belemmering in zitten.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Karl schreef: zal de weggebruiker leuk vinden...
Die weggebruiker krijgt er een snelle metro/sneltram voor terug. :twisted:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 46 gasten