Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 16:13
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 16:15
Iets meer dan de helft (52 procent) van de mensen die gaan winkelen in hun favoriete winkelgebied pakt daarvoor de auto. Slechts 13 procent gaat met het openbaar vervoer. Dat is een van de bevindingen uit het onderzoek 'Trends Binnenstad' dat Detailhandel Nederland dit jaar voor het eerst heeft gehouden onder consumenten en winkeliers. Mensen vinden het lastig om met hun aangeschafte spulletjes op de bus of tram te stappen.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 8 oktober 2009 om 16:13
Laatst bijgewerkt: donderdag 8 oktober 2009 om 16:15
Iets meer dan de helft (52 procent) van de mensen die gaan winkelen in hun favoriete winkelgebied pakt daarvoor de auto. Slechts 13 procent gaat met het openbaar vervoer. Dat is een van de bevindingen uit het onderzoek 'Trends Binnenstad' dat Detailhandel Nederland dit jaar voor het eerst heeft gehouden onder consumenten en winkeliers. Mensen vinden het lastig om met hun aangeschafte spulletjes op de bus of tram te stappen.
Lees verder
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
En terecht. In treinen is er doorgaans toch al onvoldoende bagageruimte (zie treinen naar Schiphol).
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Ik heb wel eens een paar Surinamers een IKEA steekkarretje vol met kartonnen verpakkingen de metro bij Bullewijk in zien duwen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Dat ligt meer aan de marketing van Arriva (of eerder het gebrek daaraan) dan aan de populariteit van de bus. Als je alleen in de bus zelf reclame ervoor maakt komen er natuurlijk niet massaal nieuwe reizigers op af88122903 schreef:Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
Het gratis vervoer rond sinterklaas en kerst in Dordrecht is bijvoorbeeld juist wel succesvol: flink wat meer mensen in de bus en daadwerkelijk een afname van de lengte van de rijen voor de parkeergarages.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Ik had het ook niet gezien maar ik dacht dat het aan mij lag omdat mijn ma het in de krant gelezen had.Reiziger Ddrs schreef:Dat ligt meer aan de marketing van Arriva (of eerder het gebrek daaraan) dan aan de populariteit van de bus. Als je alleen in de bus zelf reclame ervoor maakt komen er natuurlijk niet massaal nieuwe reizigers op af88122903 schreef:Ik herken het beeld toen er een paar weken geleden op zaterdag de bus gratis was, was de bus maar voor eeen kwart vervult terwijl iedereen in lange rijen stond voor de parkeergarage.
Het gratis vervoer rond sinterklaas en kerst in Dordrecht is bijvoorbeeld juist wel succesvol: flink wat meer mensen in de bus en daadwerkelijk een afname van de lengte van de rijen voor de parkeergarages.
De gratis bus was eigelijk de reden waarom we naar de stad gingen, we hadden maar een paar kleine dingen nodig en als we voor twee personen hadden moeten stempelen zou het toch oplopen.
Meer promotie had geholpen maar ik denk dat de rijen voor de garage nooit helemaal weg gaan, sommige mensen houden nou eenmaal zo van auto dat ze zelf voor een royale boloning niet hun auto uit gaan.
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Moet dat dan met donders geweld Een auto is wat praktischer als je besluit wat bestemmingen te combineren of als je net dat zware spul wilt meenemensommige mensen houden nou eenmaal zo van auto dat ze zelf voor een royale boloning niet hun auto uit gaan
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Een auto is ook makkelijker als je bij de ikea een stapelbed gaat kopen... Dat gaat makkelijker op de auto, dan op het invalidenbankje bij de voordeur. En wat als er een persoon met en gebroken been de bus inkomt? Dan sta je daar, met je stapelbed...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Een lattenbodem daarentegen kan zelfs nog op de fiets :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Met grote IKEA-spulletjes noem je ook wel de uitzonderingen: niet iedereen koopt wekelijks een nieuw bed. Mocht je wél grote dingen willen vervoeren, is de auto daar inderdaad prima geschikt voor. Wat ik wel een beetje onzinnig vind (maar waar ik zelf soms ook schuldig aan ben), is het gebruik van de auto voor het 'funshoppen', 'kijken-kijken-maar-niet-kopen' en het kopen van een DVD'tje of een leuk zomers shirtje; dat kan natuurlijk prima met het openbaar vervoer. Maar, dat vereist wel een mentaliteitsverandering bij velen. Voor vervoerders en concessiehouders ligt daar een uitgelezen marketingsopgave
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Chauf21 schreef: maar waar ik zelf soms ook schuldig aan ben
Hoezo nu weer het woord schuldig gebruiken? De auto is niet "fout" ofzo. Mensen maken zelf de afweging voor een bepaald vervoermiddel en dat moeten ze wat mij betreft ook gewoon vrijelijk kunnen blijven doen. Dat veel auto's niet gewenst zijn in een bepaalde binnenstad, ok. Dan ontmoedig je dat maar met hoge parkeertarieven of je stimuleert het OV. Ik heb eerder het gevoel dat het daar dan "fout" gaat op dit moment en dat daarom veel mensen graag de auto pakken.
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
"Schuldig" in de context van dit artikel :)
Ik ben er zelf niet voor om alles en iedereen maar het OV in te jagen. Iedereen moet in staat zijn om zijn of haar eigen keuzes te maken, maar ik vind ook dat men niet rücksichtslos altijd maar de auto moet pakken. Toegegeven, het autogebruik wordt door veel gemeenten erg gestimuleerd / matig beperkt waardoor je ook niet snel geneigd bent om je modaliteitskeuze te overdenken. Voor zolang dat geen enorme congestie, parkeerproblemen en milieuvervuiling oplevert, is dat ook geen probleem, maar nu er steeds meer mobiliteitsproblemen opduiken, kan dat wel een probleem gaan worden. De vraag is dan of er voldoende geschikte alternatieven worden geboden en of men bewust en bereid is om hun eigen reispatronen te veranderen. Bij beide wringt er m.i. wel wat :)
Ik ben er zelf niet voor om alles en iedereen maar het OV in te jagen. Iedereen moet in staat zijn om zijn of haar eigen keuzes te maken, maar ik vind ook dat men niet rücksichtslos altijd maar de auto moet pakken. Toegegeven, het autogebruik wordt door veel gemeenten erg gestimuleerd / matig beperkt waardoor je ook niet snel geneigd bent om je modaliteitskeuze te overdenken. Voor zolang dat geen enorme congestie, parkeerproblemen en milieuvervuiling oplevert, is dat ook geen probleem, maar nu er steeds meer mobiliteitsproblemen opduiken, kan dat wel een probleem gaan worden. De vraag is dan of er voldoende geschikte alternatieven worden geboden en of men bewust en bereid is om hun eigen reispatronen te veranderen. Bij beide wringt er m.i. wel wat :)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Mensen pakken liefst de auto om te winkelen
Tja, er zullen altijd mensen blijven die voor geen goud met het OV willen (ja ik ken er een paar) en altijd de auto zullen pakken. Hoe belachelijk hoog die parkeertarieven ook mogen zijn, het 'gemak' van de auto, ook als dat een kwartier zoeken naar een parkeerplek plus dan nog een eind lopen betekent, is gewoon te groot. Je kan het OV nog zo aantrekkelijk maken, die mensen zullen er nooit gebruik van gaan maken.JWM schreef:Dan ontmoedig je dat maar met hoge parkeertarieven of je stimuleert het OV.
Het idee dat beter OV zorgt voor minder auto's is -helaas- ijdele hoop.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten