Rotterdam zet nieuwe metro door.

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Als je de snelheid opvoert, dan moeten de overwegbomen nog meer dicht, zal de weggebruiker leuk vinden...
Waarom moeten de overwegbomen nog meer dicht als je de snelheid opvoert? De frequentie van de passerende sneltrams verandert daar toch niet door? :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Iets ruimere marges. Wat is de snelheid van dat ding momenteel?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Vinny »

Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen. Ik weet in ieder geval zeker dat dit voor de 51 (Amstelveenlijn) gespeeld heeft. De reden was het grote aantal dodelijke ongevallen, veroorzaakt door mensen die de waarschuwingslichten en bellen negeren. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Daniel »

JWM schreef:Iets ruimere marges.
Het effect daarvan zal toch wel meevallen? Allereerst hoeven de bomen dan dus niet meer dicht zoals Karl stelt, maar hooguit ietsje langer. De tijd die de bomen eerder omlaag moeten compenseer je echter deels weer doordat een sneller rijdende sneltram eerder de overweg gepasseerd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen.
Ik gok dat dit eerder regionaal / GVB-achtig bepaald is dan dat dit een landelijke regel is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door mb90 »

JWM schreef:Iets ruimere marges. Wat is de snelheid van dat ding momenteel?
Op dit moment zijn de baanvaksnelheden op de meeste baanvakken op de sneltram 50 km/h en op enkele stukken (Prinsenlaan - Schenkel bijvoorbeeld) 70 km/h.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Ja, maar twee van de drukste overwegen kunnen niet korter open juist door de bajonetligging van de perrons: Schenkel en Prinsenlaan dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

70 km/h is al een behoorlijke snelheid. Zoveel tijdswinst zal je vast niet boeken door 80 te gaan rijden. Op een stukje als Capelsebrug-Alexander praat je dan echt over seconden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:
Karl schreef:Als je de snelheid opvoert, dan moeten de overwegbomen nog meer dicht, zal de weggebruiker leuk vinden...
Waarom moeten de overwegbomen nog meer dicht als je de snelheid opvoert? De frequentie van de passerende sneltrams verandert daar toch niet door? :wink:
De regel is toch gewoon dat de bomen 15 seconden vóórdat de trein er is dicht gaan of dicht zijn (een van de twee) en dan is de snelheid niet echt meer belangrijk bij deze korte metro's.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door reisthijs »

NS-Reiziger schreef:
Vinny schreef:Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen.
Ik gok dat dit eerder regionaal / GVB-achtig bepaald is dan dat dit een landelijke regel is.
Dat denk ik ook, in Utrecht rijdt de sneltram zelfs 80km/u. Dit lijkt me iets dat per netwerk bepaald is en dus geen landelijke regel.

Een andere manier overigens om de sneltram sneller te maken is door de minder drukke overgangen af te sluiten (ik weet zo niet of daar in Rotterdam geschikte kandidaten voor zijn), zoals men in Utrecht een aantal jaren terug heeft gedaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door JWM »

Even een aantal Nederlandse snelle tram / sneltram / metro trajecten op een rijtje:

Amsterdam, Tram 1 Matterhorn-Surinameplein
Afstand: 5,8 km, rijtijd: 16 minuten, 13 haltes
Gemiddelde halteafstand: 485 meter
Gemiddelde snelheid: 21,8 km/h

Amsterdam, IJtram 26 IJburg-CS:
Afstand: 8,5 km, rijtijd: 21 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 945 meter
Gemiddelde snelheid: 24,3 km/h

Amsterdam, Sneltram 51 Westwijk-Zuid:
Afstand: 9,9 km, rijtijd: 23 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 520 meter
Gemiddelde snelheid: 25,8 km/h

Rotterdam, Calandlijn De Tochten-Capelsebrug:
Afstand: 7,3 km, rijtijd: 15 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 810 meter
Gemiddelde snelheid: 29,2 km/h

Utrecht, Sneltram Nieuwegein-Zuid-Utrecht CS:
Afstand: 13,3 km, rijtijd: 26 min, 17 haltes
Gemiddelde halteafstand: 830 meter
Gemiddelde snelheid: 30,7 km/h

Amsterdam, Metro 50 Isolatorweg-Gein
Afstand: 20 km, rijtijd 34 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1050 meter
Gemiddelde snelheid: 35,3 km/h

Rotterdam, Calandlijn De Terp - De Akkers
Afstand: 28,4 km, rijtijd: 45 min, 27 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1090 meter
Gemiddelde snelheid: 37,9 km/h
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Hier komt ook gelijk uit dat de metro in Rotterdam snelheden tot 80 km/h haalt, terwijl dat in Amsterdam slechts 70 km/h is. Al het materieel van Bombardier kan zelfs tot 100 km/h zover ik weet, dat komt dat in de dienstregeling op het normale metronetwerk niet voor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door STF »

De sneltram in Amstelveen tussen Sacharovlaan en Westwijk wil nog weleens 85 km/u halen maar de gemiddelde snelheid is uiteraard maar laag door het grote aantal haltes vanaf station Zuid tot en met Westwijk.

En de tram naar IJburg is op het traject CS tot en met Zuiderzeeweg veel sneller dan het stuk over IJburg zelf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Suus »

Zuiderzeeweg kan je wel Steigereiland van maken, dat stuk is ook nog op topsnelheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 16:54

Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.

Bericht door Wally »

Wat heeft de bestaande sneltramtak en de counterparts daarvan in andere steden te maken met de nieuwe metrolijn?

Betreffende de stations langs de nieuwe lijn: in voorlopige, niet-openbare traceplannen heb ik een geprojecteerd station gezien nabij de Erasmus universiteit. Lijkt me ook logisch dat daar een station moet komen om voldoende reizigers naar de lijn te halen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten