Waarom moeten de overwegbomen nog meer dicht als je de snelheid opvoert? De frequentie van de passerende sneltrams verandert daar toch niet door?Karl schreef:Als je de snelheid opvoert, dan moeten de overwegbomen nog meer dicht, zal de weggebruiker leuk vinden...
Rotterdam zet nieuwe metro door.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Iets ruimere marges. Wat is de snelheid van dat ding momenteel?
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen. Ik weet in ieder geval zeker dat dit voor de 51 (Amstelveenlijn) gespeeld heeft. De reden was het grote aantal dodelijke ongevallen, veroorzaakt door mensen die de waarschuwingslichten en bellen negeren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Het effect daarvan zal toch wel meevallen? Allereerst hoeven de bomen dan dus niet meer dicht zoals Karl stelt, maar hooguit ietsje langer. De tijd die de bomen eerder omlaag moeten compenseer je echter deels weer doordat een sneller rijdende sneltram eerder de overweg gepasseerd is.JWM schreef:Iets ruimere marges.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Ik gok dat dit eerder regionaal / GVB-achtig bepaald is dan dat dit een landelijke regel is.Vinny schreef:Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Op dit moment zijn de baanvaksnelheden op de meeste baanvakken op de sneltram 50 km/h en op enkele stukken (Prinsenlaan - Schenkel bijvoorbeeld) 70 km/h.JWM schreef:Iets ruimere marges. Wat is de snelheid van dat ding momenteel?
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Ja, maar twee van de drukste overwegen kunnen niet korter open juist door de bajonetligging van de perrons: Schenkel en Prinsenlaan dus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
70 km/h is al een behoorlijke snelheid. Zoveel tijdswinst zal je vast niet boeken door 80 te gaan rijden. Op een stukje als Capelsebrug-Alexander praat je dan echt over seconden.
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
De regel is toch gewoon dat de bomen 15 seconden vóórdat de trein er is dicht gaan of dicht zijn (een van de twee) en dan is de snelheid niet echt meer belangrijk bij deze korte metro's.Reiziger Ddrs schreef:Waarom moeten de overwegbomen nog meer dicht als je de snelheid opvoert? De frequentie van de passerende sneltrams verandert daar toch niet door?Karl schreef:Als je de snelheid opvoert, dan moeten de overwegbomen nog meer dicht, zal de weggebruiker leuk vinden...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Dat denk ik ook, in Utrecht rijdt de sneltram zelfs 80km/u. Dit lijkt me iets dat per netwerk bepaald is en dus geen landelijke regel.NS-Reiziger schreef:Ik gok dat dit eerder regionaal / GVB-achtig bepaald is dan dat dit een landelijke regel is.Vinny schreef:Volgens mij is landelijk de maximumsnelheid van sneltrams beperkt tot 40 km/h (was: 70 km/h) op plaatsen waar gelijkvloerse kruisingen voorkomen.
Een andere manier overigens om de sneltram sneller te maken is door de minder drukke overgangen af te sluiten (ik weet zo niet of daar in Rotterdam geschikte kandidaten voor zijn), zoals men in Utrecht een aantal jaren terug heeft gedaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Even een aantal Nederlandse snelle tram / sneltram / metro trajecten op een rijtje:
Amsterdam, Tram 1 Matterhorn-Surinameplein
Afstand: 5,8 km, rijtijd: 16 minuten, 13 haltes
Gemiddelde halteafstand: 485 meter
Gemiddelde snelheid: 21,8 km/h
Amsterdam, IJtram 26 IJburg-CS:
Afstand: 8,5 km, rijtijd: 21 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 945 meter
Gemiddelde snelheid: 24,3 km/h
Amsterdam, Sneltram 51 Westwijk-Zuid:
Afstand: 9,9 km, rijtijd: 23 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 520 meter
Gemiddelde snelheid: 25,8 km/h
Rotterdam, Calandlijn De Tochten-Capelsebrug:
Afstand: 7,3 km, rijtijd: 15 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 810 meter
Gemiddelde snelheid: 29,2 km/h
Utrecht, Sneltram Nieuwegein-Zuid-Utrecht CS:
Afstand: 13,3 km, rijtijd: 26 min, 17 haltes
Gemiddelde halteafstand: 830 meter
Gemiddelde snelheid: 30,7 km/h
Amsterdam, Metro 50 Isolatorweg-Gein
Afstand: 20 km, rijtijd 34 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1050 meter
Gemiddelde snelheid: 35,3 km/h
Rotterdam, Calandlijn De Terp - De Akkers
Afstand: 28,4 km, rijtijd: 45 min, 27 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1090 meter
Gemiddelde snelheid: 37,9 km/h
Amsterdam, Tram 1 Matterhorn-Surinameplein
Afstand: 5,8 km, rijtijd: 16 minuten, 13 haltes
Gemiddelde halteafstand: 485 meter
Gemiddelde snelheid: 21,8 km/h
Amsterdam, IJtram 26 IJburg-CS:
Afstand: 8,5 km, rijtijd: 21 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 945 meter
Gemiddelde snelheid: 24,3 km/h
Amsterdam, Sneltram 51 Westwijk-Zuid:
Afstand: 9,9 km, rijtijd: 23 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 520 meter
Gemiddelde snelheid: 25,8 km/h
Rotterdam, Calandlijn De Tochten-Capelsebrug:
Afstand: 7,3 km, rijtijd: 15 min, 10 haltes
Gemiddelde halteafstand: 810 meter
Gemiddelde snelheid: 29,2 km/h
Utrecht, Sneltram Nieuwegein-Zuid-Utrecht CS:
Afstand: 13,3 km, rijtijd: 26 min, 17 haltes
Gemiddelde halteafstand: 830 meter
Gemiddelde snelheid: 30,7 km/h
Amsterdam, Metro 50 Isolatorweg-Gein
Afstand: 20 km, rijtijd 34 min, 20 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1050 meter
Gemiddelde snelheid: 35,3 km/h
Rotterdam, Calandlijn De Terp - De Akkers
Afstand: 28,4 km, rijtijd: 45 min, 27 haltes
Gemiddelde halteafstand: 1090 meter
Gemiddelde snelheid: 37,9 km/h
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Hier komt ook gelijk uit dat de metro in Rotterdam snelheden tot 80 km/h haalt, terwijl dat in Amsterdam slechts 70 km/h is. Al het materieel van Bombardier kan zelfs tot 100 km/h zover ik weet, dat komt dat in de dienstregeling op het normale metronetwerk niet voor
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
De sneltram in Amstelveen tussen Sacharovlaan en Westwijk wil nog weleens 85 km/u halen maar de gemiddelde snelheid is uiteraard maar laag door het grote aantal haltes vanaf station Zuid tot en met Westwijk.
En de tram naar IJburg is op het traject CS tot en met Zuiderzeeweg veel sneller dan het stuk over IJburg zelf.
En de tram naar IJburg is op het traject CS tot en met Zuiderzeeweg veel sneller dan het stuk over IJburg zelf.
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Zuiderzeeweg kan je wel Steigereiland van maken, dat stuk is ook nog op topsnelheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Rotterdam zet nieuwe metro door.
Wat heeft de bestaande sneltramtak en de counterparts daarvan in andere steden te maken met de nieuwe metrolijn?
Betreffende de stations langs de nieuwe lijn: in voorlopige, niet-openbare traceplannen heb ik een geprojecteerd station gezien nabij de Erasmus universiteit. Lijkt me ook logisch dat daar een station moet komen om voldoende reizigers naar de lijn te halen.
Betreffende de stations langs de nieuwe lijn: in voorlopige, niet-openbare traceplannen heb ik een geprojecteerd station gezien nabij de Erasmus universiteit. Lijkt me ook logisch dat daar een station moet komen om voldoende reizigers naar de lijn te halen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 gasten