Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Geplaatst op: dinsdag 13 oktober 2009 om 20:05
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 oktober 2009 om 20:06
De tunnel voor de Noord/Zuidlijn kan vanaf twee kanten worden geboord, waardoor tijdwinst wordt geboekt. Dit heeft het Projectbureau Noord-Zuidlijn, de gemeentelijke dienst verantwoordelijk voor de aanleg van de metro, geadviseerd aan wethouder Hans Gerson (Verkeer), die vandaag een besluit zou nemen over de kwestie.
Lees verder
Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
... om vervolgens verkeerd uit te komen en goedkoop 2 tunnels te hebben? Dan is er toch nog een meevaller
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Ik heb altijd gedacht dat er al 2 machines waren, omdat er ook 2 buizen gaan komen. Maar misschien benoemen ze die beiden als 1 of heb ik het fout. Ben zeer benieuwd hoe dit boren gaat verlopen, keeping my fingers crossed.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Er zijn inderdaad 2 machines, maar het oorspronkelijke plan was om ze allebei een gehele tunnelbuis van noord naar zuid te laten boren. Het probleem is alleen dat ze dan halverwege pas verder kunnen als de stations Rokin en Vijzelgracht (in ruwbouw) klaar zijn.
Het alternatieve plan is dus om als de boormachines dat punt hebben bereikt, niet te wachten tot ze daar verder kunnen, maar ze uit elkaar te halen, in Zuid weer in elkaar te zetten en dan de tweede helft van zuid naar noord te gaan boren. Tegen de tijd dat ze dan bij Vijzelgracht zijn is dat station hopelijk al klaar en kunnen ze gelijk verder boren.
Het alternatieve plan is dus om als de boormachines dat punt hebben bereikt, niet te wachten tot ze daar verder kunnen, maar ze uit elkaar te halen, in Zuid weer in elkaar te zetten en dan de tweede helft van zuid naar noord te gaan boren. Tegen de tijd dat ze dan bij Vijzelgracht zijn is dat station hopelijk al klaar en kunnen ze gelijk verder boren.
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Probleem is dan wel dat ze bij het Europaplein een ruimte moeten bouwen om die boor weer in elkaar te zetten ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Het is daar zo'n grote holle kies dat dat geen probleem moet zijn. Als je hem op Rokin uit elkaar kan halen dan lukt het in elkaar zetten ook wel bij Europaplein. Het Damrak en Stationsplein an sich is ook niet veel ruimer. Misschien zakt die boor gelijk de zompige grond in, valt er niks vooruit te boren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Advies: NZ-lijn van twee kanten boren
Als dit plan doorgaat en het blijkt te lukken, worden er dus geen twee metrolijnen geopend in 2017.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten