Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
GVB gaat storingsinformatie in bus en tram tonen. Misschien bij sommige forummers al bekend, voor nij in ieder geval nieuw...... :D
https://www.at5.nl/artikelen/186708/gvb ... tram-tonen
https://www.at5.nl/artikelen/186708/gvb ... tram-tonen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
"Zo ambieert GVB om verstoringen en zelfs overstapinformatie te tonen"
Wat bedoelen met dat laatste? Want overstapmogelijkheden en vertrekkende treinen zien we al lang.
Wat bedoelen met dat laatste? Want overstapmogelijkheden en vertrekkende treinen zien we al lang.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zouden ze real-time overstapinformatie bedoelen, zodat deze ook correct is tijdens tijdelijke aanpassingen in het lijnennet?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
2018 het jaar van Univers bij GVB?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Iedereen gebruikt tegenwoordig al Frutiger of een afgeleide, dus Univers wordt vanzelf weer hip Heb die pilotschermen wel eens gezien in de tram. Ben er best over te spreken! Nu hoop ik ook dat ze ook de hele tijd reisinformatie blijven tonen en niet de helft van de tijd reclame, en dat natuurlijk precies op de momenten dat je het nodig hebt.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Univers en Frutiger zijn de fonts van de reisinfo?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Oh joh dat heb ik steeds vaker in de bussen van GVB dat die reclame eindeloos in beeld blijft staan. Of pas halte-informatie op het moment dat je al op de desbetreffende halte staat. Heel vervelend. Helemaal in Noord of Zuidoost waar ik relatief onbekend ben.Ardan schreef:Iedereen gebruikt tegenwoordig al Frutiger of een afgeleide, dus Univers wordt vanzelf weer hip Heb die pilotschermen wel eens gezien in de tram. Ben er best over te spreken! Nu hoop ik ook dat ze ook de hele tijd reisinformatie blijven tonen en niet de helft van de tijd reclame, en dat natuurlijk precies op de momenten dat je het nodig hebt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vanaf 1 oktober inderdaad gelede bussen op de 34 en 35: https://over.gvb.nl/nieuws/vervoercijfe ... reizigers/.
Alleen in de spits, dat wel. Vraag me af waarom het noodzakelijk is die bussen buiten de spits te ruilen want op dit moment zie ik op allerlei lijnen random geledes tussen de standaards rijden (40, 66, etc) alsof ze van ellende niet meer weten waar ze ze moeten inzetten
Alleen in de spits, dat wel. Vraag me af waarom het noodzakelijk is die bussen buiten de spits te ruilen want op dit moment zie ik op allerlei lijnen random geledes tussen de standaards rijden (40, 66, etc) alsof ze van ellende niet meer weten waar ze ze moeten inzetten
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
https://over.gvb.nl/nieuws/vervoercijfe ... reizigers/
Interessante cijfers, maar hierin is niet meegenomen, wat e.e.a. betekent voor reizigersaantallen en overstappers in het streekvervoer. Een deel van die "nieuwe" reizigers bestaat uit Waterlanders die nu verplicht op het GVB moeten overstappen op Noord. Volgens mij zitten die niet in deze GVB-cijfers.
Interessante cijfers, maar hierin is niet meegenomen, wat e.e.a. betekent voor reizigersaantallen en overstappers in het streekvervoer. Een deel van die "nieuwe" reizigers bestaat uit Waterlanders die nu verplicht op het GVB moeten overstappen op Noord. Volgens mij zitten die niet in deze GVB-cijfers.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat ligt er aan wat hun eindbestemming is/was. De Waterlanders die vroeger een tram, metro of GVB-bus vanaf CS namen naar hun eindbestemming tellen wel mee in deze cijfers. Alleen het punt waar ze het GVB net binnen kwamen verandert van CS naar Noord. De Waterlanders die op de trein stapten of CS als eindbestemming hadden tellen nu inderdaad als ‘nieuwe’ reizen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Denk dat het inderdaad wel meevalt met de extra streekreizigers. Waterlanders die dagelijks op Amsterdam CS een trein moeten pakken hebben meestal een abonnement voor de spoorwegen dus die zullen vaker al in Purmerend of Hoorn op de trein stappen. Daarnaast rijdt er vanuit de meeste kernen in Waterland nog steeds een rechtstreekse bus naar Amsterdam Centraal dus als je niks hebt aan een metro die je verder de stad in brengt zal je waarschijnlijk die bus nemen.
Maar een beetje beperkend is het rekenen met aantallen reizigers natuurlijk wel. Het vertelt bijvoorbeeld ook niks over het aantal kilometers dat elke reiziger maakt. Zo lijkt de daling in het busvervoer maar 6% te zijn omdat de meeste reizigers die met de NZL naar Noord reizen daar nog een paar haltetjes de bus pakken en zo nog steeds als "busreiziger" meetellen. Als het neerkomt op reizigerskilometers zal de daling bij de bus een stuk groter zijn dan bij de tram.
Maar een beetje beperkend is het rekenen met aantallen reizigers natuurlijk wel. Het vertelt bijvoorbeeld ook niks over het aantal kilometers dat elke reiziger maakt. Zo lijkt de daling in het busvervoer maar 6% te zijn omdat de meeste reizigers die met de NZL naar Noord reizen daar nog een paar haltetjes de bus pakken en zo nog steeds als "busreiziger" meetellen. Als het neerkomt op reizigerskilometers zal de daling bij de bus een stuk groter zijn dan bij de tram.
We kunnen er niet meer Onderuit
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gister viel me op dat, in ieder geval, in de trams nog de oude overstapinformatie op de displays wordt getoond. Dus de lijnen 10 en 16 worden op sommige haltes nog gewoon weergegeven als lijnen waarop overgestapt kan worden. De omroep verteld uiteraard wel gewoon de juiste informatie. Was dit al bekend?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zou het GVB melden. :pos:
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik denk dat we vijf jaar verder zijn eer er nergens meer informatie met vervallen lijnnummers of voormalige eindbestemmingen opduiken, afgezien van die beeldschermen in de tram klopt in veel vitrinekasten van abri's de plattegrond met de directe omgeving niet meer (oude lijnennet er nog op afgebeeld).
De nachtlijnen zijn toch van de 700 serie naar de 200 serie vernummerd zodat de verkeerslichtenaansturing weer terug werkt (net als in de tijd van de 300 serie), nou erg veel effect lijkt het tot dusver niet te hebben... Op diverse punten in de stad waar je overdag bij druk verkeer binnen no-time wit licht krijgt sta je 's nachts na 5 minuten nog altijd voor rood, zelfs als er totaal geen ander verkeer is!
De nachtlijnen zijn toch van de 700 serie naar de 200 serie vernummerd zodat de verkeerslichtenaansturing weer terug werkt (net als in de tijd van de 300 serie), nou erg veel effect lijkt het tot dusver niet te hebben... Op diverse punten in de stad waar je overdag bij druk verkeer binnen no-time wit licht krijgt sta je 's nachts na 5 minuten nog altijd voor rood, zelfs als er totaal geen ander verkeer is!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Verhuisd, STF?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op 18 september nog niet :) dus zou zeer recente move moeten zijn.
Maar goed, als posten in een topic dat is gerelateerd aan een geografisch gebied betekent dat je daarheen verhuisd bent, dan wordt er wat afgezeuld met inboedels op dit forum
Maar goed, als posten in een topic dat is gerelateerd aan een geografisch gebied betekent dat je daarheen verhuisd bent, dan wordt er wat afgezeuld met inboedels op dit forum
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Brandweer: “tunnels metrostations en CS zijn onveilig”.
https://www.parool.nl/amsterdam/brandwe ... ~a4605549/
https://www.parool.nl/amsterdam/brandwe ... ~a4605549/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zeer uitgebreid document (49 blz) van de VRA over de transitie naar Zero-emissie in de komende jaren.
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Kunnen ze weer mooi als excuus gebruiken om de N/Z-lijn geschikt te maken voor gekoppeld half lang materieel.fred1954 schreef:Brandweer: “tunnels metrostations en CS zijn onveilig”.
https://www.parool.nl/amsterdam/brandwe ... ~a4605549/
Interessant leesvoer!fred1954 schreef:Zeer uitgebreid document (49 blz) van de VRA over de transitie naar Zero-emissie in de komende jaren.
https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100089440
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee, maar ben regelmatig in Amsterdam.trolly schreef:Verhuisd, STF?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik lees nu pas dat de werkzaamheden waardoor tram 4 naar Amstelstation i.p.v. RAI rijdt tot 1 juli 2019 moeten duren. Gelukkig rijdt M52 zullen we maar zeggen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ook dit jaar zijn er weer flinke omleidingen rondom de marathon. Met het nieuwe lijnennet zijn ook de omleidingen anders dan voorgaande jaren, en blijkbaar wilde men bij het GVB vooral besparen op dienstregelinguren en geen millimeter extra omrijden als dat niet strikt noodzakelijk is voor de normale dienstuitvoering. Met als gevolg:
- Binnen de route van de Marathon tussen Vondelpark en Amstel geen OV buiten de NZ-lijn (vorig jaar o.a. combi tram 3/12 en tram 16 wel)
- In de Watergraagsmeer geen enkel OV behalve rondom het Amstelstation (vorig jaar o.a. omgeleide bus 40 en 41 wel)
- In Diemen geen alternatief zoals vorige jaren d.m.v. bus 37 die een extra rondje maakte
- Ook in Zuidoost vervalt lijn 41 volledig in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin deze lijn wel reed maar omgeleid werd via het Amstelstation en de H.J.E. Wenckebachweg.
- Ook in Buitenveldert vervalt een groter deel van lijn 62 dan strikt noodzakelijk lijkt
- Het traject Leidseplein - Westerpark blijft ook tramloos (lijn 5)
- Slechts één tram door de Leidsestraat
Conclusie: zorg ervoor dat je op zondag 21 oktober niet afhankelijk bent van bus of tram in Amsterdam, want dat gaat 'm niet worden.
- Binnen de route van de Marathon tussen Vondelpark en Amstel geen OV buiten de NZ-lijn (vorig jaar o.a. combi tram 3/12 en tram 16 wel)
- In de Watergraagsmeer geen enkel OV behalve rondom het Amstelstation (vorig jaar o.a. omgeleide bus 40 en 41 wel)
- In Diemen geen alternatief zoals vorige jaren d.m.v. bus 37 die een extra rondje maakte
- Ook in Zuidoost vervalt lijn 41 volledig in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin deze lijn wel reed maar omgeleid werd via het Amstelstation en de H.J.E. Wenckebachweg.
- Ook in Buitenveldert vervalt een groter deel van lijn 62 dan strikt noodzakelijk lijkt
- Het traject Leidseplein - Westerpark blijft ook tramloos (lijn 5)
- Slechts één tram door de Leidsestraat
Conclusie: zorg ervoor dat je op zondag 21 oktober niet afhankelijk bent van bus of tram in Amsterdam, want dat gaat 'm niet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als ik de kaart van de marathon bekijk zie ik ook geen mogelijkheden om trams binnen de route te laten rijden. Het lijkt er ook op dat het Victorieplein niet bruikbaar is, dus daarmee zijn er ook geen keermogelijkheden in de Rivierenbuurt/Pijp. Ik snap alleen niet helemaal waarom de 11 niet rijdt, naast de kerende 3 zou er nog wel genoeg ruimte over moeten blijven op het Bollenveld. Wat nog gekund had was om lijn 24 vanaf het Weteringcircuit af te buigen naar het Leidseplein en dan de route van de 5 naar de Van Hallstraat. Nadeel is dan wel dat er in beide richtingen een rondje Weteringcircuit gemaakt moet worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten