Weergave Duitse treinen station Enschede

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Timon91 »

Ik vermoed dat deze vraag wel eerder ergens op het forum voorbijgekomen is, maar ik kon het nergens vinden dus ik vraag het nog maar een keer:

Ik woon nu al ruim 9 jaar in Enschede en ik heb me er altijd over verbaasd dat de treinen richting Duitsland niet op de centrale vertrekschermen worden weergegeven. Alle andere lokale treinen naar Duitsland op stations als Groningen, Venlo, Hengelo, Heerlen en Arnhem worden dat wel. In Enschede worden de Duitse treinen wel gewoon getoond op de CTA op het vertrekperron. Ik kan me één periode herinneren - een paar jaar geleden alweer - dat deze treinen wel getoond werden op het centrale vertrekscherm, maar dan als "Extra trein". Het leek er toen op alsof iemand ze allemaal handmatig had toegevoegd. Na een tijdje was dit weer weg en ik heb het ook niet meer teruggezien. Hoe komt dit? Kan iemand hier mij meer over vertellen? Iemand die hier vaker langskomt weet wel waar de Duitse treinen vertrekken, maar als je voor het eerst op het station komt kan het best verwarrend zijn :')
Mijn Flickr account.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door dennistd »

Het schijnt dat ze de CTA via één of andere houwtje-touwtje oplossing aansturen met de (statische) informatie. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Suus »

De schermen op Enschede voor de Duitse treinen worden gevoed vanuit het Duitse reisinformatiesysteem, met een vleugje Nederlandse magie (want Duitsers tonen niet alle tussenstations op hun schermen), terwijl alle andere schermen op het Nederlandse systeem draaien. Die twee worden niet gemengd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Ik gok zo maar eens dat dat komt omdat het "Duits spoor" in Nederland is, en dus niet in beheer bij Prorail/NS, derhalve kennen hun de treinen dus niet, en kunnen ze ze niet tonen. :')

Een beetje zoals dat de treinen van de SGB of de SHM in Goes respectievelijk Hoorn ook niet getoond worden :Y
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Timon91 »

Dank voor de snelle uitleg! :) Nooit geweten dat die CTA op perron 4b (het "Duitse" spoor) met info uit Duitsland gevoed worden en helemaal los staan van de rest. Dat verklaart ook wel waarom die CTA soms gewoon uit staat terwijl de rest het wel gewoon doet.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Vinny »

Eigenlijk is het ook een ander station. Toen de spoorlijn Enschede - Gronau gereactiveerd werd heeft men er voor gekozen om de sporen hard fysiek te scheiden, zodat er geen menging van systemen kon of hoefde plaats te vinden. Dat was goedkoper en bovendien bestond de vrees dat ook goederentreinen via de verbinding gebruik zouden maken en dat wilde de gemeente Enschede absoluut niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Dus eigenlijk hebben we gewoon ons eigen Basel hiero? *O*
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Nitein-Repart »

In Basel is doorgaand treinverkeer mogelijk, in Enschede niet. Dat is wel een verschil. Enschede is eerder te vergelijken met Konstanz, waar ook geen doorgaand treinverkeer plaatsvindt. Ik weet niet of het überhaupt mogelijk is om doorgaande treindiensten over Konstanz heen aan te bieden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Volgens mij is Basel SNCF toch een kopstation in het "normale" station?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door en-es »

Van en naar dat kopstation kunnen treinen op SBB komen d.m.v. een rangeerlocomotief.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Maar dan moeten ze het station uit?

Vanaf Hengelo kun je tenslotte ook treinen op de Eschmarke krijgen, al dan niet meer een rangeerlocomotief :Y
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door en-es »

Leg maar uit hoe.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Via Rheine en Münster?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Ardan »

Of door de stootjukken weg te halen, want die 'gouden meter' die ontbrak ligt er nu toch? Of is dat weer weggehaald toen dat overweggetje erin kwam? Weet het niet meer, ben er twee maanden terug nog geweest :')
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door en-es »

Aking schreef:Maar dan moeten ze het station uit?

Vanaf Hengelo kun je tenslotte ook treinen op de Eschmarke krijgen, al dan niet meer een rangeerlocomotief :Y
Treinen die in SNCF aankwamen hadden vaak rijtuigen die doorgingen. Die werden inderdaad het station uitgerangeerd en naar SBB gereden.

In Enschede kan je volgens mij gewoon doorrijden als je de stootblokken en overgang weghaalt.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door erjeebee »

en-es schreef:In Enschede kan je volgens mij gewoon doorrijden als je de stootblokken en overgang weghaalt.
In 2015 kon dat. Neem aan nog steeds.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Suus »

In Basel zijn er ook een aantal doorgaande sporen met een spanningssluis. TGV Lyria rijdt via de doorgaande sporen van Basel SBB en komt niet op de kopsporen van Bâle SNCF.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door en-es »

Volgens mij zijn er geen treinen meer die zowel in Basel SNCF en Basel SBB komen.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Selivio »

In Enschede kun je "gewoon" van 4A naar 4B rijden zodra je de stootjukken verwijderd. Het overpad is er zelfs geschikt voor...
Grt. Stefan
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

En is daar wel eens een trein overheen gegaan?
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Timon91 »

Dan moet de spoorwegovergang die er net is aangelegd alleen wel weer weg of beveiligd worden :X Die fietsenstalling aan de noordzijde is lijkt mij niet gebouwd om na een jaartje weer te sluiten :')
Mijn Flickr account.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door cassie127 »

Als Zwolle - Wierden dubbelspoor gaat worden, en de Duitsers Enschede - Münster eens aanpakken en van een draad voorzien hebben Enschede en Münster eindelijk hun snellere trein. Die dan doorgetrokken kan worden naar Zwolle
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Aking »

Ja en als je me 6 miljoen geeft ben ik miljonair *O* :')
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door Dennenboom »

cassie127 schreef:en de Duitsers......
Als de processen en besluitvorming ergens tergend langzaam gaan, dan is het wel bij onze oosterburen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weergave Duitse treinen station Enschede

Bericht door en-es »

Volgens mij staan de treinen naar Duitsland ook niet op de gele vertrekstaten van NS maar op een aparte vertrekstaat van DB.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten