Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Wubbo »

Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen-Roosendaal
Geplaatst op: maandag 12 oktober 2009 om 20:44
Laatst bijgewerkt: maandag 12 oktober 2009 om 20:45

Het Actiecomité Lijn 12 roept de NMBS en Infrabel op om onmiddellijk maatregelen te nemen tegen de chaos op Lijn 12, die Antwerpen met Essen en het Nederlandse Roosendaal verbindt. Volgens het comité wordt het treinverkeer constant geplaagd door vertragingen, worden er te pas en te onpas treinen afgelast en werd de weekendregeling teruggeschroefd van een trein per uur naar een trein om de twee uur.
Lees verder
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door playertwo »

Zijn de verstoringen het gevolg van ander treinverkeer dat te laat is (Benelux, Thalys, goederen) of is dat het gevolg van aanpassing in de beveiliging van de NMBS, (zo uit mijn hoofd o.a. het sluiten van het seinhuis in Essen)?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Daniel »

Volgens mij was die tweeuursdienst van de stoptrein zelfs het gevolg van werkzaamheden en dus helemaal niet permanent...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door mb90 »

Ja, inderdaad. Die inkrimping komt door werkzaamheden aan het spoor tussen Essen en Kalmthout. Daardoor rijden de treinen daar over 1 spoor.

Ik heb zelf overigens begin mei 2x in de spits buiten een Belgische vakantie gereisd tussen Essen en Antwerpen en toen vond ik de treinen niet echt bijzonder druk. Wel wat staanplaatsen, maar ja dat hoort bij een spits. En treinen die uitvallen heb ik toen niet meegemaakt. Wel wat vertragingen, maar die kwamen niet boven de +5.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Stefan »

De mensen "eisen" ook treinen die langer doorrijden. Ik heb een aantal keer de trein van 21.56u (de laatste trein richting Nederland vanaf dit station) vanuit Kapellen genomen richting Roosendaal en tijdens die keren stapten er hooguit 5 mensen uit.. Dus dat zou helemaal wat worden als de treinen tot 1.00u of 2.00u door zouden rijden.. :roll:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Geert »

Het lijkt wel Nederlands, dat geklaag. :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Suus »

Op het gebied van spoorwegen is België toch een beetje achtergebleven als ik eerlijk ben. Lage basisfrequentie van 1x per uur ipv 2x per uur, veel stationnetjes met heel weinig reizigers, bovendien in veel gevallen ook niet meer dan een stukje grind net iets hoger dan de bovenkant van de spoorstaven. Kaartverkoop loopt praktisch altijd via loket of conducteur, van machines lijkt elk spoor te ontbreken. Het gaat bij ons misschien meer lijken op een groot metrosysteem, maar ik ben van mening dat je door hogere frequenties en snelle verbindingen (dus ook stoptreinen die niet bij elke boom stoppen, wat op lijn 12 wel het geval lijkt) meer reizigers kan trekken.

Ik hoop dat de Belgen met de grote Desiro-bestelling eindelijk een beetje gaat inzien dat je veel meer kan met de spoorwegen dan wat ze er nu uithalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Fles »

Bee schreef: ik ben van mening dat je door hogere frequenties en snelle verbindingen (dus ook stoptreinen die niet bij elke boom stoppen, wat op lijn 12 wel het geval lijkt) meer reizigers kan trekken.
Lijn 12 is nou niet bepaald een lijn met een gebrek aan reizigers hoor. In de rest van België wemelt het van die _iets_ schrijnendere gevallen. Stations die in het weekend voorbijgereden worden, complete lijnen waar in het weekend niks rijdt, lijnen waar zelfs door de weeks maar een paar treinen per dag rijden... Maar sluiten, ho maar :roll:

Ze zouden echt eens wat onrendabele lijntjes moeten dichtgooien daar. Als wij Almelo-Mariënberg zouden sluiten, ontstaat er topologisch wel een behoorlijk probleem in het oosten (als in: dan moet iedereen die van Drente naar Twente wil, via Zwolle). Maar daar zijn genoeg lijntjes die eigenlijk wel dicht kunnen zonder dat het de bereikbaarheid serieus aantast. Als ze die nou gewoon dichtgooien en hun geld besteden aan vervoer wat WEL zin heeft, dat zou ook al een stuk schelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Vinny »

(als in: dan moet iedereen die van Drente naar Twente wil, via Zwolle)
Mensen die van Den Helder naar Harlingen willen reizen zullen dit ook via Amersfoort moeten doen in jouw optiek... :mrgreen:

Gelukkig bestaat er een oplossing die erg voor de hand ligt: bussen :wink:

In ieder geval: lijn 12 wordt opgeknapt. De stations worden vernieuwd, en de sporen, wissels en het ballastbed wordt ook vervangen. Het gaat er mooi uitzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Suus »

Nu nog de overige 99 lijnen die in België voor passagiersvervoer worden gebruikt, automaten en een hogere frequentie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Gelukkig bestaat er een oplossing die erg voor de hand ligt: bussen :wink:
Ja precies. En leg dan maar eens uit wat er het nut van is om lijntjes als L82 (Aalst-Burst) of L144 (Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre) open te houden als spoorverbinding. Verbussen lijkt me veel goedkoper.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Suus »

144 wordt volgens Wikipedia gebruikt door een groot aantal goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Fles »

kee, t zal. Maar dat verplicht NMBS nog niet om er reizigers over te willen vervoeren. L165 wordt ook door veel goederentreinen gebruikt. Eens per 2 uur rijdt daar een treinstelletje de rit Libramont - Virton - Rodange - Arlon, 90 km diesel onder de draad. En daar heb je nog enigszins wat van toerisme, maar ook daar kun je veel goedkoper ieder uur een bus rijden dan iedere 2 uur een trein. Het gaat er niet bepaald om dat er capaciteit nodig is...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door JWM »

Maar je ziet wel duidelijk waar het stationsbudget in België naartoe gaat. Antwerpen Centraal, Brussel Zuid (ok, gedeeltelijk dan) en Luik Guillemis hebben toch een bepaalde klasse die in Nederland (nog) niet te vinden is.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Fles »

True. Aan de andere kant sterft het in België van de afgeknetterde pauperstations van een vuilnisbeltfactor die in Nederland nooit te vinden is geweest ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Vinny »

Fles schreef:kee, t zal. Maar dat verplicht NMBS nog niet om er reizigers over te willen vervoeren. L165 wordt ook door veel goederentreinen gebruikt. Eens per 2 uur rijdt daar een treinstelletje de rit Libramont - Virton - Rodange - Arlon, 90 km diesel onder de draad. En daar heb je nog enigszins wat van toerisme, maar ook daar kun je veel goedkoper ieder uur een bus rijden dan iedere 2 uur een trein. Het gaat er niet bepaald om dat er capaciteit nodig is...
Ik mis zelf dan weer een treinverbinding met Bastenaken (Bastonge), ook schijnen er geen directe treinen Mons - Maubeuge en Mons - Valenciennes meer te rijden. Dat vind ik ook een treurige ontwikkeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Suus »

Die lijn naar Bastogne was zwaar verliesgevend, toen de lijn technisch werd afgekeurd was er binnen een dag een volwaardige busdienst opgezet die sneller tussen Libramont en Bastogne reed dan de trein de jaren ervoor deed. Ik geloof niet dat iemand zich nog bekommert om die spoorlijn, vijf jaar geleden zijn zelfs de loketten in Bastogne maar gesloten. Tegenwoordig zijn treinkaartjes niet meer geldig op de bus en rijdt de TEC de buslijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Vinny »

die sneller tussen Libramont en Bastogne reed
Ik denk dat een opwaardering van het tracé toch echt meerwaarde zou betekenen. Tenslotte hebben ze Luik - Luxemburg een aantal jaar geleden ook grondig gemoderniseerd. Het dubbelspoor is hier en daar teruggebracht tot enkelspoor zodat de hele lijn bovenleiding kon krijgen.

Maar goed we dwalen nu wel heel erg af van het onderwerp ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Meltrain »

Stefan schreef:De mensen "eisen" ook treinen die langer doorrijden. Ik heb een aantal keer de trein van 21.56u (de laatste trein richting Nederland vanaf dit station) vanuit Kapellen genomen richting Roosendaal en tijdens die keren stapten er hooguit 5 mensen uit.. Dus dat zou helemaal wat worden als de treinen tot 1.00u of 2.00u door zouden rijden.. :roll:
Maar misschien dat er juist meer mensen meegaan als de trein langer blijft rijden?
Tot 2:00 uur is echt belachelijk overdreven, maar ik vind toch wel dat de laatste trein minimaal 1, maar liefst 2 uur later moet gaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door 88122903 »

Het OV in Belgie is echt slecht, dit heb ik in juli ervaren toen ik een reis naar een festifal naar Peer belgie probeerde te plannen.
Als ik vanuit Hendrik Ido ambacht naar Dordercht ging reizen om de Beneluxtrein te pakken om via antwerpen reizen was ik bijna 4 uur onderweg.
Na uren zoeken had ik een alternatief gevonden wat sneller was, ik moest via Eindhoven reizen en dan de streekbus naar Luyksgestel pakken en dan vanaf daar de buurtbus naar Lommel pakken.
In Belgie moest ik dan de streekbus nog een keer overstappen om in Peer aan te komen, deze route was echt gestoord maar dan was ik nog een uur sneller.
Als ik om 22.30 terug moest reizen zou het een nachtmerrie zijn geweest, want het OV daar stond om 21.00 eigelijk al stil.
Dus ik moest dan de taxi naar Einhoven CS nemen om dan thuis te raken, deze reis had een fortuin gekost, dus daarom ben ik toen niet gegaan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door JWM »

Het OV in Nederland is ook echt slecht. Probeer maar eens een reis te plannen van Bemmel naar de Europoort.

(sorry, je vroeg erom) :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Wubbo »

Da's ook ongeveer 4 uur op deze zaterdag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door Suus »

Zelfs als lijn 18 nog in bedrijf zou zijn, zou Peer nog niet rechtstreeks bereikbaar zijn met de trein. Lijn 18 loopt ruim ten westen van het dorp langs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 12 dec 2008, 00:52

Re: Actiecomité eist maatregelen voor verbinding Antwerpen-Essen

Bericht door 88122903 »

JWM schreef:Het OV in Nederland is ook echt slecht. Probeer maar eens een reis te plannen van Bemmel naar de Europoort.
Ik begrijp inderdaad dat van streek naar streek reizen lang duurt en dat je het OV minder goed op elkaar aansluit.
Maar wat ik toen wel raar vondt dat om 16.00uur in de middag de bus niet aansloot op de sneltrein vanuit Antwerpen, oostelijk van het station van Neer/Overpelt is toch geen plaats van belang?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten