Verbeterde bediening Dordrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Om die reden ben ik er ook geen voorstander van dat de Benelux via Breda rijdt in plaats van Roosendaal. Breda moet wel met België verbonden zijn, maar dan zoals Vinny zegt richting Tilburg en Eindhoven. Volgens mij zijn er niet voor niets plannen om Tilburg aan te passen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door SuperGhost »

Dat heeft toch niets met een mogelijke trein Brussel-Eindhoven te maken, maar met de toekomstige kwartiersdienst Den Haag-Eindhoven die er moet komen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Op het moment dat de trein Eindhoven-->Den Haag gaat rijden, wat gaat er dan gebeuren met de trein Breda-->Amsterdam Centraal?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door playertwo »

7x per uur Breda - Rotterdam via de HSL en 2 tot 4x per uur via het klassieke net wordt wat veel van het goede. Zal wel een uitruil worden, dus schrappen van de rechtstreeks trein naar Amsterdam (m.u.v. de Benelux).
Wellicht via Dordrecht naar Breda of toch een versnelling van de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie]
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Volgens mij blijft de IC Eindhoven - Den Haag 2x/uur rijden en wil men de ICD Amsterdam Centraal - Breda naar Eindhoven doortrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Toch snap ik niet wat de winst is van het reizen via Breda ten opzichte van Dordrecht en Roosendaal richting België voor de Benelux als je niet wil dat de Benelux een te goed alternatief wordt voor de Thalys. Het is een extra kering en dat kost extra tijd. Breda<->Antwerpen kan je ook vanuit Brabant bedienen, wat efficiënter is en wat ook gepaard gaat met een gewilde verbinding vanuit Brabant naar België. Het pad wat je voor de Benelux nu via Breda reserveert zou dan kunnen worden gebruikt voor een trein naar Dordrecht en bovendien krijgt Dordrecht ook weer een internationale verbinding terug.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Vinny »

Anders laat je de Benelux toch gewoon als veredelde stoptrein rijden over de oude route. Er is vast nog wel wat plan T of een varkensneusje over, beetje opkwasten, nieuw kleedje op de stoelen, en extra stops te Den Haag Moerwijk en Antwerpen Luchtbal, et voila :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

De citroenen waren weer in de aanbieding bij de Poiesz?

Anyway, Breda is een veel logischere stop voor de Benelux dan Roosendaal. Het ligt dichter bij de grootste steden in Brabant en met goede aansluitingen wordt de reistijd korter dan ooit.

Natuurlijk is het jammer dat je in Breda moet kopmaken, maar dat lijkt mij toch niet een goed argument om de trein tussen Holland en Vlaanderen maar helemaal af te schaffen en te vervangen door andere treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik zeg dat de Benelux daarom via Dordrecht en Roosendaal kan rijden naar Antwerpen en Brussel, en een trein uit Brabant via Breda, dan hebben zowel Dordrecht en Roosendaal als de Brabantse steden allemaal een snelle verbinding met België. Het gaat er daarmee ook om dat je daarmee een pad creëert om Dordrecht beter te bedienen uit Breda. 2 sprinters is wel erg mager tussen 2 steden van 100.000 inwoners en meer. Ook al is het aantal reizigers misschien beperkt, dat moet beter kunnen, maar dan moet de bediening wel beter.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Je redenatie loopt alleen scheef: Dordrecht kan (mits met ICNG gereden wordt) in 58 minuten bereikt worden met overstap in Breda van de sprinter op een rechtstreekse trein Eindhoven-Antwerpen. En als in Roosendaal de IC uit Essen doorgetrokken wordt, is er geen enkele reden om geen rechtsteekse 'Benelux'-trein van Rotterdam naar Antwerpen in te leggen. Daarmee wordt de reistijd tussen de Randstad en België met circa 25 minuten verkort, zodat Antwerpen op 1u25 van Amsterdam komt te liggen. De reizigersstroom vanuit Rotterdam en noordelijker is belangrijker dan die vanuit Dordrecht, dus geeft dat voor de grootste groep een aantrekkelijk aanbod. Een ander aanbod zorgt ervoor dat de 9200 verliest van de concurrentie, dat is namelijk niet de Thalys maar de auto en de Flixbus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Een "goedkope" rechtstreekse trein over de HSL tussen Rotterdam en Antwerpen kan je echt vergeten en elk voorstel daarvoor is af te doen als fantasie, zelfs als je daarvoor geen enkele reden ziet. Voor een rechtstreekse trein zijn er gewoonweg niet genoeg reizigers. De Benelux is op de grensovergang alleen rendabel te krijgen met reizigers van/naar Rotterdam én Breda inclusief de overstappers. En ja, Rotterdam heeft naast de Thalys ook de Benelux nodig, omdat Thalys volgeboekt kan zijn is het alternatieve aanbod noodzakelijk voor spontane reizigers.

Ook 2x/uur een "goedkope" trein over de grensovergang Hazeldonk ook wel kan vergeten, op veel momenten is de huidige treindienst al matig bezet (bezetting van minder dan 50% in de tweede klas). Dus de enige realistische keuze is een trein Rotterdam - Breda - Antwerpen, waarbij je in Rotterdam en Breda zoveel mogelijk goede aansluitingen hebt in alle richtingen.

Dordrecht speelt voor de Benelux geen enkele rol. Nadat de intercity Dordrecht - Vlissingen 2x/uur ging rijden was het aantal in- en uitstappers van de Benelux in Dordrecht marginaal. Die trein kan dus gewoon over de HSL naar Breda. En Eindhoven - Antwerpen is geen logische treinroute, de reistijd per trein zal in normale omstandigheden minstens 20 minuten langer zijn dan met elk mogelijk bandenvoertuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Maar als je zegt dat de Benelux bij de grensovergang niet rendabel is, dan is het helemaal de vraag of je de Benelux in stand moet houden. Zoals gezegd kost het veel ruimte in Breda en een pad tussen Breda en Prinsenbeek, waardoor Dordrecht een intercityverbinding heeft die nergens op aansluit. Ik vind het dan ook niet zo heel gek dat dat ding dan ook niet aantrekkelijk is en niet opweegt tegen de auto.

De A16 tussen knooppunt Zonzeel en Dordrecht is wel een weg die in de file top 10 staat. Dat betekent dus dat er wel degelijk verkeer is tussen beide steden. Als dan het aantal reizigers zodanig laag is dat NS er niet meer dan 2 sprinters wil rijden, dan betekent dat, dat de trein absoluut geen alternatief is voor de auto. Wil je dat oplossen, dan moet je de trein dus flink aantrekkelijker maken, bijvoorbeeld met een intercity naar Dordrecht die daarna ook doorrijdt verder naar het noorden.

Een intercity Brabant-Antwerpen hoeft niet te keren en bespaard dus capaciteit en schept ruimte om een dergelijke intercity tussen Breda en Dordrecht en verder naar het noorden in te leggen. Overigens zou ik het bijzonder vreemd vinden, want als de Benelux niet rendabel zou zijn bij de grensovergang, dan zou hij niet in dienstregeling 2019 een apart pad krijgen, want dat betekent dat je tussen Breda en Amsterdam 3 omlopen extra hebt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Z2N »

Suus schreef:Een "goedkope" rechtstreekse trein over de HSL tussen Rotterdam en Antwerpen kan je echt vergeten en elk voorstel daarvoor is af te doen als fantasie, zelfs als je daarvoor geen enkele reden ziet. Voor een rechtstreekse trein zijn er gewoonweg niet genoeg reizigers. De Benelux is op de grensovergang alleen rendabel te krijgen met reizigers van/naar Rotterdam én Breda inclusief de overstappers. En ja, Rotterdam heeft naast de Thalys ook de Benelux nodig, omdat Thalys volgeboekt kan zijn is het alternatieve aanbod noodzakelijk voor spontane reizigers.
Kwestie van het aanbod van Thalys verminderen, dat is teveel van het goede en het verplicht reserveren is reizigers pesten. De reistijdwinst van Thalys tegenover een snelle Benelux is ca 15 minuten, als dat betekent dat reizigers elke trein mogen nemen op de dag is het aanbod uiteindelijk veel aantrekkelijker. Kwestie van materieel met een bistro'tje bestellen, en je hebt alles wat Thalys is, maar dan met treinen die 3 keer goedkoper zijn in aanschaf en onderhoud.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Western Soldier schreef:Een intercity Brabant-Antwerpen hoeft niet te keren en bespaard dus capaciteit en schept ruimte om een dergelijke intercity tussen Breda en Dordrecht en verder naar het noorden in te leggen. Overigens zou ik het bijzonder vreemd vinden, want als de Benelux niet rendabel zou zijn bij de grensovergang, dan zou hij niet in dienstregeling 2019 een apart pad krijgen, want dat betekent dat je tussen Breda en Amsterdam 3 omlopen extra hebt.
Tussen Rotterdam en Breda komen er in de dienstregeling 2019 geen extra treinen bij, dat blijft gewoon 5x/uur.

De noordtak van de HSL is een ander verhaal. Daar wordt nu 4x/uur gereden met gemiddeld kleinere treinen terwijl het er veel drukker is. Bovendien wordt het percentage reizigersgroei daar al meerdere jaren in de spits- en daluren met dubbele cijfers geschreven. De dubbele treinen zijn daar bovendien te rijden zonder extra materieel nodig te hebben omdat de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] nu een vrij onmogelijke omloop heeft waarbij soms 1x/uur, soms 2x/uur wordt gereden met lange keringen als gevolg. Die omloop kost net zo veel materieel als de ICD Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal altijd 2x/uur laten rijden. Kortom, een bijna "gratis" oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door IC140 »

Western Soldier schreef: De A16 tussen knooppunt Zonzeel en Dordrecht is wel een weg die in de file top 10 staat. Dat betekent dus dat er wel degelijk verkeer is tussen beide steden. Als dan het aantal reizigers zodanig laag is dat NS er niet meer dan 2 sprinters wil rijden, dan betekent dat, dat de trein absoluut geen alternatief is voor de auto.
Die vergelijking gaat mank omdat de A16 doorloopt naar Rotterdam. In die files staan voor het overgrote deel automobilisten onderweg naar Rotterdam. Het gaat niet voor niets van 2x3 voor Dordrecht naar 2x4 na Dordrecht en zelfs 4x4 als de A15 er bij komt. Voor reizigers naar Rotterdam is het alternatief 5x per uur een ICd.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Oh, ik dacht dat de Benelux daar ook als een van de andere IC Direct reed. Nog steeds staat de A16 tussen Breda en Dordrecht in de filezwaarte top 10. Als de reizigers niet naar Dordrecht rijden, maar naar Rotterdam neemt dat niet weg dat het blijkbaar niet opweegt om de trein te pakken tegenover het staan in de file. Daar maakt de herkomst en bestemming van de automobilisten niet voor uit, als OV een voldoende alternatief zou zijn dan zou het traject niet in de top 10 staan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Suus »

Maar dan kom je op een ander punt: in Brabant is ten westen van de A27 behalve in de paar grote plaatsen amper OV te vinden. Dus gaat iedereen met de auto. In de ochtend naar Zuid-Holland en in de avond naar Noord-Brabant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Yanaike »

Files als een maatstaaf gebruiken van plekken waar het OV verbeterd moet worden is appels met peren vergelijken. Dan zou je eerst eens goed onderzoek moeten doen waar die auto's precies vandaan komen en waar ze naar toe gaan en waarom het OV geen (goed) alternatief voor ze is.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Ik ben het volledig met je eens dat het wat dat betreft volledig afhankelijk is van waar auto's vandaan komen, neemt niet weg dat dus verkeer wat vanuit de buurt of via Breda komt dat die mensen het OV niet aantrekkelijk vinden. Echter ben ik niet bekend in Brabant en ben ik niet in staat om te bepalen wat de oorzaak precies is en welke gebieden rondom Breda niet aantrekkelijk zijn. De constatering dat de A16 veel files kent zegt echter wel iets over de kwaliteit van het OV in de regio.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Roeland »

Het klopt dat het OV op het platteland van West-Brabant erg mager is.
Ik vraag me dan wel af, zou bijv. een snelbus Made - Lage Zwaluwe (met goede treinaansluiting) niet wat forensen uit de auto kunnen halen?
En hoe functioneert de P&R bij Zevenbergen en bij Lage Zwaluwe?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Ik ben het volledig met je eens dat het wat dat betreft volledig afhankelijk is van waar auto's vandaan komen, neemt niet weg dat dus verkeer wat vanuit de buurt of via Breda komt dat die mensen het OV niet aantrekkelijk vinden. Echter ben ik niet bekend in Brabant en ben ik niet in staat om te bepalen wat de oorzaak precies is en welke gebieden rondom Breda niet aantrekkelijk zijn. De constatering dat de A16 veel files kent zegt echter wel iets over de kwaliteit van het OV in de regio.
Een file hoeft helemaal niks te zeggen over de kwaliteit van het OV netwerk. Dat is appels met peren vergelijken. Als je wilt weten zul je veel uitgebreider onderzoek moeten doen naar de oorzaak van de file en de reizigers die van de auto gebruik maken. Misschien komt de file wel door een knelpunt in het wegennetwerk. Of misschien staan er wel mensen in de file die toch nooit voor het OV zouden kiezen (vanwege persoonlijke voorkeuren en/of beleid van de werkgever). Of misschien zijn de reizigers in de file wel afhankelijk van de auto omdat ze later op de dag nog langs een supermarkt gaan, kinderen op moeten halen, of een zakelijke trip die niet valt te maken met OV. Kortom... er zijn veel meer oorzaken te bedenken voor een file dan slechts dat het OV in die regio te slecht is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Ik ben het volledig met je eens dat het wat dat betreft volledig afhankelijk is van waar auto's vandaan komen, neemt niet weg dat dus verkeer wat vanuit de buurt of via Breda komt dat die mensen het OV niet aantrekkelijk vinden. Echter ben ik niet bekend in Brabant en ben ik niet in staat om te bepalen wat de oorzaak precies is en welke gebieden rondom Breda niet aantrekkelijk zijn. De constatering dat de A16 veel files kent zegt echter wel iets over de kwaliteit van het OV in de regio.
Maar toch concludeer je dat het missen van een goede verbinding Dordrecht <-> Breda (en Dordrecht - Brabant) een oorzaak is van de files, en dat de ligging van de Benelux een goede tijdsligging van een IC Dordrecht <-> Breda in de weg zit. Kun je me die dan uitleggen?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door Western Soldier »

Op dit moment zou het beste tijdstip voor de intercity naar Dordrecht zijn om .26 of .56, dat is dan namelijk 3 minuten na de intercity uit Eindhoven, zodat die een aansluiting geeft. Om .26 vertrekt de IC naar Den Haag Centraal uit Brussel. Aangezien een IC echt een stuk sneller dat traject moet kunnen afleggen dan nu. Als je de sprinters richting het noorden van spoor 3 laat vertrekken en aankomen, dan heeft de intercity een overstap van 1 minuut cross-platform. Als je de wachttijd van de intercity uit Roosendaal in Roosendaal kan verkorten naar 5 minuten dan kan je daar zelfs 3 minuten van maken. De sprinter is in Dordrecht de belangrijkste overstap voor de intercity, aangezien Rotterdam al rechtstreeks is verbonden is vanuit Breda en aangezien de sprinterstations ook niet heel weinig reizigers hebben tussen Rotterdam Blaak en Dordrecht geef je daarmee de intercity veel meer waarde om te blijven rijden. Dat betekent echter wel dat vertrek om .56 moet plaatsvinden. Aankomst moet dan om .34 zijn, maar heb je de intercity Brussel richting Brussel, wat dus ook niet kan, met als resultaat dat dan aankomst .04 moet zijn, dat is natuurlijk niet aantrekkelijk. Op deze manier wordt de reistijd tussen Eindhoven en Dordrecht flink verkort en tussen Breda en de sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam, tot ongeveer 20 minuten.

Het aantal voertuigen op de N3 bij Dordrecht is 49.100 en op de A16 richting Breda 134.200 en richting Rotterdam 119.900. Dat is een verschil van ruim 14.000, maar het aantal voertuigen op de N3 is met 49.100 dus een stuk meer. Dat betekent dus dat de N3 ruim 14.000 meer reizigers in/uit de richting Breda vervoert. Dit betekent dat er dus ruim 31.500 voertuigen in/uit de richting Breda de afrit nemen richting de A3. Omdat bij de aansluiting ook de N217 samenkomt die echter slechts iets meer dan 10% van het aantal voertuigen op de A16 vervoert heb je een foutmarge van ruim 10%. De slotsom moet dus zijn dat ongeveer 28.000-35.000 voertuigen die route nemen. Het aantal mensen in een auto ligt gemiddeld rond 1,2 en is 90% van alle reizen. Dit betekent dus dat er gemiddeld ongeveer 4.200 reizigers zijn tussen Breda en Dordrecht. Dat zou voor 2 sprinters per uur teveel zijn, maar de reizigersaantallen zijn dus blijkbaar niet zodanig dat NS de intercity graag laat rijden. De conclusie die ik daaruit trek is dat het aantal reizigers per trein op dat traject dus minder dan 10% is, wat betekent dat het OV in de regio in elk geval minder wordt gebruikt dan het gemiddelde van het land.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Verbeterde bediening Dordrecht

Bericht door IC140 »

Die automobilisten die jij telt kunnen ook uit de richting Roosendaal / Bergen-op-Zoom komen. Als je de vergelijking zuiver wilt houden moet je dus ook de treinen in die richting meetellen: bij elkaar dus 2 IC’s per uur en 4 Sprinters.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten