Het OV in Berlin topic

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Het OV in Berlin topic

Bericht door Ruben »

Het is een beetje hetzelfde als de U55 van Berlin, die werd ook afgebouwd omdat ze anders de subsidie moesten terugdokken. Precies ook de reden waarom ze het missende stuk naar Alex ook nog gaan aanleggen :lol:

Na veel offtopic gezwets over deze mooie stad, nu maar even zijn eigen plekje. Voor alles wat het OV in Berlin aangaat. Volgens mij hebben we hier aardig wat fans
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Veel Amsterdammers willen door met Noord-Zuidlijn

Bericht door Meltrain »

[off-topic]Maar volgens mij zit er nog best wel een hoop reizigerspotentieel tussen Hauptbahnhof en Alexanderplatz, dus wat dat betreft is het niet vreemd dat ze de U5 en U55 nog met elkaar gaan verbinden.
Ik vraag me echter wel af hoeveel reizigers er nou werkelijk gebruik maken van U55. :P [/off-topic]
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Veel Amsterdammers willen door met Noord-Zuidlijn

Bericht door Karl »

Maar voor HBF - Alex ga je toch niet met de U, maar neem je de S of een RB/RE? Ik denk niet dat de U is aangelegd voor HBF - Alex.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Berlin topic

Bericht door Ruben »

Dat zijn wel de kritieken op die lijn ja. Het is wel nuttig om de toeristische trekpleisters makkelijker te kunnen bereiken, bijvoorbeeld de Dom, het Museumsinsel en de Brandenburger tor. Daarnaast is het -vooral psychologisch- nogal schamel dat het Hbf niet met een U-bahn te bereiken was. Men gebruikt zelfs het argument dat de stations op de huidige U5 dan ook een betere verbinding richting Mitte en Hbf hebben, wel waar, maar het was met een overstap op Alex ook niet verschrikkelijk te noemen. Ooit was het plan om het ding door te trekken over S-bahnhof Jungfernheide (dat op de Ring ligt), verder naar Flughafen Tegel, maar vanwege de te verwachten sluiting van deze laatste gaat dit waarschijnlijk voorlopig niet door. Ze hebben toch al geen geld meer.
DB gaat nog wel het missende stuk van de NordSüd S-bahn aanleggen, namelijk een lijn van de Ring over Hauptbahnhof en Bundestag naar Potsdamer Platz. De laatste is daarvoor al jarenlang (sinds het begin eigenlijk) 4-sporig. Was dus altijd al gepland om een tweede tak aan te leggen, nu met Hbf weer wat nuttiger is geworden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Berlin topic

Bericht door Freek »

NS-Reiziger schreef: DB gaat nog wel het missende stuk van de NordSüd S-bahn aanleggen, namelijk een lijn van de Ring over Hauptbahnhof en Bundestag naar Potsdamer Platz. De laatste is daarvoor al jarenlang (sinds het begin eigenlijk) 4-sporig. Was dus altijd al gepland om een tweede tak aan te leggen, nu met Hbf weer wat nuttiger is geworden.
Als in: Wedding-Hbf-Postdamerplatz?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Berlin topic

Bericht door Ruben »

Ja, maar ook Westhafen - Hbf - e.v.
Hbf krijgt ook keervoorzieningen dus bijv. een noordelijke s-bahnlijn of de Ring kan er keren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Berlin topic

Bericht door Ardan »

Dit gaat de S21 worden. In de Nordring zijn er hiervoor al bogen aangelegd, in 2002 geloof ik.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten