Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Het is alweer een tijdje terug, maar op OV-pro stond het volgende artikel:
Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zie: https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/31/ele ... dieselbus/
De provincies willen rond 2021 veelal elektrische bussen voorschrijven in nieuwe aanbestedingen. Wanneer een DRU van een e-bus duurder is da van een dieselbus, betekent dit:
* ofwel: voor een gelijkblijvend aantal DRU's moet het budget omhoog
* ofwel: bij een gelijkblijvend budget betekent dit minder DRU's, ofwel een bezuiniging op onrendabele lijnen
Is er al iets meer bekend over dit dilemma?
Hoe kan worden voorkómen dat die zero-emissie ambitie leidt tot een kaasschaaf bezuiniging op het netwerk?
Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zie: https://www.ovpro.nl/bus/2018/07/31/ele ... dieselbus/
De provincies willen rond 2021 veelal elektrische bussen voorschrijven in nieuwe aanbestedingen. Wanneer een DRU van een e-bus duurder is da van een dieselbus, betekent dit:
* ofwel: voor een gelijkblijvend aantal DRU's moet het budget omhoog
* ofwel: bij een gelijkblijvend budget betekent dit minder DRU's, ofwel een bezuiniging op onrendabele lijnen
Is er al iets meer bekend over dit dilemma?
Hoe kan worden voorkómen dat die zero-emissie ambitie leidt tot een kaasschaaf bezuiniging op het netwerk?
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Volgens mij is er geen groot probleem. Ik lees namelijk in dat artikel dat de TCO prijs van een EV bus nog dit jaar gelijkwaardig wordt aan die van een dieselbus..
Welnu, een beetje wagenparkbeheerder kijkt naar de TCO getallen en niet slechts naar aanschafprijzen, wat veelal bijzaak is omdat er een maandelijks, financiële, vergoeding voor de bus betaalt wordt.
Hopelijk stijgt de rente niet hard in de komende tijd, want dat maakt dat bedrag wel hoger.
Welnu, een beetje wagenparkbeheerder kijkt naar de TCO getallen en niet slechts naar aanschafprijzen, wat veelal bijzaak is omdat er een maandelijks, financiële, vergoeding voor de bus betaalt wordt.
Hopelijk stijgt de rente niet hard in de komende tijd, want dat maakt dat bedrag wel hoger.
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Maar waar zit hem het verschil dan in dat de TCO vergelijkbaar is van een electrische danwel diesel bus?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Een elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan een diesel. Onderhoud komt neer op onderdelen, werkplaatsuren, maar ook de tijd die het hok van de weg is waardoor je een extra voertuig nodig hebt om het onderhoud mogelijk te maken. Ook zou de 'brandstofrekening' nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken voor de elektrobus.
Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
_O-nvdw schreef:het hok
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Nu ja, qua benodigde voertuigen is de elektrische bus nog wel in het nadeel, dacht ik. Er wordt een grotere reserve aangehouden i.v.m. range en laadtijden, dacht ik. (t.o.v. diesel).
Ik vind het ook verrassend dat men nu al beweert dat de TCO prijs gelijk ligt..
Ik denk dat CXX met AML de enige vervoerder is met een gelijksoortig werkpakket en een goede verdeling van conventioneel en elektrisch aangedreven voertuigen bezit, om iets zinnigs over de TCO van beide voertuigtypen te kunnen melden.
Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk.. maar ook dat vergt eerst investeren.. Tot slot zullen er her en der wel wat (EU) subsidiepotjes zijn aangebroken.. wat de investeringskosten drukt en dus het omslagpunt naar voren haalt.
Ik vind het ook verrassend dat men nu al beweert dat de TCO prijs gelijk ligt..
Ik denk dat CXX met AML de enige vervoerder is met een gelijksoortig werkpakket en een goede verdeling van conventioneel en elektrisch aangedreven voertuigen bezit, om iets zinnigs over de TCO van beide voertuigtypen te kunnen melden.
Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk.. maar ook dat vergt eerst investeren.. Tot slot zullen er her en der wel wat (EU) subsidiepotjes zijn aangebroken.. wat de investeringskosten drukt en dus het omslagpunt naar voren haalt.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 21 aug 2018, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalgebruik: bericht bewerkt.
Reden: Taalgebruik: bericht bewerkt.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zelf opwekken is leuk maar je wil niet weten hoeveel stroom die bussen opvreten. Waar je thuis een week mee doet, zuigt die bus in 1 stadsritje uit de accu's. In Groningen liggen 'een paar' zonnepanelen op de tankstraat maar voor 12 bussen is het natuurlijk een lachertje.Durashift schreef:Grofweg zit het verschil inderdaad in de besparing in dieselkosten, techniek (onderhoud).. houderschapsbelasting (lijkt mij dat grote elektrische voertuigen ook wel een verlaagd tarief kennen t.o.v. de dieselbus) maar ja, stroom is ook niet gratis.. al kan men wel wat zelf opwekken op de stallingen natuurlijk
Ik heb vorig jaar voor mezelf eens berekend wat het verschil in kosten tussen diesel en elektrisch rijden was, en dan puur de brandstof/elektriciteit. Als ik dat nu even snel opnieuw doe kom ik op €26/100km aan elektriciteit bij gemiddeld verbruik van de VDL in Groningen, en €53/100km voor een Citaro 2 geleed op stadsritten.
Kijk ik naar de meest gunstige cijfers zoals mijn foto's hier onder dan kom je op €16/100km voor de VDL, en 31 voor de Citaro.
Hoe dan ook, die elektrische bus wint dat altijd want hij is zo veel efficiënter dan een dieselbus. Onderhoud aan de motor is er nauwelijks, alleen de aanschaf voor de bus en infra is veel hoger.
De meeste Citaro's bij Qbuzz hebben inmiddels 750.000 km gereden. Kijken we naar de kosten van het verbruik over 500.000 km dan is het voor de elektrische bus €80.000 tot €130.000, en voor de Euro 6 diesel €155.000 tot €265.000.
Linkje naar RDW. Waterstofauto's, dus bussen ook neem ik aan, zijn gratis. Verder maken ze blijkbaar geen onderscheid tussen autobus en autobus-elektrisch.
Misschien leuk om te weten, die 0,81 kWh/km van de elektrische bus komt overeen met 8,1 liter diesel/100 km.
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Goed dat je de verschillen inzichtelijk maakt.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Zijn geen officiële cijfers he, puur wat ik kan vinden op internet en eigen ervaringen
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Hoe kom je bij die 0,81 kWh/km? Dat lijkt me wel erg weinig voor een bus... Wat voor bus en onder wat voor omstandigheden is dit?JeroenSpock schreef:Misschien leuk om te weten, die 0,81 kWh/km van de elektrische bus komt overeen met 8,1 liter diesel/100 km.
Het hele rekensommetje staat of valt natuurlijk bij de aannames.
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Is sinds de laatste lading. 8 km gereden, 6,81 kWh verbruikt.
-
- Berichten: 525
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Inderdaad. Eigen ervaring, kijk maar naar de foto.
8,1 liter is ook heel weinig voor een bus.
8,1 liter is ook heel weinig voor een bus.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Door de geringe slijtage kan je een elektrische bus ook nog over een langere periode afschrijven, of heb je een hogere restwaarde.nvdw schreef:Een elektrische aandrijving heeft minder onderhoud nodig dan een diesel. Onderhoud komt neer op onderdelen, werkplaatsuren, maar ook de tijd die het hok van de weg is waardoor je een extra voertuig nodig hebt om het onderhoud mogelijk te maken. Ook zou de 'brandstofrekening' nog wel eens voordeliger uit kunnen pakken voor de elektrobus.
Voor de mensen met vraagtekens boven de hoofden: TCO staat voor total cost of ownership.
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Voor het milieu hoeven we het allemaal niet te doen, aldus onderzoekers in een onlangs verschenen rapport:
http://www.cesifo-group.de/ifoHome/pres ... autos.html
http://www.cesifo-group.de/ifoHome/pres ... autos.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Snel doorgaan met de ontwikkeling van waterstofbussen dus.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
Op sommige punten kun je Prof. Sinn gelijk geven (opwekking stroom is niet altijd schoon), maar diezelfde argumenten kun je ook voor waterstof gebruiken. Lijkt me dat hij een lans wil breken voor de traditionele verbrandingsmotor omdat dat een sterk punt van de Duitse autoindustrie is. De Chinezen zijn qua electromobiliteit veel verder.
https://www.electrive.net/2019/04/20/ex ... ungsmache/
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 37236.html
https://www.electrive.net/2019/04/20/ex ... ungsmache/
https://www.wiwo.de/technologie/mobilit ... 37236.html
Re: Elektrische bus nog zeker tien jaar duurder dan dieselbus
When you're tired of London, you're tired of life
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten