‘Metro Amsterdam is tot op de draad versleten’
Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Marlies Dinjens
gepubliceerd op 09 april 2008 02:46, bijgewerkt op 9 april 2008 07:30
AMSTERDAM - Reizigersorganisatie Rover verlangt dat op korte termijn oude metrostellen van het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam worden vervangen. Rover vermoedt een verband tussen het verouderde materieel en het metro-ongeluk van maandagmiddag, dat gisteren nog tot grote problemen leidde op het net.
Het GVB verwacht dat de problemen op zijn vroegst vandaag zijn opgelost. Het ontspoorde treinstel kon pas dinsdagmiddag laat op de rails worden teruggezet om te worden weggesleept.
Door de ontsporing vlak bij CS kwam het metroverkeer naar en vanaf het station volledig plat te liggen. Reizigers zaten een uur vast voordat de stroom van de lijnen was en ze geëvacueerd konden worden.
Te vroeg
Een woordvoerster van het GVB vindt het nog te vroeg voor het aanwijzen van een oorzaak van het ongeluk. ‘Pas sinds het treinstel verwijderd is, kunnen we de zaak goed onderzoeken, en kijken wat de schade aan rails en wissels precies is.’ De Inspectie Verkeer en Waterstaat onderzoekt het ongeval.
De metro in Amsterdam kampt al enige tijd met technische storingen en vertragingen. Begin april moest bij het Centraal Station de stroom tijdelijk van de metroleiding worden afgehaald, omdat er rook van een metrostel af kwam.
Rover krijgt elke maand ‘tientallen klachten’ binnen over de metro. ‘Reizigers zeggen dat ze in de spits als haringen in een ton vervoerd worden’, aldus woordvoerder Rikus Spithorst. ‘Ze moeten, wachtend op het perron, metro’s voorbij laten gaan, omdat die te vol zitten’. Volgens het GVB betreft het slechts toevallige piekbelastingen op drukke overstapstations.
Werkeloos
Rover wijt dergelijke incidenten en vertragingen aan het verouderde materieel. ‘Eenderde van de oude metrostellen staat werkeloos langs de kant. De onderdelen die nodig zijn voor een reparatie zijn niet meer te krijgen.’ En dat merkt de reiziger. ‘Metro’s in de spits moeten dan met vier in plaats van met zes wagons rijden’.
Zeker is dat het GVB zit te springen om nieuw materieel. Veel van de treinstellen, ook wel zilvermeeuwen genoemd, dateren nog van de opening van de eerste lijnen naar Zuidoost in oktober 1977. Volgens Rover zijn deze treinstellen ‘tot op de draad versleten’, volgens de Amsterdamse verkeerswethouder Tjeerd Herrema (PvdA) zijn ze ‘over de tijd’, en het GVB zegt dat alleen goed onderhouden treinenstellen worden ingezet, maar dat het wel een ‘uitdaging’ is ze nog jarenlang rijdend te houden. ‘Dat vergt steeds meer onderhoud.’
Offertes
De gemeente bestelt nog dit jaar nieuwe metrostellen, die in de toekomst zowel over de bestaande als de nieuwe Noord-Zuidlijn moeten kunnen rijden. Wethouder Herrema: ‘In mei hebben we ons eisenpakket klaar, en kunnen de offertes komen.’ De levering van nieuwe treinstellen duurt dan nog zeker drie à vier jaar.
Net als Rover wil ook de SP in de gemeenteraad daarop niet wachten. ‘Die nieuwe metro’s moeten er nu komen’, stelt raadslid Meta Meijer. ‘Ze hadden veel eerder besteld moeten worden.’ Volgens wethouder Herrema is in de vorige collegeperiode veel tijd verspeeld. ‘Die wil ik inhalen. Tot die tijd zal het GVB moeten kijken naar een efficiënter onderhoudsrooster, waardoor er meer materieel kan rijden.’
Bron: De Volkskrant