OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Etienne »

ziggy schreef:
Bee schreef:Er reed een VIRM-6 in de s5700 richting Leiden (vertrek om 13:30 in Dmnz).
Ja, die zag ik 's ochtends ook in de 5737 (v. 11.18 te Asdz), betrof de 8615.
Deze heb ik ook gezien vanochtend. Rond 07.20 richting Leiden CS.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Mja, dit was woensdag ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Dexter »

meltrain schreef:Vanochtend werden op Rotterdam Lombardijen zowel de t2218 als de t2227 met vertraging (5 resp. 10 minuten) omgeroepen.
Vreemd genoeg vertrok de t2218 wel precies op tijd. :?
Kan zijn dat ie onderweg de vertraging eruit gereden heeft en dat het systeem niet is bijgewerkt. Als ik dat zie, bel altijd de treindienstleider op en zeg dat ik eerherstel wil. :lol:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Vanmiddag een lekker zooitje in de NoordOost / s2800... de t12554 was op Utrecht C. nog op tijd en had ik net kunnen halen, maar maar niet gedaan omdat die al bomvol zat. De t2856 kreeg echter door een raadselachtige seinstoring tussen Amersfoort en Utrecht een onbekende vertraging, waarbij ik 't wel opvallend vond dat er rond 17.10 uur een extra IC naar Amersfoort vertrok (bij 'n storing rijden er immers doorgaans minder, niet meer treinen).

Maargoed, die t2856 werd natuurlijk ook aardig druk: iedereen bleef instappen terwijl de t12756 inmiddels al naast ons stond. Was wel zo slim geweest, ookal vanwege de normale vrijdagmiddagdrukte, om 'n overgangsbewijsje te kopen dus had in ieder geval een fatsoenlijke zitplaats. Leek er alleen wel op dat er de nodige "verstekelingen" zonder juist kaartje in de 1e klasse zaten waardoor andere (aan 't uiterlijk te zien) reizigers met 1e klas-vervoerbewijs moesten staan.
Op Gouda gingen we dan nog even flink aan 't glijden, maar op Rotterdam Alexander opmerkelijk genoeg niet terwijl de bomen daar dichter op 't spoor staan. Wel bleven we daar "ergens" op wachten en ging het niet op volle snelheid verder, wellicht ook door gladheid. De t2867 zag ik op Rotterdam Noord-goederen ook nog over het emplacement i.p.v. het doorgaande spoor passeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Caspar »

waarbij ik 't wel opvallend vond dat er rond 17.10 uur een extra IC naar Amersfoort vertrok
Waar zag je dat het om een extra trein gaat? Als een trein is opgeheven, en vervolgens toch wel weer gaat rijden, maar bv onder een ander nummer, wordt ie in de actuele vertrektijden, en op bijvoorbeeld de TAS-schermen bij de infobalies etc als extra trein getoond. Blijkbaar kunnen die systemen dat niet behappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Er werd omgeroepen dat het een extra trein was :wink: Het ding vertrok daarnaast ook ongeveer tussen de normale treinen in (en stond ook keurig als IC naar Amersfoort op de CTA's).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Trein t5861 reed slechts met 1X SGM-III. Deze trein vertrekt om 17:06 in Amsterdam Centraal en is dus buitengewoon druk. Op Amsterdam Centraal werd de trein dan ook volledig volgepropt, nadat de trein bij de tweede poging kon vertrekken, werd wegens veiligheidsredenen de eerste klas opgeheven. De drukte werd echter niet minder. Bij Muiderpoort werdt het dan nog even verder aangestampt, maar hier bleven mensen achter. In Diemen reed de machinist veel te ver door, pas bij het bordje 8 kwam hij tot stilstand. Ik kon er gelukkig uit, maar ook hier werd de trein bij vertrek weer flink aangestampt :| Ik wil niet weten hoe dat er op de Gooilijn heeft uitgezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Vanmiddag een lekker zooitje in de NoordOost / s2800...
(..) De t2867 zag ik op Rotterdam Noord-goederen ook nog over het emplacement i.p.v. het doorgaande spoor passeren.
Inderdaad een aardig zooitje, op een station als Gouda waren bijna alle treinen te laat (veel +10). De t20569 (die afkwam van de t2858) reed met een losse ICM-III, die vijf minuten voor vertrektijd Rotterdam Centraal binnen kwam gereden. Dat paste natuurlijk niet echt (een NoordOost om half 7 op vrijdagavond); en veel mensen mochten dus gaan staan (voor zover ze uberhaupt in de trein gepast hebben). Normaal nemen veel mensen de NO ook voor Rotterdam Alexander en Gouda, maar deze mensen leken vandaag maar voor een andere trein gekozen te hebben: het aantal uitstappers in Alexander en Gouda was miniem. Gelukkig kon ik zelf vanaf Gouda zitten (ik moest naar Utrecht), maar dat kon lang niet iedereen zeggen. In Utrecht reed het stel ook helemaal door naar het einde van perron 12b, iedereen wilde dus met dezelfde roltrap naar boven.

Hoe krom is het dan als het Haagse deel van de t569 met 10 bakken ICM komt binnen gereden die amper bezet waren (en allemaal naar Groningen gingen)... :roll:

De t20569 reed trouwens ook over het emplacement bij Rtng, sectiestorinkje daar ofzo denk ik. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Geert schreef:In Utrecht reed het stel ook helemaal door naar het einde van perron 12b, iedereen wilde dus met dezelfde roltrap naar boven.
Da's op zich nog redelijk normaal voor 'n s20500 natuurlijk omdat 'ie ook moet combineren. Al doen de s12500 / s12700 het ook vaak de laatste tijd omdat de blauwe lamp van 11/12 nu vrijwel continu op 12 gebruikt wordt (althans, 's ochtends wel). Kennelijk houden ze eens in de zoveel tijd een actie op een van beide sporen om de treinen een beetje verdeeld langs de uitgangen te krijgen ofzo.
Hoe krom is het dan als het Haagse deel van de t569 met 10 bakken ICM komt binnen gereden die amper bezet waren (en allemaal naar Groningen gingen)... :roll:
De verdeling van het Rotterdamse en Haagse deel is wel vaker nogal krom ja. Het Rotterdamse deel gaat het eerste van Gouda naar Utrecht en neemt dus de grootste hoeveelheid reizigers daar mee, maar is tegelijk de kortste trein meestal :roll:
Om een voorbeeldje te noemen: t12723 is nu 7 bakken en kan zo met gemak alles mee krijgen tot Gouda, maar daarna zit 'ie echt goed vol. De t1723 zie ik echter geregeld met 9 nagenoeg lege bakken vanuit Den Haag in Gouda arriveren. In 2010 krijgen we een t21723 dus moet er één van deze twee ingekort worden om niet boven de 14 bakken op de Veluwe te komen, laten we maar hopen dat ze dan het Haagse deel inkorten.
Overigens zou een IC-stop in Zoetermeer waarschijnlijk al flink helpen om de reizigersverdeling minder scheef te maken: zeker 95% van de instappers in de t12723 in Gouda komt uit de t9825 namelijk. Als die vertraagd is is 't spontaan aanzienlijk rustiger.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Wubbo »

Probleem met die verdeling van Gouda is dat naar Utrecht de trein uit Rotterdam het drukst is, en uit Utrecht juist de trein naar Den Haag. Je doet het dus hoe dan ook fout.

Overigens is het maximum voor ICM 15 bakken, dus er hoeft maar 1 bak afgehaald te worden om het aantal bakken goed te krijgen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Caspar »

Maar als ik het goed begrijp is het dus alleen een kwestie van 3 minuten wachten op Gouda of Utrecht om een rustigere trein te krijgen? Voor de reizigers van en naar Gouda dus, en die daar overstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Probleem met die verdeling van Gouda is dat naar Utrecht de trein uit Rotterdam het drukst is, en uit Utrecht juist de trein naar Den Haag. Je doet het dus hoe dan ook fout.
Mwoh, je kunt het al vrij simpel gedeeltelijk oplossen: de s2800 heeft ook al zat reizigers naar Gouda aangezien 'ie een stuk dichterbij vertrekt als de s2000 (tenzij je vanaf de Jaarbeurszijde komt). In de huidige situatie komt dat materieel vanzelf terug in de NoordOost, maar vanaf 2010 wordt dat weer een ander verhaal. Al deden ze tot ergens voor de zomer nog aan bijplaatsen in Rotterdam, maar tegenwoordig laten ze het ICM in de spits in de tuin staan in de hoop dat 't gaat groeien ofzo :mrgreen:
Overigens is het maximum voor ICM 15 bakken, dus er hoeft maar 1 bak afgehaald te worden om het aantal bakken goed te krijgen.
Tja, alleen zit je er wel mee dat NS geen drietjes en viertjes uit elkaar kan houden (t12723 is bv. ook regelmatig 8 bakken). Qua reizigersaantallen kan je denk ik het beste gewoon het Haagse deel naar 6 bakken inkorten, je hebt die lengte immers verderop op het traject niet meer nodig omdat je dan al met het Rtd-deel gecombineerd bent. (Dat trouwens begin dit jaar nog met 9 bakken reed)

@Caspar: in Gouda inderdaad 3 minuten wachten voor een rustiger trein maar ik wens je veel succes om dat voor elkaar te krijgen. Zelfs als beide IC's bij een kleine vertraging naast elkaar staan zit het Rotterdamse deel nogsteeds voller als het Haagse. Andersom hebben die 3 minuten meer gevolgen: s2800 -> s9500 mis je net, maar vanuit de s2000 lukt dat wel. Al is in die richting de verbinding naar mijn idee wat minder scheef wat allicht komt doordat het Rotterdamse deel juist sneller op de stoptrein naar Den Haag aansluit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Justin »

Ach, vandaag reed er ook een Olympische VIRM in de s5100. Was leuk avondfeestje op Amf-Rtd/Gvc. Regende vertragingen :D.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JeePee »

Die 3 of 4 bakken naar Lw van de t20569/t10569 is ook de reden dat ik die structureel niet neem op vrijdag. Betekent namelijk hele stuk Zl - Lw staan... Krom eigenlijk, op de overige dagen is die standaard 7 bakken en erg ruim bemeten. 2 Keer op vrijdag genomen en beide keren was het dus een enkel stel...

Op Gn - Lw regende het in de late avondspits ook nog forse vertragingen en waren enkele treinen opgeheven. Aannemelijk als gevolg van de aanrijding eerder in de middag. Opvallend was dat de stopper naar Lw (v Gn 18:34) bij Vwd met +10 doorgestuurd werd de tegentrein had volgens de AV slechts +4. Die heeft dus wel een aantal minuten kunnen wachten op Hdg. Logischer was om die trein door te sturen. Immers de trein uit Gn hoeft nergens meer op te keren ;)
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door mb90 »

- IC t20553 reed met een losse ICMm 4070 en dat was krap. Zo krap dat in Rtd de balkons al volstonden.
- IC t2855 mocht roestrijden via spoor 103 van Rtng. Leverde wel +4 op in Rta, maar dat was er in Ut alweer uitgereden.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Marc »

Ahja, vanmiddag zag ik voor de eerste keer dat iemand in Maastricht de chipkaart-paal gebruikte. Volgens mij een primeur :mrgreen:.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door JWM »

Want jij staat daar 24/7 om al die paaltjes in de gaten te houden ofzo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Suus »

Toch heb ik het idee dat het aantal reizigers met een chipkaart heel geleidelijk toeneemt. Mijn tante reist sinds deze week ook met de OV-chipkaart in de trein. De eerste keer was leuk, want toen had ik haar aan de lijn om te helpen met het uitchecken in Utrecht Centraal, want ze kon de paaltjes nergens vinden :P Maar verder is ze erg tevreden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Die paaltjes op Utrecht Centraal zijn ook wel weggestopt in de hoeken van de stationshal ja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Wubbo »

t20589 mocht ook al roestrijden bij Rotterdam Noord Goederen. Er zit daar echt iets niet goed denk ik...
Verder is het natuurlijk geen nieuws dat je op een retourtje Utrecht Overvecht - Rotterdam Centraal met alleen maar losse stelletjes geen controle krijgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Het ProRail-hekwerk blijkt erg effectief om mensen van het spoor te houden maar niet heus: momenteel een aanrijding tussen Dordrecht en Dordrecht Zuid, een traject zonder overwegen en met overal geluidsschermen, hekken of een sloot langs het spoor. Zoals wel duidelijk blijkt: iemand die het echt wil komt toch wel op het spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Wubbo »

Of een fotograaf die het mooiste plaatje van een trein wilde hebben...
En of het hek werkt of niet weet je niet: wellicht heeft het gisteren wel een ander persoon tegengehouden. Dat is niet te bewijzen, maar het tegendeel ook niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:Het ProRail-hekwerk blijkt erg effectief om mensen van het spoor te houden maar niet heus: momenteel een aanrijding tussen Dordrecht en Dordrecht Zuid, een traject zonder overwegen en met overal geluidsschermen, hekken of een sloot langs het spoor. Zoals wel duidelijk blijkt: iemand die het echt wil komt toch wel op het spoor.
Ik had begrepen dat er iemand van het perron op Ddzd was gesprongen. Ik had met de 12100 een slagje Rsd-Vs gemaakt en stond net aan de 'verkeerde' kant en kon niet weg uit Rsd, dus heb ik 2x gependeld met de 5100/305100 tussen Zlw en Rsd. Omdat reizigers in de eerste instantie werden aangeraden via Ht-Ut om te reizen zat de 3600 bomvol. Later werden er bussen ingezet vanaf Zlw en ook die waren erg in trek, want het was ongewoon druk voor een zondagavond in het anders uitgestorven Lage Zwaluwe.

Grappig om te zien: een opgeheven 9200 met een loc 2800 en 7x Hispeed ICRm werdt in Odb op spoor 3 gestald. (normaal is het omgedraaid en gaat de 5100 daar weleens aan de kant om de 9200 voor te laten) Tijdens mijn 2e pendelslag kwam er nog een exact dezelfde compositie bij en werden de twee treinen aan elkaar gekoppeld tot een trein met 14 bakken Hispeed ICRm en 2 locs 2800, 1 voor en 1 in het midden. Rond 23:30 passeerde die toch wel enorme trein me met 'Hispeed' op Rlb toen ik daar stond met een vertraagde 5100 waarmee we (godzijdank) wel door konden rijden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Daniel »

Vanmorgen reed ICM-IV 4201 als vervangende t5119 van Den Haag HS (verder was het oorspronkelijke materieel niet gekomen) naar Dordrecht, waarvandaan het onder een bijsturingsnummer verder ging naar Bergen op Zoom.

In Rotterdam liep de t12723 dan weer een kleine vertraging op doordat iemand vergeten was het versterkingsstel aan te koppelen :roll: Dat moest dus op vertrektijd nog gebeuren waarna met 10 bakken (i.v.m. de werkzaamheden bij Deventer) werd vertrokken. Het voorste drietje heeft als 't goed is tot Zwolle in deze trein gezeten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in oktober 2009

Bericht door Chauf21 »

Tja, gisteren stond ik op station Bd en net op het moment dat ik m'n kaartje had gekocht, verdween de intercity naar Den Haag van het scherm en kwam de omroep van een aanrijding... Het omreisadvies duurde mij te lang en met een prognose van anderhalf/twee uur heb ik de gok genomen om te wachten. De eerste doorrijdende s1900 (v. 22.10 uur uit Bd) bestond -gelukkig- uit tien bakken VIRM. Onderweg nog gestopt op Drdz om enkele reizigers op te pikken; er werd omgeroepen dat de mensen in de achterste rijtuigen maar wat meer naar voren moesten lopen :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten