Parijs en Noord Frankrijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Caspar »

Afbeelding

Doordat ik met mijn Thalys reis in juni meer dan 4 uur vertraging heb opgelopen, had ik als compensatie tegoed bonnen gekregen voor een nieuwe rit naar Parijs met Thalys. Zodoende een trein geboekt in de eerste klas; omdat ik maar een enkeltje kocht dekten de bonnen dat op een paar euro's na precies.
Onderweg ging dit keer wel alles goed, en merkte dat de Thalys bandjes opnieuw ingesproken zijn in de trein. Wel viel me op dat het in het Frans gewoon Thalys is zoals wij dat hier uitspreken, maar in het Nederlands wordt er telkens over Taa-lis gesproken. (waar lis wordt uitgesproken als in Lisse)
Mijn reisdoel was om eens te kijken in de Parijse voorsteden, en dan met name aan de oostkant, zie bovenstaande foto. Vooraf op de website van Transilien keurig een reisadvies uit geprint, met RER E naar gare de Villemomble. Op de balie in Parijs kon ik een 'contramarque de passage gratuit' halen, omdat ik voor Noord-Frankrijk een vrijvervoer kaartje had. De man achter de balie gaf me een hele hand vol van die bonnetjes, wel handig. Nu ging het meteen al mis op Paris Nord; ik was door de verkeerde poortjes naar binnen gegaan, voor een verkeerde RER lijn. Uitchecken blijkt niet te kunnen op het zelfde station als waar je net een minuutje eerder bent ingecheckt. Nu stond ik op het perron van de RER B lijn, die ook naar de oostelijke banlieu's gaat. Uitgestapt bij Aulnay sous Bois, overgestapt op bus 605 naar Villemomble. Standaard tarief 1,70€ voor een rit, ongeacht de afstand. Ik zat er zo'n 8 kilometer in.
Vervolgens ter hoogte van Clichy sous Bois uitgestapt, en naar de plaats zelf gewandeld.

Afbeelding
De bus werd gereden door Veolia, die blijkbaar een concessie heeft in departement 93, Seine st Denis.
Valt me meteen op dat Veolia naast de gebruikelijke karakteristieke Parijse bushalte palen ook overal eigen bordjes heeft geplant. Waar kennen we dat van, dacht ik bij mezelf. Het zijn overzichtelijke bordjes, met duidelijke stadsplattegronden erop, en de route van de bus erop ingetekend inclusief de haltes.

Afbeelding
Een passerende bus.

Vervolgens een stevige wandeling omhoog gemaakt naar waar volgens de kaart en internet de meest gedegradeerde wijken van Frankrijk zouden moeten liggen. Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Afbeelding

Maar al snel word je uit je droom geholpen en hard gewezen op de realiteit:
Afbeelding
Deze woonblokken heten 'Résidences' een tamelijk chique naam, die de lading niet echt dekt. Dit is Résidence la Forestiere. Ze liggen weliswaar aan de rand van een mooi bos, maar daar van genieten zal men niet doen.
Bij een wandeling hierom heen zag ik overal dode duiven op de grond liggen. Wat bleek, een stelletje jongens van een jaar of 12 zat met een harpoen op duiven te schieten rondom de flats, blijkbaar de normaalste zaak van de wereld, men liep er gewoon langs alsof er niets aan de hand was.
Afbeelding
Résidence les Bosquets, beetje ingezoomd op de bushalte. Als je kijkt naar de bushalte zelf, zie je dat je tot je knieën aan toe in het zwerf cq huisvuil staat daar. Als je een paar minuten onder zo'n flat staat, zie je zo om de paar seconde weer een fles, zak, of ander voorwerp naar beneden komen. Zelfs een stofzuiger zag ik naar beneden storten.

Afbeelding
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.

Afbeelding
Nog een laatste plaat van deze flats, waarbij je kan zien dat uitgewoonde, of afgebrande flats niet worden opgeknapt door de woningbouw, maar simpelweg worden dichtgemaakt, kijk maar eens naar de 1e etage waar alles is dichtgemetseld.

Na een paar uur rondlopen kreeg ik trek, en begon ik mezelf een beetje troosteloos te vinden in deze wijken, ben weer naar beneden gewandeld, en onderweg alleen maar theehuizen, kebapzaken wasserette annex kapsalon annex belhuis annex Western union bank huizen tegen gekomen. Dus mijn trek maar even bewaard. Veel winkelruimtes hadden overigens rolluiken dicht, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat ze al enige jaren dicht waren.

Afbeelding
Beneden aangekomen in Livry Gargan, zag het er allemaal weer wat vriendelijker en mooier uit.

Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Onderweg zag ik toevallig vanuit de RER een goederen loc met een nieuwe tram en 2 Corail rijtuigen aan beide kanten over het gewone spoor rijden. Hieronder de tram T4:
Afbeelding
Luxe interieur, pluche stoelen die ook nog eens lekker zitten.

Afbeelding
Aankomst op het eindpunt RER station Bondy.

Hier razen alle treinen naar Oost-Frankrijk langs, een TGV en een ICE zag ik binnen een paar minuten langskomen en daarna deze Corail- Intercity op volle snelheid:
Afbeelding

Hiermee eindigt mijn deel van Parijs, en ben ik met een Corail naar Amiens gegaan in Picardie.
Daar rijden tamelijk aparte Citaro bussen rond:
Afbeelding

Afbeelding
De meningen zullen wel verschillen, maar ik vind het er nep uitzien, alsof het allemaal van plastic is. Vooral ook die verborgen wielen. Een ding is zeker, ze vallen wel op in het straatbeeld.

Vanuit Amiens ben ik met een andere Corail trein naar Boulogne ville gegaan, wat vlak aan het Kanaal ligt. Vanuit de trein heb je ook her en der een mooie doorkijk naar de kust, en zie je rivieren en beken in zee uitmonden, in pittoreske badplaatsen als Le Touquet. Dit stuk is ook niet geëlektrificeerd wat ik altijd wel wat extra charme vind hebben.

Aankomst in Boulogne ville:
Afbeelding

Afbeelding
Loc omrijden om anderhalf uur later weer terug te rijden naar Amiens en Parijs.

Afbeelding
Zelfde type loc, voor een TER stopper. Deze worden toch iets minder onderhouden op het oog dan die voor de Grandes lignes worden ingezet zoals die van de foto's hierboven. Ik heb het idee dat ze er binnenkort ook wel eens uit zouden kunnen gaan, door de instroom van het vele Bombardier TER-mat.

Overigens ben ik in Boulogne langs een paar bakkers gelopen, die allemaal geen Pain de Boulogne verkopen zoals dat bij de AH in de schappen lag, nu zag ik bij 2 bakkers wel dat ze zo'n brood verkochten onder die naam, maar dat waren appelbollen. Hierna ben ik via Calais naar Lille gereden. Niet ver van Boulogne lag ook La Madelaine (een dorpje).
Zou er iemand van AH toevallig de zelfde rit gemaakt hebben? (al schrijft men dat bij AH net iets anders)
Onderweg zie je ook plaatsjes als Steenwerck Hazebrouck en Effleghem, wat duidelijk op het Nederlands lijkt. Dat dialect wat men daar spreekt is niet te verstaan, maar lijkt wel sterk op Nederlands, meer dan het Frans. Calais spreekt men bv uit als Kalless Waarbij de S duidelijk wordt uigesproken.

Afbeelding
Lille Flandres

Vanuit Lille ben ik nog even op en neer gegaan naar het niet boeiende Douai:
Afbeelding

Afbeelding
En weer terug in Lille Flandres, IC naar Luik. Deze trein werd in Frankrijk ook keurig in het Nederlands omgeroepen, iets wat ze over de grens in een 2 talig land dan weer niet doen.

Afbeelding
Aangekomen in Tournai, België blijkt dat de IC naar Brussel precies op aankomst van de trein uit Lille vertrekt. Zal wel als reden hebben dat mensen zo meer geprikkeld worden de TGV naar Brussel te nemen vanuit Lille. Dan maar 25 minuten wachten op de aanzienlijk langzamere IR.

Afbeelding
Deze losse loc kwam intussen ook langs, en bleef keurig voor de rooie staan, in ieder geval een kwartier lang.

Vanuit Brussel met de t9200 naar Schiphol gegaan, die keurig op tijd langs het perron stond, maar waarvan de deuren niet open gingen. De conducteur moest ze een voor een ontgrendelen met een rijtuig sleutel. Hierdoor liepen we vertraging op, kwamen we zowel in België als Nederland achter stoppers, en was de vertraging geheel in stijl +15 in Schiphol.

Hiermee eindigt dan ook dit korte alternatieve stedentripje en reis door Noord Frankrijk.
Nog tips voor als je ook ooit naar zo'n buurt gaat in Parijs: ga overdag voor het einde van de middag/avond, dan is het rustig op straat, kleed je niet te opvallend en ik denk ook niet dat het verstandig is opzichtig te fotograferen. Ik voelde me er zelfs 's middags niet op mijn gemak. Iedereen staart je aan, of heeft het over je, omdat je toch wel opvalt in het straatbeeld. Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 16 okt 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Vinny »

De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :pos:
Ik kan me goed voorstellen dat je je daar ook overddag niet helemaal op je gemak voelt.
Caspar schreef: Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Nee, Parijs heeft zelfs al vier tramlijnen, heel origineel T1, T2, T3 en T4 genoemd. :P
Maar T4 is wel de enige lijn die door de SNCF wordt ge-exploiteerd, de rest wordt door de RATP gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Caspar »

Vinny schreef:
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.
Nee geen airco in de bussen daar, het waren voornamelijk oude types Irisbus. Ik heb wel een filmpje gezien op de site van NOS dat er in 2006 25 nieuwe Mercedes bussen zijn afgebrand bij de remise aldaar. Misschien dat het een en ander daarmee te maken kan hebben? Ook de bussen van Veolia hadden geen airco, maar zagen er wel redelijk verzorgd uit van binnen. Geen bekladding etc.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door tsov »

Leuk verslag!
Die bussen in Amiens zouden best wel eens de aardgas of hybride-variant van de Citaro kunnen zijn. Die hebben in ieder geval zo'n dakopbouw en hebben vaak ook afgedekte wielen (luchtweerstand).
Verder is het gebied rondom Calais (Kales) Frans-Vlaanderen, een deel wat ook lange tijd Nederlandstalig is geweest.
Zie ook Wikipedia :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door JWM »

Leuk verslag.
Caspar schreef:Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Die lijken me nou juist het meest interessant.

Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Suus »

De mooiste Citaro's vind/vond ik nog steeds de James Irvine Citaro'svan üstra Hannover, inmiddels ook alweer tien jaar oud.

Het is wel weer een beetje Veoliaans daar trouwens: Eigen haltepalen, zo goedkoop mogelijke bussen zonder airco (hopelijk wel arko :P ). Zulke nieuwe bussen zie je trouwens niet vaak in Frankrijk, en van een Duits merk al helemaal niet. Het is Renault/Irisbus wat de klok slaat daar.

Voor de rest leuke foto's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Geert »

JWM schreef:Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet :mrgreen:
Van mij mag het :)

Interessant verslag trouwens, heb het met plezier gelezen! Die sfeer in zo'n buurt hangt lijkt me heel gek. Doet me denken aan de tijd dat ik nog op de middelbare school zat, toen werden er rondom mijn school ook allerlei huizen gesloopt (en gekraakt). Erg gek om dan in zo'n half verlaten buurt rond te lopen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Caspar »

Nog wat foto's van de buurt:

Afbeelding
Voorzijde van een woonblok

Afbeelding
Zijkant zelfde woonblok

Afbeelding
100 meter verderop

Afbeelding
Gezellige ambiance

Afbeelding
Tegenover deze résidence staat een Formule 1 hotel, wat klanten op de site lokt met de volgende tekst:
Voor zakelijke reizen, vakantiereizen met het gezin of een weekendtrip naar Clichy Sous Bois, vind op deze pagina al onze hotels Formule 1 in Clichy Sous Bois, Frankrijk.
Bron: http://www.accorhotels.com/hotel-direct ... s-bois.htm Het hotel zelf zag er uit als een gevangenis, met enorm hoge hekken erom heen met een toegansdeur bedienbaar met je creditcard. 'T is maar waar je zin in hebt, een weekend trip naar deze gemeente.
Tegenover staat trouwens de Aldi supermarkt van Clichy-sous-Bois, met tralies voor de deur. Klanten met een rugzak op, krijgen een aparte behandeling daar: de ritssluiting wordt met een tyrap vastgemaakt door de security bij de ingang van de winkel.

Nog weer wat van binnen uit dichtgemetselde appartementen:
Afbeelding

Afbeelding
Résidence Le Chene pointu. (de puntige eik) Waar wonen nog betaalbaar is; zag op een makelaarssite dat je hier vanaf 52.000 euro een 50m2 appartement hebt.

Afbeelding

Voor dat geld krijg je er ook een plaatsje bij in je parkeergarage:
Afbeelding

En tot slot deze compilatie met promotie fotos van een appartement voor 54.500€ (van de site van de makelaar afgehaald)

Afbeelding
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door tsov »

Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is :lol:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door JeePee »

Erg indrukwekkend verslag Caspar! Lijktt mij inderdaad niet fijn om daar 's avonds rond te lopen...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door htm_tram »

Interresante foto's :pos:

Doet me een beetje denken charleroi...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Daniel »

Erg indrukwekkende reportage dit ja. Je hebt erg mooi vastgelegd wat ze in de media nu juist niet laten zien als het over problemen in dit soort wijken gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Daan »

Mooie reportage inderdaad, boeiend ook :-)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Karl »

Interessante rapportage. Tenminste iets anders dan de Eifeltoren en de Arc du Triomph.
tsov schreef:Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is :lol:
Misschien ziet het er wel aantrekkelijker uit dan het is, een makelaar blijft een makelaar.
Het is een spectrum.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Stefan »

Inderdaad, erg interessante reportage. :pos: Ik wist dat deze "kant" van Parijs bestond, maar had het nooit echt zo gezien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door mb90 »

Interessante reportage, Caspar. :pos: Een kant van Parijs die je weinig ziet en wat er erg slecht uit ziet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Ronald »

Ik sluit me bij de rest aan, een erg indrukwekkende reportage. Ik heb wel respect voor je dat je erheen durft :shock: , ik zou er zelf niet zoveel trek ik hebben (dat hotelletje daar staat in ieder geval niet al te hoog op mijn verlanglijstje :wink: ).
In ieder geval erg leuk om zo'n niet-dagelijkse reportage te lezen :pos: .
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Caspar »

Dank voor alle reacties. Ik vraag me af wat een beter ov kan betekenen voor deze buurten. Nu stoppen hier enkel bussen en duurt een rit naar het centrum een uur via bus+rer. Het is 17km slechts. Doordat er een flink hoogte verschil is in Clichy (zie de foto) lijkt een Rer, tram of metro onmogelijk aan te leggen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Suus »

17 kilometer van het centrum is te ver voor de Parijse metro, maar wat het denk ik vooral is, is dat men niet wil investeren in die buurt. Want waarom worden er wel gigantische tunnels onder het centrum van Parijs aangelegd, maar niet in de randgemeenten waar er in Parijs heel veel van zijn? Waarom: Gebrek aan prestige

In Frankrijk wordt sowieso heel veel gedaan voor de prestige: Stervensdure nieuwe HSL-trajecten terwijl het oude spoor zowat van ellende uit elkaar valt lijkt de normaalste zaak bij de RRF (spoorbeheerder in Frankrijk)/SNCF
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Chauf21 »

Heavy foto's, Caspar! Als je de foto's zo bekijkt, beseft dat de mensen die daar wonen niet veel hebben (zowel aan geld, sociale relaties, steun en hulp, etc., maar ook niet veel hebben te verliezen), vind ik de maatschappelijke processen die daar plaatsvinden (gevoel van onveiligheid, aversie tegen de overheid en hevige rellen) helemaal niet opmerkelijk.

Persoonlijk vind ik (en meerdere mensen op dit forum, zo blijkt) dat soort ontwikkelingen ook erg interessant. Ben benieuwd wat de gemeente en het département voor plannen hebben met het gebied (het aantal inwoners in Clichy-sous-Bois stijgt nog steeds).
Wat beter OV voor deze buurt kan betekenen hangt een beetje af van wat je wilt: de huidige bewoners beter van dienst zijn of de wijk aantrekkelijker en "dichter" bij het centrum brengen. De huidige bewoners zullen weinig hebben met het centrum, denk ik zo. Andersom zou een van de eerste foto's (vanaf de heuvel, met uitzicht op het centralere gedeelte van Parijs?) zo uit een boek over de ideale elite-suburb kunnen komen :)
Wellicht is een goed ontsloten busnet in het heuvelachtige gedeelte dat aansluiting geeft op de Transilien/RER een mogelijkheid? Ik heb geen idee hoe de huidige situatie is, dus wellicht is dat er nu al hoor :)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Idyllisch is bij uitstek een woord dat ik níet associeer met stedelijke uitzichten, maar okee :)

Ik vind je reportage erg interessant. Het laat nog maar eens zien dat geluk relatief is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Parijs en Noord Frankrijk

Bericht door Karl »

Over wat OV kan betekenen voor de Franse hoofdstedelijke agglomeratie is ook gesproken in eerder genoemd TV-programma. Voornamelijk meer interactie tussen wijken, waardoor mensen ook sneller ergens anders werk kunnen krijgen en dergelijke. Een beter OV zorgt - eveneens volgens die documentaire - voor minder blik op de weg; minder uitstoot en de mogelijkheid om meer groen aan te leggen wat de buurt een beter imago kan geven.
Echter vraag ik mij af of dat nog werkt in deze wijken en er moet ergens geld vandaan komen.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten