Parijs en Noord Frankrijk
Parijs en Noord Frankrijk
Doordat ik met mijn Thalys reis in juni meer dan 4 uur vertraging heb opgelopen, had ik als compensatie tegoed bonnen gekregen voor een nieuwe rit naar Parijs met Thalys. Zodoende een trein geboekt in de eerste klas; omdat ik maar een enkeltje kocht dekten de bonnen dat op een paar euro's na precies.
Onderweg ging dit keer wel alles goed, en merkte dat de Thalys bandjes opnieuw ingesproken zijn in de trein. Wel viel me op dat het in het Frans gewoon Thalys is zoals wij dat hier uitspreken, maar in het Nederlands wordt er telkens over Taa-lis gesproken. (waar lis wordt uitgesproken als in Lisse)
Mijn reisdoel was om eens te kijken in de Parijse voorsteden, en dan met name aan de oostkant, zie bovenstaande foto. Vooraf op de website van Transilien keurig een reisadvies uit geprint, met RER E naar gare de Villemomble. Op de balie in Parijs kon ik een 'contramarque de passage gratuit' halen, omdat ik voor Noord-Frankrijk een vrijvervoer kaartje had. De man achter de balie gaf me een hele hand vol van die bonnetjes, wel handig. Nu ging het meteen al mis op Paris Nord; ik was door de verkeerde poortjes naar binnen gegaan, voor een verkeerde RER lijn. Uitchecken blijkt niet te kunnen op het zelfde station als waar je net een minuutje eerder bent ingecheckt. Nu stond ik op het perron van de RER B lijn, die ook naar de oostelijke banlieu's gaat. Uitgestapt bij Aulnay sous Bois, overgestapt op bus 605 naar Villemomble. Standaard tarief 1,70€ voor een rit, ongeacht de afstand. Ik zat er zo'n 8 kilometer in.
Vervolgens ter hoogte van Clichy sous Bois uitgestapt, en naar de plaats zelf gewandeld.
De bus werd gereden door Veolia, die blijkbaar een concessie heeft in departement 93, Seine st Denis.
Valt me meteen op dat Veolia naast de gebruikelijke karakteristieke Parijse bushalte palen ook overal eigen bordjes heeft geplant. Waar kennen we dat van, dacht ik bij mezelf. Het zijn overzichtelijke bordjes, met duidelijke stadsplattegronden erop, en de route van de bus erop ingetekend inclusief de haltes.
Een passerende bus.
Vervolgens een stevige wandeling omhoog gemaakt naar waar volgens de kaart en internet de meest gedegradeerde wijken van Frankrijk zouden moeten liggen. Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Maar al snel word je uit je droom geholpen en hard gewezen op de realiteit:
Deze woonblokken heten 'Résidences' een tamelijk chique naam, die de lading niet echt dekt. Dit is Résidence la Forestiere. Ze liggen weliswaar aan de rand van een mooi bos, maar daar van genieten zal men niet doen.
Bij een wandeling hierom heen zag ik overal dode duiven op de grond liggen. Wat bleek, een stelletje jongens van een jaar of 12 zat met een harpoen op duiven te schieten rondom de flats, blijkbaar de normaalste zaak van de wereld, men liep er gewoon langs alsof er niets aan de hand was.
Résidence les Bosquets, beetje ingezoomd op de bushalte. Als je kijkt naar de bushalte zelf, zie je dat je tot je knieën aan toe in het zwerf cq huisvuil staat daar. Als je een paar minuten onder zo'n flat staat, zie je zo om de paar seconde weer een fles, zak, of ander voorwerp naar beneden komen. Zelfs een stofzuiger zag ik naar beneden storten.
De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Nog een laatste plaat van deze flats, waarbij je kan zien dat uitgewoonde, of afgebrande flats niet worden opgeknapt door de woningbouw, maar simpelweg worden dichtgemaakt, kijk maar eens naar de 1e etage waar alles is dichtgemetseld.
Na een paar uur rondlopen kreeg ik trek, en begon ik mezelf een beetje troosteloos te vinden in deze wijken, ben weer naar beneden gewandeld, en onderweg alleen maar theehuizen, kebapzaken wasserette annex kapsalon annex belhuis annex Western union bank huizen tegen gekomen. Dus mijn trek maar even bewaard. Veel winkelruimtes hadden overigens rolluiken dicht, waarvan duidelijk zichtbaar was, dat ze al enige jaren dicht waren.
Beneden aangekomen in Livry Gargan, zag het er allemaal weer wat vriendelijker en mooier uit.
Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Onderweg zag ik toevallig vanuit de RER een goederen loc met een nieuwe tram en 2 Corail rijtuigen aan beide kanten over het gewone spoor rijden. Hieronder de tram T4:
Luxe interieur, pluche stoelen die ook nog eens lekker zitten.
Aankomst op het eindpunt RER station Bondy.
Hier razen alle treinen naar Oost-Frankrijk langs, een TGV en een ICE zag ik binnen een paar minuten langskomen en daarna deze Corail- Intercity op volle snelheid:
Hiermee eindigt mijn deel van Parijs, en ben ik met een Corail naar Amiens gegaan in Picardie.
Daar rijden tamelijk aparte Citaro bussen rond:
De meningen zullen wel verschillen, maar ik vind het er nep uitzien, alsof het allemaal van plastic is. Vooral ook die verborgen wielen. Een ding is zeker, ze vallen wel op in het straatbeeld.
Vanuit Amiens ben ik met een andere Corail trein naar Boulogne ville gegaan, wat vlak aan het Kanaal ligt. Vanuit de trein heb je ook her en der een mooie doorkijk naar de kust, en zie je rivieren en beken in zee uitmonden, in pittoreske badplaatsen als Le Touquet. Dit stuk is ook niet geëlektrificeerd wat ik altijd wel wat extra charme vind hebben.
Aankomst in Boulogne ville:
Loc omrijden om anderhalf uur later weer terug te rijden naar Amiens en Parijs.
Zelfde type loc, voor een TER stopper. Deze worden toch iets minder onderhouden op het oog dan die voor de Grandes lignes worden ingezet zoals die van de foto's hierboven. Ik heb het idee dat ze er binnenkort ook wel eens uit zouden kunnen gaan, door de instroom van het vele Bombardier TER-mat.
Overigens ben ik in Boulogne langs een paar bakkers gelopen, die allemaal geen Pain de Boulogne verkopen zoals dat bij de AH in de schappen lag, nu zag ik bij 2 bakkers wel dat ze zo'n brood verkochten onder die naam, maar dat waren appelbollen. Hierna ben ik via Calais naar Lille gereden. Niet ver van Boulogne lag ook La Madelaine (een dorpje).
Zou er iemand van AH toevallig de zelfde rit gemaakt hebben? (al schrijft men dat bij AH net iets anders)
Onderweg zie je ook plaatsjes als Steenwerck Hazebrouck en Effleghem, wat duidelijk op het Nederlands lijkt. Dat dialect wat men daar spreekt is niet te verstaan, maar lijkt wel sterk op Nederlands, meer dan het Frans. Calais spreekt men bv uit als Kalless Waarbij de S duidelijk wordt uigesproken.
Lille Flandres
Vanuit Lille ben ik nog even op en neer gegaan naar het niet boeiende Douai:
En weer terug in Lille Flandres, IC naar Luik. Deze trein werd in Frankrijk ook keurig in het Nederlands omgeroepen, iets wat ze over de grens in een 2 talig land dan weer niet doen.
Aangekomen in Tournai, België blijkt dat de IC naar Brussel precies op aankomst van de trein uit Lille vertrekt. Zal wel als reden hebben dat mensen zo meer geprikkeld worden de TGV naar Brussel te nemen vanuit Lille. Dan maar 25 minuten wachten op de aanzienlijk langzamere IR.
Deze losse loc kwam intussen ook langs, en bleef keurig voor de rooie staan, in ieder geval een kwartier lang.
Vanuit Brussel met de t9200 naar Schiphol gegaan, die keurig op tijd langs het perron stond, maar waarvan de deuren niet open gingen. De conducteur moest ze een voor een ontgrendelen met een rijtuig sleutel. Hierdoor liepen we vertraging op, kwamen we zowel in België als Nederland achter stoppers, en was de vertraging geheel in stijl +15 in Schiphol.
Hiermee eindigt dan ook dit korte alternatieve stedentripje en reis door Noord Frankrijk.
Nog tips voor als je ook ooit naar zo'n buurt gaat in Parijs: ga overdag voor het einde van de middag/avond, dan is het rustig op straat, kleed je niet te opvallend en ik denk ook niet dat het verstandig is opzichtig te fotograferen. Ik voelde me er zelfs 's middags niet op mijn gemak. Iedereen staart je aan, of heeft het over je, omdat je toch wel opvalt in het straatbeeld. Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Laatst gewijzigd door Caspar op vr 16 okt 2009, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Leuk verslag. :pos:
Ik kan me goed voorstellen dat je je daar ook overddag niet helemaal op je gemak voelt.
Maar T4 is wel de enige lijn die door de SNCF wordt ge-exploiteerd, de rest wordt door de RATP gereden.
Ik kan me goed voorstellen dat je je daar ook overddag niet helemaal op je gemak voelt.
Nee, Parijs heeft zelfs al vier tramlijnen, heel origineel T1, T2, T3 en T4 genoemd.Caspar schreef: Hier stopt ook de (enige van Parijs?) tram, T4.
Maar T4 is wel de enige lijn die door de SNCF wordt ge-exploiteerd, de rest wordt door de RATP gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Nee geen airco in de bussen daar, het waren voornamelijk oude types Irisbus. Ik heb wel een filmpje gezien op de site van NOS dat er in 2006 25 nieuwe Mercedes bussen zijn afgebrand bij de remise aldaar. Misschien dat het een en ander daarmee te maken kan hebben? Ook de bussen van Veolia hadden geen airco, maar zagen er wel redelijk verzorgd uit van binnen. Geen bekladding etc.Vinny schreef:Nog een beveiliger meegemaakt met een hond? Die zitten daar ook wel eens op buslijnen (heb ik meegemaakt). Wat mij destijds ook opviel: de bussen hadden airco, de RER-treinen niet. Opvallend omdat deze bussen op de meest ernstige banlieu's rijden.De bus naar Clichy sous Bois- Les Bosquets, lijn 146. De bus is eigenlijk helemaal gevuld met allochtonen. De chauffeurs zaten vaak ook in een leren jackie achter het stuur, van die types die zo wel even een honkbal knuppel te voor schijn toveren als er ellende in de bus zou zijn.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Leuk verslag!
Die bussen in Amiens zouden best wel eens de aardgas of hybride-variant van de Citaro kunnen zijn. Die hebben in ieder geval zo'n dakopbouw en hebben vaak ook afgedekte wielen (luchtweerstand).
Verder is het gebied rondom Calais (Kales) Frans-Vlaanderen, een deel wat ook lange tijd Nederlandstalig is geweest.
Zie ook Wikipedia :)
Die bussen in Amiens zouden best wel eens de aardgas of hybride-variant van de Citaro kunnen zijn. Die hebben in ieder geval zo'n dakopbouw en hebben vaak ook afgedekte wielen (luchtweerstand).
Verder is het gebied rondom Calais (Kales) Frans-Vlaanderen, een deel wat ook lange tijd Nederlandstalig is geweest.
Zie ook Wikipedia :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Leuk verslag.
Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet
Die lijken me nou juist het meest interessant.Caspar schreef:Des al niet te min heb ik toch een hele hoop niet alledaagse foto's gemaakt in die buurten. (die ik hier niet post omdat het natuurlijk niets met OV te maken heeft).
Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet
Re: Parijs en Noord Frankrijk
De mooiste Citaro's vind/vond ik nog steeds de James Irvine Citaro'svan üstra Hannover, inmiddels ook alweer tien jaar oud.
Het is wel weer een beetje Veoliaans daar trouwens: Eigen haltepalen, zo goedkoop mogelijke bussen zonder airco (hopelijk wel arko ). Zulke nieuwe bussen zie je trouwens niet vaak in Frankrijk, en van een Duits merk al helemaal niet. Het is Renault/Irisbus wat de klok slaat daar.
Voor de rest leuke foto's.
Het is wel weer een beetje Veoliaans daar trouwens: Eigen haltepalen, zo goedkoop mogelijke bussen zonder airco (hopelijk wel arko ). Zulke nieuwe bussen zie je trouwens niet vaak in Frankrijk, en van een Duits merk al helemaal niet. Het is Renault/Irisbus wat de klok slaat daar.
Voor de rest leuke foto's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Van mij mag het :)JWM schreef:Heb je ze ergens anders gepubliceerd of kunnen alle beheerders het door de vingers zien als je het er hier toch nog bij zet
Interessant verslag trouwens, heb het met plezier gelezen! Die sfeer in zo'n buurt hangt lijkt me heel gek. Doet me denken aan de tijd dat ik nog op de middelbare school zat, toen werden er rondom mijn school ook allerlei huizen gesloopt (en gekraakt). Erg gek om dan in zo'n half verlaten buurt rond te lopen.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Nog wat foto's van de buurt:
Voorzijde van een woonblok
Zijkant zelfde woonblok
100 meter verderop
Gezellige ambiance
Tegenover deze résidence staat een Formule 1 hotel, wat klanten op de site lokt met de volgende tekst:
Tegenover staat trouwens de Aldi supermarkt van Clichy-sous-Bois, met tralies voor de deur. Klanten met een rugzak op, krijgen een aparte behandeling daar: de ritssluiting wordt met een tyrap vastgemaakt door de security bij de ingang van de winkel.
Nog weer wat van binnen uit dichtgemetselde appartementen:
Résidence Le Chene pointu. (de puntige eik) Waar wonen nog betaalbaar is; zag op een makelaarssite dat je hier vanaf 52.000 euro een 50m2 appartement hebt.
Voor dat geld krijg je er ook een plaatsje bij in je parkeergarage:
En tot slot deze compilatie met promotie fotos van een appartement voor 54.500€ (van de site van de makelaar afgehaald)
Voorzijde van een woonblok
Zijkant zelfde woonblok
100 meter verderop
Gezellige ambiance
Tegenover deze résidence staat een Formule 1 hotel, wat klanten op de site lokt met de volgende tekst:
Bron: http://www.accorhotels.com/hotel-direct ... s-bois.htm Het hotel zelf zag er uit als een gevangenis, met enorm hoge hekken erom heen met een toegansdeur bedienbaar met je creditcard. 'T is maar waar je zin in hebt, een weekend trip naar deze gemeente.Voor zakelijke reizen, vakantiereizen met het gezin of een weekendtrip naar Clichy Sous Bois, vind op deze pagina al onze hotels Formule 1 in Clichy Sous Bois, Frankrijk.
Tegenover staat trouwens de Aldi supermarkt van Clichy-sous-Bois, met tralies voor de deur. Klanten met een rugzak op, krijgen een aparte behandeling daar: de ritssluiting wordt met een tyrap vastgemaakt door de security bij de ingang van de winkel.
Nog weer wat van binnen uit dichtgemetselde appartementen:
Résidence Le Chene pointu. (de puntige eik) Waar wonen nog betaalbaar is; zag op een makelaarssite dat je hier vanaf 52.000 euro een 50m2 appartement hebt.
Voor dat geld krijg je er ook een plaatsje bij in je parkeergarage:
En tot slot deze compilatie met promotie fotos van een appartement voor 54.500€ (van de site van de makelaar afgehaald)
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Erg indrukwekkend verslag Caspar! Lijktt mij inderdaad niet fijn om daar 's avonds rond te lopen...
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Interresante foto's :pos:
Doet me een beetje denken charleroi...
Doet me een beetje denken charleroi...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39210
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Erg indrukwekkende reportage dit ja. Je hebt erg mooi vastgelegd wat ze in de media nu juist niet laten zien als het over problemen in dit soort wijken gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Mooie reportage inderdaad, boeiend ook :-)
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Interessante rapportage. Tenminste iets anders dan de Eifeltoren en de Arc du Triomph.
Misschien ziet het er wel aantrekkelijker uit dan het is, een makelaar blijft een makelaar.tsov schreef:Die makelaar probeert het niet eens aantrekkelijker te laten lijken dan het is
Het is een spectrum.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Inderdaad, erg interessante reportage. :pos: Ik wist dat deze "kant" van Parijs bestond, maar had het nooit echt zo gezien. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Interessante reportage, Caspar. :pos: Een kant van Parijs die je weinig ziet en wat er erg slecht uit ziet.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Ik sluit me bij de rest aan, een erg indrukwekkende reportage. Ik heb wel respect voor je dat je erheen durft , ik zou er zelf niet zoveel trek ik hebben (dat hotelletje daar staat in ieder geval niet al te hoog op mijn verlanglijstje ).
In ieder geval erg leuk om zo'n niet-dagelijkse reportage te lezen :pos: .
In ieder geval erg leuk om zo'n niet-dagelijkse reportage te lezen :pos: .
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Dank voor alle reacties. Ik vraag me af wat een beter ov kan betekenen voor deze buurten. Nu stoppen hier enkel bussen en duurt een rit naar het centrum een uur via bus+rer. Het is 17km slechts. Doordat er een flink hoogte verschil is in Clichy (zie de foto) lijkt een Rer, tram of metro onmogelijk aan te leggen?
Re: Parijs en Noord Frankrijk
17 kilometer van het centrum is te ver voor de Parijse metro, maar wat het denk ik vooral is, is dat men niet wil investeren in die buurt. Want waarom worden er wel gigantische tunnels onder het centrum van Parijs aangelegd, maar niet in de randgemeenten waar er in Parijs heel veel van zijn? Waarom: Gebrek aan prestige
In Frankrijk wordt sowieso heel veel gedaan voor de prestige: Stervensdure nieuwe HSL-trajecten terwijl het oude spoor zowat van ellende uit elkaar valt lijkt de normaalste zaak bij de RRF (spoorbeheerder in Frankrijk)/SNCF
In Frankrijk wordt sowieso heel veel gedaan voor de prestige: Stervensdure nieuwe HSL-trajecten terwijl het oude spoor zowat van ellende uit elkaar valt lijkt de normaalste zaak bij de RRF (spoorbeheerder in Frankrijk)/SNCF
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Heavy foto's, Caspar! Als je de foto's zo bekijkt, beseft dat de mensen die daar wonen niet veel hebben (zowel aan geld, sociale relaties, steun en hulp, etc., maar ook niet veel hebben te verliezen), vind ik de maatschappelijke processen die daar plaatsvinden (gevoel van onveiligheid, aversie tegen de overheid en hevige rellen) helemaal niet opmerkelijk.
Persoonlijk vind ik (en meerdere mensen op dit forum, zo blijkt) dat soort ontwikkelingen ook erg interessant. Ben benieuwd wat de gemeente en het département voor plannen hebben met het gebied (het aantal inwoners in Clichy-sous-Bois stijgt nog steeds).
Wat beter OV voor deze buurt kan betekenen hangt een beetje af van wat je wilt: de huidige bewoners beter van dienst zijn of de wijk aantrekkelijker en "dichter" bij het centrum brengen. De huidige bewoners zullen weinig hebben met het centrum, denk ik zo. Andersom zou een van de eerste foto's (vanaf de heuvel, met uitzicht op het centralere gedeelte van Parijs?) zo uit een boek over de ideale elite-suburb kunnen komen :)
Wellicht is een goed ontsloten busnet in het heuvelachtige gedeelte dat aansluiting geeft op de Transilien/RER een mogelijkheid? Ik heb geen idee hoe de huidige situatie is, dus wellicht is dat er nu al hoor :)
Persoonlijk vind ik (en meerdere mensen op dit forum, zo blijkt) dat soort ontwikkelingen ook erg interessant. Ben benieuwd wat de gemeente en het département voor plannen hebben met het gebied (het aantal inwoners in Clichy-sous-Bois stijgt nog steeds).
Wat beter OV voor deze buurt kan betekenen hangt een beetje af van wat je wilt: de huidige bewoners beter van dienst zijn of de wijk aantrekkelijker en "dichter" bij het centrum brengen. De huidige bewoners zullen weinig hebben met het centrum, denk ik zo. Andersom zou een van de eerste foto's (vanaf de heuvel, met uitzicht op het centralere gedeelte van Parijs?) zo uit een boek over de ideale elite-suburb kunnen komen :)
Wellicht is een goed ontsloten busnet in het heuvelachtige gedeelte dat aansluiting geeft op de Transilien/RER een mogelijkheid? Ik heb geen idee hoe de huidige situatie is, dus wellicht is dat er nu al hoor :)
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Idyllisch is bij uitstek een woord dat ik níet associeer met stedelijke uitzichten, maar okee :)Caspar schreef:Terwijl ik de buurten in wandelde had het qua ligging wel iets idyllisch:
Ik vind je reportage erg interessant. Het laat nog maar eens zien dat geluk relatief is.
Re: Parijs en Noord Frankrijk
Over wat OV kan betekenen voor de Franse hoofdstedelijke agglomeratie is ook gesproken in eerder genoemd TV-programma. Voornamelijk meer interactie tussen wijken, waardoor mensen ook sneller ergens anders werk kunnen krijgen en dergelijke. Een beter OV zorgt - eveneens volgens die documentaire - voor minder blik op de weg; minder uitstoot en de mogelijkheid om meer groen aan te leggen wat de buurt een beter imago kan geven.
Echter vraag ik mij af of dat nog werkt in deze wijken en er moet ergens geld vandaan komen.
Echter vraag ik mij af of dat nog werkt in deze wijken en er moet ergens geld vandaan komen.
Het is een spectrum.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten