Ja joh, lekker inkorten. Of nog makkelijker: de M51 helemaal schrappen. Scheelt weer herstel aan voertuigen en kan je misschien zelfs bezuinigen op de hoeveelheid nieuwe metro's. Ook efficiënt. _O-Meltrain schreef:Over lijn 51: is het niet handiger om die lijn gewoon in te korten tot Spaklerweg, zodat die lijn wel altijd (op het resterende deel) kan rijden?
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja joh, laten we gelijk maar weer overdrijven.
Helemaal schrappen is geen optie en ook tussen Zuid en Spaklerweg heeft lijn 51 nog een belangrijke functie. Tussen Spaklerweg en CS is het belang beperkter door de aanwezigheid van lijn 53 en 54.
Daarom wil ik de beperkte middelen inzetten op de plekken waar lijn 51 daadwerkelijk belangrijk is.
(Dat ontslaat het GVB natuurlijk niet van de verplichting om het materieel goed te onderhouden en een zo hoog mogelijke reserve na te streven.)
Helemaal schrappen is geen optie en ook tussen Zuid en Spaklerweg heeft lijn 51 nog een belangrijke functie. Tussen Spaklerweg en CS is het belang beperkter door de aanwezigheid van lijn 53 en 54.
Daarom wil ik de beperkte middelen inzetten op de plekken waar lijn 51 daadwerkelijk belangrijk is.
(Dat ontslaat het GVB natuurlijk niet van de verplichting om het materieel goed te onderhouden en een zo hoog mogelijke reserve na te streven.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Suus, dat is beleid in Amsterdam. Het OV-beleid is zo vormgegeven dat iedere tiener het beter kan bedenken. Dat zorgt voor gemotiveerde studenten die iets met mobiliteit gaan studeren. Anders zouden ze kiezen voor andere opleidingen of andere steden. Waarschijnlijk is het OV over 15 jaar een heel stuk beter, want dat beloofden ze in het vorig decennium ook al.Suus schreef:Er zit daar iemand bij GVB of de opdrachtgever die het echt niet begrepen heeft.Alargule schreef:Hoewel GVB hierin zeker niet vrijuit gaat, vind ik het wat te eenvoudig om alleen naar die partij te wijzen. Die zal het onderhoud immers ook uit de hun toegekende middelen moeten financieren, en die middelen worden toegekend door de overheid. En ik denk dat iedereen op dit forum wel weet dat die middelen de laatste jaren flink onder druk staan (en anders biedt dit artikel wel wat inzicht).
Dus tja, dan wordt het voor GVB roeien met de riemen die men aangereikt krijgt. Tel daar de onzekere toekomst van de Amstelveenlijn bij op (waarvoor de verantwoordelijkheid wat mij betreft geheel bij de politiek ligt) en het feit dat het materieel specifiek voor deze lijn is gebouwd, met onderdelen die inmiddels nauwelijks of niet meer te krijgen zijn, en je hebt je recept voor de huidige toestand.
Overigens zijn we na 3 maart volgend jaar nog niet af van de S1/S2. In 2021 krijgen de stellen nog een revisie (levensverlengend onderhoud of LVO) en pas in 2024 zullen ze volledig zijn weggebonjourd. Dan doen ze dus 34 jaar dienst. Men houdt wel van het zo lang mogelijk oprekken van de levensduur van onze ouwe knollen...
De voertuigen vallen de afgelopen jaren steeds vaker met defecten uit, hoe kan je dan besluiten de revisie uit te stellen tot 2021? En waarom zou je in 2021 een dure revisie doen als je ze in 2024 uit dienst stelt, dan is er geen enkele terugverdientijd voor de investering. We hebben het steeds over budgetproblemen, maar als je op deze manier met geld omgaat roep je dat toch echt over jezelf af.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Schrale troost: we zijn nog geen vijftien jaar verder sinds het vorige decennium.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: di 19 jan 2016, 03:26
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zover ben ik er niet in thuis. Zal heel goed kunnen, dat dit klopt. We wachten het af.fred1954 schreef:Weet niet of de bezwaartermijn 20 werkdagen is of 20 kalenderdagen? Bij dat laatste kom je uit op eind november (gerekend vanaf 9 november) als einde bezwaartermijn. Kan dan nog steeds op 1 december getekend worden.MartijnFloris schreef: Ook dit is vertraagd. Er wordt nu als datum genoemd , vrijdag 9 november. Dan nog de 20 dagen bezwaar termijn , de niet geselecteerde fabrikanten afwachten. Kom ik op 19 december uit. Als er inderdaad geen bezwaar indiening is?
Is de bezwaartermijn 20 werkdagen, dan tel ik max. 28 dagen na 9 november, kom ik uit zo rond 7 december?
EDIT: ik lees in de aanbestedingswet dat het aantal van 20 dagen gebaseerd is op kalender dagen, dus bekendmaking op 9 november kan toch contract ondertekening betekenen op of rond 1 december.
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toch opmerkelijk. Ik reis 3x per week tussen Amstel en Weesperplein met de metro. Lijn 51 is over het algemeen een heel stuk drukker dan de 53 en de 54. Lijn 54 heeft een minder groot spitsverloop door de dag heen dan de 51, maar op de piekmomenten is lijn 51 vaak zo vol dat het niet altijd mogelijk is om nog ook maar een stap te zetten. Ik heb ook regelmatig dat ik moet dringen om de metro weer uit te komen. In de 53 en 54 heb ik dat nog nooit meegemaakt.Meltrain schreef:Ja joh, laten we gelijk maar weer overdrijven.
Helemaal schrappen is geen optie en ook tussen Zuid en Spaklerweg heeft lijn 51 nog een belangrijke functie. Tussen Spaklerweg en CS is het belang beperkter door de aanwezigheid van lijn 53 en 54.
Daarom wil ik de beperkte middelen inzetten op de plekken waar lijn 51 daadwerkelijk belangrijk is.
(Dat ontslaat het GVB natuurlijk niet van de verplichting om het materieel goed te onderhouden en een zo hoog mogelijke reserve na te streven.)
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Twee gekoppelde BN'netjes zijn natuurlijk van een ander kaliber dan een M5. ;)
Nog even een vraagje: aan de oostelijke tramperrons op CS, gezien vanaf het stationsgebouw, welke tramlijn stopt nu op welk perron? OVinfo geeft alles aan als A3.
Nog even een vraagje: aan de oostelijke tramperrons op CS, gezien vanaf het stationsgebouw, welke tramlijn stopt nu op welk perron? OVinfo geeft alles aan als A3.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zou dat ook niet zijn omdat de 51 met (veel) kleiner materieel rondrijdt?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens mij is de volgorde daar 26 - 4 - 14 - 24, met ieder een eigen spoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De 51 heeft kleiner materieel, met ook nog een gebrekkige doorstroming. Eigrnijk net te smal voor vier zitplaatsen. Veel mensen blijven vaak hangen bij de deuren. Op lijn 50 ervaar ik een M4-trein ook snel als drukker dan een M5.
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vind de doorloop in een M5 ook niet ideaal, er is weliswaar veel ruimte door de langsbanken, maar de stangen die precies in het midden staan, verhinderen een goede doorloop, zeker als er links en rechts veel mensen breeduit zitten. Maar misschien ligt dat aan mij...... :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Amen. Het verschil tussen een M5 en 3-delige M4-combinatie is echt dag en nacht.Mojito schreef:[...] Op lijn 50 ervaar ik een M4-trein ook snel als drukker dan een M5.
In de praktijk wordt de M51 met enige regelmaat ingekort tot Spaklerweg, wat dat betreft wordt je idee dus al jaren uitgevoerd. Wanneer mogelijk gewoon lekker laten doorrijden t/m CS. En verder nog even een klein half jaar de tanden op elkaar. Hopelijk geeft het sneltrammaterieel minder problemen op dagbasis als het alleen nog maar in metrobedrijf hoeft te rijden.Meltrain schreef:Daarom wil ik de beperkte middelen inzetten op de plekken waar lijn 51 daadwerkelijk belangrijk is.
Als ik kom aanlopen door het gangpad gaan mensen meestal wel rechtop zitten om me door te laten.fred1954 schreef:Ik vind de doorloop in een M5 ook niet ideaal, er is weliswaar veel ruimte door de langsbanken, maar de stangen die precies in het midden staan, verhinderen een goede doorloop, zeker als er links en rechts veel mensen breeduit zitten. Maar misschien ligt dat aan mij...... :D
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In elk geval kunnen ze dan ook met 3 stellen gaan rijden, dus dan kan het allemaal wel weer schelen. Overigens is het wel zeldzaam hoor dat er ritten worden ingekort.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als ze enkel en alleen met het vrijgekomen sneltrammaterieel gaan rijden op de nieuwe lijn 51 CS - Isolatorweg is het vrijwel onmogelijk om alle dienstwagens met 3 stellen te rijden, dan heb je namelijk in de spits zo'n 27 stellen nodig van de in totaal 29, maar ja ze kunnen voortaan wel materieel van andere lijnen gebruiken (wat echter ook schaars is).
Zou er trouwens al iemand bij GVB aan gedacht hebben dat er geen Isolatorweg op de bestemmingsrol zit van het BN materieel?
Zou er trouwens al iemand bij GVB aan gedacht hebben dat er geen Isolatorweg op de bestemmingsrol zit van het BN materieel?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Spaklerweg is alleen daarvoor te kort.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Geen probleem.....er ligt ergens bij het GVB nog wel een pak A4 papier..... :YSTF schreef: Zou er trouwens al iemand bij GVB aan gedacht hebben dat er geen Isolatorweg op de bestemmingsrol zit van het BN materieel?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gefeliciteerd fred1954! Je bent werknemer van de maand *O*
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, en wat levert dat mij op, Trolly?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Een rol plakband, waarschijnlijk.
Laatst gewijzigd door trolly op zo 04 nov 2018, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In Maart kunnen ze natuurlijk flink gaan schuiven met materieel. Lijn 50 zal een stuk minder druk worden door de parallel rijdende 51. Mijn inschatting is dat M54 weer de drukste lijn van het ‘oude’ net wordt en dus de meeste M5’s krijgt. Door de frequentieverlaging van 7,5 minuut naar 8 minuut wordt wellicht ook nog wel een materieeldienst vrijgespeeld, waardoor nog meer mogelijkheden ontstaan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Spitsverloop....en dan ook nog door de dag heen.....Western Soldier schreef:Lijn 54 heeft een minder groot spitsverloop door de dag heen.
Zou je me kunnen uitleggen wat je daarmee bedoelt?
En da's geen sarcastische vraag. Ik ken de kreet alleen uit het wegverkeer, niet uit het OV.
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik bedoel ermee te zeggen dat als ik in de spits reis dat 51 veruit het drukst is. In de 51 heb ik in tegenstelling tot de andere lijnen zelden enige ruimte om te bewegen met als gevolg dat ik soms moet dringen om de metro weer uit te kunnen. In lijn 54 moet ik in de spits ook staan, maar ik heb vaak nog wel behoorlijk wat beweegruimte. Overdag echter kan ik ook zelden zitten in de 54, maar in de 51 bijna altijd. Dat bedoel ik met een groter spitsverloop. De piek in de 51 is hoger dan in de 54, maar in het dal is het dieptepunt lager dan de 54.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En wat de andere mensen proberen te zeggen is waar dat door komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten