Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Over de toekomstige lijnvoering Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol zie ook: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... megen.aspx .
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Heeft dat niet te maken met het contract dat ze met de provincie Gelderland gesloten hebben? Die provincie heeft volgens mij met NS afgesproken dat zo'n kwartiersdienst er kwam en dat NS daarvoor subsidie zou krijgen, daarnaast heeft Gelderland daarvoor geïnvesteerd in de uitbreiding van station Wijchen. Als NS dan opeens weigert, dan zullen ze wel een boete moeten betalen (voor contractbreuk) plus dat Gelderland dan geld terug zou eisen voor die verbouwing van Wijchen.webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Maar dat bedenk je dan toch voordat je dat contract tekent? Is er overigens subsidie naar NS voor die ritten? Het is in principe hoofdrailnet toch?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dat het HRN is betekend nog niet dat NS subsidies voor bepaalde diensten krijgt die niet verplicht zijn volgens de concessie-eisen. De treindienst Apeldoorn-Enschede is buiten de spits niet ingekort tot Almelo omdat er minder reizigers zijn, maar omdat de subsidie daarvoor niet verlengd werd. De IC Dordrecht-Breda is er ook alleen maar gekomen dankzij een subsidie geloof ik. En er zijn nog wel meer voorbeelden volgens mij.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Ja, volgens mij rijdt de sprinter in Friesland ook op subsidie (ja, en op wielen en stroom ;-))
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Maar niet over rails? :D
*rent heel hard weg*
*rent heel hard weg*
🍉
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Nee, over blaadjes.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
De Sprinter Assen-Groningen ook.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, want voor zo ver er daadwerkelijk te korte treinen zouden rijden vanuit Nijmegen, kan er in Arnhem een stel bij aangeplakt of afgehaald worden. Dat is nog efficiënter ook, want zo groot zijn de reizigersstromen van en naar Nijmegen ook weer niet dat er 12 bakken VIRM voorbij Arnhem nodig zijn vanuit Utrecht en tot aan Arnhem vanuit Nijmegen.webguy schreef:waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Maar eh, dat wordt niet gedaan toch? Er wordt volgens mij gezegd dat 10 bakken de max is voor [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]/[serie=Intercity|2018|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] door het vertrek in Nijmegen...
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
In Arnhem heb je echt niet de mogelijkheden om bij elke trein bij te plaatsen of af te trappen. Dat past daar totaal niet op het opstelterrein. Het terrein in Nijmegen is veel groter en beter bereikbaar.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dagelijkse kost, anders. Ook aan het einde van de spits gaan er stellen af in Arnhem. Ik beweer ook niet dat het bij iedere trein gebeurt, maar het is niet zo dat doordat er in Nijmegen geen plaats is voor lange treinen, de treinen tussen Arnhem en Utrecht (of verder) te kort rijden. Dat zal eerder komen door materieelgebrek.webguy schreef:Maar eh, dat wordt niet gedaan toch?
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Nee, ook doordat er dingen niet kunnen in Arnhem. Er rijden nu treinen korter dan gewenst.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Het probleem zit hem niet met het vertrekken richting Utrecht met 12 bakken, want dan:
- is het makkelijk om in Arnhem bij te plaatsen (je hoeft daarvoor niets te kruisen immers)
- is het makkelijk om in Nijmegen al met 12 bakken te beginnen, doordat je vanaf het rangeerterrein een trein op spoor 1a voor kan zetten.
Het probleem is juist het binnenkomen vanuit Utrecht. Aftrappen in Arnhem is dat lastig vanwege de vele kruisende bewegingen naar Arnhem Berg en in Nijmegen dus omdat je alleen op 4a terecht kunt (1a is niet te bereiken i.v.m. kruisende beweging met de sprinter naar Arnhem vanaf spoor 3 en spoor 4b is nog niet geheel vrij i.v.m. de sprinter ri. Wijchen)
- is het makkelijk om in Arnhem bij te plaatsen (je hoeft daarvoor niets te kruisen immers)
- is het makkelijk om in Nijmegen al met 12 bakken te beginnen, doordat je vanaf het rangeerterrein een trein op spoor 1a voor kan zetten.
Het probleem is juist het binnenkomen vanuit Utrecht. Aftrappen in Arnhem is dat lastig vanwege de vele kruisende bewegingen naar Arnhem Berg en in Nijmegen dus omdat je alleen op 4a terecht kunt (1a is niet te bereiken i.v.m. kruisende beweging met de sprinter naar Arnhem vanaf spoor 3 en spoor 4b is nog niet geheel vrij i.v.m. de sprinter ri. Wijchen)
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Er wordt alleen vanuit Nijmegen richting Utrecht afgetrapt en bijgeplaatst, omdat zoals vermeld je vanaf spoor 8 niet van/naar het emplacement kunt rangeren zonder in conflict te komen met andere treinen. Stellen die afgetrapt worden na de ochtendspits maken dus een slagje Arnhem - Nijmegen - Arnhem voordat ze afgetrapt worden, en hebben dus ook een lengtebeperking van 10 bakken. Vandaar er alleen in de ochtendspits VIRM12 ingezet wordt van Arnhem richting Utrecht en niet andersom.Mikos schreef:Ook aan het einde van de spits gaan er stellen af in Arnhem.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
I stand corrected
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Volgens mij is dat niet alleen zo voor een extra trein naar Wijchen, maar voor het totaalpakket aan maatregelen dat in december 2016 ingegaan is, dus ook een snellere IC Zwolle - Roosendaal etc.webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Interessant verhaal. :pos:Frank schreef:Over de toekomstige lijnvoering Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol zie ook: https://www.locov.nl/Actueel/publicatie ... megen.aspx .
6/6 lukt dus niet, dus het wordt oftewel 6/4 met IC-stops of 6/2/2.
Puur vanuit reizigers mogelijkheden ben ik voorstander van 6/4 met IC-stops omdat er dan vanaf een groot deel van de stations meer reismogelijkheden zijn.
Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom in die variant 4 IC's per uur in Driebergen-Zeist stoppen en 2 IC's per uur in Veenendaal-De Klomp. Omgekeerd zou in mijn ogen logischer zijn, aangezien Db ook al 4 Sprinters per uur heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Het klinkt overigens ook raar, om een probleem te zoeken tussen Utrecht en Amsterdam waar die 200 zitplaatsen ruimschoots gecompenseerd zijn met twee extra treinen per uur.webguy schreef:Klinkt overigens raar, maar ik vind de besluitvorming enigszins merkwaardig dat iemand bij NS goedgekeurd heeft dat een trein elk kwartier naar Wijchen mag, waardoor je tussen Nijmegen en Amsterdam opeens 200 minder zitplaatsen hebt per trein. Lijkt me dat die zitplaatsen tussen Utrecht en Amsterdam uiteindelijk belangrijker en waardevoller zijn dan elk kwartier een treintje naar Wijchen (waar je ook ander/meer SLT in zou kunnen inzetten)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Nu.nl kopte Arnhem - Nijmegen geloof ik, NOS had er Utrecht - Amsterdam van gemaakt. Het effect is denk ik het grootst op de flessenhals Utrecht - Arnhem, maar dat kan ook eigen belang zijn...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen:Meltrain schreef:Het is me alleen niet helemaal duidelijk waarom in die variant 4 IC's per uur in Driebergen-Zeist stoppen en 2 IC's per uur in Veenendaal-De Klomp. Omgekeerd zou in mijn ogen logischer zijn, aangezien Db ook al 4 Sprinters per uur heeft.
- Veenendaal-De Klomp heeft alleen lokale instappers, Driebergen-Zeist heeft naast lokale instappers ook uitstappers uit Oost-Nederland die de snelbus naar de universiteit willen nemen.
- Met een stop in Driebergen-Zeist kun je ook Utrecht Centraal voor een deel ontlasten: deels vanwege het punt hierboven, deels omdat reizigers vanuit Rhenen in Driebergen al kunnen overstappen op een intercity ri. Amsterdam/Schiphol.
- De aansluitende bussen in Veenendaal-De Klomp rijden slechts 2x p/u, terwijl veel van de aansluitende bussen in Driebergen-Zeist 4x p/u rijden. Hierdoor zul je in De Klomp dan toch 2 IC's krijgen waar relatief veel reizigers instappen en 2 waarbij vrijwel niemand instapt en waarbij de stop dus niet rendabel is.
- Veenendaal-De Klomp heeft volgens de mensen hier met name reizigers ri. Arnhem, wat de tegenspitsrichting is en waardoor er meer ruimte in de intercity is. Driebergen-Zeist vrijwel alleen ri. Utrecht, wat in de spitsrichting is, waardoor er sowieso al minder ruimte in de treinen over is.
- Driebergen-Zeist (9.330) is veel drukker dan Veenendaal-De Klomp (4.229)
- Die 4 sprinters passen waarschijnlijk alleen tussen de intercity's als de achterliggende intercity (vanaf Utrecht gezien) op Driebergen-Zeist stopt, want anders hebben de intercity's een te snel pad op Utrecht-De Haar en moeten ze alsnog langzamer ingelegd worden. Hierdoor zou dan of Utrecht-Arnhem langzamer worden, of moet je de stop op Driebergen i.p.v. De Klomp laten plaatsvinden en dat laatste kiest NS dan logischerwijs voor.
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Je eerste en je laatste punt vind ik wel goed en daar had ik nog niet aan gedacht.
Bij je tweede punt heb ik mijn twijfels en dat Db drukker is dan Klp zal ook deels door de bediening komen.
Op je derde en vierde punt heb ik wel aanmerkingen: de bussen rijden nu deels maar 2x/uur omdat de trein ook maar 2x/uur rijdt. Als er 4x/uur een trein rijdt, zou het best kunnen dat lijn X80 ook 4x/uur tussen Scherpenzeel en De Klomp gaat rijden. Ook denk ik dat je het aantal reizigers wat per fiets of auto naar het station komt onderschat. Verder zullen er vanaf Klp best wel reizigers richting Arnhem zijn, maar gaan de meeste reizigers (bron: eigen waarnemingen gedurende een week) toch richting Utrecht.
Bij je tweede punt heb ik mijn twijfels en dat Db drukker is dan Klp zal ook deels door de bediening komen.
Op je derde en vierde punt heb ik wel aanmerkingen: de bussen rijden nu deels maar 2x/uur omdat de trein ook maar 2x/uur rijdt. Als er 4x/uur een trein rijdt, zou het best kunnen dat lijn X80 ook 4x/uur tussen Scherpenzeel en De Klomp gaat rijden. Ook denk ik dat je het aantal reizigers wat per fiets of auto naar het station komt onderschat. Verder zullen er vanaf Klp best wel reizigers richting Arnhem zijn, maar gaan de meeste reizigers (bron: eigen waarnemingen gedurende een week) toch richting Utrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Ik zou eerder een voorstander van 3/3 zijn, dat verschilt niet veel van een kwartierdienst, maar ik vermoed dat de 4 stoppende ICs niet zozeer te maken hebben met reizigersaantallen, maar met het snelheidsverschil met de 4 sprinters, zoals superghost al zei
Ik heb geen onderschrift
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
De diverse lijnen rijden 2x/uur ja, maar er gaat toch echt 4x/uur een bus vanaf De Klomp naar Veenendaal. De X80 zit namelijk precies tussen lijn 50 in waarbij 50 de aansluiting van/naar de trein biedt nu en X80 slechts een halve aansluitknoop biedt (die sluit ri. Renswoude aan op de aankomende treinen en uit Renswoude op de vertrekkende, maar van/naar Veenendaal zijn er geen trein aansluitingen).SuperGhost schreef:- De aansluitende bussen in Veenendaal-De Klomp rijden slechts 2x p/u, terwijl veel van de aansluitende bussen in Driebergen-Zeist 4x p/u rijden. Hierdoor zul je in De Klomp dan toch 2 IC's krijgen waar relatief veel reizigers instappen en 2 waarbij vrijwel niemand instapt en waarbij de stop dus niet rendabel is.
Daarnaast biedt lijn 5 nu alleen aansluitingen op de trein van/naar Utrecht en zouden daar met een kwartiersdienst vanzelf aansluitingen van/naar Arnhem bij komen die mogelijk vanuit het noorden van Ede een snellere verbinding opleveren dan via Ede-Wageningen.
Op welke momenten heb je dat dan waargenomen? In de ochtendspits komt er dagelijks een kudde uit lijn 50 voorbij rennen (en die hoeven alleen te rennen als ze naar Arnhem willen) en zit de aankomende X80 ook vol met reizigers die je massaal zorgen hoort maken over de aansluiting en naar het perron rennen als de bus laat is (eveneens alleen nodig als ze naar Arnhem willen).Meltrain schreef:Verder zullen er vanaf Klp best wel reizigers richting Arnhem zijn, maar gaan de meeste reizigers (bron: eigen waarnemingen gedurende een week) toch richting Utrecht.
Vanuit Utrecht is de spitsrichting sowieso andersom ('s ochtends aankomend, 's middags vertrekkend) en de hoeveelheid reizigers die ik de trein uit zie komen kleiner. Ook vanmiddag weer stond de bushalte pas echt vol overstappers nadat de trein uit Arnhem aangekomen was.
(Bron: eigen waarnemeningen gedurende een jaar, toch iets grotere steekproef)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Al volgend jaar meer plek in overvolle treinen Utrecht-Amsterdam
Dan heb ik dat wellicht niet goed beoordeeld, maar ik heb wel gezien dat er 's ochtends behoorlijk wat wachtenden voor de 3020 waren en er 's middags ook veel uitstappers uit de 3061 waren.
Het station dient toch ook als P+R richting Utrecht?
Maar zeg je nu dat er 's ochtends veel reizigers zijn vanuit Utrecht naar De Klomp en 's avonds andersom?
Het station dient toch ook als P+R richting Utrecht?
Maar zeg je nu dat er 's ochtends veel reizigers zijn vanuit Utrecht naar De Klomp en 's avonds andersom?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten