Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Klaasje schreef:........... minder goed in de tram passen..
Als je maar genoeg materieel bestelt, EN dat ook nog tijdig doet, passen we er allemaal in...... :D

VRA...staat die V niet voor “vooruitzien”?..... :lol:
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nee, Vervoer.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Mee eens. Uiteraard wordt niks “minder” in Amsterdam in de komende tijd. Méér bewoners, méér bedrijvigheid, méér toerisme, kortom meer, meer, meer. (mag je dat eigenlijk nog zeggen tegenwoordig?)

Het zou goed zijn als het gemeentebestuur (en de VRA) zich daar eens over buigt in plaats van de letters “I Amsterdam” weg te halen en dan maar hopen dat het probleem vanzelf oplost.
Als ze een groot genoeg verkeersinfarct creëren wordt alles vanzelf minder, minder, minder. Misschien is dat wel de achterliggende strategie: Amsterdam zo onaantrekkelijk dat niemand er meer wil wonen en komen. :P
fred1954 schreef:Nu maart 2019 steeds meer dichterbij komt, worden ook de zorgen over de bereikbaarheid van Amstelveen concreter.
[...]
Pijnpunten: vervangende buslijn 55 rijdt maar tot Sacharovlaan en slaat tevens alle haltes tussen Oranjebaan en Boelelaan over. Passagiers tussen die haltes moeten met lijn 5. De vraag is of lijn 5 dit passagiersaanbod aankan. GVB stelt dat het indien nodig extra trams zal inzetten op lijn 5. Ze vergeten blijkbaar dat er op lijn 5 alleen 2-richtings materieel kan rijden en daar hebben we er maar 24 (20+4) van, als er geen defecten zijn.
Hebben ze zitten slapen daar in Amstelveen? Dit is écht al zóóó lang bekend en ze waren zelf bij de beslissing aanwezig. Gevalletje zielig spelen voor de achterban? Met de voorgestelde frequenties snap ik ook niet hoe ze denken dat tram 5 en bus 55 in de spits kunnen oprijden tegen een sneltram in dubbeltractie + de normale hoeveelheid reizigers van tram 5.

Als ze de boel iets beter gepland hadden t.o.v. de instroom van het 15G-materieel hadden ze nog een extra tramlijn 5Kort in dienst kunnen stellen tussen Binnenhof-Zuid. Desnoods alvast in dubbeltractie. De pendelbussen kan je dan op hoge frequentie laten rijden tussen Binnenhof en het vervallen stuk van de 51. Als de werkzaamheden dat toelaten natuurlijk.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, natuurlijk gaat hem dat niet worden. Lijn 5 kan de passagiers nooit opvangen en een gelede bus is toch iets anders dan een gekoppeld BN-stel. Ik meen wel dat er een 5-minutendienst gereden gaat worden door lijn 55, maar of dat genoeg is? (Waar komen die extra gelede bussen trouwens vandaan, zouden die van CXX komen?) Ik vrees met grote vrees, dat het sappelen wordt voor de Amstelveners.

Eén troost, op het traject Amstelveen - Amsterdam kan ook nog met Connexxion gereisd worden.......ik heb begrepen, dat CXX ook rekening houdt met een groter passagiersaanbod vanaf maart op de bundel op dat traject.

Ik ben zeker voorstander van K(ort traject) lijnen. Helaas is men in Amsterdam daar niet zo van. Maar het zou op meerdere lijnen op sommige momenten best een oplossing kunnen zijn. Maar ja, we hebben het materieel ook niet...... :(
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Een vriendelijke gedachte, maar in de stad is gekoppeld rijden nog niet aan de orde. Vraag me af of kont-aan-kont koppelen van Combino’s/trapwagens technisch mogelijk is en of er tractie achteruit mogelijk is voor de tram die achterstevoren rijdt. Ik ben daar ook niet in thuis.

Overigens is daar ook geen materieel genoeg voor om gekoppelde stellen te laten rijden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

dennistd schreef:Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.
Met 4 tweerichtings Combino's kan je precies 2 setjes maken die op de 5 kunnen rijden. Schiet ook niet op. En hoewel Combino's technisch klaar zijn voor dubbeltractie is het systeem dat GVB heeft ingebouwd dat niet waardoor problemen ontstaan. Helaas.
fred1954 schreef:NIk ben zeker voorstander van K(ort traject) lijnen. Helaas is men in Amsterdam daar niet zo van. Maar het zou op meerdere lijnen op sommige momenten best een oplossing kunnen zijn. Maar ja, we hebben het materieel ook niet...... :(
In Amsterdam zijn ze niet van 1 lijnnummer meerdere eindpunten geven zoals ze in Rotterdam doen. Dus zolang je een korttraject gewoon een ander lijnnummer geeft is er niks aan de hand. Zo hebben we in het verleden ook een tram 11 gehad wat gewoon een tram 1 kort was. En er waren plannen voor een tram 29 wat een tram 9 kort was. Dus als je van tram 5K lijn 25 of whatever maakt is dat probleem opgelost. Maar ja, daar is toch geen materieel voor.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Waarschijnlijk wordt voor een deel van Westwijk en van Middenhoven de 347/348/357/358 bundel aantrekkelijker dan bus 55. Misschien kan Connexxion wat extra 358-ritten rijden tussen Westwijk en Zuid, om die pendelbus te ontlasten?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef:Heb er weinig verstand van, maar kan lijn 5 niet met gekoppelde combino's gaan rijden? Kont aan kont, dan hoef je niet perse 2-richtingsstellen te gebruiken.
Zelfs als dat technisch mogelijk zou zijn en zou mogen, dan heb je nog het probleem dat eenrichtingmaterieel maar aan één kant deuren heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Oeps, ja.....daar stond ik ook niet bij stil. Dat kan natuurlijk helemaal niet, kont-aan-kont.... :shock:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Zoals ik dus al zei: ik heb er weinig verstand van :')
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Roeland schreef:Waarschijnlijk wordt voor een deel van Westwijk en van Middenhoven de 347/348/357/358 bundel aantrekkelijker dan bus 55. Misschien kan Connexxion wat extra 358-ritten rijden tussen Westwijk en Zuid, om die pendelbus te ontlasten?
Zoals ik al schreef, houdt CXX al rekening met extra passagiersaanbod op de Amstelveen - Amsterdam corridor......de praktijk zal moeten uitwijzen of er extra ritten gereden moeten worden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Iets anders:

VVD wil Noord-Zuidlijn nu ook in noordelijke richting doortrekken:

https://www.at5.nl/artikelen/188448/vvd ... oortrekken
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het is weer verkiezingstijd.

Misschien leuk idee om een compilatie te maken van alle ov-plannen van Van Huffelen en de politiek waar niks van terecht is gekomen en die bij alle partijen aan te bieden. *O*
AlbertPool
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 12 mar 2010, 15:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door AlbertPool »

Het idee is nog erg weinig concreet. Je kunt via ergens in Waterland naar Purmerend, maar de vraag is of Waterland op een metro zit te wachten, het is nogal een makkelijk opstapje naar het bouwen van nieuwbouwwijken en/of stijgende huizenprijzen in wat nu nog een vrijwel aaneengesloten gebied met weilanden en (uiteraard) water is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef:Oeps, ja.....daar stond ik ook niet bij stil. Dat kan natuurlijk helemaal niet, kont-aan-kont.... :shock:
Nou ja, het kan wel, maar alleen als de trams aan beide kanten deuren hebben. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, maar ik bedoelde ook de éénrichtingtrams, die dat dus niet hebben....... met die 24 tweerichtingwagens, die we tot nu toe hebben, win je de oorlog niet. :(

Overigens, nog steeds geen witte rook uit de schoorsteen van de VRA over de aanbesteding van de elektrische bussen.....wordt tijd. 8-)
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze zouden eventueel tram 5 tijdelijk kunnen inkorten tot Zuid om een extra hoge frequentie te rijden. En tram 10 weer (deels) in dienst stellen voor de Staatsliedenbuurt. Als voor het laatste geen trams zijn: de 3 naar de Van Hallstraat laten rijden. Alleen de Zoutkeetsgracht en Prinses Irenestraat zitten dan die tijd zonder tram, maar dat probleem lijkt me te doen. Overige trajecten worden door andere tram- en buslijnen ontsloten. Spreid je de drukte zo niet wat meer over het net?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:Hebben ze zitten slapen daar in Amstelveen? Dit is écht al zóóó lang bekend en ze waren zelf bij de beslissing aanwezig. Gevalletje zielig spelen voor de achterban? Met de voorgestelde frequenties snap ik ook niet hoe ze denken dat tram 5 en bus 55 in de spits kunnen oprijden tegen een sneltram in dubbeltractie + de normale hoeveelheid reizigers van tram 5.
Toen het bekend werd heb ik me in ieder geval (overigens niet als enige) ook opgewonden over dit totaal domme voorstel omdat de OV-capaciteit enorm wordt beperkt op een toch redelijk gebruikte vervoerscorridor. Maar goed ik ken het OV-wereldje in Amsterdam een beetje: het kost allemaal te veel geld, "we gaan nog kijken" naar een adequate oplossing, we zetten een paar taxibusjes in voor het legertje echte bejaarden en de reiziger gaat maar fietsen. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.

Typisch trouwens dat het feit dat de bus maar tot Sacharovlaan rijdt nu als probleem wordt geopperd. Dit was nou juist in overleg met de bewoners van Westwijk gedaan omdat zij gelede bussen die door de wijk heen moeten keren niet zagen zitten en net zo lief de 199 namen of naar Sacharovlaan fietsten -o-
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Caffer schreef: Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 ........
Met 5 bussen red je het niet, met een 5-6 minuten dienst.... :o

De reden dat de haltes tussen Oranjebaan en Boelelaan niet aangedaan worden, is omdat lijn 55 dan te lang over de rit zou doen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.
Wijken? Hooguit 2 haltes die niet door een tram worden ontsloten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nieuwe software voor Exploitatie Beheer Systeem (EBS) voor GVB gaat geleverd worden door InTraffic.

https://www.spoorpro.nl/specials/2018/1 ... -voor-gvb/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

n-evo schreef:
Caffer schreef:@n-evo Tja, nou... zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met het GVB dat er wijken maanden tramloos gezet moeten worden om Amstelveen bereikbaar te houden :') Gewoon 5 extra bussen met chauffeur huren voor de 55 en dan zijn we er ook wel.
Wijken? Hooguit 2 haltes die niet door een tram worden ontsloten.
Ik ben een reiziger die niet zo heel blij is met die oplossing. Ik neem een paar keer per jaar tram 3 naar Haarlemmerplein vanaf Wibautstraat of in de nieuwe situatie met de nieuwe lijn 52 vanaf De Pijp, al is dat laatste nog niet voorgekomen, omdat ik tot nog toe enkel vanaf Wibautstraat die kant op ben gegaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

M52 (De Pijp) of M51, M53, M54 (Wibautstraat) naar CS > Bus 18, 21, 22 naar Haarlemmerplein.

Verder gaf ik al aan dat het omleggen van de 3 naar Van Hallstraat alleen is als tram 10 niet op een deeltraject hersteld kan worden i.v.m. materieeltekort.
fred1954 schreef:Nieuwe software voor Exploitatie Beheer Systeem (EBS) voor GVB gaat geleverd worden door InTraffic.

https://www.spoorpro.nl/specials/2018/1 ... -voor-gvb/
Is det het nieuwe systeem wat ook eindelijk lijnletters moet mogelijk maken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten