Dienstregelingen Limburg 2019

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door umbusko »

Hallo! Ik ben umbusko en nieuw op dit forum. Ik ben wel al een aantal jaar actief op Somda en heb hier zo af en toe een beetje meegelezen, dus ik dacht, laat ik me eens aanmelden. En dan ook meteen iets relevants bijdragen. (Ik hoop dat ik het topic zo aanmaak als het de bedoeling is.)

Ik keek gisteren op de OVinfo-app en daar viel mij opeens iets op: namelijk dat er in Maastricht een aantal nieuwe haltes zijn toegevoegd inclusief nieuwe lijnen, met de mededeling: "Op korte termijn vertrekken van deze halte geen ritten, eerste vertrek staat gepland op zondag, 9 december" (of, voor de nachtlijnen, "zaterdag, 15 december"). Na even verder neuzen ontdekte ik dat op alle haltes de lijnen al staan aangegeven met hun nieuwe bestemming, tenzij ze er (blijkbaar) in de nieuwe dienstregeling niet meer komen, want dan staan ze nog aangeduid met hun oude bestemming.

Daaruit haal ik voor dienstregeling 2019 in Maastricht de volgende wijzigingen:
Na onderstaand bericht van Suus voeg ik maar meteen het een en ander toe.
  • Lijn 1 heeft als nieuwe bestemming "De Heeg via Scharn-Heer", maar ik denk dat dat een foutje is, want ik vind lijn 1 op geen enkele halte in Scharn of Heer. Ik denk dus dat er niets verandert. (Begint goed. :mrgreen: ) Vermoeden klopt.
  • Lijn 5 rijdt voortaan altijd naar Heugem. Eijsden wordt voortaan bediend door de nieuwe lijn 15.
  • Lijn 7 rijdt vanaf het station niet meer via Heugemerveld naar het MUMC (dit wordt overgenomen door de nieuwe lijn 15), maar via de route van de vroegere lijn 4 via Scharn en Station Randwyck naar het MECC (Station - Wilhelminasingel - Koningsplein - Scharnerweg - Sibemaweg - Nijverheidsweg - Burght/Demertstraat (richting Randwyck) - Station Randwyck - Forum MECC). De haltes Sibemaweg (richting Randwyck) en Nijverheidsweg worden na twee jaar weer in gebruik genomen, de voormalige eenrichtingshalte Demertstraat/Sint Jozefstraat (richting Randwyck) en de halte Burght/Demertstraat richting Station zijn niet op de kaart verschenen. Tot hier juist.
    Omdat het MECC een bijzonder onlogische plaats is om te keren en lijn 10 vanaf P&R Noord ook bij het MECC gaat eindigen, vermoed ik dat lijn 7 bij het MECC overgaat op lijn 10 richting Centrum en P&R Noord. (Anders was het MUMC het logische eindpunt geweest, zoals lijn 4 dat vroeger ook had.) Het doorgaan als lijn 10 is niet terug te vinden; en lijn 10 blijft toch deels doorrijden tot Gulpen.
  • Lijn 9. Ik zie een nieuwe halte Balyeweg/Ankerkade op de Balyeweg voor lijn 9. Mogelijk gaat er dus niet meer via de Borgharenweg (halte Ankerkade/Balyeweg) gereden worden. Een andere logische halte op de route van lijn 9 zou dan de nieuwe halte W. Alexanderweg zijn (ook voor lijn 10 overigens), maar die staat alleen nog maar aangegeven voor de (nieuwe) nachtbus 804. Hier wordt inderdaad over gesproken "medio 2019".
  • Lijn 10 lijkt ingekort te worden tot het traject P&R Noord - Forum MECC en dan door te gaan als lijn 7 richting Scharn - Station - Caberg - Pottenberg. Het lijkt erop dat de route door Heer en door naar Gulpen niet meer bediend gaat worden. Vervelend voor reizigers van met name de haltes Burgemeester Kessensingel Noord en Burgemeester Kessensingel Zuid, die dan dus komen te vervallen (evenals Burght/Ridder van Heerstraat en Veldstraat, maar die hebben als alternatief de nieuwe lijn 7 (Burght/Demertstraat) of lijn 2 (Rijksweg/Veldstraat)). Voor het traject Oude Molenweg - Gulpen kan natuurlijk lijn 350 gebruikt worden. (Er is dan geen rechtstreekse verbinding meer met Randwyck of het centrum.) Dit is waarschijnlijk niet waar. Er wordt toch nog naar Gulpen gereden, maar wel minder.
  • Lijn 15. Dit wordt een nieuwe lijn: Maastricht Markt - Station - Heugemerveld - MUMC - Molensingel - Oost-Maarland - Eijsden. Deze bus gaat in beide richtingen over de Molensingel rijden en niet door Heugem (ook niet langs de haltes Balsemienbeemd en Beemdenplein/Maasveld, zoals nu nog het geval is bij de route over de Molensingel). De haltes Molensingel/Graanmolen en Molensingel/Malvabeemd krijgen er haltes bij richting Maastricht en er komen ook twee nieuwe tweerichtingshaltes: Molensingel/Slagmolen en Schorsmolen. "Maastricht Markt" wil gewoon zeggen: het standaardrondje Station - Mosae Forum/Centrum - Boschstraat/Maagdendries - Boschstraat/Markt - Station. Toevoeging: als Eijsden per trein een halfuurdienst krijgt, wordt lijn 15 een uurdienst; daarvoor een halfuurdienst.
  • Lijn 30 gaat via P&R Maastricht-Noord rijden. Op de Korvetweg zijn in beide richtingen de nieuwe haltes Korvetweg (ter vervanging van W. Alexanderweg/Korvetweg) en Jeruzalemweg verschenen. In Limmel worden medio 2019 de haltes Bersebastraat en Dolmansstraat/Kerk geschrapt, maar wordt wel gestopt op de W. Alexanderweg.
  • Lijn 48 bedient aan de Cannerweg (tussen Maastricht, Aramislaan en Kanne, Statiestraat) de drie nieuwe haltes Jekermolenweg, Nekummerweg en Jezuietenberg.

    Nachtbussen (alleen nog maar van zaterdag op zondag, niet meer van vrijdag op zaterdag)
  • Lijn 801 gaat niet meer op en neer naar De Heeg, maar een lusroute rijden via De Heeg en Heugem. De route naar De Heeg blijft hetzelfde (over Station Randwyck), vervolgens wordt via de halte Molensingel/Malvabeemd naar de halte Oude Maasstraat gereden in Heugem en vervolgens over de route van de huidige lijn 803 terug (Wardehofplein - Kapitellaan - MUMC - Forum MECC etc.)
  • Lijn 802 ongewijzigd (voor de volledigheid).
  • Lijn 803 rijdt niet meer naar Heugem (zie lijn 801). In plaats daarvan wordt naar Amby gereden met een aantal wijzigingen t.o.v. de huidige lijn 804. In plaats van over de Bergerstraat (halte Bergerstraat/Bernhardlaan), wordt via Scharn Kerk en Burgemeester Cortenstraat/Padualaan gereden. In Amby wordt de volledige route gereden zoals de bussen overdag dat ook doen (dus inclusief de haltes Gravenstraat en Severenplein die nu 's nachts niet bediend worden). Als de voortekenen niet bedriegen, gaat de nachtbus dus eindelijk zo rijden zoals de lijnennetkaart dat aangeeft. :wink: Vanuit Amby wordt niet meer doorgereden naar Meerssen. Meerssen blijft wel bediend, zie lijn 804. Route naar Daalhof gaat via Pottenberg.
  • Lijn 804 gaat aan de westkant van de stad doorrijden naar Wolder, wat daarmee ook een nachtbus krijgt. Aan de andere kant wordt een lusroute gereden via P&R Maastricht Noord naar Meerssen en Bunde en weer terug langs Itteren richting Maastricht. Lijn 804 lijkt niet op het station te gaan stoppen. Route: Wolder - Tongerseplein als lijn 3, Tongerseplein - Centrum - P&R Maastricht-Noord als lijn 10 inclusief nieuwe halte W. Alexanderlaan, P&R Maastricht-Noord - Meerssen tot aan halte Meerssen, Viaduct als lijn 30, dan haltes Bunde, Kastanjelaan - Bunde, Beukenlaan - Itteren, Meerssenhove - Maastricht, W. Alexanderlaan/Korvetweg - nieuwe halte W. Alexanderlaan - Franciscus Romanusweg - Mosae Forum/Centrum - als lijn 10 tot Tongerseplein - als lijn 3 naar Wolder. Lijn 804 stopt dus alleen bij stations Maastricht Noord en Meerssen, niet bij Maastricht of Bunde.
  • Lijn 805 staat in Maastricht aangegeven als rijdend naar Gulpen, maar bij de haltes oostelijk van Gulpen is een lijn 805 Maastricht-Aachen opgedoken. Wellicht wordt er dus (deels?) verder gereden dan Gulpen. Dit vermoeden is juist. Die 805 staat overigens niet op halte Aachen, Theater; wat wellicht betekent dat die niet meer bediend gaat worden door bussen uit Nederland. (Wat eigenlijk ook niet echt nodig is nu ze bij de Elisenbrunnen stoppen.)
LET OP: Nogmaals de disclaimer: dit is allemaal nog niet officieel bekendgemaakt en alleen wat ik zelf uit de OVinfo-app heb gededuceerd (inmiddels aangevuld met informatie uit het bericht hieronder). Voor aanvullingen, bevestigingen, ontkrachtingen houd ik me aanbevolen! :D
Laatst gewijzigd door umbusko op ma 29 okt 2018, 06:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Suus »

Dag Umbusko en welkom!

De dienstregeling Limburg voor 2019 voorgesteld door Arriva is te downloaden op de website van de provincie: https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListE ... 93c5bc2bcf
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door umbusko »

Verdorie, heb ik toch niet goed genoeg gezocht. -o-
Maar bedankt; ik heb inmiddels al het een en ander toegevoegd aan mijn oorspronkelijke bericht, zodat er in ieder geval niet teveel onzin staat.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Stadsbus »

Mij lijken enkele wijzigingen in de stadsdienst (Maastricht) het gevolg van de nieuwe elektrische bussen die daar gaan rijden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door umbusko »

Die moeten volgens het document in eerste instantie gaan rijden op lijn 1 (Malberg-De Heeg), 2 (Oud Caberg-De Heeg), 5 (Daalhof-Heugem) en 6 (Daalhof-Amby). (Op lijn 3 Wolder-Nazareth rijden ze nu al.)

Op een later tijdstip moeten 4, 7, 9 en 10 volgen. Ik ben benieuwd of de 4 dan in Valkenburg losgekoppeld wordt van de 56; van Pottenberg op en neer naar Brunssum elektrisch is misschien wel ver. (Mocht dat geen probleem zijn, dan zie ik ook niet in waarom een bus Daalhof-Eijsden niet zou kunnen, dat is veel korter.)
maaslynx
Berichten: 126
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door maaslynx »

Ik vind de aanpassingen aan het nachtnet in Maastricht zeer interessant. Hoewel ik hoop heb voor de verbinding richting Aachen vermoed ik nou niet dat een grote groep mensen warm loopt voor de bus richting Wolder. Afgezien daarvan zou het nachtnet zou sowieso een alternatieve tariefstructuur goed kunnen gebruiken, ik denk dat het vlakke tarief van 5 euro ervoor zorgt dat veel mensen die relatief dichtbij de binnenstad wonen de bus daardoor niet gebruiken. En dat zijn er veel, want zo groot is Maastricht ook weer niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door umbusko »

Mee eens. Ik vind het overigens vreemd dat Eijsden nog steeds niet op het nachtnet aangesloten wordt. Wel een bus naar Bunde, wel naar Vaals, maar niet naar Eijsden? Alleen met carnaval wordt Eijsden 's nachts bediend.

Verder vind ik het wel heel jammer dat de nachtbus alleen van za op zo gaat rijden. Ik maak nog wel eens gebruik van de laatste Intercity, en dan is zo'n nachtbus naar huis toch wel prettig (hoewel 5 euro inderdaad belachelijk duur is voor die paar haltes; en buiten de stad is het zelfs 7,50!). Maar dat doe ik meestal op donderdag of vrijdag, en eigenlijk nooit op zaterdag.
Voor nachtelijke bezigheden in de stad, zou ik zelf inderdaad met de fiets gaan.
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Seat Ibiza »

umbusko schreef:Lijn 10 lijkt ingekort te worden tot het traject P&R Noord - Forum MECC en dan door te gaan als lijn 7 richting Scharn - Station - Caberg - Pottenberg. Het lijkt erop dat de route door Heer en door naar Gulpen niet meer bediend gaat worden.
Ook in de huidige dienstregeling zijn lijn 7 en lijn 10 al aan elkaar gekoppeld. Lijn 7 start en eindigt nu nog aan het AZM, maar omdat de haltes daar aangepast moeten worden voor de (hogere) elektrische bussen op de lijnen 1 en 5, is keren daar niet meer mogelijk. Lijn 7 wordt daarom ingekort tot Forum MECC. Daar is deze lijn gekoppeld met lijn 10, maar dit betreft (net zoals nu) slechts 2 van de 4 ritten per uur van lijn 10. De overige 2 ritten rijden verder naar Gulpen en blijven dat ook doen (al zal dit in daluren minder het geval zijn dan nu).
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op ma 19 nov 2018, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door umbusko »

De nieuwe dienstregeling is inmiddels te vinden via de site van Arriva onder dienstregelingen. Eerst de dienstregeling of haltevertrekstaat van een bepaalde lijn opvragen (zoals hij nu rijdt); vervolgens kun je bovenin de geldigheidsperiode kiezen.

Paar puntjes:
  • Lijn 7 gaat inderdaad vanaf het MECC doorrijden als lijn 10. Helaas sluit lijn 7 op station Randwyck absoluut nergens op aan, op alle mogelijke manieren niet. :( Van de vier ritten per uur op lijn 10 gaan er dus twee door als lijn 7 en twee als lijn 10 richting Burgemeester Kessensingel -> Gulpen.
  • De ritten van lijn 2 gaan vanuit De Heeg 's avonds (meestal) vanaf het station doorrijden als lijn 6 richting Daalhof. Volgens OV-Info is dat nu ook al zo, maar nu staat het ook officieel in de dienstregeling.
  • Voor lijn (10 en) 350 geldt: de halte Honthem wordt vreemd genoeg opgeheven; de halte Aachen, Theater wordt niet meer bediend.
  • Nachtbus 805 krijgt één rit op en neer naar Aachen, tot aan de Elisenbrunnen (alleen van zaterdag op zondag). Alle nachtbussen die langs het station rijden (alleen 804 dus niet), gaan ook met álle ritten langs het station rijden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Meltrain »

De nieuwe dienstregeling: https://www.arriva.nl/limburg/reisinfor ... oid=153857

Arriva heeft ook de treindiensten nieuwe lijnnummers gegeven:
S1 (Nijmegen - Blerick (- Roermond)) wordt RS11
S2 (Roermond - Maastricht Randwyck) wordt RS12
S3 (Sittard - Kerkrade Centrum) wordt RS15
S4 (Stoptrein Maastricht Randwyck - Heerlen) wordt RS18
S5 (Sneltrein Maastricht Randwyck - Heerlen) wordt RE18 (Maastricht - Heerlen (- Aachen))
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Frank93 »

Wat was er mis met de andere namen voor die lijnen dan?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door regenmaker »

Nou de RE18 is 'heilig' natuurlijk want dat lijnnummer wordt ook in Duitsland gebruikt. Dat RS18 de onderliggende stoptrein is, is ook best logisch.

Wat mij dan weer opvalt is dat bij Venlo op de lijnennetkaart nog steeds gesproken wordt over lijn 929. Dat is sinds vorig jaar december al lijn 29. Men is altijd zo slordig met grensoverschrijdende buslijnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Wat mij dan weer opvalt is dat bij Venlo op de lijnennetkaart nog steeds gesproken wordt over lijn 929. Dat is sinds vorig jaar december al lijn 29. Men is altijd zo slordig met grensoverschrijdende buslijnen uit andere concessies.
FTFY. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Chrysa »

In DAV staat lijn 165 van HWGO op de kaart van Dordrecht terwijl die al 3 jaar niet meer rijdt. :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door ICE11 »

RE1 rijdt ook al lang niet meer vanuit Aachen naar Bielefeld..... :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door huibf »

Ik zou zeggen. Meldt je aan bij het regionale overleg bij een vd concessies.
Dan heb je de kans om de kaarten te verbeteren.

Howel ik de kaart van Limburg niet heb gecontroleerd.
Graag een opsomming van de foutjes.

Ik kaz ze vervolgens doorgeven voor de update van volgend jaar. Ik ben benieuwd.
Graag de fout doorgeven aangeven en de verbetering wat het dan wel moet zijn.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door erjeebee »

Meltrain schreef:Arriva heeft ook de treindiensten nieuwe lijnnummers gegeven:
Merkwaardige nummering. Waarom worden 13, 14, 16 en 17 overgeslagen?
Heeft Arriva stiekem plannen voor spannende nieuwe diensten die die nummers gaan gebruiken?
(al zou ik niet weten waar je in Limburg nog spannende nieuwe diensten zou kunnen verzinnen :) )

Edit: Zie boven waarom de 18 de 18 heet.
Dus, vraag anders gesteld: waarom heet de 15 geen 13?
Of: waarom heten de 11 en 12 geen 16 en 17 (heb je mooi aansluitende nummering)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door Nitein-Repart »

Dat 13 wordt overgeslagen is logisch, om verwarring met de RE13 die Venlo aandoet te voorkomen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Dienstregelingen Limburg 2019

Bericht door OV-Hobbyist »

huibf schreef:Ik zou zeggen. Meldt je aan bij het regionale overleg bij een vd concessies.
Dan heb je de kans om de kaarten te verbeteren.

Howel ik de kaart van Limburg niet heb gecontroleerd.
Graag een opsomming van de foutjes.

Ik kaz ze vervolgens doorgeven voor de update van volgend jaar. Ik ben benieuwd.
Graag de fout doorgeven aangeven en de verbetering wat het dan wel moet zijn.
- Bij een van de sprinters van Nijmegen richting het zuiden staat Deurne, terwijl deze naar Dordrecht gaat
- Het zelfde geldt voor de sprinter vanaf Deurne, hier staat dat deze naar Nijmegen gaat terwijl die nu maar tot Den Bosch rijdt (spits naar Oss)
- Bij Eindhoven mis ik de IC naar Den Haag
- Volgens de kaart rijdt de RE11 nog van Mönchengladbach naar Viersen, met eindbestemming Hamm. Tegenwoordig rijdt daar de RE42 naar Münster en de RB35 naar Wesel mist ook, terwijl de RB33 alleen nog maar tot Duisburg rijdt (volgens de kaart nog door naar Wesel)
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten