Een stompe neus

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Een stompe neus

Bericht door TimoD »

"Een jongensdroom die in vervulling gaat." Of, iets cynischer, "toch nog een baanperspectief met mijn filosofiestudie". Zo omschrijf ik meestal de keuze om, naast mijn studie dus, het beroep van buschauffeur uit te gaan oefenen. Niet alleen een omschrijving trouwens, bij veel mensen klinkt er toch een belerend toontje door in hun vraag: "Goh, buschauffeur. Dat is wel wat onder niveau, niet?" Op de een of andere manier moet ik me er dus ook voor verantwoorden. Ik snap hun punt, het is misschien niet het beroep dat ik van mijn twintigste tot mijn 67e (of ouder) wil uitoefenen, maar mijn studententijd is bij uitstek geschikt om zo'n yolo-actie in te passen.
Buschauffeur dus, naast een dubbele bachelor. Of het kan moet nog blijken, maar ik denk dat ik er wel een manier voor vind. Er is ook niet echt een weg terug, en dat is ook wel een geruststellende gedachte.

Nadat alle hobbels (van sollicitatiegesprekken tot psychologische onderzoeken) achter de rug zijn, is het tijd voor de inhoudelijke opleiding. Je hebt nu eenmaal (verrassend!) een ander rijbewijs nodig voor een bus dan voor een tractor. De opleiding bestaat, vanzelf, uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Om mijn schuld bij het uitzendbureau minder groot te maken en mijn frustratie gedurende de opleiding tot een minimum te beperken, heb ik gekozen om dit op zelfstudie te doen. Het is me wel opgevallen hoeveel stof die examens beslaan. Ik vind het dan ook verre van merkwaardig dat veel mensen de examens niet in één keer halen. Het uit je hoofd kennen van alle getalletjes van de arbeidstijdenwet is nu eenmaal geen alledaagse bezigheid, en dan hebben we het nog niet eens over de uitzonderingen erop en de regels omtrent nachtdienst. Gelukkig is het mij gelukt om de drie benodigde examens in één keer te halen.

Ik zou niet willen zeggen dat ik een hekel aan lezen heb (dan zou ik immers bij de verkeerde studie zitten), maar ik ben wel blij dat ik die ellendige boekjes voorlopig niet meer aan hoef te raken. En ik ben nog veel blijer dat ik eindelijk ben begonnen met datgene waar ik eigenlijk voor kwam: het daadwerkelijk in een bus rijden. Nu nog met instructeur ernaast, maar hopelijk spoedig zonder.

Het is nochtans geen sinecure om zo'n bus door de straten te manoeuvreren. Heb je zoveel boekjes gelezen, blijk je er in de praktijk niets aan te hebben. Ook dat is weinig verbazingwekkend, natuurlijk. De eerste zes uren zitten er inmiddels op, nog een kleine drie weken tot het examen.

Vol goede moed stap ik op een vrijdagmiddag de bus in voor mijn eerste rijles. De instructeur tempert de verwachtingen gelukkig al: "ik vertel je van alles, maar je moet vooral zelf je neus stoten." Ja, en het vervolgens daarna wèl beter doen, denk ik bij mijzelf. We beginnen op het rustige industrieterrein waar de stalling gevestigd is, maar al snel stuurt de instructeur me door het, voor mij volslagen onbekende, Houten en Nieuwegein. De eerste krappe bocht (stoeprandje!), de eerste rotonde (stoeprandje!), de eerste wegversmalling (u raadt het al... stoeprandje!) en natuurlijk de uitermate klunzige bediening van de remmen (wennen, zo'n motorrem). Ook het achteruitrijden en de 'precisiestop' komen aan bod. Grote pret, al gaat het na twee keer proberen beter dan ik in eerste instantie verwachtte. Gelukkig stelt de instructeur me gerust: hij ziet het wel goed komen met het examen. Ergens weet ik ook wel dat het onredelijk is om van jezelf die kundigheid te verwachten na één rijles.

De tweede les, vroeg op de morgen, gaat al iets soepeler. Uiteraard weet ik niet elk stoeprandje te missen, maar de instructeur herhaalt: "je moet je neus gewoon stoten, nu kan het nog" en daar heeft hij gelijk in. Na enkele keren het halteren geoefend te hebben (en nadat ik uiteraard een halte over het hoofd heb gezien, waarop de instructeur droogjes opmerkt dat de denkbeeldige passagiers het nu wel erg koud gaan krijgen), keren we terug naar de stalling. Ik neem afscheid van mijn instructeur. Vol goede moed voor de volgende les, maar voor mijn gevoel is er van mijn neus niet veel meer over.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een stompe neus

Bericht door dylanwild94 »

Ik ben inmiddels al een jaar verder en heb al heel veel uurtjes les erop zitten en raak af en toe nog steeds een stoeprandje. :oops:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een stompe neus

Bericht door ArrivaBas »

Ik doorloop nu zelf het leertraject voor een kleiner personenvoertuig (de auto), en stuitte ook op de lastiger eerste lessen. Deze eerste lessen krijg je veel informatie over je heen en uiteraard is alles nog wennen (vooral de bediening). :wink:
Ik stel sinds de vierde à vijfde les mijn instructeur elke keer weer tevreden. Morgen heb ik mijn achtste rijles. De theorie voor rijbewijs B kent ook veel zaken waarvan je denkt dat ze onnodig zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een stompe neus

Bericht door erjeebee »

Zoals ze hier zeggen: "Good on you, mate"
Ik heb min of meer hetzelfde gedaan, alleen niet tijdens mijn studie maar een jaartje of 25 later :(
Ir. Buschauffeur..., het kan.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik het pas op mijn 48e ben gaan doen en niet veeeeeeeeeeel eerder.
Ik deed het niet naast een dubbele bachelor maar naast een full time baan als business consultant bij een IT bedrijf.
En dat kon, dus moet het jou ook lukken naast je dubbele bachelor.

Ik heb de theorie met zelfstudie gedaan en zelf de rijopleiding betaald.
Daarna naar een baan gaan zoeken. Duurde even maar achteraf ging het toch best snel, 4 maanden later zat ik bij Veolia Sittard op de bus. Aan het eind had ik een vast contract voor 15 uur per week, naast mijn 40 uur bij de andere baas.
Helemaal geweldig en zeer ontspannend.
Als het inderdaad een jongensdroom van je was, dan ga je dat ook vinden.

Ik heb gereden tot letterlijk de dag voor ik emigreerde. 15 juni 2016 de laatste dienst, 16 juni in het vliegtuig.
Ik mis het enorm hier. Mag in verband met mijn visum alleen werken voor het bedrijf dat het visum heeft gesponsord (het IT bedrijf dus). Begin 2020 heb ik mijn permanente verblijfsvergunning en reken maar dat ik binnen een maand of 2 weer op een bus zit. Wel nog even rijbewijs opnieuw halen omdat de categorieen (te lui voor trema, sorry) anders zijn, maar dat kan in een dag.

Ik wens je succes met je opleiding en hoop dat je maar 1 keer examen hoeft te doen.
En dat je daarna gaat genieten van het rijden in het eggie.
Wil je genieten zul je wel met je collega's moeten kunnen opschieten. Ze zullen vast het een en ander op te merken hebben over je opleiding (mij noemden ze "de professor", ik vond het allemaal best), maar als je je daar niet teveel van aantrekt komt het goed. Beetje meelachen en zelfspot hielp mij goed en uiteindelijk kon ik met bijna iedereen goed opschieten, ondanks de taalbarriere die je als niet Limbo nou eenmaal ervaart in Limbabwe.
Bijna iedereen.. want er zitten nou eenmaal altijd een paar chronisch chagrijnige jerks tussen.

Moraal van het verhaal: Goede keuze, aanrader, je gaat het geweldig vinden, zet 'm op :)

P.S. Stoeprandjes zul je met enige regelmaat blijven raken... en ook nog wel andere objecten misschien.
(mijn repertoire: bloembak, paaltje en ook nog een spiegel eraf langs een lantaarnpaal omdat ik uitweek voor een kamikazescooter)
Als het gebeurt: niet door uit het veld laten slaan. Hoort erbij en gewoon lekker door blijven gaan.
Tom523
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 20:06

Re: Een stompe neus

Bericht door Tom523 »

Superleuk om te lezen! Ik motiveer het alleen maar om naast je studie zo`n rijbewijs te halen. Wil het ook nog een keer doen, zo hou je als medewerker op kantoor toch nog wat affiniteit met het `echte' werk.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een stompe neus

Bericht door nvdw »

Leuk om te lezen Timo! Klinkt als rijschool E&R, daar leste ik ook. Ik had twee instructeurs: eentje die de examenroutes reed en eentje van het slag 'als er geen bord staat dat het niet mag, rijden we erin'. Nou daar rijd je dan op de Griftstraat in Utrecht, waar het al smal genoeg is en de instructeur droogjes opmerkt: "nou Niels, goed dat we lijn 8 nog niet zijn tegengekomen!"

Veel plezier :pos:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Een stompe neus

Bericht door TimoD »

Leuk om te lezen @erjeebee. En over het opschieten met collega's zit ik niet zo in; dat loopt wel los hoor :)
@Tom523: zou het je zeker aanraden. Het lijkt me naast een (kantoor)baan een welkome afwisseling!
@nvdw: Inderdaad E&R. Ik ben nog niet over de Griftstraat gestuurd, maar ik zie m'n instructeur ervoor aan. :mrgreen:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een stompe neus

Bericht door Milco »

Leuk altijd om zulke verhalen te lezen! :D
Hoe zit dat dan als je langs haltes moet rijden zoals je omschrijft? Is dat dan een lijnverkenning of rijd je een rondje en moet je daar (fictief) bij de haltes stoppen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een stompe neus

Bericht door erjeebee »

Fictief :Y
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Een stompe neus

Bericht door TimoD »

^ wat hij zegt ;)
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Een stompe neus

Bericht door Daan76 »

dylanwild94 schreef:Ik ben inmiddels al een jaar verder en heb al heel veel uurtjes les erop zitten en raak af en toe nog steeds een stoeprandje. :oops:
Dan zou ik me toch gaan afvragen of de instructeur wel de goede methode van bochtenwerk doceert. Het is me al vaker opgevallen dat nieuwe chauffeurs min of meer op de gok bochten in- en uitdraaien ipv bewust te zijn van een aantal basiszaken.
De "op de gok"-methode blijkt bij navraag dan zo gedoceerd te zijn door de rijschool. Tsja.
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een stompe neus

Bericht door erjeebee »

Ik leerde het netjes
Maar uiteindelijk doe je 't toch op gevoel.
Klinkt beter dan op de gok :D
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een stompe neus

Bericht door dylanwild94 »

Daan76 schreef:
dylanwild94 schreef:Ik ben inmiddels al een jaar verder en heb al heel veel uurtjes les erop zitten en raak af en toe nog steeds een stoeprandje. :oops:
Dan zou ik me toch gaan afvragen of de instructeur wel de goede methode van bochtenwerk doceert. Het is me al vaker opgevallen dat nieuwe chauffeurs min of meer op de gok bochten in- en uitdraaien ipv bewust te zijn van een aantal basiszaken.
De "op de gok"-methode blijkt bij navraag dan zo gedoceerd te zijn door de rijschool. Tsja.
Ik vind het inschatten van de bochten heel moeilijk. En het kan bij mij gebeuren dat ik al in het begin van de bocht ruimte laat liggen waardoor ik later in problemen kom. Maar daar krijg ik echt wel feedback op.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een stompe neus

Bericht door Aking »

Jij hebt geen gevoel in die gok van je? (A)
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een stompe neus

Bericht door dylanwild94 »

Steek jij je neus er ook ff tussen. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een stompe neus

Bericht door Aking »

Tussen die gok van 'm, of tussen de stoeprand en de bus? :')

Beiden liever niet eigenlijk (A)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een stompe neus

Bericht door nvdw »

erjeebee schreef:Ik leerde het netjes
Maar uiteindelijk doe je 't toch op gevoel.
Klinkt beter dan op de gok :D
Uiteindelijk wel... maar dat gevoel heb je niet meteen, en bij sommigen komt dat later dan bij anderen.

Het allerbelangrijkst: houd het tempo laag. Liever dat je achteraf denkt dat die bocht harder had gekund. Met een lage snelheid geef je jezelf meer tijd en gelegenheid om te sturen, te controleren (spiegels!) en indien nodig te corrigeren.

De 'echte' buschauffeur hoepelt dat stuur met één vlakke hand om, of zelfs met een of twee vingers in de spaak, want met die rechterhand moet je natuurlijk je betaaltafel vasthouden. Stoer hoor. Niet doen: probeer eerst maar eens netjes met twee handen het stuur door te geven. Dat vindt je rug stukken fijner (als je met je rug moest sturen zaten er wel handjes aan je wervelkolom) en omdat je het stuur nooit zo snel kunt doorgeven als de 'echte' chauffeur doet met zijn heftruckmethode, moet het tempo wel omlaag.
dylanwild94 schreef:Ik vind het inschatten van de bochten heel moeilijk. En het kan bij mij gebeuren dat ik al in het begin van de bocht ruimte laat liggen waardoor ik later in problemen kom. Maar daar krijg ik echt wel feedback op.
En waarom toch altijd die stoep pakken aan de binnenkant, terwijl er aan de buitenkant ruimte genoeg lag? Omdat je de ruimte aan de buitenkant altijd onderschat. Dat is ook moeilijk, en tegennatuurlijk: in je auto zit je achter je voorwielen, in een bus zit je ervoor. Neem die krappe bocht maar eens lekker 'vierkant': langer doorrijden, en dan helemaal insturen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
erjeebee
Berichten: 1396
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Een stompe neus

Bericht door erjeebee »

:pos:
Helemaal mee eens.
Wat ik in het begin deed was ook met de auto de bochten bewust vierkant nemen.. Zo laat mogelijk insturen.... En ook trager dan je normaal met een auto zou doen.
Mijn vrouw vond dat zeer irritant maar het heeft wel geholpen heb ik het idee.
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Een stompe neus

Bericht door Daan76 »

Nou zal ik wel dwars overkomen maar dat vierkant rijden is dus precies hetgeen wat er fout gaat tijdens de rijlessen en wat er eigenlijk als eerste weer uit moet worden gehaald bij nieuwe chauffeurs (maar wat in de praktijk zelfs veel ervaren chauffeurs ook nog altijd zo doen omdat ze dat ooit zo aangeleerd hebben gekregen).

Zoek liever een instructeur die je naar de indeling en vorm van de weg leert kijken/handelen.
Het voert wat ver om de details hier uit te gaan tikken maar het komt er op neer dat je bochten dan met ongeveer een kwart tot de helft minder stuurbewegingen af kan waardoor je niet in slow motion hoeft te rijden, comfortabeler voor de passagiers en minder slijtage aan de bus, (veel) minder last van je uitzwaai en dus minder kans op schade en preciezer weten waar je uit gast komen (en dus ook amper nog stoepranden raken).
Dit gaat op voor ongeveer 90 tot 95% van de bochten.
Dat vraagt even een vorm van omdenken misschien als je juist het idee van vierkant rijden aan het leren bent, maar als je het eenmaal in de gaten hebt heb je ook wat.

De meeste nieuwe chauffeurs die ik het vierkant rijden af moest leren hadden "mijn" methode over het algemeen binnen 1 dag in de gaten, ook al gaat het soms dwars in tegen wat ze geleerd hebben. Sommigen binnen 10 minuten zelfs al. Dus vandaar dat ik zo m'n twijfels heb over de methode die Dylan aangeleerd krijgt, als het al een jaar (!!) duurt om bochten onder de knie te krijgen. Vooral als je zegt dat je aan het begin van de bocht ruimte laat liggen ga ik ernstig vermoeden dat het je te vierkant wordt aangeleerd.
Probleem bij rijscholen is vaak wel dat je van tevoren natuurlijk niet weet welke methode zij aanhangen, dat is het vervelende er aan.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een stompe neus

Bericht door nvdw »

Dat is niet dwars. Natuurlijk kan het veel soepeler, vlotter, handiger, strakker. Volgens mij zijn we het helemaal niet oneens.

De situatie is echter als volgt: een rijschool moet een cursist voor het D-rijbewijs in pakweg 25 uur klaarstomen voor het examen. Soms zijn het iets meer uurtjes, soms iets minder. Dat is niet veel. Bovendien pakt niet elke cursist alles even snel op. Geef ze dan alsjeblieft een basis om van uit te kunnen gaan of om op terug te kunnen vallen, iets dat in 99% van de bochten en kruisingen toepasbaar is. Liever dat ze een meter te veel tussen achterwiel en stoep houden dan een meter te weinig, dan zien ze vanzelf wel dat het de volgende keer nog iets strakker kon.

Andersom corrigeren is veel moeilijker.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Een stompe neus

Bericht door Daan76 »

Okay, nou, ik denk niet dat ik het daarmee eens ben. "Andersom corrigeren" is namelijk niet aan de orde. Ik zie het daarom echt zo: leer eerst de basis maar op de makkelijke manier (waarmee je overigens ook op 15m bussen en gelede bussen mee uit de voeten kunt).
Dat duurt een dag of wat, bij trage leerlingen een weekje of 2. Daar kan je al ontzettend veel bochten mee doorkomen en scheelt je een hoop energie (je komt niet doodop achter het stuur vandaan).
Daarna de techniek voor bochten die perse hoekig moeten (die herken je van tevoren namelijk) erbij leren. Scheelt ook in het gevoel van eigenwaarde (er zijn mensen die zowat de handdoek in de ring gooien na de zoveelste stoeprand).

De manier die jij beschrijft is prima als die werkt. Maar als iemand na een jaar van vele uren lessen (klinkt als: véél meer dan 25 uren les in mijn oren) aangeeft moeite te hebben met bochten gaat er bij mij toch echt een belletje rinkelen dat een andere methode wellicht beter op z'n plek is.
Ja, of we moeten er vanuit gaan dat de leerling domweg geen talent heeft maar dan had de rijschool dat 10 maanden geleden al wel aangegeven.
Uiteindelijk moet iedereen doen waar hij/zij zich comfortabel bij voelt en als dat bij deze rijschool is is dat prima toch. Ik geef alleen aan dat er nog opties zijn. Ter overweging.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een stompe neus

Bericht door Durashift »

Leuk verhaal. :pos:



~~~~

Wat betreft bochttechniek: eerder terug sturen is ook effectief om stoepranden te ontwijken.

Over welk type bochten heben we het eigenlijk?
De haakse of bijvoorbeeld die slingers welke als snelheidsremmers dienen?
Daan76
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 12:46

Re: Een stompe neus

Bericht door Daan76 »

Eerder terugsturen is inderdaad onderdeel van de techniek die ik aanhang. Eerder insturen, minder stuurbewegingen hoeven maken en eerder terugsturen.

Snelheidsremmende slingers vind ik geen echte bochten in dit opzicht, maar daar kan je delen van deze techniek ook op loslaten. Al gaat dat soms bij de ene slinger wat makkelijker dan bij de ander.
Ik heb de indruk dat Dylanwild94 vooral de haakse bedoeld maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een stompe neus

Bericht door Durashift »

Daan76 schreef:Eerder terugsturen is inderdaad onderdeel van de techniek die ik aanhang. Eerder insturen, minder stuurbewegingen hoeven maken en eerder terugsturen.

(..)
Juist, zo min mogelijk uitzwaai / inloop creëren.

Wellicht is het een idee om eens bij de rijschool met een BE aanhanger een paar uurtjes te sturen? Liefst eentje met een lange dissel.
Dan krijg je wel iets meer inzicht / gevoel wat het doet om je combinatie eigenlijk zo 'recht' mogelijk te houden bij het ronden van bochten, denk ik.

Ik rijd nu enkele weken met zo iets rond (maar dan CE formaat) en blijft ook nog opletten hoor. Inderdaad op links de ruimte zoeken, indien nodig.. maar er blijven rot bochten.. bijvoorbeeld de rotonde op de Diependaalseweg in Hilversum.. in druk spitsverkeer.. :X


Anyway, onthoudt dat lijnen plat zijn. :wink:
(die zal je vast al eens gehoord hebben bij E&R.. *bus* )
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Een stompe neus

Bericht door dylanwild94 »

Daan76 schreef:
Snelheidsremmende slingers vind ik geen echte bochten in dit opzicht, maar daar kan je delen van deze techniek ook op loslaten. Al gaat dat soms bij de ene slinger wat makkelijker dan bij de ander.
Ik heb de indruk dat Dylanwild94 vooral de haakse bedoeld maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
het zijn inderdaad vooral de haakse bochten die niet helemaal lekker gaan soms.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten