trolly schreef:
Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om met wat spoorverschuivingen de 51 met een zakspoor in het westelijke perron van Amstel aan te laten landen, waarbij de metrolijn tussen Spaklerweg en Amstel driesporig zou worden: twee sporen voor de oostlijn, en eentje aan de westkant voor de 51. Ik heb de indruk dat dat net op de bestaande kunstwerken zou passen.
Dat is een interessante optie die ik volgensmij nog niet eerder voorbij heb zien komen. Er heeft op die plek vroeger al eens een zakspoortje gelegen als eindpunt voor autotreinen, dus daar is in ieder geval ruimte voor. Nadeel van deze variant is dat als de 51-sporen ten westen blijven van de oostlijnsporen, de cross-platform overstap van de 51 op de oostlijn richting CS geheel vervalt, en de verbindingen Oostlijn - 51-boog en 51 - remise Amstel ongelijkvloers worden.
Hoe ik het voor me zag: station Spaklerweg blijft ongewijzigd, maar de twee 51-sporen komen direct ten noorden van het station bijeen tot enkelspoor, dat nu je het zegt waarschijnlijk nog net op de bestaande brug over de Weespertrekvaart past. Dit spoor blijft tussen de Oostlijnsporen in en eindigt net buiten de kap van het Amstelstation langs een eigen perron. Hier zou net ruimte voor moeten zijn, aangezien de perrons buiten de kap veel smaller zijn omdat alleen de treinen dat stuk gebruiken. De Oostlijnsporen kunnen dus een flink eind naar buiten worden gelegd. Nadeel is dat het 51-perron dan geïsoleerd ligt. Er zal dus een tweede, zuidelijke Oost-Westpassage onder het Amstel moeten worden gebouwd die toegang biedt tot alle 3 de perrons en aan de oostkant een uitgang heeft ongeveer ter hoogte van het busstation en aan de westkant bij de Rembrandttoren. Een uitbreiding die het Amstelstation op termijn absoluut verdient maar wel geld kost...
Qua grootschaliger verbouwingen van het Amstel, ik denk dat elke optie die opbreken/verplaatsen van de huidige perrons en sporen vereist weinig kans maakt omdat het gebouw te monumentaal is en de huidige overstapsituatie te ideaal. De enige uitbreiding die ik zie gebeuren op het gebied van de doorrijsporen is aanpassing voor 4-sporigheid bij de NS in de vorm van 2 nieuwe sprintersporen, geïsoleerd ten westen van de huidige trein-/metrosporenbundel met hun eigen middenperron en kap.