[A'dam] Bewegwijzering Metro
[A'dam] Bewegwijzering Metro
Dat het GVB er een bende van maakt qua metrobewegwijzering is misschien wat gerommel in de marge, ik vind het op sommige punten werkelijk van een bedroevende kwaliteit. Omdat beelden vaak erg veelzeggend zijn heb ik de laatste tijd wat hoogtepunten van de metrobewegwijzering met mijn telefoon gefotografeerd. Fototechnisch zijn het geen schoonheden, maar dat zijn de borden ook niet.
Uitganspunt bij het GVB is volgensmij om zo min mogelijk informatie op de bewegwijzering te zetten. De meeste Amsterdamse metrostations hebben 1 perron dus dan kan je het ook lekker minimalistisch houden. Welke lijnen er op het station stoppen staat dan ook nergens op de bewegwijzering van stations met 1 perron aangegeven.
CS vlak voor de poortjes
Perronopgang Sloterdijk, achter de poortjes
Op een station als Spaklerweg komt men er niet omheen om iets meer aan bewegwijzering te doen:
Alleen eindbestemmingen en spoornummers(?) worden hier aangegeven:
Op v/d Madeweg een andere variant dan op Spaklerweg met lijnnummers en via's.
Op Duivendrecht zorgt de NS voor de metrobewegwijzering door het te integreren in haar eigen bordjes.
Een weinig geslaagd exemplaar. Moet je voor de metro richting CS nu ook dit perron hebben? En iets als de lijnnummers ontbreken ook hier in het geheel.
Op Amstel ziet het er een stuk beter uit.
RAI:
Waarom ook niet TREIN erbij?
Amstelveenseweg:
En hier is de tram bewegwijzeren niet nodig? En voor de bus zowel linksaf als rechtsaf? Vervolgens is pas bij de uitgang aangegeven welke richting de bus uitgaat.
Het jammere hiervan is dat als je deze uitgang neemt dat je voor de bushalte richting Amsterdam Centrum de 8 stroken tellende Amstelveenseweg over moet steken. De andere uitgang is toch echt logischer.
Lelylaan:
Het Andreasziekenhuis is in 1996 al gefuseerd tot het Sint Lucas Andreas en heeft haar oude locatie niet ver van station Lelylaan al in 2004 verlaten.. 5 jaar later staat het nog steeds op de borden.
Overigens laat het GVB op station Zuid zien hoe het wél moet. Lijnnummers, kleuren en eindbestemmingen. Jammergenoeg is dat echt nog een uitzondering in het Amsterdamse metronet.
Uitganspunt bij het GVB is volgensmij om zo min mogelijk informatie op de bewegwijzering te zetten. De meeste Amsterdamse metrostations hebben 1 perron dus dan kan je het ook lekker minimalistisch houden. Welke lijnen er op het station stoppen staat dan ook nergens op de bewegwijzering van stations met 1 perron aangegeven.
CS vlak voor de poortjes
Perronopgang Sloterdijk, achter de poortjes
Op een station als Spaklerweg komt men er niet omheen om iets meer aan bewegwijzering te doen:
Alleen eindbestemmingen en spoornummers(?) worden hier aangegeven:
Op v/d Madeweg een andere variant dan op Spaklerweg met lijnnummers en via's.
Op Duivendrecht zorgt de NS voor de metrobewegwijzering door het te integreren in haar eigen bordjes.
Een weinig geslaagd exemplaar. Moet je voor de metro richting CS nu ook dit perron hebben? En iets als de lijnnummers ontbreken ook hier in het geheel.
Op Amstel ziet het er een stuk beter uit.
RAI:
Waarom ook niet TREIN erbij?
Amstelveenseweg:
En hier is de tram bewegwijzeren niet nodig? En voor de bus zowel linksaf als rechtsaf? Vervolgens is pas bij de uitgang aangegeven welke richting de bus uitgaat.
Het jammere hiervan is dat als je deze uitgang neemt dat je voor de bushalte richting Amsterdam Centrum de 8 stroken tellende Amstelveenseweg over moet steken. De andere uitgang is toch echt logischer.
Lelylaan:
Het Andreasziekenhuis is in 1996 al gefuseerd tot het Sint Lucas Andreas en heeft haar oude locatie niet ver van station Lelylaan al in 2004 verlaten.. 5 jaar later staat het nog steeds op de borden.
Overigens laat het GVB op station Zuid zien hoe het wél moet. Lijnnummers, kleuren en eindbestemmingen. Jammergenoeg is dat echt nog een uitzondering in het Amsterdamse metronet.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Inderdaad is het een bende waar geen touw aan vast te knopen is. Een stuk of vier/vijf verschillende huisstijlen en, inderdaad, geen/onvolledige/onjuiste informatie. In Rotterdam zag ik op enkele stations dat ze nu zelfs de lijnletters en kleuren al in de bewegwijzering hebben staan terwijl het nog niet eens is ingevoerd! Kijk, zo zie ik het graag.
Toch krijg ik de indruk dat GVB, zij het tergend langzaam, toch een nieuwe stijl aan het ontwikkelen is, hoewel dit niet echt consequent is doorgevoerd. Kijk maar naar de nieuwe naamborden op de Zuidoosttakken, en, inderdaad, Station Zuid en de ingang van CS aan de stationszijde. Zo hoort het! Hoewel ik nog graag de metrokleuren en de letter M wil terugzien, dus M50, M51, M53 en M54 in een gekleurd hokje. Gejat van Berlijn, maar ziet er uitstekend uit. Ook zie ik graag een naambord boven de ingang met de lijnnummers, en rechts van de naam een schermpje met vertrektijden per richting. Waterlooplein krijgt bijvoorbeeld:
M51 Centraal Station 2 min
M54 Gein 1 min
M51 Westwijk 4 min
M53 Gaasperplas 6 min.
In de hallen van Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, en verder bovenaan de trappen van andere stations met aansluiting op tram of bus, zou ik ook graag een scherm zien met vertrektijden van tram of bus.
Strandvliet heeft laatst zijn bordjes vernieuwd gekregen: in plaats van uitgang noord en zuid staat er nu Boris Pesternakstraat 21/149 en Boris Pesternakstraat 153/261 (geen idee of het deze nummers zijn)
Maar waarom heeft Holendrecht bij de nieuwe borden ook niet meteen een tekentje van de trein erbij gekregen, dat tegelijkertijd werd geopend?
GVB is aardig op weg wat bewegwijzering betreft, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Toch krijg ik de indruk dat GVB, zij het tergend langzaam, toch een nieuwe stijl aan het ontwikkelen is, hoewel dit niet echt consequent is doorgevoerd. Kijk maar naar de nieuwe naamborden op de Zuidoosttakken, en, inderdaad, Station Zuid en de ingang van CS aan de stationszijde. Zo hoort het! Hoewel ik nog graag de metrokleuren en de letter M wil terugzien, dus M50, M51, M53 en M54 in een gekleurd hokje. Gejat van Berlijn, maar ziet er uitstekend uit. Ook zie ik graag een naambord boven de ingang met de lijnnummers, en rechts van de naam een schermpje met vertrektijden per richting. Waterlooplein krijgt bijvoorbeeld:
M51 Centraal Station 2 min
M54 Gein 1 min
M51 Westwijk 4 min
M53 Gaasperplas 6 min.
In de hallen van Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat, en verder bovenaan de trappen van andere stations met aansluiting op tram of bus, zou ik ook graag een scherm zien met vertrektijden van tram of bus.
Strandvliet heeft laatst zijn bordjes vernieuwd gekregen: in plaats van uitgang noord en zuid staat er nu Boris Pesternakstraat 21/149 en Boris Pesternakstraat 153/261 (geen idee of het deze nummers zijn)
Maar waarom heeft Holendrecht bij de nieuwe borden ook niet meteen een tekentje van de trein erbij gekregen, dat tegelijkertijd werd geopend?
GVB is aardig op weg wat bewegwijzering betreft, maar heeft nog een lange weg te gaan.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
In de tijd dat het bord is opgehangen keerden de 6, 16 en 24 nog op het Stadionplein en dat is naderhand uiteraard niet aangepast.JWM schreef: Amstelveenseweg:
En hier is de tram bewegwijzeren niet nodig? En voor de bus zowel linksaf als rechtsaf? Vervolgens is pas bij de uitgang aangegeven welke richting de bus uitgaat.
Zijn alle borden met 51 Poortwachter al weg? In 2007 ben ik ze nog wel tegengekomen.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Als ze gewoon op alle station zoiets neer hangen:
Bijlmer Arena is het enige station waar ze zoiets hebben (Volgens mij?)
En dan heb je verder helemaal geen borden nodig met welke metro's er voorbij komen. En alles gaat toch vanaf hetzelfde perron, dus fout kan je niet meer zitten ;)
Bijlmer Arena is het enige station waar ze zoiets hebben (Volgens mij?)
En dan heb je verder helemaal geen borden nodig met welke metro's er voorbij komen. En alles gaat toch vanaf hetzelfde perron, dus fout kan je niet meer zitten ;)
3 0 7 9
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
@ Stefan
Ik blijf het toch vreemd vinden dat je OP het busstation geen bord hebt met de vertrekkende bussen maar wel een voor metro en trein. Alleen de Zuidtangent heeft een eigen display.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat je OP het busstation geen bord hebt met de vertrekkende bussen maar wel een voor metro en trein. Alleen de Zuidtangent heeft een eigen display.
Ook hier staat nogsteeds nergens aangegeven op de bewegwijzering welke lijnen en richtingen er zijnArdan schreef:de ingang van CS aan de stationszijde. Zo hoort het!
Het GVB zet sowieso bijna nergens eindbestemmingen op de bewegwijzering. Weesperplein en Spaklerweg hebben alleen "Amstelveen" hangen en Amstel en Zuid doen het met M51 Westwijk. Misschien hangt het nog op Overamstel.STF schreef:Zijn alle borden met 51 Poortwachter al weg? In 2007 ben ik ze nog wel tegengekomen.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Ehhhh, er gaat op Bijlmer ArenA meer fout dan je lief is :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
OoowBee schreef:Ehhhh, er gaat op Bijlmer ArenA meer fout dan je lief is :(
Zo vaak kom ik er weer niet
Maar soms vind ik het ook een beetje raar... metro naar Gein gaat over 1 minuut. Als je daar nog bij het bord staat moet je wel heel hard rennen als je die nog wilt halen
3 0 7 9
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Het enige wat er beneden staat is een grote paal met daarop een kubus. Op die kubus staat de letter M. Dat is alles. Aangezien de ArenA een P+R is, komen er veel mensen uit zuidelijkere landsdelen hier de auto parkeren. Daar krijgen ze P+R ov-chipkaartjes, die in plaats van 2x1 uurskaartjes zijn 2-rittenkaart zijn (inchecken-uitchecken-inchecken-uitchecken). Die mensen lopen vanaf de ArenA boulevard het station in, en checken in bij het poortje metro. Vervolgens verdwalen ze door het gebrek aan wegwijzers, en checken ze uit bij de poortjes naast de roltrap naar het metroperron. Dag eerste rit terwijl ze nog geen meter hebben gereisd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Misschien zou een duidelijk uitleg als ze de kaartje krijgen bij de Arena niet overbodig zijn?
3 0 7 9
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Nee, het probleem ligt aan het ontbreken van bewegwijzering. Nu is in de enorme hal van Bijlmer een blauwe kubus met een witte M boven de roltrap de enige aanwijzing. Bewegwijzering had hier zeker niet misstaan:
Die P+R kaartjes zijn dan ook een waar misbaksel. Stel je komt als parkeerder het station binnen en checkt netjes in. Vervolgens wil je met de lift het perron op. Dan moet je dus weer uitchecken en vervolgens bij de lift weer inchecken
Die P+R kaartjes zijn dan ook een waar misbaksel. Stel je komt als parkeerder het station binnen en checkt netjes in. Vervolgens wil je met de lift het perron op. Dan moet je dus weer uitchecken en vervolgens bij de lift weer inchecken
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Dat komt door die stomme poortjes overal :SJWM schreef:Nee, het probleem ligt aan het ontbreken van bewegwijzering. Nu is in de enorme hal van Bijlmer een blauwe kubus met een witte M boven de roltrap de enige aanwijzing. Bewegwijzering had hier zeker niet misstaan:
Die P+R kaartjes zijn dan ook een waar misbaksel. Stel je komt als parkeerder het station binnen en checkt netjes in. Vervolgens wil je met de lift het perron op. Dan moet je dus weer uitchecken en vervolgens bij de lift weer inchecken
En je kan daar ook geen eens een bord ophangen... het is een grote haal, met geen enkel paaltje. Ik snap ook niet helemaal waarom zede poortjes gelijk bij de ingang hebben gezet...
3 0 7 9
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
En met de rittenkaarten is het niet zo, net als met de normale OVC, dat als je binnen een korte tijd op hetzelfde station weer uitcheckt er met de kaart per saldo niets is gebeurd? Ik kan me zo voorstellen dat je je rit pas kwijtraakt als je op een ander station uitcheckt.JWM schreef:Die P+R kaartjes zijn dan ook een waar misbaksel. Stel je komt als parkeerder het station binnen en checkt netjes in. Vervolgens wil je met de lift het perron op. Dan moet je dus weer uitchecken en vervolgens bij de lift weer inchecken
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Als ik Bee moet geloven is dat dus niet het geval
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Dan zal er dus eerder wat aan die kaart moeten veranderen dan aan wat anders dan ook.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Ik zou aan beide iets doen. De bewegwijzering is daar gewoon zwaar onder de maat (lees: is er niet).
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Je kan die rollende ogen er wel bijzetten, maar het is niet meer dan een waardeloos feit :(JWM schreef:Als ik Bee moet geloven is dat dus niet het geval
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Ze moeten het net zoals op station Arnhem doen
Een hele grote pijl richting het spoor op de vloer zetten met het nummer erbij
Een hele grote pijl richting het spoor op de vloer zetten met het nummer erbij
3 0 7 9
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
De prullenbakken zijn nog het beste bewegwijzerd in de Amsterdamse metro
-
- Berichten: 1094
- Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
- Locatie: Nijmegen
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Hmm... daar heb ik nooit aandacht aan kunnen bestedenJWM schreef:De prullenbakken zijn nog het beste bewegwijzerd in de Amsterdamse metro
3 0 7 9
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
In 2007 kwam ik inderdaad een bord met Poortwachter tegen op Overamstel.JWM schreef: Het GVB zet sowieso bijna nergens eindbestemmingen op de bewegwijzering. Weesperplein en Spaklerweg hebben alleen "Amstelveen" hangen en Amstel en Zuid doen het met M51 Westwijk. Misschien hangt het nog op Overamstel.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Maar er valt inderdaad nog een hoop te verbeteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Mij viel het Andreaszkh-bordjeookal enige tijd op op de Lelylaan, en vond het juist wel nostalgisch (ik ben daar geboren). Nu is het dankzij jou weg
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Je zou het meer kunnen zien als het zetje wat Pieter Lakeman aan de DSB gafziggy schreef: Nu is het dankzij jou weg
Re: [A'dam] Bewegwijzering Metro
Als we dan toch bezig zijn met GVB bewegwijzering verbeteringen, dan ook maar eens de omroep, die (zeker voor de blinde) ook een soort bewegwijzering is.
Waarom voor ten minste de stations Weesperplein - Nieuwmarkt wel (vrijwel) altijd een automatische afroep "Deze trein gaat naar Centraal Station" (= logisch voor elke lijn) maar (vrijwel) nooit de afroep welke kant de metro's die het centrum uitrijden opgaan? Dusdanige omroepen hoor ik enkel op Wibaut, Amstel en Spakler.
Op de Geinlijn in Zuidoost hetzelfde, je hoort meer "Deze trein gaat naar Gein" (misschien omdat het rijmt), dan dat je de omroep voor Isolatorweg of Centraal Station hebt.
Waarom voor ten minste de stations Weesperplein - Nieuwmarkt wel (vrijwel) altijd een automatische afroep "Deze trein gaat naar Centraal Station" (= logisch voor elke lijn) maar (vrijwel) nooit de afroep welke kant de metro's die het centrum uitrijden opgaan? Dusdanige omroepen hoor ik enkel op Wibaut, Amstel en Spakler.
Op de Geinlijn in Zuidoost hetzelfde, je hoort meer "Deze trein gaat naar Gein" (misschien omdat het rijmt), dan dat je de omroep voor Isolatorweg of Centraal Station hebt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 194 gasten