OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Raymond »

Geert schreef:
Vinny schreef:^^ Je had Translinq natuurlijk die bevoegdheid moeten geven. Niet ProRail, dat gaat niet over bussen weet je wel...
Het had in ieder geval rompslomp gescheeld op stations waar NS, Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia samen rijden. Nu is er toch ook één organisatie verantwoordelijk voor de kaartautomaten, waarom kan dat niet meer bij de chipkaart?
Dat wordt nog leuk: krijg je in de NS Trein Elst-Arnhem een boete, omdat je per ongeluk bij de Syntus paal hebt ingecheckt.. :roll:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Geert schreef: Ka, dat begreep ik ook, na 3 keer kijken. Maar ik denk dat het duidelijker was geweest om gewoon met met stap 1 en stap 2 ofzo te werken :?

Bijvoorbeeld:
Overstappen van metro op trein
1. Check uit bij de GVB-paal
2. Check in bij de NS-paal

Overstappen van trein op metro
1. Check uit bij de NS-paal
2. Check in bij de GVB-paal
Deze variant lijkt trouwens vrij veel op de vorige situatie op Bijlmer (en ja, deze foto komt van Amstel):

Afbeelding

Denk er nog even een NS paaltje bij die 20 meter verderop staat met net zo'n bordje erbovenop.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Bij de meeste paaltjes in Bijlmer waren die er al snel af, ze waren erg aantrekkelijk om tegenaan te leunen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daan »

Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

In de Heyendaalshuttle (lijn 10) in Nijmegen heb ik nou ook al in drie bussen op een rij gezeten waarvan de kaartlezers defect waren... Kunnen de apparaten niet tegen bussen die rondjes rijden/tweemaal bij dezelfde haltes komen oid?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Zelf heb ik nog niet zoveel defecte kaartlezers gezien, ondanks het feit dat ik al enkele maanden met de OV-chipkaart reis in de Heyendaalshuttle en ik die ook vrij regelmatig neem. Wel vermoed ik dat sommige bussen als een soort extra rit rijden, waardoor de paaltjes niet altijd werken (lijnnummer 999, andere bestemming, apparatuur Buiten dienst), maar ook dat was incidenteel. De enige rit die ik me kan herinneren waarbij de paaltjes verder niet werkten, was juist geen Heyendaalshuttle, maar een bus vanuit Wijchen die ik nam vanaf station Heyendaal richting station Nijmegen.

Wel zie ik op Mijn OV-chipkaart veel ritten waar geen haltenamen staan vermeld (vooral met lijn 6 richting Neerbosch-Oost in Nijmegen), ritten waar de instaphalte ontbreekt als dit de beginhalte is (Centraal Station voor Heyendaalshuttles), ritten waar de halte niet klopt (meerdere reizen met Heidelberglaan in plaats van Padualaan in Utrecht), dubbele ritten (blijkbaar lukt het nog niet om die eruit te filteren, ook al wordt dat genoemd als een van de redenen dat het bijwerken van het transactieoverzicht zo lang duurt) en ontbreken er nog ritten (kunnen we dat aan de werkzaamheden bij Connexxion wijten?). Daar valt nog een hele hoop aan te verbeteren.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Frank schreef:In de Heyendaalshuttle (lijn 10) in Nijmegen heb ik nou ook al in drie bussen op een rij gezeten waarvan de kaartlezers defect waren... Kunnen de apparaten niet tegen bussen die rondjes rijden/tweemaal bij dezelfde haltes komen oid?
Jep dat is het probleem. De ovc en infoxx zijn gekoppeld aan de gps appartuur en die slaat op hol doordat men in 1 rit op hetzelfde punt komt. Dat schijnt ook de oorzaak te zijn van de bussen die rijden met 999 extra dienst of iets dergelijks, in dat geval wordt infoxx (en daarmee de gps) omzeilt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Lijkt me dan een kwestie van de rit op papier in twee ritten knippen op 't punt waar het een ringlijn is. Albatros van Arriva had exact hetzelfde probleem op lijn 2 in Dordt (op de laatste halte voor 't ringlijnstuk dacht 'ie al op de terugweg te zijn) en da's ook verdwenen nu heen en terugweg een verschillend ritnummer hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Tochjo schreef:Zelf heb ik nog niet zoveel defecte kaartlezers gezien, ondanks het feit dat ik al enkele maanden met de OV-chipkaart reis in de Heyendaalshuttle en ik die ook vrij regelmatig neem. Wel vermoed ik dat sommige bussen als een soort extra rit rijden, waardoor de paaltjes niet altijd werken (lijnnummer 999, andere bestemming, apparatuur Buiten dienst), maar ook dat was incidenteel.
Freek schreef:Dat schijnt ook de oorzaak te zijn van de bussen die rijden met 999 extra dienst of iets dergelijks, in dat geval wordt infoxx (en daarmee de gps) omzeilt.
Wanneer er een extra dienst wordt gereden die niet in Infoxx staat (bij enorme drukte), kan er geen rit worden geselecteerd. Infoxx (laat ik het voor het gemak even zo noemen) weet dan dus ook niet welke route je gaat rijden. Daar de haltes niet staan ingeprogrameerd kan Infoxx dus ook geen OV-chipkaart in werking stellen; simpelweg om de reden dat 'ie niet weet bij welke halte 'ie staat.
Je zou dat kunnen ondervangen door bepaalde, verwachte drukke routes in een extra omloop te zetten. Vervolgens kan je die speciale omloop aanroepen wanneer je besluit een extra bus in te zetten. Maar ik kan me voorstellen dat daar ook weer erg veel randvoorwaarden meespelen waardoor dergelijke ideeën niet uitvoerbaar zijn :)
Tochjo schreef:Wel zie ik op Mijn OV-chipkaart veel ritten waar geen haltenamen staan vermeld (vooral met lijn 6 richting Neerbosch-Oost in Nijmegen), ritten waar de instaphalte ontbreekt als dit de beginhalte is (Centraal Station voor Heyendaalshuttles), ritten waar de halte niet klopt ...
Mag ik vragen hoe jij je geregistreerde reizen controleert? Doe je dat alleen via de site van de OV-chipkaart? Ik merk namelijk dat bepaalde cico's (check-in check-uit paaltjes) niet goed worden verwerkt. Hoewel ik zeker weten ben uitgecheckt (en mijn chipkaart zelf dat ook bevestigt), komt er op het online overzicht te staan dat ik niet ben uitgecheckt en de reis mij €4,- heeft gekost. Door de vertraging op de site, kan ik vaak niet meer controleren of ik het wel of niet goed heb gedaan (ik reis op sommige dagen zowel in Rotterdam als in Amsterdam met de OVC, komt neer op acht registraties per dag, terwijl alleen de laatste 10 van je kaart gelezen kunnen worden). Daar er dus verschuivingen in de verwerking zit, is het voor mij heel lastig om te controleren of het saldo nou wel of niet goed is afgeschreven :| Ik zoek daar nog een leuke oplossing voor :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De bonnetjes van Amsterdam zijn veel praktischer dan die van Rotterdam, het studentenproduct neemt in Rotterdam per transactie twee regels in beslag waardoor het moeilijker te scannen is op fouten :?

En lijn 10 in Nijmegen is sowieso een vreemde lijn, want die draagt de hele rit dezelfde bestemming. Ik zou die lijn dan ook halverwege de route doormidden knippen. Is ook logischer dat hij op het centraal station Heyendaal Campus toont (oid) en op Heyendaal Centraal Station, ipv continue Heyendaal Shuttle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Chauf21 schreef:Mag ik vragen hoe jij je geregistreerde reizen controleert? Doe je dat alleen via de site van de OV-chipkaart?
Dat mag zeker, en dat doe ik inderdaad alleen via die website. Soms kijk ik eens wat een NS-kaartautomaat mijn aan laatste tien transacties voorschotelt, maar dat geeft alleen datum, tijd, vervoerder en handeling, geen haltenamen of zoiets. Ik zou niet weten waar ik in de regio Arnhem/Nijmegen zo'n fraaie uitdraai van de laatste tien ritten zou moeten halen of hoe ik het anders kan nagaan.
Ik merk namelijk dat bepaalde cico's (check-in check-uit paaltjes) niet goed worden verwerkt. Hoewel ik zeker weten ben uitgecheckt (en mijn chipkaart zelf dat ook bevestigt), komt er op het online overzicht te staan dat ik niet ben uitgecheckt en de reis mij €4,- heeft gekost.
Ik ben in het bezit van een fraaie OV-chipkaart met studentenreisrecht. Daar staat ook tien euro aan saldo op, maar dat is nog nooit gebruikt: mijn abonnement wordt altijd keurig herkend door de kaartlezers en nog nooit is er saldo afgeschreven. Enerzijds wel jammer, want nu kan ik niet zien hoe de kaart zou omgaan met die reizen waarbij achteraf de haltenamen niet verschijnen. Anderzijds moet ik toegeven dat ik anders nog niet met de OV-chipkaart zou reizen; ik voel er weinig voor als proefkonijn van de vervoerbedrijven te fungeren. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat de website onterecht aangaf dat ik niet had uitgecheckt.
Door de vertraging op de site, kan ik vaak niet meer controleren of ik het wel of niet goed heb gedaan (ik reis op sommige dagen zowel in Rotterdam als in Amsterdam met de OVC, komt neer op acht registraties per dag, terwijl alleen de laatste 10 van je kaart gelezen kunnen worden). Daar er dus verschuivingen in de verwerking zit, is het voor mij heel lastig om te controleren of het saldo nou wel of niet goed is afgeschreven :|
Begrijp ik goed dat de getoonde ritprijs en het resterende saldo niet altijd het daadwerkelijk afgeschreven bedrag en het nog resterende bedrag aangeven? Dat zou wel eens voor onaardige verrassingen kunnen zorgen :?

Een oplossing voor je probleem heb ik zelf ook nog niet gevonden, helaas.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Frank »

Vanochtend in lijn 10 gaven de chipkaartlezers aan dat ze wel werkten, maar iemand die het pasje er tegen hield kreeg geen reactie. Dat was dus een gratis reisje...

Mijn reis van afgelopen maandag is trouwens ook verkeerd verwerkt; de instaphalte staat online niet vermeld. Daarmee doe ik met dit reisje hetzelfde als met alle 5 de chipkaartreisjes die ik in het KAN gemaakt heb: hem fout rekenen.

Meer positief, de reizen in de Amsterdamse metro zijn tot nu toe nog allemaal goed verwerkt :) .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Op Bijlmer ArenA is de situatie iets aangepast. De schermpjes van de NS hebben nu een zwarte achtergrond met witte randen en letters in plaats van witte achtergrond met rode letters.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Hebben ze ook meteen wat aan dat bord daar gedaan :twisted:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Tochjo schreef:Begrijp ik goed dat de getoonde ritprijs en het resterende saldo niet altijd het daadwerkelijk afgeschreven bedrag en het nog resterende bedrag aangeven? Dat zou wel eens voor onaardige verrassingen kunnen zorgen :?
Zolang de transacties op je pas goed worden verwerkt (en dat kan je controleren bij één van de automaten), lijkt het vooralsnog wel goed te gaan. Dat zou geen onnodige verrassingen moeten opleveren.

Maar, de verwerking van de OVC-transacties verloopt op twee manieren: zowel via je pas als via de systemen van de vervoerders. Als je incheckt moet je op je pas voldoende saldo hebben, bij het uitchecken wordt het saldo op de pas aangepast. Ook het wel of niet herkennen van een overstap hangt hiermee samen. Maar, de lezers in de voertuigen slaan die transacties ook op. Eenmaal in de garage/remise worden die transacties overgedragen aan een centraal systeem van de vervoerder. Iedere vervoerder levert de gegevens vervolgens weer aan TLS. De centrale verwerking van die gegevens gebeurt daar ook waardoor een verdeling van opbrengsten e.d. kan worden bepaald. Ook de gegevens op de OVC-site worden daaruit getoond (vandaar ook die vertraging van een week). Maaaaar.., ik heb een aantal reizen die op de OVC-site als "niet uitgecheckt; €4,-" staan beschreven, terwijl op mijn pas dus iets anders staat (wel uitgecheckt). Ik vraag me nu dus af welk overzicht ik moet geloven. Mede door de vele transacties per dag, kan ik mijn daadwerkelijke 'contactmomenten' en aanpassingen in het saldo buiten mijn vrij-reizenperiode niet goed nagaan. En daarmee wordt de controle van het automatisch opwaarderen ook lastiger. Vooralsnog lijkt het er wel op dat het AO pasgebonden is, dus wat dat betreft lijkt er -voor mij- niets aan de hand (TLS zal bij de verdeling alleen meer moeten uitkeren dan er binnen is gekomen, maar dat is niet mijn zaak).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht

Bericht door Daniel »

OV-chipkaart bij de NS niet waterdicht
Geplaatst op: donderdag 22 oktober 2009 om 22:28
Laatst bijgewerkt: donderdag 22 oktober 2009 om 22:28
Nieuwsfoto
Rotterdam, 22 okt. Het betaalsysteem met de OV-chipkaart bij de Nederlandse Spoorwegen is niet waterdicht. Op retourtrajecten is eenvoudig onder het NS-tarief te reizen, zonder daadwerkelijk zwart te rijden.
NS maakte begin deze maand treinreizen mogelijk met een niet- persoonlijke (anonieme) OV-chipkaart. Wie twee van die kaarten heeft, kan het betaalsysteem misleiden. NS gaat ervan uit dat reizigers met chipkaart inchecken op het station van vertrek, en uitchecken op het station van aankomst. Wie dan niet uitcheckt, maakt zich een goedkope terugreis mogelijk. Feitelijk is hier sprake van oplichting, ook al kan een conducteur dat delict niet vaststellen.

Goedkoper treinreizen met de OV-chipkaart
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gelderland voert ov-kaart stiekem in

Bericht door Daniel »

Gelderland voert ov-kaart stiekem in
Geplaatst op: donderdag 22 oktober 2009 om 22:31
Laatst bijgewerkt: donderdag 22 oktober 2009 om 22:31

ARNHEM - De provincie Gelderland gaat de ov-chipkaart sluipenderwijs invoeren. In de meeste bussen en treinen op de Veluwe en in het Rivierenland is de kaart vanaf 1 november te gebruiken. Daaraan wordt echter geen ruchtbaarheid gegeven.
Drie maanden later, op 1 februari 2010, als ook Syntus in de Achterhoek zijn bussen en treinen klaar heeft voor de ov-chipkaart, komt er alsnog een grote publiekscampagne.
Wie zich in Rivierenland of op de Veluwe na 1 november met een ov-kaart bij een bus meldt en merkt dat de apparatuur niet werkt, mag niet gratis mee. Hij moet alsnog een strippenkaart gebruiken.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door JWM »

Daarnet was het OV-Chipbordjesklusteam weer druk bezig op station Bijlmer, Ziehier deze verse variant met opzetbordjes:

Afbeelding


(Jammer dat er aan het bord zelf nog niks veranderd is, dat zou een kratje bier uit Diemen betekenen :twisted: )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Nu is het schitterende bord niet meer leesbaar :roll:

Kan je niet even melden wanneer je op Bijlmer ArenA bent, ik heb zo het vermoeden dat we elkaar op een paar minuten hebben misgelopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
richard1074
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 16:54

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door richard1074 »

Meerdere palen naast elkaar ... :lol: yeah right , m'n oma gaat dit echt nog snappen :lol:
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Reiziger Delft »

Gister zat er een meisje in de trein, die het er over had dat ze 20 euro boete kreeg, omdat ze was vergeten uit te checken na een ritje in Rotterdam. Gelukkig voor haar is het maar 4 Euro. :) Ze wilde echter een dag later alsnog uitchecken. :| Tja dat gaat dan weer fout natuurlijk, omdat dit opnieuw als check-in wordt beschouwd. Dat ze het teveel betaalde bedrag kan terugvragen wist ze volgens mij niet; dus een betere voorlichting is hier misschien nog wenselijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Ov-chipkaart blijft op zak

Bericht door Wubbo »

Ov-chipkaart blijft op zak
Geplaatst op: maandag 26 oktober 2009 om 17:35
Laatst bijgewerkt: maandag 26 oktober 2009 om 17:37

Reizigers met het openbaar vervoer in Rotterdam en omgeving willen maar niet aan de ov-chipkaart. Hoewel 80 procent van alle bus- en tramreizigers de vervoerskaart al heeft, gebruikt slechts 30 à 35 procent het betaalmiddel. Een RET-woordvoerster: ,,In het eerste kwartaal van volgend jaar willen we de ov-chipkaart verplichten in de tram en bus. De ervaring met de metro is dat ook de mensen die hem nu niet gebruiken het dan wel gaan doen.''
Lees verder
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-chipkaart blijft op zak

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Een RET-woordvoerster: ,,In het eerste kwartaal van volgend jaar willen we de ov-chipkaart verplichten in de tram en bus. De ervaring met de metro is dat ook de mensen die hem nu niet gebruiken het dan wel gaan doen.''
No shit, je hebt dan niet echt meer een keuze he :lol:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Het artikel is wel subjectief geschreven. Even verderop staat de volgende passage:
Een groot deel maakt liever gebruik van de strippenkaart. Studenten bijvoorbeeld, die vrij kunnen reizen met hun ov-jaarkaart, hebben ook geen zin om in- en uit te checken, vertelt een RET-woordvoerster.
Die vrij reizende studenten gebruiken geen strippenkaart, dus is het logisch (makkelijker) dat zij niet in- en uitchecken. De vergelijking (30 à 35% gebruikt de kaart) is een beetje scheef als je ook álle abonnementreizigers meetelt. Die hadden anders immers ook geen strippenkaart tevoorschijn gehaald...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door mb90 »

Zelf check ik in de bus bijna altijd in en uit met mijn SOV. In de tram is het vaak drukker tijdens het in -en uitstappen en laat ik het eerlijk gezegd vaak zitten. Er wordt in de tram ook nooit gecontroleerd bij een SOV of je ingecheckt hebt of niet. Heb zo al een paar keer in het weekend met mijn week-SOV ingecheckt zonder controle.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten