[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Cas »

Direct van 4x/uur naar 8x/uur was hoogstwaarschijnlijk niet realistisch. Er was, ook hier, al verbazing alom dat ETMET zonder grote problemen verliep. Nu daarmee ervaring is opgedaan, kan de volgende stap worden gezet.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door trolly »

Dat zal ook iets met de materieelpositie te maken hebben, vermoed ik.
SuperGhost schreef:Ik heb sinds het begin van de ETMET-plannen al geroepen dat 8x p/u logischer is, ook omdat je dan ook spits en dagdal eventueel kan laten verschillen (in de brede spits of desnoods alleen spitsrichting 8x en dagdal 4x)

Ben ik nu zo vooruitziend of zijn ze bij NS en ProRail nu pas wakker geworden? :roll:
Het kan er mee te maken hebben dat roepen vaak net iets eenvoudiger is dan uitvoeren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Western Soldier »

Op zich positief nieuws voor wat betreft de plannen.Ik ben alleen bang dat er dan ook fors extra infrastructuur bij moet al geeft ProRail dat niet aan. De herinvoering van de sneltrein vind ik misschien nog wel het beste. Daarmee kan je fijnmaziger voldoen aan de vraag zonder stations 4 sprinters te geven die zelf niet veel reizigers hebben, maar stations in de buurt hebben die het nodig hebben. Zoals bijvoorbeeld Wijchen of Harderwijk die best een sneltrein kunnen gebruiken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Het is voor een groot deel speculatie, aangezien het rapport niet openbaar is gemaakt. En ProRail gaat (gelukkig) niet over de dienstregeling.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:Ik heb sinds het begin van de ETMET-plannen al geroepen dat 8x p/u logischer is, ook omdat je dan ook spits en dagdal eventueel kan laten verschillen (in de brede spits of desnoods alleen spitsrichting 8x en dagdal 4x)
Zonder de juiste infrastructuur kun je roepen wat je wilt, maar komt die trein niet. Het is overigens niet nieuws, er werd al eerder gesuggereerd dat de frequentie in de toekomst verder omhoog moet, ETMET was de visie voor 2030, en nu gaat men voorzichtig naar de verdere toekomst kijken.

Overigens is het eerste EZEEHMET project met sneltreinen eigenlijk al in uitvoering: Den Haag HS - Rotterdam Centraal zou naar 8 intercity's per uur moeten gaan, waarvan er 4 stoppen in Schiedam Centrum en dus de facto sneltrein zijn. Alleen de sprinters zullen vooralsnog 6x per uur gaan rijden, al wordt er al druk gespeculeerd over hogere frequenties voor de sprinter (al dan niet als lightrail want dat klinkt hipper).
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Western Soldier »

Wat betreft Rotterdam DenHaag heb ikzelf als idee om 6 intercity's per uur uit te voeren en 4x een sneltrein en sprinter. De sneltrein stopt alleen niet te Delft Zuid en Den Haag Moerwijk. De intercity alleen in Delft.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Hoe wil je die 6 IC's en 4 sprinters dan precies inpassen? Word de verbinding Rotterdam<->Leiden/Haarlem dan nog langzamer omdat er ook op Rijswijk gestopt moet worden? En waar gaan die 2 extra snelle treinen dan naartoe?

Volgens mij volstaat 8 snelle treinen al meer dan genoeg op die verbinding, waarbij dus:
4x Intercity Den Haag Centraal - Eindhoven (- Venlo?), stopt op dit stuk alleen op Delft
4x Sneltrein Amsterdam Centraal - Dordrecht, stopt op dit stuk op Delft en Schiedam Centrum

En voor Rijswijk heb je natuurlijk prima overstapmogelijkheden op HS (1 tussenstation) ri. noorden en Delft (volgende station) ri. zuiden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Laten we hier geen dienstregelingen gaan maken, daar zijn al voldoende andere topics voor.

Ik heb het volgens mij al eens eerder ergens uitgewerkt, maar als je kijkt naar de frequentiegroei is dit een logische volgende stap. Op Amsterdam - Eindhoven is rond 2007 de frequentie verhoogd naar 4 ICs (in de daluren, in de spitsuren was dat al eerder), rond 2017 werden dat er zes dus rond 2027 is het tijd voor de volgende stap. Gezien de tijd die het kost om infrastructuur aan te leggen moet je daar nu al over nadenken.
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door HOV38 »

Naar aanleiding van RailTech19 in Utrecht:
ProRail wil tegen 2030 acht treinen per uur laten rijden op de drukste lijnen vanuit de Randstad. Dit in plaats van de eerder geplande zes per uur over het bestaande spoor. De railinfrabeheerder presenteerde de plannen zojuist op zijn stand. Doorgroeien kan volgens ProRail alleen door meer spanning op de bovenleiding te zetten, de treinbeveiliging aan te passen en gebruik te maken van de techniek van zelfrijdende treinen. Door het spoor opnieuw in te delen en te ontvlechten kan het aantal treinen verder doorgroeien op de plekken waar het nodig is.

Bron: Spoorpro

Capaciteitsverdeling zou volgens ProRail in 2030 er als volgt uit komen te zien:

Afbeelding
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door samsam538 »

Hmm, wel raar, er is geen trein Den Haag - Eindhoven meer.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 28 mar 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: het vorige bericht hoef je niet te quoten
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Cas »

De trein Roosendaal - Zwolle wordt ook opgesplitst/omgewisseld met Schiphol - Venlo, welke ook nog eens wordt doorgetrokken van Schiphol naar Den Haag. (Volgens ProRail) komt er dus een trein Den Haag - Roosendaal over Utrecht, en zo zijn er volgend mij nog wel wat nieuwigheden.
Een paar andere die me opvallen: Eindhoven-Zwolle en Dordrecht-Almere/Amersfoort?, allebei over de HSL op Rotterdam-Amsterdam, en een aparte trein Breda-Noorderkempen-Antwerpen.
Natuurlijk snap ik dat dit alles NS' verantwoordelijkheid is en dat ProRail hier helemaal niet over gaat, maar toch opvallend dat hier dus wel rekening mee wordt gehouden en voor wordt gepland.
Laatst gewijzigd door Cas op do 28 mar 2019, 14:30, 3 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
samsam538
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 23:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door samsam538 »

En als ik het plaatje mag geloven gaat er 2x per uur Thalys/Eurostar en 2x per uur IC Brussel rijden. Daarnaast nog 8x per uur IC direct tussen Amsterdam Zuid en Rotterdam
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Rare afbeelding. Een streepje is dus een halfuursdienst? Dat zou betekenen dat je 6 intercity's per uur tussen Utrecht en Arnhem gaan rijden, waarvan er 2 op zowel Veenendaal-De Klomp als Driebergen-Zeist gaan stoppen. Dan heb je vrijwel zeker viersporigheid maarsbergen-Utrecht nodig.
Ik heb geen onderschrift
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Stadsbus »

Hoe kom ik nou van Voorhout naar Hillegom zonder het begin/eindstation te passeren in een rijdende trein?
PHS

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door PHS »

Je moet dit soort afbeeldingen niet te serieus nemen hoor, ProRail gaat - gelukkig - niet over de lijnvoering. En heel wat lijntjes zijn afhankelijk van de investeringen in de infrastructuur.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Qua infrastructuur lijken extra stops (dus meer snelheidsverschil) me toch wel erg belangrijk.
Ik heb geen onderschrift
HOV38
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 02 nov 2018, 11:56

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door HOV38 »

Hier een digitale en duidelijkere variant van de kaart.
Treinreiziger heeft er een artikel aan gewijd:

https://www.treinreiziger.nl/dit-is-mis ... -van-2030/

Afbeelding
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Het opvallendste vind ik dat ProRail niet echt verder lijkt te kijken dan de bekende PHS-corridors die ze nog wat verder in frequentie willen verhogen. Ze hebben er nog een paar ideetjes uit het toekomstplan voor 2040 bij gedaan (bijvoorbeeld de doorgaande verbindingen Utrecht-Brede en Arnhem-Eindhoven) maar dan is het wel zo'n beetje.

Ik zie bijvoorbeeld rond Zwolle nog steeds dezelfde frequenties als nu, de kaart getuigt niet van veel ambitie buiten de Randstad. De extra snelle IC's naar het noorden zie ik ook niet terug.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Die zie je wel terug, want de IC uit Lw/Gn gaan via de HSL naar Ehv.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mdk »

Ik vind het ook heel vreemd dat de corridor Amersfoort- Enschede op 2-4x p.u. blijft steken. Ik weet dat het niet de meest drukke van Nederland is, maar er zit m.i. meer potentie in dan er nu uit gehaald wordt. Helemaal als er eens werk gemaakt wordt van het verhogen van de snelheid op Amersfoort- Apeldoorn en Deventer - Almelo.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Ik mis bij mij in de polder wel wat ambitie van ProRail: de door de provincie geplande stations Hazerswoude-Koudekerk en Zoeterwoude Rijndijk missen op de kaart, en zelf zou ik ook nog graag een halte zien in Nieuwerbrug. In plaats daarvan zou de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] in Utrecht Leidsche Rijn moeten stoppen, waar dat op slaat begrijp ik niet helemaal (Leidsche Rijn Centrum komt niet van de grond)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

PHS schreef:Je moet dit soort afbeeldingen niet te serieus nemen hoor, ProRail gaat - gelukkig - niet over de lijnvoering. En heel wat lijntjes zijn afhankelijk van de investeringen in de infrastructuur.
Dat is hier juist niet het geval volgens Spoorpro:
Tot 2030 kunnen er volgens ProRail met relatief kleine aanpassingen meer treinen rijden op het Nederlandse spoor dan de overheid voor ogen heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Er zitten wat logische verbeteringen in, zoals sneltreinen tussen Utrecht, Tilburg en Breda. Maar daar staat een onlogische aanpassing in de vorm van het schrappen van de treinen Eindhoven - Breda - Den Haag tegenover.

Sommige lijnen worden ook extreem lang. Groningen/Leeuwarden - Schiphol - Rotterdam - Eindhoven is echt een enorme lijn. Daar zou ik toch kijken of de indeling in Rotterdam gedraaid kan worden. Gelukkig is men wel zo slim om dan de treinen via Utrecht naar Den Haag te sturen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

samsam538 schreef:Hmm, wel raar, er is geen trein Den Haag - Eindhoven meer.
Sowieso zouden volgens dat kaartje alle intercity's Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal verdwijnen. Schiedam verliest ook zijn intercity's.

Verder:
- verdwijnt de sprinter Leiden-Haarlem en gaan 4 van de 8 intercity's daar extra alternerend stoppen (2 op Hillegom en 2 op Voorhout), waardoor ook de verbinding Hillegom<->Voorhout verdwijnt (dan moet er gestoken worden via Heemstede of Leiden).
- gaan er helemaal geen extra sprinters rond Weesp rijden (daar waren er toch juist capaciteitsproblemen?).
- gaat Eindhoven-Utrecht er juist op achteruit (4 rechtstreekse + 2x met overstap i.p.v. 6 rechtstreekse)
- Zoetermeer toch wel weer in beeld als intercity-station.
- van de 8 intercity's Utrecht-Alkmaar, krijgen er 4 een knip op Amsterdam Centraal (de 4 vanuit Eindhoven gek genoeg, ook al zijn die vanuit Arnhem gecombineerd met de ICE), waardoor het waarschijnlijk maar 4 doorgaande reismogelijkheden zijn (waarom dan niet net zoals nu de anderen ri. Enkhuizen doorrijden?)
- De ICE gaat doorrijden naar Den Helder
- De IC-Berlijn weer geïntegreerd met de IC naar Enschede en deze IC-Berlijn gaat niet meer naar Amsterdam Centraal, maar via Zuid naar Dordrecht.
- Wel 4x p/u naar Enkhuizen en Den Helder, maar naar Twente gaat het terug van 3 naar 2 per uur en de drukke sprinterverbinding Nijmegen-'s-Hertogenbosch blijft ook maar 2x p/u.
- Heropening Belgische lijn naar Weert.
- Roosendaal - Goes gaat wel naar 2x IC + 2x SPR, maar Deurne-Venlo nog altijd niet (op 1x p/u Duitse IC na, waarom die overigens niet geïntegreerd?).
- Geen doorkoppeling Apeldoorn - Zutphen en Zutphen - Winterswijk, ondanks wens van provincie.
- Nunspeet, Harderwijk en Nijkerk krijgen een IC naar Utrecht (en verder ri. Rotterdam). De IC's die in Amersfoort met die van/naar Twente verknoopt liggen gaan naar Vathorst i.p.v. Schothorst, en de sprinter naar Vathorst wordt ingekort naar Schothorst. Maar Schothorst gaat wel naar 4 IC's per uur (kwartiersdienst naar Rotterdam)
- De IC Zwolle-Amersfoort gaat naar Den Haag i.p.v. Rotterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Het is wel een heel nette kaart. En wellicht ook als input in de discussie. Je kunt hier wat makkelijker zien waar de knelpunten zitten en de (onnodige) knippen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten