Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Suus »

En voor een particulier bedrijf kan de overheid dat in de concessie eisen opnemen, inclusief een boete/bonusclausule. Daar hebben we geen duur overheidsbedrijf voor nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door playertwo »

ziggy schreef:Er werd op station Gouda omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk was richting Utrecht en dat reizigers voor Utrecht om moesten reizen via Schiphol, daar had ik dus geen trek in.... en noem ik niet een goed alternatief.
Er werd dus wel degelijk vervangend vervoer aan je aangeboden, namelijk over Schiphol reizen. Dat je te lam bent om dat advies op te volgen, en vervolgens eist om gratis met de bus te mogen is volledig je eigen probleem. NS heeft je immers kosteloos een omreis aangeboden. Dat je daar geen gebruik van maakt, doe je dan helemaal zelf. Dat de tram vol was naar Alphen is dan pech. Daar heeft iedereen last van. Pak je maar de volgende, en bel je maar dat je later komt. Of nog beter, haal je je rijbewijs en ga je dagelijks in de file staan tussen Utrecht en Den haag / Rotterdam.
Oud forumgebruiker

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Oud forumgebruiker »

playertwo schreef:
ziggy schreef:Er werd op station Gouda omgeroepen dat er geen treinverkeer mogelijk was richting Utrecht en dat reizigers voor Utrecht om moesten reizen via Schiphol, daar had ik dus geen trek in.... en noem ik niet een goed alternatief.
Er werd dus wel degelijk vervangend vervoer aan je aangeboden, namelijk over Schiphol reizen. Dat je te lam bent om dat advies op te volgen, en vervolgens eist om gratis met de bus te mogen is volledig je eigen probleem.
Noem je dat alternatief vervoer? [/quote]
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Caspar »

Ach kan me wel hinderlijkere omreisadviezen indenken. Alkmaar- Uitgeest via Hoorn en Zaandam bv. Of bij meerdere achter elkaar opgeheven t9200 'n: Eerst de t2100 naar Dordrecht, met stopper naar Roosendaal en van daaruit met stopper naar Antwerpen. Voor Brussel daar weer overstappen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Wubbo »

Een overvolle bus waarin lang niet iedereen meekan, noem je dat vervangend vervoer?
Oud forumgebruiker

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Een overvolle bus waarin lang niet iedereen meekan, noem je dat vervangend vervoer?
Daarom hadden er ook meerdere bussen ingezet moeten worden. Binnen een half uur vervangend vervoer rechtstreeks Gouda-Utrecht. Aangezien dat er niet was, vind ik het niet zo gek als je een reguliere buslijn neemt, dat was immers de snelste manier om in Utrecht te komen. In andere gebieden blijkt maar weer dat dat ook gewoon kan (gratis). In dit gebied niet, wat ik nog steeds erg belachelijk vind.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Daniel »

En de grootste omwegen zijn er natuurlijk bij versperringen op een van de drie Noord-Zuid-assen die het Nederlandse spoorwegnet rijk is.
Dordrecht - Breda is bv. ongeveer 20 minuten met de IC, bij een versperring mag je via Den Bosch en ben je (exclusief overstaptijd!) gelijk 2 uur en 15 minuten bezig :!:

Kijk, dat zijn nu omreisadviezen waarbij het serieus sneller is te wachten tot de treinen weer rijden. Lijnbussen die kant op heb je nieteens, die zijn allemaal ooit opgeheven omdat er al een trein rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Wubbo »

@Ziggy: het is al meerdere keren gezegd dat het in andere gebieden ook niet kan. De enige uitzonderingen die regelmatig voorkomen waarbij wel vervangend vervoer met het overige OV is zijn de Amsterdamse metro, de HTM-lijn 1 naar Delft en het Rotterdamse metronet incl. Erasmuslijn omdat NS daar afspraken heeft met de vervoerders. Kennelijk vindt NS het niet de moeite waard om die afspraken ook met andere vervoerders te maken, en die vervoerders vervoeren gewoon betalende mensen. Dat er chauffeurs zijn die geen zin hebben in discussies met gestresste NS-reizigers die weer in een stremming beland zijn snap ik helemaal, maar dat betekent niet dat er afspraken zijn of dat het mag.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Een overvolle bus waarin lang niet iedereen meekan, noem je dat vervangend vervoer?
Daarom hadden er ook meerdere bussen ingezet moeten worden. Binnen een half uur vervangend vervoer rechtstreeks Gouda-Utrecht. Aangezien dat er niet was, vind ik het niet zo gek als je een reguliere buslijn neemt, dat was immers de snelste manier om in Utrecht te komen. In andere gebieden blijkt maar weer dat dat ook gewoon kan (gratis). In dit gebied niet, wat ik nog steeds erg belachelijk vind.
Nee, dat kan niet gratis en zeker niet als iemand een alternatieve route niet bevalt. Wat al tien keer hiervoor is uitgelegd: in Amsterdam mag het ook pas als dat omgeroepen is als officieel omreisadvies op de stations. Vergeet echter niet dat GVB dan de teller gewoon aanzet, NS betaalt gewoon voor die reizigers het omreizen. Als GVB-chauffeurs NS-kaartjes accepteren zonder dat het omreisadvies officieel is doen ze gewoon hun werk niet goed. En dat NS zoiets alleen maar heeft afgesproken met GVB, HTM en RET is dus niet Connexxion of de provincie Utrecht te verwijten, maar alleen NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Daniel »

Er waren ooit ook afspraken over Dordrecht - Dordrecht Zuid met Arriva-buslijn 5, maar daar reden bij de laatste werkzaamheden ook gewoon weer NS-taxibusjes...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Geert »

Het ging hier over stremmingen, ongeplande inzet dus van vervangend vervoer. Bij werkzaamheden kan NS gewoon de goedkoopste optie kiezen en er goed over nadenken :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Wubbo »

Dat kan bij stremmingen ook. Er zijn voor allerhande stremmingen afhandelingsscenario's voor het treinverkeer, daarin kun je best wat opnemen over eventuele inzet van vervangend vervoer en daar al van tevoren afspraken over maken. Die afspraken zijn er met GVB etc tenslotte ook.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Geert »

Allicht, maar je mist de voordelen van een zekere planning. Bij een ongestoorde stremming is het fijn als de bussen snel beschikbaar zijn (en dus van dichtbij moeten komen), bij een ongeplande stremming kunnen ze bij wijze van spreken van de andere kant van het land komen (als ze maar op de geplande tijd er zijn). Dat soort zaken bepalen natuurlijk wel de keuze en beschikbaarheid van vervoerders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Bij een ongestoorde stremming is het fijn als de bussen snel beschikbaar zijn (en dus van dichtbij moeten komen)
Een wat? :P Ongeplande stremming bedoel je neem ik aan?
bij een ongeplande stremming kunnen ze bij wijze van spreken van de andere kant van het land komen (als ze maar op de geplande tijd er zijn).
Dit zal een geplande stremming moeten zijn dan.

Maargoed, afspraken voor Dordrecht - Dordrecht Zuid (en voor Arriva ook Dordrecht - Dordrecht Stadspolders) waren er alleen voor geplande stremmingen, bij ongeplande stremmingen was het gewoon een kwestie van kaartjes kopen en reed er soms ook een pendelbus (naar Zuid dan, nooit naar Stadspolders eigenlijk)
Op de laatstgenoemde verbinding is het nu met dezelfde vervoerder voor bus én trein is wel wat makkelijker geworden: treinkaartjes onmiddelijk geldig en met een beetje geluk (als de reservebus van de stadsdienst vrij is) wordt er ook direct een pendelbus ingezet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen met de bus bij stremmingen met de trein

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Een wat? :P Ongeplande stremming bedoel je neem ik aan?
(..)
Dit zal een geplande stremming moeten zijn dan.
Uh ja, ik was al niet meer wakker geloof ik ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten