mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Bericht door mb90 »

Afgelopen dinsdag (20 oktober) heb ik een tourtje gemaakt door het Botlekgebied om vanaf daar via Heenvliet naar Middelharnis te gaan.

Het begon echter in Schiedam. Daar rijdt nu nog CXX-lijn 89 naar Rozenburg, maar niet lang meer. Daarom ben ik nog even foto's wezen maken bij de havenroute van deze lijn tijdens de spitsuren. Hierbij komt de lijn langs een mooie Schiedamse molen. Eerst kwam echter RET-lijn 57 langs:
Afbeelding

En niet veel later dan lijn 89 met zoals het hoort een Alliance:
Afbeelding

Daarna ging het met RET-lijn 54 terug naar Schiedam Centrum om vanaf daar met lijn 89 naar Rozenburg te gaan. Lekker scheuren met een Alliance over de snelweg, dacht ik. Dacht ik, want het werd racen met een Scout. Een busje wat zelden op deze lijn komt, dus dat was ook wel leuk. :) In Rozenburg had ik een mooi plekje aan de rand van het dorp gevonden voor een foto, dus ik heb dit busje daar maar opgewacht voor een foto. Tijdens het wachten kwam er wat anders langs, dus dat maakte het wachten wat leuker.
Het begon met deze Volvo 8700 op lijn 115 naar Spijkenisse. Een lijntje wat zal verdwijnen met een bus die ook zal verdwijnen hier en een dorp wat ook zal veranderen, want het wordt onderdeel van Rotterdam:
Afbeelding

Hierna volgde de eerste verkleurde Amba die ik zag. Dat grijs ziet er best goed uit zo. Hier de 8328 op lijn 105 die nu dus grijs is:
Afbeelding

Daarna kwam dan het Scoutje terug op lijn 89. Veel drukker dan mijn ritje, want ik was de enige passagier, maar hier zat het aardig zitvol:
Afbeelding

Daarna ging het verder het Botlekgebied in met lijn 115. Doordat het gedeelte van de Botlekweg bij het Hartelkruis afgesloten was, moest ik opzoek naar een ander plekje en die vond ik voor de deur bij Akzo Nobel (waar het lekker naar de haven rook 8-) ) met Scoutje 6400 op lijn 105 naar Spijkenisse:
Afbeelding

Met de volgende 115 ging het naar Spijkenisse om vanaf daar met lijn 101 (met weer de grijze Amba 8328) naar de wel bekende race busbaan langs de N218 bij Heenvliet te gaan. Na het uitstappen kwam er al meteen een bus langs en dit was de ex-Zeeuwse 5668 op lijn 101 naar Spijkenisse:
Afbeelding

Hierna ging het lopend naar de volgende halte, bij het Voornse Kanaal. Onderweg wilde ik dan gewoon datgene fotograferen wat er langs kwam. Bij deze mooie plek kwam daarna weer Volvo 8700 5628 langs, deze had ik al op lijn 115, maar nu op lijn 103:
Afbeelding

Bij het Voornse Kanaal kwam dan nog een grijze Amba langs, de 8327:
Afbeelding

Met lijn 103 ging het daarna naar Brielle om vanaf daar met lijn 106 naar Hellevoetsluis te gaan. Op het oog een raar ommetje, maar het was meer om de tijd te doden totdat er in Middelharnis iets te beleven viel. :P Vanaf Hellevoet ging het daarna met lijn 104 en lijn 136 naar Middelharnis. Daar was de middagspits al een beetje op gang gekomen met leukere bussen als gevolg, maar eerst kwam deze TCR 445 op lijntje 138 naar Herkingen langs:
Afbeelding

Daarna volgde wat leukers. Deze TCR 443 op scholierenlijn 639 naar Ouddorp :) :
Afbeelding

Voor meer bussen ging ik richting het gemeentehuis in Middelharnis. Daar vertrekken ook lijn 102 naar Bergen op Zoom en lijn 131 naar Zierikzee. Onderweg kwam door dit leuke weggetje, de Langeweg, lijn 135 naar Ooltgensplaat nog langs:
Afbeelding

Bij het gemeentehuis volgde al snel lijn 131 met deze Integro van Van Oeveren, de 66:
Afbeelding

Daarna werd het leuker, want op een versterkingsrit om 15:13 uur op lijn 136 naar Stellendam volgde deze TCR 87:
Afbeelding

Het werd al snel drukker met scholieren / tuig bij de haltes en daarom hoopte ik al dat er gelede bussen zouden komen op lijn 131 en lijn 102. Voor lijn 131 is de keuze dan makkelijk en die keuze kwam er ook, de Van Oeveren 58 :) :
Afbeelding

Voor lijn 102 verwachtte ik echter een Citaro G, maar na een minuutje volgde hier nog een O405G, de 7840 van Connexxion 8-) :
Afbeelding

Ook Qliner 396 tussen Rotterdam Zuidplein en Dirksland komt hier langs. Op deze lijn rijden 4 Integro M'en van TCR. Hier is bijvoorbeeld de TCR 92 opweg naar Dirksland:
Afbeelding

Ik dacht dat lijn 131 in z'n geheel door Van Oeveren gereden werd, maar dat is dus niet zo. Voor de rit van 15:53 uur kwam namelijk CXX Lion's City 8866 langs:
Afbeelding

Arriva rijdt hier een lijntje wat 2x per dag per richting rijdt, namelijk lijn 134 voor een ritje van een paar minuten. Daarbuiten rijdt belbuslijn 534 een deel van die route. Die ritten die de 134 zijn goed bezet, zoals deze 8312 om 16:10 uur:
Afbeelding

Op de laatste rit van lijn 131 reed deze Van Oeveren 80, een mooie Citaro LE:
Afbeelding

Toen had ik het in Middelharnis wel gezien en ging ik met Qliner 396 terug naar het Zuidplein. Een comfortabele rit in een Integro, maar een nadeel is de krappe beenruimte in deze bus. Om 17:20 uur (lekker vroeg dus) kwam ik terug op het Zuidplein en daar zag ik tot slot nog net deze Snelle Vliet 291 vertrekken op een lijn waar ik deze niet eerder gezien had, lijn 181 naar Carnisselande:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Bericht door Meltrain »

mb90 schreef: Het begon met deze Volvo 8700 op lijn 115 naar Spijkenisse. Een lijntje wat zal verdwijnen met een bus die ook zal verdwijnen hier en een dorp wat ook zal veranderen, want het wordt onderdeel van Rotterdam:
Er zouden toch een aantal Volvo8700's overblijven en in het grijs geschilderd worden?
Verder wel leuke foto's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Bericht door Daniel »

Leuke reportage ja. Die fotolocatie in Rozenburg komt me erg bekend voor: ben er een half jaar lang 2x per dag langs gefietst op weg van 't werk naar de pont naar Maassluis. En had toen ook al steeds het idee, daar moet ik 'n keertje wat foto's gaan maken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Bericht door mb90 »

meltrain schreef:
mb90 schreef: Het begon met deze Volvo 8700 op lijn 115 naar Spijkenisse. Een lijntje wat zal verdwijnen met een bus die ook zal verdwijnen hier en een dorp wat ook zal veranderen, want het wordt onderdeel van Rotterdam:
Er zouden toch een aantal Volvo8700's overblijven en in het grijs geschilderd worden?
Verder wel leuke foto's.
Nee, alleen 16 Amba's blijven er en die worden grijs. Ik moet wel iets anders corrigeren, want ik zei dat lijn 115 zou verdwijnen, maar ik zag net de nieuwe dienstregelingen al op de Connexxion-site en daar is te zien dat lijn 115 blijft. Wel als spitsdienst Spijkenisse - Rozenburg v.v., waardoor er hier samen met lijn 105 8x per uur een bus zal rijden.
Laatst gewijzigd door mb90 op do 22 okt 2009, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #42: In de Botlek, Heenvliet en Middelharnis

Bericht door Karl »

Ik vind wel jammer van die bussen dat ze niet passen bij de overige Rotterdamse concessies: grijs met achter een paar banen in de kleur van de vervoerder.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten